Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Ostaisitko oikeasti? Lupaatko?
Suomessa tai edes Euroopassa valmistetut vaatteet ovat kalliita. Täällä on minimipalkat, työajat, terveydenhuolto ja ennen kaikkea kova verotus. Nämä näkyvät kaikki suoraan tuotteiden hinnoissa.
Aika harva sitten lopulta haluaa maksaa näistä, kun halvallakin saa.
Mulla on Kiina ja Intia boikotissa jo muutenkin. Ostan nytkin Euroopassa valmistettuja jos vaan löytyy. Mitä lähempänä sen parempi.
Se vaan on vaikeaa kun ei meinaa löytyä sellaista mitä haluan.
Mutta riemunkirjavia kaapuja en osta. Vaikka olis Suomessa tehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa vaatteita mitkä valmistetaan Suomessa?
North outdoor, ruskovilla, svala, kuoma ja sievi tulee ainakin mieleen.
North outdoor Neuleet valmistetaan Oulussa, mutta entä muuta vaatteet?
Heidän omalta kotisivultaan:
Siksi meille on ensiarvoisen tärkeää suunnitella ja testata kaikki tuotteemme Suomessa
Kaikki valikoimamme neuleet valmistetaan omassa neulomossamme Oulussa, ja niille on myönnetty avainlippumerkki.
North Outdoorin Nature-malliston tuotteet tehdään suomalaisessa tehtaassa. Muut tuotteemme valmistetaan Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Ostan suuren osan vaatteistani kotimaisilta yrityksiltä.
R/H: yksikään toppi ei istunut minulle. Yhdet brändin housut ostin -60% alesta, ne sopivat minulle hyvin koossa M. Kokoni on yleensä housuissa XXL - erikoista kaavoittamista tuolla siis.
Marita Huurinainen: kunnianhimoisia vaatteita, joissa myös osin outo kaavoitus. Moni vaate levenee suoraan kaulasta alaspäin - kuka sellaisia haluaa käyttää?
Hálo: juhlavaatteita, ei käyttöä arjessa. Minulla tarve uusia hienoimpia juhlavaatteita ilmenee ehkä kerran viidessä vuodessa -kuka noita ehtisi ostaa riittävästi?
Sen lopettaneen kirjavan trikoomerkin nimeä en ed
Kun jokainen kuluttaja on designer ja kaavoittaja ja ompelija samanaikaisesti, niin on vaikea menestyä missään näistä ammattina. Jos olet ateljeeompelija, sinun pitäisi olla ai, jos olet kaavoittaja, pitäisi olla ateljeeompelija, ja jos olet designer niin pitäisi olla perusvalikoimassa trendivärejä samanaikaisesti kaikkiin mieltymyksiin, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vai villaa pitäisi olla. Susien pelossa lampuri lopettaa villan tuotannon. Pankaa suojelijat seinää vasten. Kohta sukkalangatkin finito.
Lampuri on hyvä ja hommaa suojelukoiran. Laskuttaa vaikka valtiota koiranruuasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Niinhän mä maksan nytkin. Halvemmalla ei saa laatua eikä oikein kalliillakaan. Levikset maksaa sen 100 euroa. Ihan yhtä hyvin voin ostaa Suomessa valmistetut 100 euron housut.
No osta. Lee Cooper on suomalainen farkkuvalmistaja.
Mulla on Lee Coopereita ennen ollutkin. Löytyi just mun kropalle sopivia malleja. Mutta siinä vaiheessa kun ne luopuivat 100% puuvillasta, niin minäkin luovuin niistä. Saan Levikseltä 100% puuvillaa olevia farkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän mä maksan nytkin. Halvemmalla ei saa laatua eikä oikein kalliillakaan. Levikset maksaa sen 100 euroa. Ihan yhtä hyvin voin ostaa Suomessa valmistetut 100 euron housut.
No osta. Lee Cooper on suomalainen farkkuvalmistaja.
Mulla on Lee Coopereita ennen ollutkin. Löytyi just mun kropalle sopivia malleja. Mutta siinä vaiheessa kun ne luopuivat 100% puuvillasta, niin minäkin luovuin niistä. Saan Levikseltä 100% puuvillaa olevia farkkuja.
Lee Cooper tekee farkkunsa nykyään Virossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa vaatteita mitkä valmistetaan Suomessa?
Sidosteen sukat. Osa armeijan tuotteista. Käsityöyrittäjien tuotteet. Designer-brändit kuten Papu, Pura. Joku halusi maksaa suomalaisista neuleista niin tuo Pura sellainen brändi.
Sukkamestarit sukat myös. Juuri voitti Tanskan puolustusvoimien kilpailutuksen niin luulisi olevan laadukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Minusta jonkun suomalaisen merkin kannattaisi keskittyä kestävään ja ajattomaan laatuun. Toki Suomi pieni markkina, asiakaskuntaa pitäisi saada myös muista maista.
Mutta se mitä itse kaipaan:
-Ajattomia VILLAvaatteita. Nykyään on todella vaikea löytää esim. simppeliä (konepesun villaohjelmalla) kestävää pidempää neutakkia, siistiä villapaitaa jne. Aiemmin noita myytiin monella merkillä. Mainitaan vaikka Esprit, joka ei ole kotimainen, mutta joka arvioni mukaan meni osittain siksi konkurssiin että vaatteiden taso laski -> villavaatteet (neuleet ja takit) alkoivat olla akryyliä -> jäi ostamatta.
-Asusteisiin kaipaisin klassisia ja aikaa kestäviä kuoseja, "aitoja" materiaaleja, eli juurikin vikaa ja silkkiä. Akryyli/polyesteri huivi ei kunnolla lämmittä viimassa, ja jos hetken kävelee sisätiloissa alkaa hiostaa heti, vs. sillki/villa mitkä lämmittää mutta ei hiosta.
-Paitoja (esim. kau
Kokovillaisia vaatteita olen viime vuosina ostanut Uhanalta, Noshilta ja Vai-Kolta -villasekoitteita on vielä helpompi löytää. Eniten käyttämäni neule on Nanson puuvilla-villasekoite.
Tam-Silk porskuttaa toistaiseksi, ja tuotanto on kokonaan kotimaassa. En ole sieltä tilannut mitään hetkeen, kun vanhat kestävät edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta voisin maksaa, jos hinnalla saisi sitten oikeasti kestävää laatua. Kerran olen maksanut satasen farkuista, jotka sitten alle kk ostamisesta ratkesivat juostessani portaat ylös pitkin harppauksin.
Farkut eivät ole juoksuhousut, eli tuossa taisi kyllä vika olla ihan oma. Jos haluat harppoa portaita niin suosittelen sportti- ja vaellushousuja, löytyy leggingsiä ja tuulihousutyyppistä sekä kaikkea siltä väliltä. Mo
Osta 100% puuvillaa olevat farkut. Esim. Levikset. Ne kestää.
Jos vaikka tehtäisiin ihan normaaleja käyttövaatteita eikä mitään Mari-kopioita? Lisäksi kuosit on usein helkkarin tunkkaisen värisiä ja levottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jonkun suomalaisen merkin kannattaisi keskittyä kestävään ja ajattomaan laatuun. Toki Suomi pieni markkina, asiakaskuntaa pitäisi saada myös muista maista.
Mutta se mitä itse kaipaan:
-Ajattomia VILLAvaatteita. Nykyään on todella vaikea löytää esim. simppeliä (konepesun villaohjelmalla) kestävää pidempää neutakkia, siistiä villapaitaa jne. Aiemmin noita myytiin monella merkillä. Mainitaan vaikka Esprit, joka ei ole kotimainen, mutta joka arvioni mukaan meni osittain siksi konkurssiin että vaatteiden taso laski -> villavaatteet (neuleet ja takit) alkoivat olla akryyliä -> jäi ostamatta.
-Asusteisiin kaipaisin klassisia ja aikaa kestäviä kuoseja, "aitoja" materiaaleja, eli juurikin vikaa ja silkkiä. Akryyli/polyesteri huivi ei kunnolla lämmittä viimassa, ja jos hetken kävelee sisätiloissa alkaa hiostaa heti, vs. sillki/villa mitkä lämmit
Tam-Silk porskuttaa toistaiseksi, ja tuotanto on kokonaan kotimaassa. En ole sieltä tilannut mitään hetkeen, kun vanhat kestävät edelleen.
Viime vuonna Tam-Silk joutui lomauttamaan työntekijöitään ja aloitti muutosneuvottelut. En tiedä nykytilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan suuren osan vaatteistani kotimaisilta yrityksiltä.
R/H: yksikään toppi ei istunut minulle. Yhdet brändin housut ostin -60% alesta, ne sopivat minulle hyvin koossa M. Kokoni on yleensä housuissa XXL - erikoista kaavoittamista tuolla siis.
Marita Huurinainen: kunnianhimoisia vaatteita, joissa myös osin outo kaavoitus. Moni vaate levenee suoraan kaulasta alaspäin - kuka sellaisia haluaa käyttää?
Hálo: juhlavaatteita, ei käyttöä arjessa. Minulla tarve uusia hienoimpia juhlavaatteita ilmenee ehkä kerran viidessä vuodessa -kuka noita ehtisi ostaa riittävästi?
<
Kun jokainen kuluttaja on designer ja kaavoittaja ja ompelija samanaikaisesti, niin on vaikea menestyä missään näistä ammattina. Jos olet ateljeeompelija, sinun pitäisi olla ai, jos olet kaavoittaja, pitäisi olla ateljeeompelija, ja jos olet designer niin pitäisi olla perusvalikoimassa trendivärejä samanaikaisesti kaikkiin mieltymyksiin, jne
Oletko itse alalla, tuntuu menevän niin tunteisiin.
En ole designeri, en vain suostu pitämään vaatteita, jotka eivät istu minulle. En mielelläni ompele pistoakaan, mutta voin maksaa ammattilaiselle muokkaustyöstä
Omistan loistavan toimivia Kaikon, Aarteen, Nanson, Noukin, Ivana Helsingin, Uhanan, Katri Niskasen ja R-collectionin arki- ja juhlavaatteita.
Siihen on syynsä, että nämä yritykset ovat edelleen pystyssä. Kenties siihenkin, että muutama muu on lopettanut.
Halutaan sopuhintaisia (eli riistotyöhintaisia) ajattomia ja kestäviä (eli asiakas ostaa sen yhden vaatteen eikä muuta) tyylikkäitä ja yksinkertaisia mutta silti uniikkeja ja erityisiä vaatteita :D ja Suomessa ommeltuna tietysti
Vähän hullu täytyy olla jos muoti/vaatealalle lähtee kaikista maailman maista täällä... Sitä paitsi jos suunnittelija keksii jotain hienoa ja uniikkia niin isommat merkit pölläävät tämän surutta.
Lopettaa ylihinnoittelu sillä perusteella että lapussa lukee Made in Finland. Osa vaatteista on niin karmean näköisiä ja aivan tavallisesta neuleesta pyydetään 250 euroa ei voi olla oikea markkinarako. Suomalainen tuote ole sen parempi kuin mikään muukaan tuote. SUOMALAINEN LAATU ON PELKÄSTÄÄN PAIKALLEEN JÄHMETTYNYT TABU !
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka tehtäisiin ihan normaaleja käyttövaatteita eikä mitään Mari-kopioita? Lisäksi kuosit on usein helkkarin tunkkaisen värisiä ja levottomia.
Ja miksi näitä pitää tehdä väkisin suomessa, kun muuallakin tehdään ja voidaan vaan tilata samasta paketista?
Tamsilk tekee kerrastoja ja muita aluvaatteita, ei "toimistovaatteita"
Tilasin just Tam silkiltä parit pöksyt. Ennen ostin niitä enemmän kun niitä myytiin Prismoissa.
Noilta suomalaisyrityksiltä olisi helpompi ostaa, jos niitä vaatteita myytäisiin prismoissa ja cittareissa ja sokoksissa vaikka. Kun ne tulisivat vastaan normaaleilla kauppareissuilla. Ettei tarvitsisi erikseen tietää ko. firmaa ja vain sokkona tilata tietämättä mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin just Tam silkiltä parit pöksyt. Ennen ostin niitä enemmän kun niitä myytiin Prismoissa.
Noilta suomalaisyrityksiltä olisi helpompi ostaa, jos niitä vaatteita myytäisiin prismoissa ja cittareissa ja sokoksissa vaikka. Kun ne tulisivat vastaan normaaleilla kauppareissuilla. Ettei tarvitsisi erikseen tietää ko. firmaa ja vain sokkona tilata tietämättä mitä saa.
Tahtoo olla, että isot kauppaketjut haluavat myydä omia tuotemerkkejään. Joskus oli käytäntönä, että jos haluaa omia merkkejä myyntiin siitä tulee maksaa tai kauppaketjulle tulee olla muuten hyötyä niiden myyntiin ottamisesta.
Tämä on ollut vaihteeksi hyvä ketju täynnä asiaa 👍
Moni yritys myy tulostettavia valmiskaavoja ja näitä saa myös käsityölehdistä.