Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhan ihmisen tunnistaa kirjoitustavasta, mutta miksi he kirjoittaa niin?

Vierailija
21.02.2025 |

Esim tämä kopsattu facesta: "Meidän sukua on haudattu Kalevankankaalle ,, vein sukulaisten haudalle ,kynttilöitä ,,, Samalla kävin Juicen haudalla ,,, oli melkoinen kynttilämeri 🙏🕯"

Mitä ihmettä tarjoittaa tuo pilkkujen triplaaminen?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on löytänyt yhden tällaisen kirjoituksen ja väittää nyt tunnistavansa vanhan ihmisen tällaisesta kirjoitustyylistä. Melkoista mutkien suoraksi vetoa. En ole ikinä nähnyt kenenkään kirjoittavan tuolla tavalla tai viljelevän yleensäkään kirjoitukseen turhia pilkkuja. Joskus olen nähnyt, että jonkun ajatuksen perään laitetaan kolme pistettä, mutta aivan eri tarkoituksessa. 

Niin, olenhan itsekin vanha jo, kohta 70-vuotias. 

Vierailija
62/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kirjoita.

Totta, olen melkein 80 v ja kirjoittanut koko ikäni, mutta en ole ikinä käyttänyt pilkkuja tuolla tavalla eikä kukaan tuttunikaan ole.

Kyllä 70-80 vuotiaat osaavat kirjoittaa, pilkuttajat ovat arviolta jotain ehkä 50-60 vuotiaita. Sitä nuoremmat taas tunnistaa hymiöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on uudessa läppärissä nolla ja pilkku vaihtaneet paikkaa edelliseen verrattuna, tosi usein tulee ,, kun pitäis laittaa 00. 

Ihan oikeastiko sinulla on läppärissä pilkku yläreunassa ja nolla alareunassa? Vai onko pilkku nollan paikalla oikean puolen erillisellä numeronäppiksellä?

Numeronäppistä käytän kun numeroita kirjoitan ,,,

Kiva jos uusiin läppäreihin on tullut numeronäppiksiin pilkku. Itselläni on neljä eri läppäriä ja niissä on numeronäppiksissä vaan piste.

Mulla alarivi 0 , enter - eli nyt ei ole sitten sitä pistettä. En tiedä kumpi parempi, mutta siis tuo häiritsee ettei nolla ole keskimmäisenä. On siihen jo melkein ehtinyt tottua. 

Vierailija
64/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvi, joka ei ole lapsesta tai nuoresta asti kirjoittanut näppäimistöllä, ei jotenkin ymmärrä, että samat oikeinkirjoitusäännöt, jotka koulussa on opetettu, pätee sekä näppäimistöllä kirjoittaessa, että paperille kirjoittaessa. 

Näppäimistöä taotaan miten sattuu.

Mutta kielioppivirhe tuli sullekin tuohon kirjoitukseesi. 

Vierailija
65/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testi: minkä ikänen oon? Käyn täällä koska haluun tietää, mitä eri ikäset ajattelee asioista. Missään muualla ei kokoonnu niin paljoo eri ikäsii ku täällä. 

Arvioisin hieman yli 60-vuotiaaksi. Yrität esittää nuorempaa. 

Vierailija
66/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on löytänyt yhden tällaisen kirjoituksen ja väittää nyt tunnistavansa vanhan ihmisen tällaisesta kirjoitustyylistä. Melkoista mutkien suoraksi vetoa. En ole ikinä nähnyt kenenkään kirjoittavan tuolla tavalla tai viljelevän yleensäkään kirjoitukseen turhia pilkkuja. Joskus olen nähnyt, että jonkun ajatuksen perään laitetaan kolme pistettä, mutta aivan eri tarkoituksessa. 

Heti äkkiseltään silmään osuu ainakin kaksi ylimääräistä pilkkua sinun tekstissäkin. Vai provoatko tahallisesti?

Vierailija
67/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppivirheet ja/tai huono kirjoitusasu eivät ole iästä kiinni. Kännykällä tulee varmaan enemmän virheitä ja kummallisuuksia.

Vierailija
68/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testi: minkä ikänen oon? Käyn täällä koska haluun tietää, mitä eri ikäset ajattelee asioista. Missään muualla ei kokoonnu niin paljoo eri ikäsii ku täällä. 

Arvioisin hieman yli 60-vuotiaaksi. Yrität esittää nuorempaa. 

Oikein. Hyvin arvattu sekä ikä että esitysyritys. 

Vierailija
69/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näissä vauva-keskusteluissa toisaalta mitään väliä onko kaikki kieliopillisesti ihan oikein? Toki mua itseäni ärsyttää paljon yhdyssanavirheet ja sellaiset lauserakenteet joista ei vaan saa tarkoituksesta selvää, mutta ainakin ihan hyvin voi kirjoitaa puhekieltä, oikoa, käyttää lyhenteitä... tälleen mä aattelen - näin minä ajattelen. 

Vierailija
70/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on uudessa läppärissä nolla ja pilkku vaihtaneet paikkaa edelliseen verrattuna, tosi usein tulee ,, kun pitäis laittaa 00. 

Ihan oikeastiko sinulla on läppärissä pilkku yläreunassa ja nolla alareunassa? Vai onko pilkku nollan paikalla oikean puolen erillisellä numeronäppiksellä?

Kiva jos uusiin läppäreihin on tullut numeronäppiksiin pilkku. Itselläni on neljä eri läppäriä ja niissä on numeronäppiksissä vaan piste.

Mulla alarivi 0 , enter - eli nyt ei ole sitten sitä pistettä. En tiedä kumpi parempi, mutta siis tuo häiritsee ettei nolla ole keskimmäisenä. On siihen jo melkein ehtinyt tottua

Oi kun kiva, itse numeroita työkseni pyörittävä arvostan jos numeronäppiksiin on ilmestynyt pilkku, se helpottaa elämää kummasti. Pisteellä en ole tehnyt mitään. Odotan innolla milloin joku läppäreistäni vanhenee ja saan uuden tilalle.

Vierailija
71/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 56v ja mun nuoruudessa käytettiin kolmea pistettä lauseen lopussa - ikään kuin pohdinta jatkui. Kolmea pilkkua en ole ennen nähnyt. Ite lopetin kolmen pisteen käytön kun nuoriso valitti siitä somessa jo yli 10 v sitten.

Hmm, eipä ole minulle kukaan valittanut, olen olettanut, että ihmiset tietävät mitä se tarkoittaa.

Vierailija
72/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pistettä on välimerkki, joka osoittaa, että lause jää kesken tai ilmauksesta muuten puuttuu jotain. Merkkiä käytetään varsinkin kaunokirjallisuudessa ja tuttavallisessa tyylissä. Myös jonon (esim. peräkkäisten numeroiden jonon) jatkumisen voi osoittaa kolmella pisteellä. (https//kielikello.fi.)  AP:n olis kantsinu kuunnella äikän tunneilla. Puhelimen räplääminen vie huomion opetuksesta eikä TikTok-kieli ole hallinnon määrittelemää virallista kieltä. Virallista kieltä käytetään lainsäädännössä, virallisissa dokumenteissa sekä opetetaan kouluissa.

Vierailija
73/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvi, joka ei ole lapsesta tai nuoresta asti kirjoittanut näppäimistöllä, ei jotenkin ymmärrä, että samat oikeinkirjoitusäännöt, jotka koulussa on opetettu, pätee sekä näppäimistöllä kirjoittaessa, että paperille kirjoittaessa. 

Näppäimistöä taotaan miten sattuu.

Mutta kielioppivirhe tuli sullekin tuohon kirjoitukseesi. 

Eikös tuo kirjoitus ollut sarkasmia? Ei noin montaa pilkkuvirhettä voi tehdä kuin tahallisesti. Minä yläpeukutin siksi että joku keksi kirjoittaa hyvän esimerkin huonosta pilkuttamisesta.

Vierailija
74/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facessa on ryhmä 'Leikitään, että ollaan vanhoja ihmisiä internetissä'. Ihan hulvatonta settiä 😂

Tuskin

Vierailija
75/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 56v ja mun nuoruudessa käytettiin kolmea pistettä lauseen lopussa - ikään kuin pohdinta jatkui. Kolmea pilkkua en ole ennen nähnyt. Ite lopetin kolmen pisteen käytön kun nuoriso valitti siitä somessa jo yli 10 v sitten.

Minä käytän sitä sitkeästi vieläkin, en suostu vaihtamaan hymiöihin. Kolem pillun käyttöä sitä vastoin en ymmärrä minäkään.

-47v

Naurattaa, oikeinkirjoitus"riidassa" kirjoittaakin itse sitten kolem pillu. 

"Kolmea pilkkua" = "komea pillu"  :-D

Vierailija
76/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme pistettä on välimerkki, joka osoittaa, että lause jää kesken tai ilmauksesta muuten puuttuu jotain. Merkkiä käytetään varsinkin kaunokirjallisuudessa ja tuttavallisessa tyylissä. Myös jonon (esim. peräkkäisten numeroiden jonon) jatkumisen voi osoittaa kolmella pisteellä. (https//kielikello.fi.)  AP:n olis kantsinu kuunnella äikän tunneilla. Puhelimen räplääminen vie huomion opetuksesta eikä TikTok-kieli ole hallinnon määrittelemää virallista kieltä. Virallista kieltä käytetään lainsäädännössä, virallisissa dokumenteissa sekä opetetaan kouluissa.

Tässä oli kysymys kol.esta pilkuista eikä pisteestä. Mitä tarkoittaa kolme pilkkua, selitäpä se.

Vierailija
77/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyy olevan juu, tosin tämä on jo varmaan 5-6 vuotta vanha. Enpä olekaan tuota ennen huomannut.

Vierailija
78/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivät enää huonon näön takia erota näppikseltä pilkun ja pisteen eroa?"

En ymmärrä, miksi olet saanut tähän alapeukutuksia, mutta tämähän se on!

On ihmisiä, jotka käyttävät kolmea pistettä lähes joka välissä pelkän pisteen tilalla... Ikään kuin tauon tai avoimeksi jätetyn ajatuksen merkiksi. Vaan sitten, kun lähinäkö alkaa olla vanhemmiten huonompi, niin ei tosiaankaan erota näppäimiä, painaako pilkkua vai pistetyä - ja sitten kun luulee painavansa pistettä, paineleekin vahingossa pilkkua. Ja kun aikansa painaa väärää namiskaa, niin siitä tulee pianautomaatio liikemuistiin! 😁

Terv. vähän iäkkäämpi ihminen, joka ei myöskään näe näppäimiä, jos ei ole lukulasit päässä. Myöshäisestä illasta eivät enää lukulasitkaan auta, kun silmät väsyvät. 😁😅

Vierailija
79/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti äkkiseltään silmään osuu ainakin kaksi ylimääräistä pilkkua sinun tekstissäkin. Vai provoatko tahallisesti?

Kyllä tuo on oikein kirjoitettu. Sivulause erotetaan päälauseesta pilkulla. 

-eri-

Vierailija
80/126 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facessa on ryhmä 'Leikitään, että ollaan vanhoja ihmisiä internetissä'. Ihan hulvatonta settiä 😂

Tuskin

Aika helppo asia tarkistaa, tsekkaapa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi