Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhan ihmisen tunnistaa kirjoitustavasta, mutta miksi he kirjoittaa niin?

Vierailija
21.02.2025 |

Esim tämä kopsattu facesta: "Meidän sukua on haudattu Kalevankankaalle ,, vein sukulaisten haudalle ,kynttilöitä ,,, Samalla kävin Juicen haudalla ,,, oli melkoinen kynttilämeri 🙏🕯"

Mitä ihmettä tarjoittaa tuo pilkkujen triplaaminen?

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kuusikymppiset ihmiset tunnistaa siitä että ne laittaa myös pilkut, väärään paikkaan tähän tapaan.

En todellakaan laita, olen tarkka pilkuista. N. 67v.

Vierailija
42/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Parhaimpaa" kieltä? Siinäpä oiva esimerkki keski-ikäisestä oikeinkirjoittajasta."

Mutta ymmärsit kuitenkin mitä ajoin takaa. Kiitos siitä. Puhuin yleistäen, enkä siis kehunut omaa kirjoitustaitoani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kuusikymppiset ihmiset tunnistaa siitä että ne laittaa myös pilkut, väärään paikkaan tähän tapaan.

Suksi sinä vttuun. Jos tässä maassa jotkut eivät hallitse pilkkusääntöjä niin nuoret.

Oma 88-vuotias äitini ei ole oppinut että pilkun ja pisteen jälkeen tulee välilyönti, mutta hän joutuikin opettelemaan tekstinkäsittelyn vasta vanhoilla päivillään.

Se yksi 60v yrittäjätäti, joka riehuu täällä usein, laittaa pilkut ja pisteet väärin juuri tuolla tavalla, että välilyönti on niitä ennen eikä jälkeen. Hän on ainoa kyllä.

Vierailija
44/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 56v ja mun nuoruudessa käytettiin kolmea pistettä lauseen lopussa - ikään kuin pohdinta jatkui. Kolmea pilkkua en ole ennen nähnyt. Ite lopetin kolmen pisteen käytön kun nuoriso valitti siitä somessa jo yli 10 v sitten.

Minä käytän sitä sitkeästi vieläkin, en suostu vaihtamaan hymiöihin. Kolem pillun käyttöä sitä vastoin en ymmärrä minäkään.

-47v

Naurattaa, oikeinkirjoitus"riidassa" kirjoittaakin itse sitten kolem pillu. 

Vierailija
45/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi: minkä ikänen oon? Käyn täällä koska haluun tietää, mitä eri ikäset ajattelee asioista. Missään muualla ei kokoonnu niin paljoo eri ikäsii ku täällä. 

Vierailija
46/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ap:lla suuret ongelmat! Eikä itsekään osaa oikein kirjoitusta.

Vierailija
47/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, sä olet nähnyt vain vanhojen ihmisten kirjoittavan noin? Minä oon pistänyt merkille että iällä ei ole väliä, vaan tietyillä muilla asioilla.

ollaan nyt rehellisiä, kaikki kummalliset kirjoitukset tulevat kolmansien kulttuurien edustajilta, väestönvaihdon agenda toimii

Vierailija
48/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on uudessa läppärissä nolla ja pilkku vaihtaneet paikkaa edelliseen verrattuna, tosi usein tulee ,, kun pitäis laittaa 00. 

Ihan oikeastiko sinulla on läppärissä pilkku yläreunassa ja nolla alareunassa? Vai onko pilkku nollan paikalla oikean puolen erillisellä numeronäppiksellä?

Vierailija
49/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska en tunne yhtään ihmistä joka noin tekee. Ainoastaan tällä palstalla nähnyt.

Feissarimokissa näkyy usein,,, tätä,, ja ihan eri kirjoittajilta. En tajua. Ei kukaan vanhempi sukulaiseni tai kukaan isovanhemmistani kirjoittanut noin. 

Ehkä kyseessä on  ihmistyyppi, joka on alkanut kirjoittaa näppäimistöllä vasta somen tullen, eikä ole saanut tilaisuutta oppia välilyöntisääntöjä ja sen sellaisia esim. opintojen yhteydessä. 

Eihän lauseiden jatkaminen pisteillä/pilkuilla ylipäätänsä kuulu ns. vanhuskieleen. Niitä harrastavat enemmän keski-ikäiset. Toki saattaa olla, että joillekin tällainen pilkkujen käyttäminen on tarttunut somessa. Yleisesti sanoisin, että vanhukset kirjoittavat parampaa suomen kieltä kuin nuoret. Parhaimpaa kieltä tuottavat kes

Parhaimpaa 🤣🤣🤣 Et taida olla keski-ikäinen, kun sen kuuluu olla parasta. Monen peräkkäisen pilkun käyttäminen on kyllä outoa, kolmea pistettä voin joskus käyttää. Silloin kun lause jää jotenkin avoimeksi tai vihjailee jotain jatkosta.

Vierailija
50/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan laita, olen tarkka pilkuista. N. 67v.

Sinun ikäsi pyöristyy jo noin seitsemäänkymppiin, et ole enää noin kuusikymppinen.

Vierailija
51/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on uudessa läppärissä nolla ja pilkku vaihtaneet paikkaa edelliseen verrattuna, tosi usein tulee ,, kun pitäis laittaa 00. 

Ihan oikeastiko sinulla on läppärissä pilkku yläreunassa ja nolla alareunassa? Vai onko pilkku nollan paikalla oikean puolen erillisellä numeronäppiksellä?

Numeronäppistä käytän kun numeroita kirjoitan ,,,

Vierailija
52/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testi: minkä ikänen oon? Käyn täällä koska haluun tietää, mitä eri ikäset ajattelee asioista. Missään muualla ei kokoonnu niin paljoo eri ikäsii ku täällä. 

Tuo on murretta eikä ikään liittyvä tapa kirjoittaa.

Vierailija
53/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No arvaa silti.

Vierailija
54/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä AP tarkoittaa vanhoilla ihmisillä jotain 30 - 40 vuotiaita? Me oikeasti vanhat emme kirjoita noin.

Vierailija
55/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa on ryhmä 'Leikitään, että ollaan vanhoja ihmisiä internetissä'. Ihan hulvatonta settiä 😂

Vierailija
56/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No arvaa silti.

Arvaan että olet kotoisin Kaakkois-Suomesta, tuo on itämurretta. Ikää ei murteen perusteella voi sanoa.

Vierailija
57/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numeronäppistä käytän kun numeroita kirjoitan ,,,

Kiva jos uusiin läppäreihin on tullut numeronäppiksiin pilkku. Itselläni on neljä eri läppäriä ja niissä on numeronäppiksissä vaan piste.

Vierailija
58/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ HAIN ÄSKÖN RISMASTA KOLME OSTOS KÄRRILLISTÄ,,, 'JUHLA MOKAA' KUN KUULEMMA ON MAAILMAN LOPU TULOSSA,,,

Vierailija
59/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kirjoita.

Totta, olen melkein 80 v ja kirjoittanut koko ikäni, mutta en ole ikinä käyttänyt pilkkuja tuolla tavalla eikä kukaan tuttunikaan ole.

Vierailija
60/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvi, joka ei ole lapsesta tai nuoresta asti kirjoittanut näppäimistöllä, ei jotenkin ymmärrä, että samat oikeinkirjoitusäännöt, jotka koulussa on opetettu, pätee sekä näppäimistöllä kirjoittaessa, että paperille kirjoittaessa. 

Näppäimistöä taotaan miten sattuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme