Miten jakaa asumiskulut parisuhteessa, jos vain toinen omistaa asunnon?
Puolisoni on muuttamassa minun omistamaani kerrostalokaksioon. Miten sinun mielestäsi olisi reilua molempien kannalta jakaa asumiskulut jatkossa? Tavoite olisi tietysti, että molemmat hyötyisivät yhteenmuutosta taloudellisesti suht tasapuolisesti. Entä miten tulisi jakaa mahdolliset remppakulut (nyt suunnitelmissa ei ole remonttia)? Olemme molemmat palkkatöissä ja keskituloisia (brutto noin 3000/hlö). Alla lukuja, joita voi määrittelyssä hyödyntää.
hoitovastike 189 €
lainan lyhennys 270 €
lainan korkokulut 230 €
puolison aiemman asunnon vuokra 600 €
omistamani asunnon arvioitu markkinavuokra 700 €
PS. Päätökset teemme toki puolison kanssa yhdessä, mutta mielelläni kuulen muiden mielipiteitä ja myös kokemuksia, jos olet joskus vastaavassa asumisjärjestelyssä ollut.
Kommentit (882)
Vierailija kirjoitti:
Asunnonnomistaja vastaa lainasta ja sen kuluista.
Muut kulut puoliksi.
Näin sen kuuluu olla, enemmän maksattaminen on hyväksikäyttöä, nainen kuitenkin usein huoletii siivouksesta, pyykistä ja kokkauksesta ja sitä ei huomioida työnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto
Miksi puolison pitää saada asuminen markkinavuokraa halvemmalla? Aikamoista hyväksikäyttöä
Jos markkinavuokra on 700€, niin hän maksaa 350€ ja sähkö, vesi, netit, kotivakuutukset, sanomalehti ymv. joita käytetään yhdessä, maksetaan siihen lisäksi puoliksi. Näin me teimme.
Jos näin on niin silloin pitää tehdä myös vuokradopimus. Maksaa siitä verot.
no jos ei muuttavan nimeä lisätä omistuspapereihin, niin omistaja hoitaa kulut. ei muutavan osapuolen tarvitse kartuttaa omistajan omaisuutta.
Avaa yhteisen tilin johon laittaa rahaa joka kuukausi yhteisiin menoihin.
Asunnon mukaan voi hyvittää sitten että toinen maksaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Avaa yhteisen tilin johon laittaa rahaa joka kuukausi yhteisiin menoihin.
Asunnon mukaan voi hyvittää sitten että toinen maksaa vähemmän.
Se nyt on yhdentekevä millä muotoa se rahan siirtää, kyse on missä suhteessa menoihin sen maksun suoritaa
Vierailija kirjoitti:
no jos ei muuttavan nimeä lisätä omistuspapereihin, niin omistaja hoitaa kulut. ei muutavan osapuolen tarvitse kartuttaa omistajan omaisuutta.
Täh? Saako jossain asua ilmaiseksi? Siis jossain muualla kuin äidin ja isin nurkissa.
Sille asunnon omistajalle tulee myös lisäkuluja siitä "muutavasta" osapuolesta. Se on parempi asua yksin jos ei osaa parisuhteessa sopia keskenään yhteisistä kuluista. Suomessa kun on kylmät talvet ja asuntoa tarvii senkin vuoksi pakostakin, niin jos sen sääsuojan saa kaksisteen halvemmalla niin on tyytyväinen vaan.
Ps. Mites nuo vuokra-asunnot, lisätäänkö niihinkin vuokralaisen nimi omistajiin ettei tarvitse "muutavan" kartuttaa omistajan varallisuutta?
Puoliso maksaa ap:lle noin puolet arvioidusta vuokrahinnasta. Sisältää veden ja sähkön.
Ap:lle kuuluu maksettavaksi yhtiövastike, laina ja siihen liittyvät maksut.
Ap:lle kuuluu maksettavaksi asunnon kuntoa ylläpitävät ja arvoa lisäävät remontit. Viihtyvyyteen liittyvät sinänsä tarpeettomat hömppäremontit voidaan sopia maksettavaksi yhdessä. Ap vaihtaa tarvittaessa kodinkoneet uusiin (jääkaappi, liesi)
Puoliksi: ruoka, huonekalut, elektroniikka
Tää on hyvä keskustelu miettiä. Mielestäni tällaisessa tilanteessa on ok että se muuttaja maksaa vaikka hoitovastikkeen kokonaan. Selkeää. Asunnon omistaja säästää hoitovastikkeen verran, ja muuttaja vielä enemmän kun saa todella edullisen asumisen.
Laskuja voi sitten tasailla, esim fifty sixty tyyliin sähkö ja vesi. Jos siis tasauslaskua vedestä tulee. Useimmathan veloittaa arviolaskua joka tapauksessa pääluvun mukaan.
Mutta ne on aika pennosia joista ei kannata riitaa pystyttää.
Minä muutin seurustelukumppanini omistamaan taloon (josta hänellä asuntolainaa).
Hän maksaa lainanlyhennyksen itse (korkoineen).
Maksamme puoliksi: sähkö, vesi, jäte, vakuutus.
Lisäksi maksan hänelle 300€/kk "vuokraa".
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä keskustelu miettiä. Mielestäni tällaisessa tilanteessa on ok että se muuttaja maksaa vaikka hoitovastikkeen kokonaan. Selkeää. Asunnon omistaja säästää hoitovastikkeen verran, ja muuttaja vielä enemmän kun saa todella edullisen asumisen.
Laskuja voi sitten tasailla, esim fifty sixty tyyliin sähkö ja vesi. Jos siis tasauslaskua vedestä tulee. Useimmathan veloittaa arviolaskua joka tapauksessa pääluvun mukaan.
Mutta ne on aika pennosia joista ei kannata riitaa pystyttää.
Ja omasta mielestäni on hyvinkin ok, että se muuttava osapuoli saa samalla säästettyä enemmän kuin ennen. Koska varmaan yhteen muuttaessa on ajatuksena jossain vaiheessa yhteistäkin hankkia. Siihen tarvii säästöjä. Ja on hienoa pystyä auttamaan toista säästämään sitä yhteistä asuntoa varten
Asunnon omistaja kerryttää lähtökohtaisesti varallisuuttaan säästämisen lisäksi maksamalla sitä asuntoa. Jolloin se toimii ponnahduslautana / pesämunana siihen isompaan. Ja kokonaan maksettua esim vakuutena lainalle.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei kuitenkaan ole ongelmaa sen kanssa että loiseläjä kartuttaa omaa omaisuuttaan asunnon omistajan kustannuksella. Hyvin on toi sosialismi saatu istutettua suomalaisiin. Kaikki omistaminen on pahasta ja riistämistä, sen sijaan toisen työstä (ja rahoista) vastikkeetta hyötyminen on ok.
Meillä minä omistan asunnon ja hoidan myös lainakulut korkoineen yksin... 100% avioehto. Vaimo maksaa puolet vastikkeesta, puolet vesilaskusta ja puolet sähköstä. Jos ei olesi avioehtoa, niin varmaan hieman muuttaisi asiaa, koska omaisuus olisi katsottava "yhteiseksi" - mutta kuinka yhteiseksi en osaa sanoa.
Minulla oli kaksio Helsingistä kun aloimme seurustella. Mies muutti minun luokseni, ei minun kuluni siitä kasvaneet, joten maksoin koko asumisen kuten ennenkin. Muutaman vuoden päästä odotimme lasta ja ostimme isomman asunnon. Mies maksoi siitä käteisellä 30% päältä ja loput jaettiin 50/50. Kohta meillä on veltaon yhteinen asunto.
se ainakin, että toisen ei kuulu maksaa toisen pääomaa, kun ero tulee ei jää mitään käteen. usein se toinen maksaa asunnon kaikki kulut ja toinen pannaan ovelasti maksamaan ruuat- juoksevat, ero toinen maksanut hyvän tovin asuntoaan ja saanut sapuskat päälle, kiva kun kävit auttelemassa. omat rahat asuntoon ja ilmainen ylöspito.
toiselle ei jää mitään kuin kauppakuitit.
nyt todella mietitte oikeudenmukaisesti. yhteinen asunto ehkä, molemmille lainaa. onkos sun asunto jo maksettu.. se vähän eri,, vastike puoliksi sitten. avoparilla ei oikeutta erossa sun maksettuun asuntoon.
Muuttava osapuoli maksaa hoitovastikkeen ja osallistuu sähkön, veden, netin yms. kustannuksiin kanssa. Ei kai tämä sen vaikeampaa ole.
Meillä oli puolet vastikkeesta, vesi- ja sähkölaskusta. Minä maksoin lainakulut yms. Koska omistin asunnon yksin.
Vierailija kirjoitti:
Puolisosi jos maksaa hoitovastikkeen niin sillä hyvä. Sinä hoidat lainan, koska sinun asunto
Miksi mies maksaisi naisen osuuden hoitovastikkeesta? Tuossahan mies kerryttää naisen omaisuutta.
Mies pienituloisempana maksaa hieman pienemmän osuuden hoitovastikkeesta. 60/40 tai jotain.
Meillä minä omistan talon ja puoliso maksaa puolet asumiskuluista ja lainan korkomenoista (eivät kerrytä minun varallisuuttani millään tavalla) sekä 150 e/kk ylimääräistä ylläpitokulua, jolla maksan osan tulevista remonteista. Järjestelyn myötä puolison asumiskulut puolittuivat ja minulla laskivat reilun kolmanneksen.
Totta, teet työtä, joka usein unohdetaan kun pohditaan näitä asumiskuluja. Nainen useimmin joutuu kodista huolehtimaan ja miehet olettavat sen vaan kuuluvan automaattisesti asiaan