Perustulo saatava käyttöön
On täysin absurdia, millainen koneisto meillä on tutkimassa, minkä nimistä rahaa ihmisten kuuluu milloinkin saada. Nämä selvitykset kuormittavat ihmistä itseään ja esim terveydenhuoltoa. Mitään lisäarvoa ne eivät tuota.
Perustulo mahdollistaisi sen, että ihmiset voisivat keskittyä tuottavempiin asioihin, kuin byrokratiaan ja jatkuvaan huoleen siitä, miten asiat saa järjestettyä.
Kommentit (457)
Ehdottaisin että jätetään se byrokratia että loisiminen ei ole mukavaa mutta jätetään se tekoälyn tehtäväksi ja annetaan kenkää byrokraateille.
Vierailija kirjoitti:
Spammi poistoon
Sensuroija poistoon
Perustulo 2000e/kk. Tämä antaisi jo motivaatiota ja aikaa ryhtyä aktiiviseksi ja tuottavaksi kansalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko samalla, mistä se kaikille vastikkeetta jaettava raha saadaan?
Verotuksen porrastus. Eli sama raha taitaisi riittää mitä nytkin tukien muodossa jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, myös eläkeläisille?
Toki. Jos iso eläke niin verotetaan löysät pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa nauraa. Suomalaisia on n 5,6 miljoonaa, jos jokaiselle maksetaan 1000 € kuussa perustuloa, hintalappu on yli 67 miljardia € vuodessa. Perustulon vinkujat eivät koskaan kerro mistä rahat otetaan. Valtion verotulot v 2024 olivat 68 miljardia €. Luulisi että tyhminkin osaa sen verran laskea että ymmärtää että yhtälö on mahdoton.
Sehän verotetaan suurituloisilta pois eli lisää verotuloa.
Toivoisin, että ison perustulouudistuksen sijaan viilaisimme nykyistä systeemiä kohti perustuloa. Esim. nyt työtön menettää korvauksensa, jos opiskelee "liikaa", tai jos perustaa keittiönperällä toimivan yrityksen, joka ei edes tuota juuri mitään ensimmäisiin pariin vuoteen. Jos yrityksen perustava henkilö saisi työmarkkinatuen suuruisen tuen vaikkapa ensimmäisen vuoden ajan, se kannustaisi perustamaan yrityksiä. Jos liikeidea ei sitten olekaan kelvollinen, yrittäjä on silti saanut perustoimeentulon eikä menetä kotiaan.
Perustulo voi olla kaunis asia jonkun mielestä joka ei tiedä oikeista asioista hölkäsen pöläystä. Minä kouluttauduin korkealle ja tein ansiokkaan työurani huippupalkalla, tein 3 lasta (yhdet kaksoset) lyhyillä ikäeroilla siloin kun palkkani oli huippulukemissa. Elin hyvää elämää perheeni kanssa ja sen huippuduunin mikä vei välillä ulkomaille työstelemään ja asumaan. Yksityisessä elämässäni tapahtui paljon ikäviä asiota yllätten joihin en voinut vaikuttaa mitenkään itse. Lopputulemana tänä päivänä, asun 3 teinin kanssa Suomessa ja saan toimeentulotukea, en ole työkykyinen mutta en pääse eläkkelle. Nyt tulee se perustulossa oleva ongelma, minä tarvitsen paljon terapiaa/lääkärikäyntejä/lääkkeitä kuten myös osa lapsista osittain jotain. Nämä maksut ovat valtavia vuosittain. Kuka ne perustulossa maksaisi? En minä ainakaan kun niihin ei olisi silloin minulla varaa. Tämä olkoon aasinsiltana siihen että tilanteita on hyvin monenlaisia ihmisten elämässä, pelkkä perustulo ei todellakaan riitä monelle. Moni ttt saava ihminen on työkyvytön joten töihin siitä huutelut eivät auta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo on kaunis ajatus mutta käytännössä sen toteuttaminen on vaikeaa, eikä vain siksi, että me ihmiset olemme erilaisia - Esinerkiksi eilen osa piti mahdottomana, että perusterveelle yksin elävälle riittäisi 250€ kuukauden ruokamenoihin kun taas osa koki, että puolellakin tuosta selviää hyvin. Ja tietysti joukkoon mahtui heitä, joiden mielestä "hyvinvointivaltion" aika on ohi, eikä kenellekään pitäisi antaa centtiäkään vastikkeetta rahaa.
Sinkkumies
Yleistuki muutetaan perustuloksi (ei ehtoja, verotetaan vähitellen pois). Lisäksi asumistuki ja toimeentulotuki, kuten nytkin. Ei nyt luulisi olevan liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo 2000e/kk. Tämä antaisi jo motivaatiota ja aikaa ryhtyä aktiiviseksi ja tuottavaksi kansalaiseksi.
Liian iso on. Saan nyt tonnin. Mistä ylimääräinen tonni otettaisiin.
Mun puolesta riittäisi vähemmänkin kunhan saisin sitten ansaita vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, myös eläkeläisille?
Joo, mutta useimmissa malleissa se verotetaan pois, joten ei siitä suurin osa eläkeläisistä hyötyisi. Ei perustulon ole tarkoitus olla ylimääräinen extraraha kaikille, vaan toimia turvaverkkona, jotta ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan tai opiskella tai ryhtyä vaikka yrittäjäksi, ilman että tarvitsisi pelätä katuojaan joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo voi olla kaunis asia jonkun mielestä joka ei tiedä oikeista asioista hölkäsen pöläystä. Minä kouluttauduin korkealle ja tein ansiokkaan työurani huippupalkalla, tein 3 lasta (yhdet kaksoset) lyhyillä ikäeroilla siloin kun palkkani oli huippulukemissa. Elin hyvää elämää perheeni kanssa ja sen huippuduunin mikä vei välillä ulkomaille työstelemään ja asumaan. Yksityisessä elämässäni tapahtui paljon ikäviä asiota yllätten joihin en voinut vaikuttaa mitenkään itse. Lopputulemana tänä päivänä, asun 3 teinin kanssa Suomessa ja saan toimeentulotukea, en ole työkykyinen mutta en pääse eläkkelle. Nyt tulee se perustulossa oleva ongelma, minä tarvitsen paljon terapiaa/lääkärikäyntejä/lääkkeitä kuten myös osa lapsista osittain jotain. Nämä maksut ovat valtavia vuosittain. Kuka ne perustulossa maksaisi? En minä ainakaan kun niihin ei olisi silloin minulla varaa. Tämä olkoon aasinsiltana siihen että tilanteita on hyvin
Ei ole mikään pakko olla pelkkä perustulo. Toimeentulotuki ja tarvittaessa joitain muitakin tukia voidaan jättää. Perustulo korvaisi Kelan minimi sairauspäivärahan, työmarkkinatuen ja peruspäivärahan ja oli vielä joku muu? Mutta perustulostahan on ollut erilaisia malleja, että harva tosiaan pelkällä 600 eurolla Suomessa pärjää. Siitä tulisi rumaa jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo on kaunis ajatus mutta käytännössä sen toteuttaminen on vaikeaa, eikä vain siksi, että me ihmiset olemme erilaisia - Esinerkiksi eilen osa piti mahdottomana, että perusterveelle yksin elävälle riittäisi 250€ kuukauden ruokamenoihin kun taas osa koki, että puolellakin tuosta selviää hyvin. Ja tietysti joukkoon mahtui heitä, joiden mielestä "hyvinvointivaltion" aika on ohi, eikä kenellekään pitäisi antaa centtiäkään vastikkeetta rahaa.
Sinkkumies
Nokia maksoi hyvinvointivaltion.
Enää ei ole Nokiaa, mutta sen avulla kasattu pöhöttynyt julkinen sektori kasvaa kasvamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo voi olla kaunis asia jonkun mielestä joka ei tiedä oikeista asioista hölkäsen pöläystä. Minä kouluttauduin korkealle ja tein ansiokkaan työurani huippupalkalla, tein 3 lasta (yhdet kaksoset) lyhyillä ikäeroilla siloin kun palkkani oli huippulukemissa. Elin hyvää elämää perheeni kanssa ja sen huippuduunin mikä vei välillä ulkomaille työstelemään ja asumaan. Yksityisessä elämässäni tapahtui paljon ikäviä asiota yllätten joihin en voinut vaikuttaa mitenkään itse. Lopputulemana tänä päivänä, asun 3 teinin kanssa Suomessa ja saan toimeentulotukea, en ole työkykyinen mutta en pääse eläkkelle. Nyt tulee se perustulossa oleva ongelma, minä tarvitsen paljon terapiaa/lääkärikäyntejä/lääkkeitä kuten myös osa lapsista osittain jotain. Nämä maksut ovat valtavia vuosittain. Kuka ne perustulossa maksaisi? En minä ainakaan kun niihin ei olisi silloin minulla varaa. Tämä olkoon aasinsiltana siihen että tilanteita on hyvin
Minuakaan ei huvittaisi aamulla herätä töihin
up