Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Taitaa Tam-Silk olls lähes ainoita joka valmistaa vielä vaatteita suomessa.
Hirmuisen ystävällinen suhtautuminen oli kun verkkokaupasta tilasin useammat merinovillasilkkikalsarit.
Laatukin sellaista että mukavan tuntuiset jalassa eikä paina kuminauhakaan kun on pyöreä poikkileikkaukseltaan.
Mäkin tilasin niiltä laamapöksyt mutta kuminauhan joudun itse vaihtamaan väljempään. Otin normaalikokoani isomman mutta silti oli liian kireä kuminauha. Koko muuten oli sopiva. En usko tilaavani mitään toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/5a08b7f5-bddf-4f0f-827a-4ca15a…
Elina Valtonen Aarrelabelin Dots-kuosisessa (yksivärisessä :D) mekossa.
Lähikuvassa se ei ole ihan niin paha mutta väri on kyllä tyrmäävä.
Murrettu vaaleahko vihreä? Helpostipa tyrmäännyt.
No sanonko ihan suoraan, että on muuten ruma vihreän sävy. Kauniimpiakin on.
Eivätkö vaatteiden värisävyt yleensä noudata kulloinkin vallalla olevaa muotia? Haluaisit ostaa krikkaanpunaisen vaatteen, mutta kaupassa on
Presidentin rouvan mekko on paljon miellyttävämmän värinen vaikka ei lempivärini olekaan.
Mulla on yhä käytössä Nanson noin 15 vuotta sitten valmistamia toimistokauluspaitoja. Ihan ovat puuvilla ja kestäneet hyvinä näin kauan. En tokikaan joka päivä ole pitänyt mutta vaatteiden laatu on ennen ollut huikeaa tähän päivään verrattuna. Nykyiset saman firman vaatteet ohentuvat ja nyppyyntyvät vuodessa parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Taitaa Tam-Silk olls lähes ainoita joka valmistaa vielä vaatteita suomessa.
Hirmuisen ystävällinen suhtautuminen oli kun verkkokaupasta tilasin useammat merinovillasilkkikalsarit.
Laatukin sellaista että mukavan tuntuiset jalassa eikä paina kuminauhakaan kun on pyöreä poikkileikkaukseltaan.
Kyllä Tamsilkin lisäksi Suomessa valmistaa vaatteita ainakin sellaiset yritykset kuin PaaPii (lasten ja aikuisten vaatteita), VirQ (naistenvaatteita, muutama miesten tuote), Ommellinen (enimmäkseen naistenvaatteita mutta vähän myös miesten ja unisex) Näistä kaikista on itsellä hyviä kokemuksia. Sukkia valmistaa suomessa Sukkamestarit, Tampereen seudulla, juuri tilasin sukkia. Muitakin on, mutta eivät ole itselle tuttuja (vielä).
Ketjussa ei ole taidettu mainita yritystä Jatuli? Ompelutyö tehdään Euroopassa, myy naistenvaatteita ja korviksia. (Korvikset on tehty suomessa) Oli itselleni uusi tuttavuus, Kurestoresta tai Mielasta bongasin, ostin paidan ja korvikset, olen tyytyväinen. Sitten on sellainen kauppa kuin Maammekauppa, kaikki siellä myytävät tavarat ja vaatteet on valmistettu suomessa. Paapiin vaatteita löytyy joitain Halosilta ja myös jo lopettaneen Ehdan vaatteita. Ehdan vaatteista osa on tehty suomessa, osa Portugalissa. Monet suomalaiset yritykset teettävät vaatteita Black Modan tehtaalla, joka ymmärtääkseni on suomalaisomisteinen?
https://pictures.paapiidesign.com/0/1/original/naisten-vaatteet-kannel-…
Tässä on kuvassa 1 suomessa tehty vaate. Onko tämä nyt sellainen päikkytäti-kuosikaapu? Jos on, niin olen sitten sellainen tyyliltäni, olen ostanut esim. juuri tuon kuvassa olevan, jos nyt linkki toimii. Meidän kunnan "päikkytädit" käyttää osa paljonkin suomimuotia. Ja on hienoja!
Täällä puhutaan paljon "muodottomista kaavuista", omista suomivaatteistani vain ns. " jättiläisteepparit" on muodottomia, kyllä kaikki tunikani on istuvia vähintään rintojen kohdilta, yleensä vyötäröön asti ja siitä sitten levenee. Ja tukevaa puuvillaa, ei mitään "rättiä", vaikka trikoota ovatkin.
Juuri nämä räikeät trikootunikat on itselle inhokkeja. On varmaan mukavia päällä, mutta välillä mietin onko joku lähtenyt yöpaidassa liikenteeseen.
Itse kaipaisin sporttisia vaatteita urheiluun ja vapaa-aikaan, salille ja pyöräilyyn. Esim. Rukka/Luhta on tehnyt jonkin verran pyöräilyvaatteita, designit ei vaan ole oikein omaan makuun ja mikä sen täysin suomalaisen vaatteen hinta olisi, jos nyt Kiinassa(?) valmistettu paita maksaa 80 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kuvassa 1 suomessa tehty vaate. Onko tämä nyt sellainen päikkytäti-kuosikaapu? Jos on, niin olen sitten sellainen tyyliltäni, olen ostanut esim. juuri tuon kuvassa olevan, jos nyt linkki toimii. Meidän kunnan "päikkytädit" käyttää osa paljonkin suomimuotia. Ja on hienoja!
Täällä puhutaan paljon "muodottomista kaavuista", omista suomivaatteistani vain ns. " jättiläisteepparit" on muodottomia, kyllä kaikki tunikani on istuvia vähintään rintojen kohdilta, yleensä vyötäröön asti ja siitä sitten levenee. Ja tukevaa puuvillaa, ei mitään "rättiä", vaikka trikoota ovatkin.
Kyllä, tämä on juuri sitä päikkytätityyliä ja täysin muodoton kaapu. Se, että se on pieni saa sen näyttämään ehkä muulta, koska kehon muodot luovat sille muodon, mutta jos asetat sen pöydälle se on lättänä ja suora ja ommeltu muutamalla saumalla. Siinä ei ole taskuja, ei kaulusta, pelkät käännetyt hihansuut, ei muotolaskoksia eikä vuorikangasta. Ihan samanlainen kun jättiteepaita, teepaita, yöpuku, tunika, pitkähihainen teepaita, mutta vain pienempi ja kapeampi ja pidempi versio.
Keski ja Etelä-Euroopassa toimistolla sinulta kysyttäisiin, että tulitko yöpaidassa töihin. Lähtisin siitä ajatuksesta, että jos sen paidan päälle ei sovi bleiseri tai jakku, niin se on liian yöpukumainen. Mekoksi tuo on tosiaan joko ranta tai päiväkotityyliä. Tuo saattaisi vielä mennä yksivärisenä ja paksumpana neuleena, mutta tuon tyyppinen trikoo, nyt vaan on päikkytätityyliä 100%.
Kas tässä sinulle 40€ versio vaatteesta, jossa on myös pitkät hihat ja pyöreä kaula-aukko ja joka ei näytä päikkytädiltä.
https://www.zara.com/fi/fi/-m-e-k-k-o---v-i-r-k-a-t-u-l-l-a---o-s-a-l-l…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tämä on juuri sitä päikkytätityyliä ja täysin muodoton kaapu. Se, että se on pieni saa sen näyttämään ehkä muulta, ko
Kiitos vastauksesta, eli yleisin tyylini on "päikkytäti". Yleensä teen töitä kotoa käsin, joten vaatteillani ei ole niin suurta väliä. Asiakkaan toimistolle olenkin aina pukenut muuta. Sen verran korjaan, että kuvan tunikassa on taskut, mutta lättänä se tosiaan on, sen verran on muotoa, että helma levenee alaspäin. Mutta on se mielestäni kaunis kaaputunika, ja etenkin mukava päällä. Linkittämäsi vaate on ihan kiva, mutta pidän Zaraa kyllä pikamuotikauppana, enkä sieltä siksi ostaisi. (ja vaate on aika juhlava)
Suurin osa tarjonnasta lempikaupoissani tosiaan on trikoota ja collegea, perus arkivaatteita. Muutaman tästä poikkeavankin olen löytänyt, esim. VirQ:n liivimekko, on muotolaskokset, taskut ja sauma takana, Verson puodin Hertta-mekko ja Ommellisen vakosamettiset vaatteet. (ja ehkä laskoshousut, vähän sellaiset "paremman housun" ja collegehousut välimuodot.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/5a08b7f5-bddf-4f0f-827a-4ca15a…
Elina Valtonen Aarrelabelin Dots-kuosisessa (yksivärisessä :D) mekossa.
Lähikuvassa se ei ole ihan niin paha mutta väri on kyllä tyrmäävä.
Murrettu vaaleahko vihreä? Helpostipa tyrmäännyt.
No sanonko ihan suoraan, että on muuten ruma vihreän sävy. Kauniimpiakin on.
Eivätkö vaatteiden värisävyt yleensä noudata kulloinkin vallalla olevaa muotia? Haluaisit ostaa krikkaanpunaisen vaatteen, mutta kaupassa on vain ketunvärisisä punaruskeita vaatteita tai hyvin tummanpunaista. Tai haikailet vaaleanvihreää, mu
Pantone.comin mukaan mennään hyvin pitkälti jos siksi, ettei millään firmalla ole varaa pitää suuria materiaalivarastoja. Niihin kuluu rahaa niin materiaalien kuin myös tilojen muodossa. Sen vuoksi kannattaa hankkia haluamansa mieluisanvärinen vaate heti, eikä haikailla sen perään parin vuoden päästä. 
Vierailija kirjoitti:
Joo toi on just sitä tyyliä mitä täällä myydään ja mitä en itse suin surminkaan osta kuin yöpaidaksi.
"Muodokkaammista" suomivaatteista tuli vielä mieleen, että onhan minulla VirQ:n vyöllä varustettu puuvillasatiininen "eeppinen minitunika" (se on oikeasti sen vaatteen nimi) sekä ponteroma (?) neulosta oleva "tarpeellinen takki", sellainen siistihkö joustava jakku. Nuo on kyllä mielestäni aika kalliita (179€ ja 189€), mutta ostin silloin kun sai leggarit kaupanpäälle molempiin.
Olen hankkinut myös sellaisen PaaPiin puuvillaneulostakin, se on mukavaa paksua ja lämmintä neulosta, muodosta en tiedä, mutta toimiva kun villaa en voi käyttää (Haloselta sai viimevuonna kovalla alennuksella, normaalihinta on 200€)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin enemmän kotimaista jos olisi jotain järkevää ostettavaa. nytkin katselin kevääksi kenkiä kotimaisilta valmistajilta kuten karhulta, mutta isosta valikoimasta ei löytynyt yhtäkään oikeasti miellyttävän näköistä mallia. adidakselta löytyi heti näppärät eikä tarvinnut miettiä kokoa kun se on aina sama 42 2/3. karhuja olis pitänyt lähteä sovittamaan ennenkuin viitsii satsata 150€ kenkiin joiden kestävyydestä tai istuvuudesta ei ole mitään tietoa.
Hassua kun itse löydän hienoja suomalaisia vaatteita enemmän kuin edes tarvitsen tai on järkevää ostaa. Olen saanut hankittua mm. kaipaamiani housuja ommelliselta, 2 laskoshousut ja vakosamettihousut, noissa vakosamettisissa normaalipituisissa on kyllä tosi pitkät lahkeet, vakosamettisen takinkin hankin. Paitoja, tunikoita ja mekkoja löytyy hienoja suunnilleen "rajattomasti".
Ole kiltti ja laita noiden merkit tänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin enemmän kotimaista jos olisi jotain järkevää ostettavaa. nytkin katselin kevääksi kenkiä kotimaisilta valmistajilta kuten karhulta, mutta isosta valikoimasta ei löytynyt yhtäkään oikeasti miellyttävän näköistä mallia. adidakselta löytyi heti näppärät eikä tarvinnut miettiä kokoa kun se on aina sama 42 2/3. karhuja olis pitänyt lähteä sovittamaan ennenkuin viitsii satsata 150€ kenkiin joiden kestävyydestä tai istuvuudesta ei ole mitään tietoa.
Hassua kun itse löydän hienoja suomalaisia vaatteita enemmän kuin edes tarvitsen tai on järkevää ostaa. Olen saanut hankittua mm. kaipaamiani housuja ommelliselta, 2 laskoshousut ja vakosamettihousut, noissa vakosamettisissa normaalipituisissa on kyllä tosi pitkät lahkeet, vakosamettisen takinkin hankin. Paitoja, tunikoita ja mekkoja löytyy hienoja suunnilleen "ra
Vastauksena henkilölle joka pyysi merkkejä:
Tästä ketjusta on selvinnyt, että vaatemakuni taitaa poiketa monien muiden mausta, mutta olen ostanut omasta mielestäni hienoja (suomessa tehtyjä tai suomessa suunniteltuja ja Euroopassa teetettyjä) vaatteeita ainakin seuraavista kaupoista: Papu, PaaPii, Voglia, Ommellinen, Verson puoti, VirQ, Jatuli, Nosh ja Ehta by Dream Circus (Ehta on lopettanut, vaatteita on vielä myynnissä) Mainittujen merkkien vaatteita löytyy myös ainakin joitain kaupoista Unelmamekot, Iloinen Viivi, Maammekauppa, Halonen, Miela ja Kurestore, Ivalosta voi ostaa sekä suomalaisia että muun maalaisia eettisesti tuotettuja vaatteita.
Minun on oikeasti vaikeaa käsittää miksi ihmeessä aikuinen nainen lähtisi minnekään ulos tai työpaikalle, jos tosiaan ei ole päikkytäti, tuossa päikkytätityylisessä vaatteessa. Se sopii vielä ehkä tarhaikäisille lapsille, mutta jo kouluikäinen alkaa olla liian vanha tuohon tyyliin.
On olemassa sporttityyliä, jos kaipaa supermukavaa. Muotivaatteet. Sitten on casual tyyli, jossa ollaan vähän rennommin, mutta kuitenkin siististi puettu ja sitten tietysti bisnes ja juhlavaatteet. Ehkä monella suomalaisella on tosiaan se tyyli ihan hakusessa, koska ihan oikeasti kaikki tuollaiset oudot värikkäät tunikat ym. eivät ole muodikkaita, elegantteja eikä tyylikkäitä. Ne ovat ehkä suomalaisia, mutta se on kaikki se mitä sillä vaatteilla on antaa kantajalleen. Ketään ne ei ainakaan kaunista. Ei edes makuhuoneessa. Tai no ehkä ne peittää ja jotenkin lämmittää, eivätkä kiristä mistään.
Kotivaatteiksi ne ovat todella kalliita.
Minusta ongelma on siinä, että suomalaisilta firmoilta vaaditaan ihan liian vähän. Jolloin tosiaan ihan mikä tahansa tunika, teepaita ja kuminauha vyötäröhousu nostetaan designtasolle ja selitellään kuinka se on muka 150€ arvoinen vaate.
Näissä vaatteissa ei ole mitään. Ei nappeja, ei vetoketjuja, ei tukikangasta, ei resoria. Ei vuorta, ei kaulusta, ei nappeja hihansuissa, ei halkioita, ei piilonapituksia, ei edes painonappeja, ei kiristysnauhoja, ei vyölenkkejä, ei laskoksia, ei huppuja, ei povitaskuja, ei päällitaskuja, eikä läppiä. Niin ja haluan tuoda vielä esille, että nämä kankaat ovat lähes aina painettuja kankaita, jotka ovat aina huomattavasti halvempia kankaita kuin värjätyistä langoista kudotut kankaat. Esimerki painaa kaksivärinen ruutu valkoiselle kankaalle on paljon halvempaa kuin kutoa kahdesta erivärisestä langasta ruutukangas.
No onneksi sentään se kuminauha ja joku rypytys löytyy välillä, jolla sitten oikeutetaan se 200€ hinta. 
Jos näistä trikookankaista ja vaatteista otettaisiin pois se pinnalle painettu kuvio jäljelle jäisi valkoinen aika huonolaatuinen trikoo ja jokainen näkisi mitä se heille designina myyty tuote on. Suunnilleen samaa kuin perus vauvanvaatteet, ainoastaan aikuisten koossa.
Bypias, omasta mielestä kivan näkösiä, hillittyjä yksivärisiä
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaisin sporttisia vaatteita urheiluun ja vapaa-aikaan, salille ja pyöräilyyn. Esim. Rukka/Luhta on tehnyt jonkin verran pyöräilyvaatteita, designit ei vaan ole oikein omaan makuun ja mikä sen täysin suomalaisen vaatteen hinta olisi, jos nyt Kiinassa(?) valmistettu paita maksaa 80 euroa?
Toiveella on tällaisia. Olisiko malliston nimi ollut Hehku.
Black Modan suomalaisomisteisella tehtaalla Portugalissa tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tämä on juuri sitä päikkytätityyliä ja täysin muodoton kaapu. Se, että se on pieni saa sen näyttämään ehkä muulta, ko
On kyllä ruma. Zaralla on kauniimpiakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minustakin tämä on se, mitä päikkytätilookilla tarkoitetaan. Ja se voi olla oikein kiva look haukkumanimestään huolimatta. 

Ostan itse suomalaisomisteilsilta, eettisiltä valmistajilta kaiken, minkä voin. Ei ole yhtään printtitrikootunikaa joukossa ja ainoa teltta minulla on Huurinaisen vanha jättipaita. 

Eri
Hassua kun itse löydän hienoja suomalaisia vaatteita enemmän kuin edes tarvitsen tai on järkevää ostaa. Olen saanut hankittua mm. kaipaamiani housuja ommelliselta, 2 laskoshousut ja vakosamettihousut, noissa vakosamettisissa normaalipituisissa on kyllä tosi pitkät lahkeet, vakosamettisen takinkin hankin. Paitoja, tunikoita ja mekkoja löytyy hienoja suunnilleen "rajattomasti".