WHO suosittelee imetystä 2 vuotta!
Imettäkää niitä lapsianne tarpeeksi pitkään. Säälittää katsoa pullolapsia!
Kommentit (129)
Vai mitä ehdotatte ruokavalioksi esim. 4kk ikäiselle, jolla on hammas?
Jotku eivät ole ikinä tarkoitettuja imeväisiksi ja joillakin se ikä kestää melkein vuoden ikään.
Joo-o. Oisko vielä lisää hyviä ideoita siitä miten saisitte loogisesti perusteltua sen, että ei saa imettää pidempään kuin teidän näkemyksen mukaan on sopivaa, eli ei-sairasta.
Vierailija:
8 kk:n ja 10 kk:n iässä. Silloin on siis luontoäiti tarkoittanut, että otetaan korvikkeet käyttöön. Vai..?
Vierailija:
Jotku eivät ole ikinä tarkoitettuja imeväisiksi ja joillakin se ikä kestää melkein vuoden ikään.Joo-o. Oisko vielä lisää hyviä ideoita siitä miten saisitte loogisesti perusteltua sen, että ei saa imettää pidempään kuin teidän näkemyksen mukaan on sopivaa, eli ei-sairasta.
Miksi se olisi pitänyt tuossa vaiheessa vaihtaa korvikkeeseen?
Ja äm tulisi olla lapsen pääasiallinen ravinto 1v ikään saakka!!!
Ja joillekin puhkeaa eka hammas jo 3-4kk iässä joten sittenkö ei olla imeväisiä vaan kiinteitä nassuun ja lehmänmaitoa?
Siis että äidinmaito olisikin tarkoitettu vain hampaattomille vauvoille! Ei voi enää muutakuin kippurassa nauraa :D :D Vai itkeäköhän tässä oikeasti pitäisi tälle käsittämättömälle tietämättömyyden ja tyhmyyden määrälle.
Äidinmaito on parasta ravintoa siihen asti, kunnes vauvan suolisto kestää muidenkin nisäkkäiden maitoa. Sen lisäksi vauvoja aletaan totuttaa myös muuhun ravintoon puolivuotiaina, äidinmaito (tai edes korvike...) on silti pääravintoa aina 1-vuotiaaksi asti. Jos joku ei ole halukas väkisin lastaan vierottamaan rinnasta vielä silloin, miksi niin pitäisi tehdä? Onhan monilla tutti ja tuttipullokin vielä käytössä jopa 3-vuotiaana...
Vierailija:
Ja alkoi provoilemaan taas siinä tarkoituksessa, että kaikki kestovaippailijat ja imettäjät tulisivat leimatuiksi näiksi " fanaatikoiksi" .
pientä vainoharhaisuutta
Vierailija:
Ja tässähän se tulikin pähkinänkuoressa. ÄITI haluaa nauttia mahdollisimman pitkään imetyksestä.
Vierailija:
Nyt odotan kolmatta, jonka kanssa aion nauttia imetyksestä (kaikesta huolimatta) vaikka vielä pitempään kuin tuon keskimmäisemme kanssa.
Hampaat irvessäkös minun sitten imettävän pitävi? Eihän imetystä voi jatkaa pitkään, ellei siitä kumpikin osapuoli nauti.
t. se samainen äitee :)
Muutkin hänen aloituksensa löytyvät kyllä selailemalla.
Hauskaa sinänsä.
Vierailija:
Onhan monilla tutti ja tuttipullokin vielä käytössä jopa 3-vuotiaana...
Kys. lapsi ei edes ole iso, vaan selkeästi noin vuoden ikäinen. Ja mistä tiedät, että hän on poika? Tytöltä minusta näyttää.
Tervetuloa vaan meille katsomaan kuin " tissiä tungetaan väkisin" 3-vuotiaan suuhun. Tytön tosin, mutta tuskinpa se sinua lohduttaa.
Tämä palsta on aina yhtä mukava muistutus siitä, mitä " syvä kansankerros" ajattelee minunkin imetyksestäni. Se on yäk ja äidin pätemistä ja vaikka mitä pervoa.
Katos kun meillä se nyt vaan on. Imetys siis. Lapsi ei ole vieroittunut, minä en ole halunnut vieroittaa ja kappas vaan: niin minä sitten imetän 3-vuotiasta. Mikä ei tosin mielestäni ole missään vaiheessa ollut mitenkään outoa, edes silloin kun en ollut imettänyt yli vuoden ikäistä.
Nyt sitten vilkutus kaikille tutuille, teitäkin takuulla tässä ketjussa on lisäkseni ;-)
Vierailija:
Lopuksi mainittakoon, että kaikesta tästä faktatiedosta huolimatta en ole imettänyt lapsiamme " kuin" 10-14kk. Ja kahdella heistä on ollut myös tutti käytössä enemmän tai vähemmän ahkerasti. Yhdellä oli itse asiassa tuttipullokin melkein 2-vuotiaaksi asti aina välillä käytössä... Mutta minä sentään myönnän tehneeni kyseenalaisia valintoja, enkä väitä kaikkien ratkaisujen olleen 100% lastemme parhaaksi! Joskus vain ei jaksa särmätä, vaikka viimeisen lapsen kohdalla imetyksen suhteen kyllä parhaani tein.
voi hyvänen aika ihan oikeesti. menee jo pikkasen överiksi.
Vierailija:
Ainakin osa, myös WHO:n (korjatkaa jos olen väärässä) tutkimus perustuu antropologien ja biologien tutkimuksiin ja analysointiin eri nisäkkäiden poikasten vierotusiästä. Perusteluna ihmisen luonnolliselle vierotusiälle on käytetty esim sitä milloin simpanssit vierottavat jne. Eli suurin osa nisäkkäistä vierottuu kun ovat saaneet ensimmäiset pysyvät hampaansa, tai ovat tietyn painoisia jne.
Aika huvittavaa, että tätä käytetään sitten sapluunana ihmisen ideaali käyttäytymisen määrittämiseen. Tällä tavalla voisi nimittäin perustella ihan mitä vain.
Oli sitten WHO tai mikä tahansa, niin huvittavat on perusteet.Muuten, esikoiseni lopetti imemisen itse 8 kk vanhana, tekeekö se minusta huonon äidin ?
Korjaan: olet väärässä :). WHOn suositukset eivät perustu tuolle.
Ja ei: ei tee.
Sitä paitsi miksi luulette, että ne on MAITOHAMPAAT :D.
Ja vakavasti puhuen tästä " sairaasta perverssiosta" nimeltä taaperoimetys. Ymmärrän kyllä, jos se tuntuu oudolta jostakusta, joka on itse imettänyt viikon. Tai pari kuukautta. Mutta taaperoimettäjällä se lapsi on siinä koko ajan, ei sitä isketä tissiin kiinni yhtäkkiä kaksivuotiaana. Missä vaiheessa se perverssiys sitten alkaa? Sama imuhan sen on vastasyntyneellä kuin taaperolla? Miksei vastasyntyneen imetys ole perverssiä? Itse melkein 2-vuotiaaksi imettäneenä voin kertoa, ettei asiassa todellakaan ole mitään perverssiä. Ei se taapero muutu seksioblektiksi täyttäessään yksi vuotta!
Ja minusta tuntui vieraalta ajatus imettää kohta 3-vuotiasta, mutta ei tulis mieleenkään kyseenalaistaa asiaa miksikään perverssioksi. Nimittäin mulla ei ole kokemusta siitä!
Ja sitten, huokaus, tämä taaperon pakottaminen tissille PÄTEMISEN TARPEEN TAKIA. Minkä ihmeen PÄTEMISEN, kun täälläkin taaperoimettäjät saa paskaa niskaan tuutin täydeltä, ja neuvolantäti on nenä nyrpällä jos sanoo puolitoistavuotiasta vielä imettävänsä. Meillä muksu rakasti tissiä yli kaiken joskus puolitoistavuotiaana, ja siinä vaiheessa vierotus olisi tietänyt totaalista huudatusta. Vähän alle 2-vuotiaana sitten vierottui ihan itse, ja todellakaan en yrittänyt pakottaa tissiä suuhun siinä vaiheessa, vaan kaikin puolin tyytyväisenä lopetin :).
Vierailija:
Kys. lapsi ei edes ole iso, vaan selkeästi noin vuoden ikäinen. Ja mistä tiedät, että hän on poika? Tytöltä minusta näyttää.Tervetuloa vaan meille katsomaan kuin " tissiä tungetaan väkisin" 3-vuotiaan suuhun. Tytön tosin, mutta tuskinpa se sinua lohduttaa.
Tämä palsta on aina yhtä mukava muistutus siitä, mitä " syvä kansankerros" ajattelee minunkin imetyksestäni. Se on yäk ja äidin pätemistä ja vaikka mitä pervoa.
Katos kun meillä se nyt vaan on. Imetys siis. Lapsi ei ole vieroittunut, minä en ole halunnut vieroittaa ja kappas vaan: niin minä sitten imetän 3-vuotiasta. Mikä ei tosin mielestäni ole missään vaiheessa ollut mitenkään outoa, edes silloin kun en ollut imettänyt yli vuoden ikäistä.
Nyt sitten vilkutus kaikille tutuille, teitäkin takuulla tässä ketjussa on lisäkseni ;-)
kyse on enimmäkseen äidin tarvitsevuudesta. lapsen kasvu ja vähempi riippuvuus äidistä jota merkkavat esim kävelyn oppiminen ja imetyksen lopetus saattavat olla ÄIDILLE kova paikka. lapsi näkee imetyksen ihan tavanomaisena vielä 3v:nä. mutta vanhempi ei halua sopeutua siihen että lapsi kasvaa ja hänen on muututtava roolissaan äitinä.
terv. psykologi
Vierailija:
kyse on enimmäkseen äidin tarvitsevuudesta. lapsen kasvu ja vähempi riippuvuus äidistä jota merkkavat esim kävelyn oppiminen ja imetyksen lopetus saattavat olla ÄIDILLE kova paikka. lapsi näkee imetyksen ihan tavanomaisena vielä 3v:nä. mutta vanhempi ei halua sopeutua siihen että lapsi kasvaa ja hänen on muututtava roolissaan äitinä.terv. psykologi
Tuota noin: miten minun roolini äitinä jää muuttumatta, koska imetän? Kolmivuotiaani on kolmivuotias. Hän tekee kolmivuotiaiden juttuja jne. Hän ei edes ole liiemmin " riippuvainen" minusta, mitä nyt käy tissillä sillon tällöin.
Minulla muuten on ihan isojakin lapsia (ja nyt taas vilkutus kaikille tutuille), joten olen jo useamman kerran " luopunut" ja sopeutunut ja muuttunut roolissani äitinä, tosin eri lapsille.
Imetys = imetys, lapsi = lapsi ja minun roolini äitinä ei TODELLAKAAN ole sidottu imetykseeni. Imetys on osa äitiyttäni, mutta tämän ikäisellä ei nyt niin hurjan suuri osa todellakaan. Lisäksi tasan tiedän, ettei äitiyteni ole imetyksestä kiinni.
Perustatko teoriasi ihan " oikeaan" teoriaankin? Tiedän toki, että suuri osa psykologeista jakaa katsantokantasi, mutta mitään järkeviä perusteluja en sille ole kyllä kuullut.
terv se kolmevuotiasta imettävä
Näin maallikolle se että on olemassa imetystukilista johon laitetaan kuvia imetyksestä kertoo jonkinlaisesta hyväksynnän hakemisesta omalle imetykselleen, vai kertooko ? Siis imetystukilista on ok, mutta kyllä nuo taaperoimetyskuvat ovat aika erikoisia.
Miksi tämä asia on niin iso joillekkin äideille (onneksi suurelle enemmistölle täysin luonnollinen), eikö se kerro jotain ihmisestä että ei riitä se mitä itse tekee vaan on tarve julistaa kuin moderni evankelista ?
Lasten hyvinvointi ja lapsen paras ei tätä selitä, imho.
Ja, äitien hyvinvoinnista ei kukaan näistä moralisteista ole kiinnostunut, vaikka luulisi että lapsen hyvinvointi nimenomaan lähtee äidin hyvinvoinnista. Ja juuri siksi ketään ei saisi näissä asioissa syyllistää, huolimatta WHOsta ja muista.
Vierailija:
- mites imetät 2 vuotiaaksi kun vanhempainvapaa loppuu lapsen ollessa n.9kk ja on mentävä töihin?
8 kk:n ja 10 kk:n iässä. Silloin on siis luontoäiti tarkoittanut, että otetaan korvikkeet käyttöön. Vai..?