Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (1942)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetellaan tähän hyviä suomalaisia merkkejä ja sen missä niitä myydään!
Me vaikutetaan yhdessä markkinoihin yllättävänkin paljon.
Kivoja vaatteita on Kaikolla, Nakoalla ja Noukilla. Myyvät omissa verkkokaupoissaan, varmaan jostain löytyy kivijalankin myyjiä (esim. onko Mielalla vielä pop-up Helsingin keskustassa..?) Koto Design Marketilla on kiva valikoima.
Itse tosin haaveilen vielä sellaisesta oikein klassisesta tyylistä (neutraaleja värejä, laadukkaita materiaaleja kuten silkkiä, pellavaa, kasmiria, klassisia leikkauksia...) mutta en ole vielä onnistunut plussakokoisena niitä löytämään, joten näillä kasuaaleimmilla mennään toistaiseksi.
Ot, mutta eipä taida ihan lähiaikoina tulla suomalaismerkkien valikoimiin: törmäsin tällaiseen
https://ivalo.com/collections/studio-heijne
tekee kokoon 54 asti, vaate tehdään kun se tilataan. Tukholmalaisfirma.
Sinuna katsastaisin myös Marina Rinaldin . Kevätmallistossa mm. takki 100% kašmiria. Halpaa ei ole, mutta ei noilla materiaaleilla voi ollakaan.
Te jotka toivotte hillittyjä hyvin istuvia vaatteita hienoista materiaaleista kuten silkistä jne, ja trikoo on ihan nou nou, niin onko arkenne edustustyötä ja kaupassa käytte autolla jne?
Minä ostan collegea ja merinovillaa ihan vain koska töissä minulla on työvaatteet ja muuten arkeni on pääosin jalkaisin eri paikkoihin siirtymistä ja kotona olemista. Aika vähän tulisi käyttöä joillekin hienoille vaatteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden pitäisi olla laadukkaita ja hyvin istuvia kauniilla kuoseilla/väreillä. Tällä hetkellä suurin ongelma minusta on huonosti istuvat telttamaiset vaatteet, jotka ovat lisäksi ylihintaisia. Mielelläni suosisin kotimaisia, mutta en tietenkään osta minusta rumaa vaatetta.
Toisaalta valitetaan, että ei ole vaatteita "isoille naisille". Mikä valmistaja ylipäätään osaa tehdä istuvia ja kantajaansa imartelevia isojen kokojen vaatteita? Siis koko maailmassa?
Minkä kokoinen nainen on tässä mielestäsi iso? Valmistajia kyllä löytyy, mutta ehkäpä enemmän kokoja 48-50 kuin 58-60 🧐
L tarkoittaa large eli sanotaan vaikka että kaikk
Olisiko tämän kirjoittaja vielä linjoilla? Mistä löytäisi plussakokoiselle tiimalasille sopivia vaatteita? Olen kyllästynyt outoihin kaapuihin ja tunikoihin.
Olen linjoilla, vastasin tuohon rimpsuun olevani pluskoon tiimalasi.
Ostan aina housut, jos näen hyvät, ne ovat vaikeimmat. Kotimaisista olen hankkinut Kaikon, Noukin ja Aarteen.
Ulkomaisista minulla on tämän sarjan housut
https://snagtights.eu/products/wide-leg-pinstripe-trousers-charcoal
Valitettavasti lähes kaikki koot ja värit on loppuunmyyty, eikä ihme. Tuo harmaa on ainoa, josta on edes hajakokoja jäljellä. Ompelutyö on hyvää ja materiaali mukavaa päällä eikä kaipaa silitystä. Vakosamettiversio on elastaaniton. Uskon, että näitä tulee jossain välissä toinen erä.
https://urkye.pl on varmaan mainittu palstalla sataan kertaan. Tekee vaatteita isorintaisille kokoon 50 asti. Tilaan tuolta toppeja, jos haluan istuvuutta. Laatu on hyvä, tekevät itse Puolassa. Naisten omistama firma, ellen erehdy.
Aarteen Rilo-toppi on myös suosikkini, kaksi kokoa pienempänä kuin joustamattomat vaatteet. Harkinnassa Toiveen ribbipoolo.
Neuleissa ja trikoissa usein (mutta ei aina) suositusta pienempi koko sopii paremmin ja vyötärö tulee esiin. Enkä tarkoita nyt mitään makkarankuoria. Esim. Uhanalta minulla on (Suomessa tehty, 100% merino-)villaneulemekko kokoa xl, kun mittataulukon mukaan xxl:kin olisi nafti. Mutta mekkopa on sopivan väljä, pukeva ja kestää varmaankin hautaan saakka.
Kaikolla on usean mallisia mekkoja, mm. kreppiviskoosiset kietaisumekot, jotka sopivat minulle. Itse käytän myös monen Suomi-merkin kimonoita ja takkimekkoja, mutta ehkä ne ovat liian outoja kaapuja monelle?
Arkeen puen usein joko vartalonmyötäisen mekon, sukkikset ja pitkän villaneuleen, kimonon tai takkimekon/ työtakin, tai sitten korkeavyötäröiset housut, istuvan topin ja samat päällyskerrokset.
Kesään ja iltaan on aina ollut helpompi löytää pukevia vaihtoehtoja.
Monen luottovaatteeni valmistus on loppunut. Kyttään valmistajia, joilta olen aiemmin löytänyt kunnollista päällepantavaa. Hyvä vyö pelastaa monta asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada mitenkään. Kaikki tekee vain jotain kirjavia trikookolttuja. Kaipaan vuorellisia jakkuja, hameita, kunnollisia villaneuleita. Ai niin, onhan Rils ja Andiata, mutta muita ei taida olla.
Mutta haluat jakkusi ja hameesi trikookoltun hinnalla. Siinä ongelman ydin.
En tosiaankaan, on minulla rahaa maksaa laadusta
Mutta ompelimoita et kuitenkaan käytä.
Joskus niitäkin, mutta osaan ommella myös itse ja tuunata kirpparilöytöjä.
Se on sitten oma vikasi, jos sinulla ei ole vuorellisia jakkuja tai hameita. Turha siitä on suomalaista vaateteollisuutta syyttää ja täällä vinkua mainittujen vaatekappaleiden puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Karhu oli suomalainen brändi, jonka tunnetuin merkki oli varmaan adidakselle myydyt kolme raitaa. Nykyään karhun omistaa Usassa asuva hollantilainen ja karhut valmistetaan Bostonissa.
Karhu oli muuten Pariisin olympialaisten toimitsijoiden virallinen asu.
Kuka yllättyi, että karhu myytiin ulkomaille? Tämmöistä tää nyt vaan on. Mitään ei kannata pelkän verotuksen takia
Taitaa nykyisin ainakin olla jonkun italialaisen omistuksessa ja valmistetaan halpatyömaissa. Harva merkki valmistaa vaatteita länsimaissa vaikka pääkonttori olisikin täällä.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa on nyt virallisesti hirmuhallinto! Lopettavat Ukrainan tuen.
Nyt USA tuotteet boikottiin koko Euroopassa!
Vältä: Tesla, Apple, Netflix, Disney, Coca-Cola, Pepsi, McDonalds, Burger King, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Ralph Lauren, Polo, Levis, Nike, Raisins rusinat
Suosi eurooppalaisia ja suomalaisia:
Makia, Billebeino, Marimekko, Sand (Tanska), Boss (Saksa), Gant (Ruotsi, tosin perustettu USA)
Tämä! Vaatteissa välttäkää usan merkkejä. Tehty missä lie mutta rahaa valuu usaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saada mitenkään. Kaikki tekee vain jotain kirjavia trikookolttuja. Kaipaan vuorellisia jakkuja, hameita, kunnollisia villaneuleita. Ai niin, onhan Rils ja Andiata, mutta muita ei taida olla.
Se on sitten oma vikasi, jos sinulla ei ole vuorellisia jakkuja tai hameita. Turha siitä on suomalaista vaateteollisuutta syyttää ja täällä vinkua mainittuje
Ostaisin suomalaista, mutta ei ole valikoimaa.
Suzanne Innes-Stubbin beige päiväasu tiistaina oli ihana. Haluaisin pukeutua yhtä tyylikkäästi. Eihän minulla moisia edustustehtäviä ole mutta jos edes puoliksikin olisi yhtä tyylikäs ihan omaksi ilokseen, niin se olisi kiva.
Just näin. Sastakin siirsi valmistuksen ulkomaille eikä Nurmeksessa tehdä mitään. Saavat pitää itse röittinsä, laatukin on ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetellaan tähän hyviä suomalaisia merkkejä ja sen missä niitä myydään!
Me vaikutetaan yhdessä markkinoihin yllättävänkin paljon.
Kivoja vaatteita on Kaikolla, Nakoalla ja Noukilla. Myyvät omissa verkkokaupoissaan, varmaan jostain löytyy kivijalankin myyjiä (esim. onko Mielalla vielä pop-up Helsingin keskustassa..?) Koto Design Marketilla on kiva valikoima.
Itse tosin haaveilen vielä sellaisesta oikein klassisesta tyylistä (neutraaleja värejä, laadukkaita materiaaleja kuten silkkiä, pellavaa, kasmiria, klassisia leikkauksia...) mutta en ole vielä onnistunut plussakokoisena niitä löytämään, joten näillä kasuaaleimmilla mennään toistaiseksi.
Ot, mutta eipä taida ihan lähiaikoina tulla suomalaismerkkien valikoimiin: törmäsin tällaiseen
Ready to wear -kokojen hinnat 400 per housut. Ateljeeompelimohinnat siis, ei tuo sinänsä mitään uutta keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten oma vikasi, jos sinulla ei ole vuorellisia jakkuja tai hameita. Turha siitä on suomalaista vaatet
Ostaisin suomalaista, mutta ei ole valikoimaa.
Kuinka monta vuorillisten jakkujen valmistajayritystä Suomessa siis pitäisi olla? Vogliallakin on jakkuja.
Jos ja kun näiden valikoima (jota on, kiistatta) ei sinua miellytä, on varmasti yksinkertaista hankkia ulkomaiselta yritykseltä tai ompelimoista.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka toivotte hillittyjä hyvin istuvia vaatteita hienoista materiaaleista kuten silkistä jne, ja trikoo on ihan nou nou, niin onko arkenne edustustyötä ja kaupassa käytte autolla jne?
Minä ostan collegea ja merinovillaa ihan vain koska töissä minulla on työvaatteet ja muuten arkeni on pääosin jalkaisin eri paikkoihin siirtymistä ja kotona olemista. Aika vähän tulisi käyttöä joillekin hienoille vaatteille.
Käytän kyllä talvella neulemekkoja, neulepaitoja ja neulehameita ihan töissä ja kaupungilla, mutta mutta muulloin kaipaan päälleni pellavaa, silkkiä ja puuvillaa. Silkkiä käytän siistimmissä tilanteissa ja juhlissa, mutta myös töissä silkkipaita on todella kiva. En pidä siitä, miltä trikoovaatteet näyttävät, enkä halua sellaisia laittaa töihin. Käytän kotona kotivaatteita (esim. trikoo on oleskeluvaatemateriaali), mutta kun lähden ulos, niin haluan jotain siistimpää.
En tee edustustyötä, enkä aja autolla.
Jos lähtis taas huomenna kaupoille katsomaan, että löytyykö mitään. En enää jaksa tilata. Palauttaminen on niin vaivalloista.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuon toiveen esittäjä, mutta vastaan omasta puolestani.
Työhöni kuuluu aika ajoin edustusta, useimmiten vapaan pukukoodin tilaisuuksissa, mutta trikoo ei niihin sovi. Tarvitsen myös iltapuvun ja muuta saman tasoista työn puolesta.
Kuljen julkisilla ja minulla on koira, mikä vaikuttaa arkipukeutumiseeni, erityisesti kenkiin. Kumisaappaat ovat usein käytössä eikä vaaleita takkeja kannata hankkia :D
Suurimman osan aikaa käytän töissäni mukavia, pestäviä vaatteita, joiden kuitenkin täytyy näyttää suht hyvältä ennakoimattomien tapaamisten varalta. Housut joustovyötäröllä kivan puseron kanssa ovat ok, tunika ja leggarit ehkä eivät.
Elastaanitrikoota kertyy ja löytyy helposti, eikä se ole paras vaihtoehto luonnon tai kestävyyden kannalta. Valitsen muuta aina kun voin. Merino ja muu villa taas on hyvä vaihtoehto lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kirjoitus kiteyttää sen, miksi kotimainen trikoo ja neulottu villa myyvät; monella on varmasti sama tilanne.
Minä tarvitsen työhön kyllä hyvännäköiset vaatteet, mutten kuitenkaan varsinaista Andiata-lookia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten oma vikasi, jos sinulla ei ole vuorellisia jak
Kuinka monta vuorillisten jakkujen valmistajayritystä Suomessa siis pitäisi olla? Vogliallakin on jakkuja.
Jos ja kun näiden valikoima (jota on, kiistatta) ei sinua miellytä, on varmasti yksinkertaista hankkia ulkomaiselta yritykseltä tai ompelimoista.
Uhanallakin on kesäksi bleiska tilattavissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on s
Uhanallakin on kesäksi bleiska tilattavissa!
Kiva kukonaskel ja vaaleanpunainen onkin. Vuorillinen. Aarteella on näköjään tulossa vähän pidempi takki, mutta jos oikein tulkitsen, ilman vuoria.
Kiva kukonaskel ja vaaleanpunainen onkin. Vuorillinen. Aarteella on näköjään tulossa vähän pidempi takki, mutta jos oikein tulkitsen, ilman vuoria.
Näinkö oikein: onko Uhanalla bleiserin kanssa yhteensopiva vuorillinen hame?
Ei sitä ole ollut mitään järkeä automatisoida koska tuhannet pikkukätöset niitä tuottaa paljon halvemmalla kuin mitä joku robootti tulisi tehtaalle maksamaan