Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisia sanontoja tai sanoja joita käytettiin lapsuudenperheessä tai teillä?

Vierailija
07.03.2007 |

Meillä oli muutamia, jotka olen aikuisena huomannut ihmetystä aiheuttaviksi. Esim. meillä sanottiin " Otetaan pullaa pakkasesta" . Ei siis käytetty välttämättä sanaa pakastin, mistä se pulla kait oikeasti otetaan. Lisäksi meillä sanottiin " paahtoleipäkone" eikä leivänpaahdin ja yleisesti käytettiin lakanoista ym. liinavaatteista sanaa " tilavaatteet" . Mummo ja pappa sanoivat sänkyä vielä lisäksi " tilaksi" , mutta sitä meillä ei sentään sanottu.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä levis Jokisen eväät, mennään kottii kokkoma rottii, laskiämpäri

Vierailija
22/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä PERHEEN sisäisiä outoja sanoja oli ainakin " kiikki" eli karkki, joka jäi veljeni ärräviasta.

Omassa perheessä taas vastaavia on manni = mandariini ja baata = banaani, joita esikoinen käytti pienenä. Ja kepsutti = ketsuppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

polkupyörän takaritsillä kuskattiin kavereita :-)

autossa kuljettajan viereinen paikka oli hanttimiehen paikka

inkata vastaan tai panna hanttiin = vastustaa kovasti

olla äimän käkenä = hämmästellä

porttikongi = talon läpi kulkeva kävelytunneli

rotvallinreuna = jalkakäytävän kanttikivetys

Vierailija
24/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niispitti: deudorantt

laaksuttimet:pyyhkijänsulat

Vierailija
25/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa pakasteesta (pakastimesta), sontikka=sateenvarjo, ajaa pahki=törmätä autolla, kamari=makuuhuone, vintti=yläkerta. Kainuussa tämmöisiä sanoja.

Vierailija
26/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmisuurimoita löytyy tänäkin päivänä kaupasta samanlaisessa pakkauksessa kuin 30 vee sitten. Helmipuuro oli myös mun suurta herkkua.

ja sellainen valkoinen puuro, missä on (perunajauho?)palloja, oli pallukkapuuro, suurta herkkuani. Mikäkhän tuon puuron oikea mini on..? Pitää kysyä mummoltani, kun en muista tai ehkä edes tiedä....

[/quote]

Vierailija
27/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heiluu kun hullun mulkku : D

Vierailija
28/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on Keski-Pohjanmaalta.

Vierailija
29/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuslaaki=siivilä

hantuuki=käsipyyhe

rätnätä=laskea tai ajatella joku asia tarkkaan

mäihvätä=pureskella loputtomasti jotain esim jänteistä lihapalaa

tyyrätä=tuupata, tönäistä

säppineula=hakaneula

soossi=kastike

korvaniekka=korvallinen astia

Vierailija
30/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi kun koira leikki leluillaan ja piti sitä sellaista koiramaista ääntä (murinaa-örinää) että koira MOUKKAA. Lelut oli moukkeja. Siis yksikössä moukki. Nyt äiti taas sanoo kun koira örisee hakiessaan asentoa lattialla, että se vörnii. Taitaa olla ihan omakeksimiä sanoja...:-)

Vierailija
31/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie olisin kuvitellut, että täältä olisi löytynyt jotain paljon hauskempaa. Tyyliin meillä aina teininä sanottiin kaveripiirissä, että " Yrittänyttä ei laitella." Merkityksenkin arvaatte.

Vierailija
32/52 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se mun mielestä järin _hauskaa_ ole, ihan sanonta vain..

Vierailija
33/52 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä ihmettelin nyt kun niitä on tullut uusintana. Muualla en ole törmännyt siihen.

Meillä kans yöpuulle meno on nukkumaan menemistä. Mummolla juotiin hopeateetä (siinä ei ollut teetä vaan taisi olla lämminta maitoa ja jotain.. en muista tarkkaan). Ulolle haiseminen on ihan tuttua myös.

Mutta käytättekö kukaan sanaa vesiputti? Tarkoittaa siis vesilätäkköä, eikä kukaan eri puolilla Suomea asuva tuttavani sen merkitystä tiennyt.

Vierailija
34/52 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä se on ollut takakontti. Auton äänitorvea sanotaan riikkariksi ja yksi tuttu ei tajunnut mitä tarkoitin, se on kuulemma töötti. Kotona puhuttiin makkuuksien vaihtamisesta kun piti vaihtaa petivaatteet.

Vierailija
35/52 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuhmu

kesti kauan ennenkuin ymmärsin sensuroida tämän ilmaisun puheestani pois.

Kamari, hantuuki, kahveli ihan tavanomaisia meillä.

Pyörässä on takatuuppari, jonka päällä lapsi tai isompikin voi istua kyydissä.

Vierailija
36/52 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama vain sellainen jota en ole kuullut.

Vierailija
37/52 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun inhoruokaani vieläkin.

Vierailija
38/52 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvaavia verbejä, niin kuin esim. nuo " moukata" ja " vörniä" . Huomaan itse käyttäväni nykyään lapsuudesta peräisin olevia sanontoja ja sanoja, vaikka olen asunut muualla 20 vuotta.

Vierailija
39/52 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen käytetään meillä.

Miestäni muuten ärsyttää suunnattomasti, kun sanon auton takakonttia takaperäksi. Pyytää mua aina kertomaan, missä se etuperä sijaitsee:)

Keittiö on meillä edelleen kyökki, mutta isovanhempieni saleja, porstuoita ja kammareita meillä ei ole. Limua juodaan lomolla tai lomottamalla, kun sitä juodaan suoraan pullonsuusta yhteenmenoon vauhdilla. Ja kioski on kipsa.

Vierailija
40/52 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ole kauheasti kuullut käytettävän. Nyt ajatellen kuulosta tosi hassulta, mutta lapsena sitä ei niin miettinyt, kun äiti käski pestä sitten lompsankin (tai pistää lompsan piiloon, jos juoksi ilman housuja). :) Toisaalta lompsa tarkoitti myös lompakkoa=rahapussia, mutta ei mua ainakaan hämmentänyt tuo kaksoismerkitys ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi