Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhan ihmisen tunnistaa kirjoitustavasta, mutta miksi he kirjoittaa niin?

Vierailija
21.02.2025 |

Esim tämä kopsattu facesta: "Meidän sukua on haudattu Kalevankankaalle ,, vein sukulaisten haudalle ,kynttilöitä ,,, Samalla kävin Juicen haudalla ,,, oli melkoinen kynttilämeri 🙏🕯"

Mitä ihmettä tarjoittaa tuo pilkkujen triplaaminen?

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään vanhusta, joka kirjoittaisi noin. Eli ei tunnista ja eivät kirjoita.

Facessa näitä näkee paljonkin

No Facebookia ei ylipäänsä ole käyttänyt kukaan muu kuin vanhukset enää kymmeneen vuoteen, joten tietenkin jos siellä näet yhtään mitään niin se on vanhuksen kirjoittamaa.

Vierailija
22/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren ihmisen tunnistaa kirjoittamisesta siitä että oletuksena on: "No kyllä sä tiedät mitä mä tarkoitan".  Ei, en tiedä, eikä minun tehtävä ole sitä selvittää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla vaikuttaa joku jälkeenjäänyt... joka jaksaa valittaa sähkön hinnasta.... ja muistaa käyttää pisteitä... ainakin riittävästi...

Vierailija
24/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kuusikymppiset ihmiset tunnistaa siitä että ne laittaa myös pilkut, väärään paikkaan tähän tapaan.

Höpö höpö. Enemmän nuorilla on ongelmia oikeinkirjoituksen kanssa, eihän nykyään enää kirjoiteta eikä lueta "perinteisellä tyylillä". Pannaas vielä pari,, pilkkua tuohon,, noin. 

Ei ole höpöhöpöä. Olen itse 50+ ja paljon tekemisissä vähän yli kuusikymppisten kanssa ja heistä suurin osa pilkuttaa ihan hassusti. Seitsemänkymppiset taas puolestaan osaavat kirjoittaa hyvin.

Vierailija
25/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ne vanhat ihmiset kävi vielä kunnon laadukkaan koulujärjestelmän, jossa opittiin kirjoittamaan. Sorry siitä, että ryssittiin se kouluopetus niin, että te nuoret olette nyt tuollaisia. Nepsyjä tai adhd:tä. Tai muuten sekopäisiä.

Vierailija
26/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kuusikymppiset ihmiset tunnistaa siitä että ne laittaa myös pilkut, väärään paikkaan tähän tapaan.

Suksi sinä vttuun. Jos tässä maassa jotkut eivät hallitse pilkkusääntöjä niin nuoret.

Oma 88-vuotias äitini ei ole oppinut että pilkun ja pisteen jälkeen tulee välilyönti, mutta hän joutuikin opettelemaan tekstinkäsittelyn vasta vanhoilla päivillään.

Vierailija
27/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Nuoret ovat yhä useammin jopa lukutaidottomia. Ennen opetettiin.

Vierailija
28/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on uudessa läppärissä nolla ja pilkku vaihtaneet paikkaa edelliseen verrattuna, tosi usein tulee ,, kun pitäis laittaa 00. 

Kuinka usein sinulla on tilanne että kirjoittaessasi tekstiä pitää laittaa 00 sanojen väliin?

Vierailija
29/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska en tunne yhtään ihmistä joka noin tekee. Ainoastaan tällä palstalla nähnyt.

Feissarimokissa näkyy usein,,, tätä,, ja ihan eri kirjoittajilta. En tajua. Ei kukaan vanhempi sukulaiseni tai kukaan isovanhemmistani kirjoittanut noin. 

Ehkä kyseessä on  ihmistyyppi, joka on alkanut kirjoittaa näppäimistöllä vasta somen tullen, eikä ole saanut tilaisuutta oppia välilyöntisääntöjä ja sen sellaisia esim. opintojen yhteydessä. 

Eihän lauseiden jatkaminen pisteillä/pilkuilla ylipäätänsä kuulu ns. vanhuskieleen. Niitä harrastavat enemmän keski-ikäiset. Toki saattaa olla, että joillekin tällainen pilkkujen käyttäminen on tarttunut somessa. Yleisesti sanoisin, että vanhukset kirjoittavat parampaa suomen kieltä kuin nuoret. Parhaimpaa kieltä tuottavat keski-ikäiset.

Vierailija
30/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joki niillä menee pilkku ja piste sekaisin, tai sitten tulee yhden pilkun sijaan monta. Luultavasti liittyy lähinnä puhelimella kirjoittamiseen. 

Vierailija
31/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska en tunne yhtään ihmistä joka noin tekee. Ainoastaan tällä palstalla nähnyt.

Feissarimokissa näkyy usein,,, tätä,, ja ihan eri kirjoittajilta. En tajua. Ei kukaan vanhempi sukulaiseni tai kukaan isovanhemmistani kirjoittanut noin. 

Ehkä kyseessä on  ihmistyyppi, joka on alkanut kirjoittaa näppäimistöllä vasta somen tullen, eikä ole saanut tilaisuutta oppia välilyöntisääntöjä ja sen sellaisia esim. opintojen yhteydessä. 

Eihän lauseiden jatkaminen pisteillä/pilkuilla ylipäätänsä kuulu ns. vanhuskieleen. Niitä harrastavat enemmän keski-ikäiset. Toki saattaa olla, että joillekin tällainen pilkkujen käyttäminen on tarttunut somessa. Yleisesti sanoisin, että vanhukset kirjoittavat parampaa suomen kieltä kuin nuoret. Parhaimpaa kieltä tuottavat kes

"Parhaimpaa" kieltä? Siinäpä oiva esimerkki keski-ikäisestä oikeinkirjoittajasta.

Vierailija
32/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joki niillä menee pilkku ja piste sekaisin, tai sitten tulee yhden pilkun sijaan monta. Luultavasti liittyy lähinnä puhelimella kirjoittamiseen. 

Ja heti esimerkkinä puhelimella kirjoittamisesta, että sana joku olikin korvautunut joella 🙄. 

Vierailija
33/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja heti esimerkkinä puhelimella kirjoittamisesta, että sana joku olikin korvautunut joella 🙄. 

Ja sitten kun yrität korjata, niin taas tulee joku, eikä joko. 

Vierailija
34/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne vanhoja ihmisiä joita kiinnostaisi muusikoiden haudat. Pelimies käytti pisteitä. Joskus ihmettelin kun vanhempi laittoi pisteitä, silloin kun on kysyvä.

Minkä ikäinen sinä olet? Eihän sinun tekstistä saa mitään selvää!

Vierailija
35/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56v ja mun nuoruudessa käytettiin kolmea pistettä lauseen lopussa - ikään kuin pohdinta jatkui. Kolmea pilkkua en ole ennen nähnyt. Ite lopetin kolmen pisteen käytön kun nuoriso valitti siitä somessa jo yli 10 v sitten.

Vierailija
36/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun yrität korjata, niin taas tulee joku, eikä joko. 

Tuon automaattisen korjauksen saa helposti pois päältä puhelimista.

Vierailija
37/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan parkinson aikaan tuon pilkkujen tuplaantumisen ,,,

Vierailija
38/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös palstan ATM:t tunnistaa kirjoitustyylistä, nimittäin kirjoitusvirheistä, kuten AP:n. 😆👍

Vierailija
39/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on uudessa läppärissä nolla ja pilkku vaihtaneet paikkaa edelliseen verrattuna, tosi usein tulee ,, kun pitäis laittaa 00. 

Kuinka usein sinulla on tilanne että kirjoittaessasi tekstiä pitää laittaa 00 sanojen väliin?

No tää oli lähinnä tällainen "tuli muuten mieleeni"- juttu, yleensä se tulee jos kirjoittaa vaikka postinumeronsa tai pankkijutuissa. 

Vierailija
40/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 56v ja mun nuoruudessa käytettiin kolmea pistettä lauseen lopussa - ikään kuin pohdinta jatkui. Kolmea pilkkua en ole ennen nähnyt. Ite lopetin kolmen pisteen käytön kun nuoriso valitti siitä somessa jo yli 10 v sitten.

Minä käytän sitä sitkeästi vieläkin, en suostu vaihtamaan hymiöihin. Kolem pillun käyttöä sitä vastoin en ymmärrä minäkään.

-47v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme