Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Taitaa Tam-Silk olls lähes ainoita joka valmistaa vielä vaatteita suomessa.
Hirmuisen ystävällinen suhtautuminen oli kun verkkokaupasta tilasin useammat merinovillasilkkikalsarit.
Laatukin sellaista että mukavan tuntuiset jalassa eikä paina kuminauhakaan kun on pyöreä poikkileikkaukseltaan.
Mäkin tilasin niiltä laamapöksyt mutta kuminauhan joudun itse vaihtamaan väljempään. Otin normaalikokoani isomman mutta silti oli liian kireä kuminauha. Koko muuten oli sopiva. En usko tilaavani mitään toista kertaa.
Onpa erikoista! Kokemukseni mukaan Tam-Silkillä on aika reilut koot. Vyötärö on ollut ennemminkin väljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin enemmän kotimaista jos olisi jotain järkevää ostettavaa. nytkin katselin kevääksi kenkiä kotimaisilta valmistajilta kuten karhulta, mutta isosta valikoimasta ei löytynyt yhtäkään oikeasti miellyttävän näköistä mallia. adidakselta löytyi heti näppärät eikä tarvinnut miettiä kokoa kun se on aina sama 42 2/3. karhuja olis pitänyt lähteä sovittamaan ennenkuin viitsii satsata 150€ kenkiin joiden kestävyydestä tai istuvuudesta ei ole mitään tietoa.
Hassua kun itse löydän hienoja suomalaisia vaatteita enemmän kuin edes tarvitsen tai on järkevää ostaa. Olen saanut hankittua mm. kaipaamiani housuja ommelliselta, 2 laskoshousut ja vakosamettihousut, noissa vakosamettisissa normaalipituisissa on kyllä tosi pitkät lahkeet, vakosamettisen takinkin hankin. Paitoja,
Vastauksena henkilölle joka pyysi merkkejä:
Tästä ketjusta on selvinnyt, että vaatemakuni taitaa poiketa monien muiden mausta, mutta olen ostanut omasta mielestäni hienoja (suomessa tehtyjä tai suomessa suunniteltuja ja Euroopassa teetettyjä) vaatteeita ainakin seuraavista kaupoista: Papu, PaaPii, Voglia, Ommellinen, Verson puoti, VirQ, Jatuli, Nosh ja Ehta by Dream Circus (Ehta on lopettanut, vaatteita on vielä myynnissä) Mainittujen merkkien vaatteita löytyy myös ainakin joitain kaupoista Unelmamekot, Iloinen Viivi, Maammekauppa, Halonen, Miela ja Kurestore, Ivalosta voi ostaa sekä suomalaisia että muun maalaisia eettisesti tuotettuja vaatteita.
Täydennän listaa sen verran, että itse olen ostanut vakosamettiset housut sekä takin/mekon Kaikolta, samoin muutakin hieman enemmän leikkauksilla pelaavaa. Toinen suosikkini on R-Collection, silloin kun sen tarjonta sattuu osumaan omaan makuuni. On paljon muutakin kuin anorakkia. 

eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaisin sporttisia vaatteita urheiluun ja vapaa-aikaan, salille ja pyöräilyyn. Esim. Rukka/Luhta on tehnyt jonkin verran pyöräilyvaatteita, designit ei vaan ole oikein omaan makuun ja mikä sen täysin suomalaisen vaatteen hinta olisi, jos nyt Kiinassa(?) valmistettu paita maksaa 80 euroa?
Toiveella on tällaisia. Olisiko malliston nimi ollut Hehku.
Black Modan suomalaisomisteisella tehtaalla Portugalissa tehty.
https://toiveshop.com/collections/hehku?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqv2_…
Tässä näemmä joitakin noista, ei kyllä mielestäni ole mitenkään edustavan näköisiä edes hoikalla mallilla ja leveälahkeiset housut ei toimi hyvin urheiluun. Materiaali myös oudon kiiltävää. Ei järin houkuttelevia.
Jos osaisin, tekisin itse. Mitat olisivat just ja materiaalit saisi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Taitaa Tam-Silk olls lähes ainoita joka valmistaa vielä vaatteita suomessa.
Hirmuisen ystävällinen suhtautuminen oli kun verkkokaupasta tilasin useammat merinovillasilkkikalsarit.
Laatukin sellaista että mukavan tuntuiset jalassa eikä paina kuminauhakaan kun on pyöreä poikkileikkaukseltaan.
Mäkin tilasin niiltä laamapöksyt mutta kuminauhan joudun itse vaihtamaan väljempään. Otin normaalikokoani isomman mutta silti oli liian kireä kuminauha. Koko muuten oli sopiva. En usko tilaavani mitään toista kertaa.
Onpa erikoista! Kokemukseni mukaan Tam-Silkillä on aika reilut koot. Vyötärö o
Kommenteissa moni valitti, että kuminauha on liian kireä. Että ovat itse vaihtaneet sen sopivammaksi. Olisi pitänyt uskoa arvosteluja. Otin siksi isomman koon mutta sekin oli liian kireä.
Ruskovillalta kun tilasin villapöksyt, niin niissä oli säädettävä kuminauha vyötäröllä. Se oli todella huippujuttu! Voin tilata sellaiset toistekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaisin sporttisia vaatteita urheiluun ja vapaa-aikaan, salille ja pyöräilyyn. Esim. Rukka/Luhta on tehnyt jonkin verran pyöräilyvaatteita, designit ei vaan ole oikein omaan makuun ja mikä sen täysin suomalaisen vaatteen hinta olisi, jos nyt Kiinassa(?) valmistettu paita maksaa 80 euroa?
Tässä näemmä joitakin noista, ei kyllä mielestäni ole mitenkään edustavan näköisiä edes hoikalla mallilla ja leveälahkeiset housut ei toim
Juu ei. En mäkään ostaisi tuollaista kiiltävää.
Vierailija kirjoitti:
Minun on oikeasti vaikeaa käsittää miksi ihmeessä aikuinen nainen lähtisi minnekään ulos tai työpaikalle, jos tosiaan ei ole päikkytäti, tuossa päikkytätityylisessä vaatteessa. Se sopii vielä ehkä tarhaikäisille lapsille, mutta jo kouluikäinen alkaa olla liian vanha tuohon tyyliin.
On olemassa sporttityyliä, jos kaipaa supermukavaa. Muotivaatteet. Sitten on casual tyyli, jossa ollaan vähän rennommin, mutta kuitenkin siististi puettu ja sitten tietysti bisnes ja juhlavaatteet. Ehkä monella suomalaisella on tosiaan se tyyli ihan hakusessa, koska ihan oikeasti kaikki tuollaiset oudot värikkäät tunikat ym. eivät ole muodikkaita, elegantteja eikä tyylikkäitä. Ne ovat ehkä suomalaisia, mutta se on kaikki se mitä sillä vaatteilla on antaa kantajalleen. Ketään ne ei ainakaan kaunista. Ei edes makuhuoneessa. Tai no ehkä ne peittää ja jotenkin lämmittää, eivätkä kiristä mistään.Kotivaatteiksi ne ovat todella kallii
Hauskaa että tunika herättää keskustelua. Tuli selväksi että lempivaatteeni ovat juuri niitä mitä mollataan, ei haittaa minua mitenkään, halusin vain varmistaa. En aio muuttaa tyyliäni, vaikka siitä ei kaikki pidäkään, itse pidän. (ja muutama muu) Tunikassa ei taskujen lisäksi ole juuri yksityiskohtia, mutta mitä siinä on: se on tehty suomessa luomupuuvillasta "rakkaudella ja aurikoenergialla" niinkuin Paapii mainostaa, se on siis ekologinen ja eettinen, mikä on vähän niinkuin ykkösjuttu kun lähden vaatteita ostamaan, seuraavaksi tulee väri, kuosi ja materiaali.
Väriä pitää olla, tuo linkkaamani on oikeastaan hillityimmästä päästä kuosivaatteitani, en pidä sitä millään muotoa "räikeänä", minulla on vaikkapa VirQ:n mekko kuosia "discopuput", sitä jo sanoisin räikeäksi. Yksivärisetkin vaatteet on hienoja, kunhan väri on kaunis. Siis minun mielestäni kaunis. Yksityiskohdat on ihan kivoja joskaan ei välttämättömiä, nostavat tietysti yleensä hintaa. Verson puodista olen ostanut esim. kukkamekon jossa on mm. huppu, kuminauha helmassa ja suuret koristenapit, ne tehdään Virossa ja ovat siksi halvempia.
Materiaalin haluan kaikkein mieluiten olevan luonnonkuitua, mutta muukin kelpaa, kunhan on aidosti ekologista. En tavoittele mitään klassista tahi mitään muodikasta tyyliä, tyylini on varmaan "ekohippi perheenäiti" tjsp. Suuriin juhliin pukeudun kyllä varsin asiallisesti, mutta värittömästi en, jos ei ole hautajaiset.
Oikeastaan jännää, että joku uskoo voivansa määritellä mitä tyyliä aikuisen naisen kuuluisi tai olisi hyväksi käyttää. Aikuisen naisen ei kuulu käyttää väriä? Ei tunikoita? Ei trikoota? Ei kuvioita, ainakaan lapsekkaita? Höpö höpö. Kaikki käyttäkööt sitä mikä miellyttää, mutta olisihan se hyvä että kaikkia miellyttäviä ekologisia ja eettisiä vaatteita saataisiin markkinoille ja pikamuotiteollisuus alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näemmä joitakin noista, ei kyllä mielestäni ole mitenkään edustavan näköisiä edes hoikalla mallilla ja leveälahkeiset housut ei toim
Myös Aarteella ja Kaikolla on urheiluvaatteita, mm sportti- ja joogaleggingsejä. Ei varmasti näille Suomi-dissaajille, mutta jos jotakuta muuta kiinnostaa. Aarteelta näkyy tulevan myös uikkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on oikeasti vaikeaa käsittää miksi ihmeessä aikuinen nainen lähtisi minnekään ulos tai työpaikalle, jos tosiaan ei ole päikkytäti, tuossa päikkytätityylisessä vaatteessa. Se sopii vielä ehkä tarhaikäisille lapsille, mutta jo kouluikäinen alkaa olla liian vanha tuohon tyyliin.
On olemassa sporttityyliä, jos kaipaa supermukavaa. Muotivaatteet. Sitten on casual tyyli, jossa ollaan vähän rennommin, mutta kuitenkin siististi puettu ja sitten tietysti bisnes ja juhlavaatteet. Ehkä monella suomalaisella on tosiaan se tyyli ihan hakusessa, koska ihan oikeasti kaikki tuollaiset oudot värikkäät tunikat ym. eivät ole muodikkaita, elegantteja eikä tyylikkäitä. Ne ovat ehkä suomalaisia, mutta se on kaikki se mitä sillä vaatteilla on antaa kantajalleen. Ketään ne ei ainakaan kaunista. Ei edes makuhuoneessa. Tai no ehkä ne peittää ja jotenkin lämmittää, eivätkä kiristä mistäOikeastaan jännää, että joku uskoo voivansa määritellä mitä tyyliä aikuisen naisen kuuluisi tai olisi hyväksi käyttää. Aikuisen naisen ei kuulu käyttää väriä? Ei tunikoita? Ei trikoota? Ei kuvioita, ainakaan lapsekkaita? Höpö höpö. Kaikki käyttäkööt sitä mikä miellyttää, mutta olisihan se hyvä että kaikkia miellyttäviä ekologisia ja eettisiä vaatteita saataisiin markkinoille ja pikamuotiteollisuus alas.
Hyvä puheenvuoro. Palstalla on vallalla hyvin konservatiivinen pukeutumismaku. Ihmettelen, missä nämä kaikki jakkupuku- ja kotelomekkotyypit liikkuvat, kun itse en näe sellaista pukeutumista edes niissä edustustilaisuuksissa, joissa kuitenkin tasaisesti työn puolesta liikun. 

En itse ole ihan trikootunikatyyppiä, mutta monelle ne sopivat ja moni niissä viihtyy.
Ulkoilu- ja urheiluvaatteissa voi tsekata myös Astrid Wildin, joka on kai osittain suomalainen. 

Bara on norjalainen leggarifirma, Ninepine ruotsalainen comfort- ja urheilu-/joogamerkki, Svala of Finland tekee Suomessa kerrastoja yms. 

R-Collectionilla kaikki -20% viikonlopun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa tapa olisi täysin automatisoida tuotanto sillä tavalla ettei siellä ole käytännössä työntekijöitä ollenkaan.
Se on se liimaaminen, sillä prässit ovat isoja ja nopeita. Sitten ommellaan vaan jotain vahvikkeita kriittisiin kohtiin. Mutta esim. vauva-palstalaisille sellaisia tuotteita ei voi myydä, kun niiden pitää kestää sen 100 vuotta ja olla suomenlampaanvillaa :D
No, olen sitten ylpeä vauvapalstalainen. Ekologisinta on hankkia kestäviä vaatteita ja käyttää ne loppuun. Eettisesti tuotettuja vaihtoehtoja on.
Ekologisinta on ostaa kirppikseltä vaatteensa ja sieltäkin saa ostaa vain hyvälaatuisia vaatteita ja yksinomaan todelliseen tarpeeseen.
Lee Cooperit ainakin on menetetyt. Tutkin niitä tässä yhtenä päivänä ja kangas oli ohutta, venyvää ja huonolaatuista eikä ne istuneetkaan kuten ennen. Olivat suosikkifarkkuni ennen kuin pilasivat ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sporttityyliä, jos kaipaa supermukavaa. Muotivaatteet. Sitten on casual tyyli, jossa ollaan vähän rennommin, mutta kuitenkin siististi puettu ja sitten tietysti bisnes ja juhlavaatteet. Ehkä monella suomalaisella on tosiaan se tyyli ihan hakusessa, koska ihan oikeasti kaikki tuollaiset oudot värikkäät tunikat ym. eivät ole muodikkaita, elegantteja eikä tyylikkäitä. Ne ovat ehkä suomalaisia, mutta se on kaikki se mitä sillä vaatteilla on antaa kantajalleen. Ketään ne ei ainakaan kaunista. Ei edes makuhuoneessa. Tai no ehkä ne peittääKoska muualla maailmassa ihmiset käyttävät jakkuja, kauluspaitoja, paitapuseroita, neuleita tms. Tämä trikootyyli on muualla Euroopassa yöpukuvaate. Tietysti mikään ei estä pistämässä kuminauhavyötäröllö tehtyjä trikoohousuja ja pitkähihaista teepaitaa ja mennä ulos, koska ne on mukavat ja rennot, mutta kai te nyt itsekin olette nähneet miten muualla paitsi ehkä Usassa, ihmisillä on oikeat housut ja paidat päällä?
Tietysti jos millään muulla kun sillä Suomessa tehty, ei ole merkitystä, niin silloin pukeutuu noihin yöpukuihin. Mutta ei suurin osa voi työelämässä toimia noissa lähes yöpuvuissa, vaan heidän on käytettävä vähintään astetta vakavammin otettavia vaatteita
Mene nyt sinne makuuhuoneeseen ja katso sitä yöpukuasi ja niitä trikoo päivävaatteitasi ja totea itsekin ettei siinä ole suurta eroa, mitä sinulla on päivällä ja yöllä päälläsi, kun kävelet noissa trikootunikoissa ympäriinsä. Päiväkodissa se toimii kun ne asiakkaat ovat pikkulapsia, muualla ei. Paitsi jos ei välitä siitä, ottaako ihmiset sinut vakavasti vai ei tai pitää sinua päikkytätinä.
Fern myy miesten t-paitoja hintaan 69 euroa.
Ja Alpa silkkialpakka t-paitoja jollain 150 eurolla jos en väärin katsonut.
Varmaan on kankaan laatu keskivertoa parempaa. Ehkä. Mutta silti. Ihan hirveitä hintoja t-paidasta.
Vierailija kirjoitti:
Fern myy miesten t-paitoja hintaan 69 euroa.
Ja Alpa silkkialpakka t-paitoja jollain 150 eurolla jos en väärin katsonut.
Varmaan on kankaan laatu keskivertoa parempaa. Ehkä. Mutta silti. Ihan hirveitä hintoja t-paidasta.
Eikun Fren oli sen firman nimi. Korjaus.
>> Tietysti jos millään muulla kun sillä Suomessa tehty, ei ole merkitystä, niin silloin pukeutuu noihin yöpukuihin. Mutta ei suurin osa voi työelämässä toimia noissa lähes yöpuvuissa, vaan heidän on käytettävä vähintään astetta vakavammin otettavia vaatteita >>
Suomessa yöpuvut kukoistaa jopa eduskunnassa. Jos kankaassa on unikko, yöpuvulla voi mennä ylpeänä minne vaan.
Käytän aika paljonkin trikoosta ja muista joustavista materiaaleista tehtyjä mekkoja, koska liikun työssäni ja tiukat vaatteet on epämukavat. Myös väljää pellavaa ja neuleita. Trikoolla on paikkansa monessakin työssä Suomessa. Harvoin enää näkee jakkupukuja ja istuvia kauluspaitoja tai tiukkoja kotekomekkoja, mutta ehkä sekin muoti palaa joskus.
Vierastan kuitenkin noita räikeitä isoja kuoseja, ja ostan yleensä vaatteeni suomimerkeiltä yksivärisenä. Kuoseissa olen tykännyt eniten nuppuprintistä. Löytyy herkkiä, rauhallisia kuoseja ja hillitympiä värejä. Vaatteet tehdään tilaustyönä valituista kankaista joka vähän hillitsee ostamista, kun ei voi vetää valmista vaatetta suoraan ostoskoriin. Ymmärrän ratkaisun, sillä näin ei synny hävikkiä varastoon. Malleja on harmillisen vähän.
Suomessa sää asettaa haasteensa paria kesäkuukautta lukuunottamatta. Siksi kai Alpa on niin suosittu. Neuleet ylipäätään on ihania. Niistä löytyy tyylikkäitä malleja monelta merkiltä, on värivaihtoehtoja ja hengittävissä luonnonkuituvaatteissa on mukava olla. Ei purista, ei kiristä, ei palele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/5a08b7f5-bddf-4f0f-827a-4ca15a…
Elina Valtonen Aarrelabelin Dots-kuosisessa (yksivärisessä :D) mekossa.
Lähikuvassa se ei ole ihan niin paha mutta väri on kyllä tyrmäävä.
Murrettu vaaleahko vihreä? Helpostipa tyrmäännyt.
No sanonko ihan suoraan, että on muuten ruma vihreän sävy. Kauniimpiakin on.
Eivätkö vaatteiden värisävyt yleensä noudata kulloinkin vallalla olevaa muotia? Haluaisit ostaa krikkaanpunaisen vaatteen, mutta kaupassa on vain ketunvärisisä punaruskeita vaatteita tai hyvin tummanpunaista. Tai haikailet vaaleanvihreää, mu
Falla finlandilla on tänä vuonna kirkkaanpunaista, eritoten heidän pellavat ovat laadukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sporttityyliä, jos kaipaa supermukavaa. Muotivaatteet. Sitten on casual tyyli, jossa ollaan vähän rennommin, mutta kuitenkin siististi puettu ja sitten tietysti bisnes ja juhlavaatteet. Ehkä monella suomalaisella on tosiaan se tyyli ihan hakusessa, koska ihan oikeasti kaikki tuollaiset oudot värikkäät tunikat ym. eivät ole muodikkaita, elegantteja eikä tyylikkäitä. Ne ovat ehkä suomalaisia, mutta se on kaikki se mitä sillä vaatteilla on antaa kantajalleen. Ketään ne ei ainakaan kaunis
Koska muualla maailmassa ihmiset käyttävät jakkuja, kauluspaitoja, paitapuseroita, neuleita tms. Tämä trikootyyli on muualla Euroopassa yöpukuvaate. Tietysti mikään ei estä pistämässä kuminauhavyötäröllö tehtyjä trikoohousuja ja pitkähihaista teepaitaa ja mennä ulos, koska ne on mukavat ja rennot, mutta kai te nyt itsekin olette nähneet miten muualla paitsi ehkä Usassa, ihmisillä on oikeat housut ja paidat päällä?
Tietysti jos millään muulla kun sillä Suomessa tehty, ei ole merkitystä, niin silloin pukeutuu noihin yöpukuihin. Mutta ei suurin osa voi työelämässä toimia noissa lähes yöpuvuissa, vaan heidän on käytettävä vähintään astetta vakavammin otettavia vaatteita
Mene nyt sinne makuuhuoneeseen ja katso sitä yöpukuasi ja niitä trikoo päivävaatteitasi ja totea itsekin ettei siinä ole suurta eroa, mitä sinulla on päivällä ja yöllä päälläsi, kun kävelet noissa trikootunikoissa ympäriinsä. Päiväkodissa se toimii kun ne asiakkaat ovat pikkulapsia, muualla ei. Paitsi jos ei välitä siitä, ottaako ihmiset sinut vakavasti vai ei tai pitää sinua päikkytätinä.
Sivusta: sinua itseäsi on melko vaikea ottaa vakavasti, kun et ole oppinut edes käyttämään palstan lainaustoimintoa sohlaamatta viestiäsi näkymättömiin. 

Epäystävällinen ulosanti ei paranna vaikutelmaa.
Tietenkin pikamuotifirmalta kelpaa esimerkki, josta puolet on polyesteriä ja jonka vastuullisuusväittämät hajoavat ilmaan, kun niitä edes vilkaisee.