Kaupan alan lakko on aivan älytön
Vientialojen palkkaneuvottelut ovat aivan jumissa, joten aivan älytön ajankohta tässä vaiheessa lakkoilla. Mikään palkkaneuvottelu ei ratkea ennen vientialojen ratkaisuja.
Ja aivan naurettavaa kuvitella, että irtisanomissuojan höllentäminen jotenkin saisi säälipisteitä asiakkailta. Todella hyvä, jos jatkossa kauppias saa potkia pois sarjasaikuttelijat ja muut ruttunaamat kassoilta, myös muut työntekijät kiittävät, kun työpaikkakiusaajat saadaan työpaikoilta pois.
Itse aion ihan periaatteesa käydä lakon aikana kaupassa ja tukea kauppiasta.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Ei heru mitään sympatiaa, kaupan töihin voi kävellä suoraan peruskoulun penkiltä ja halutaan tällaisia korotuksia?
Ei pidä paikkaansa. Teinini haki viime vuonna s-ryhmälle kesätöihin. Haku oli monivaiheinen, sisältäen mm.videohaastattelun. Itse olen töissä toisessa ketjussa ja pelkästään omaan myymäläni haki tänä vuonna kesätöihin lukematon määrä ihmisiä, joista vain alle 10 saa paikan. Puhumattakaan, jos on auki ihan vakipaikka. Kauppaan ei nykyään enää todellakaan marssita töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heru mitään sympatiaa, kaupan töihin voi kävellä suoraan peruskoulun penkiltä ja halutaan tällaisia korotuksia?
Ei pidä paikkaansa. Teinini haki viime vuonna s-ryhmälle kesätöihin. Haku oli monivaiheinen, sisältäen mm.videohaastattelun. Itse olen töissä toisessa ketjussa ja pelkästään omaan myymäläni haki tänä vuonna kesätöihin lukematon määrä ihmisiä, joista vain alle 10 saa paikan. Puhumattakaan, jos on auki ihan vakipaikka. Kauppaan ei nykyään enää todellakaan marssita töihin.
Se että sinne on kilpailua ei tarkoita että työ vaatii mitään kummoista osaamista tai koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alan lakko on hyvä esimerkki siitä että aika on ajanut ay.n ohi!
pääosaa väkeä ei kiinnosta lakkoilla vaan tehdä töitä
Työtä tekevät haluavat kunnollista palkkaa, mutta työnantajat mielellään teettäisi työt ilmaiseksi.
Entäs lähihoitajat! Onko terveyskeskukset ja kunnan palvelutalotkin näitä verta imeviä työnantajia!
Verovaroista hoitajien palkat maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että sinne on kilpailua ei tarkoita että työ vaatii mitään kummoista osaamista tai koulutusta.
No tämä on osittain totta. Kassatyön lisäksi kauppa kuitenkin vaatii pyöriäkseen hirveästi sellaista ammattitaitoa, asioita ja työtehtäviä, mitä alan ulkopuolinen ei usein ymmärrä. Mitä tapahtuu varastossa, toimistotiloissa koneen äärellä jne. Kaupan onnistunut työpäivä perustuu kullakin osa-alueella työskentelevien ihmisten saumattomaan yhteistyöhön. Ymmärrän kyllä, että asiakas voi nähdä työn yksinkertaisena. Silloin alan ammattilaiset ovat onnistuneet työssään.
Lisäksi alalla työskentelee myös korkeasti koulutettuja ihmisiä. Usko tai älä.
no kaupan ala ihan vain "kaupan alana" on aika laaja mutta jos tässä nyt aihe keskittyy myyjiin ym niin eip sinne mitään korkeakoulutusta tarvita
On siinä mielessä käytön kun lakkoavustus vaan 100€ brutto. SAK maksaa muille 170€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kaupoissa joku lakko vai? Pitäisikö sen näkyä jotenkin myös asiakkaiden suuntaan?
Sehän tässä lakossa huvittaa, että ei se millään tavalla näy. Hukkaan menee nekin rahat.
Huvittaa? Kaikista pienipalkkaisimmat yrittävät parantaa työsopimusehtojaan ja palkkaansa ainoalla jäljellä olevalla keinolla, lakkoilemalla. Ja sinua huvittaa?
Ei häntä mikään tuollainen ole huvittanut, vaan se, kun lakkoilu on näy missään. Mikset lue kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
On siinä mielessä käytön kun lakkoavustus vaan 100€ brutto. SAK maksaa muille 170€
Käytön...älytön
Tes-sopimuksia loppuu muillakin kuin sillä yhdellä.Silloin alkaa palkkaneuvottelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu tarkoittaa nimenomaan sitä. Kyllä peruskoulupohjalta putoat pelistä ensimmäisten hakemusten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu tarkoittaa nimenomaan sitä. Kyllä peruskoulupohjalta putoat pelistä ensimmäisten hakemusten joukossa.
edelleen 2 eri asiaa
Vierailija kirjoitti:
Loppuvuodesta taas firmojen katsauksissa todetaan että lakot tuhosi massiivisen osan liiketuloksesta ja joudutaan tekemään sopeutustoimia, kuten viime vuonnakin.
No tuota, meille kyllä kerrottiin sopeutustoimien olevan tulossa jo kauan ennen, kuin oli lakkoa edes julistettu, ja tätä samaa olemme saaneet kuulla jo vuosien ajan samanlaisessa tilanteessa. Joten älkää viitsikö turhaan soittaa suutanne, kun ette tiedä mitään. Hinnat ovat pilvissä ja myynti kun notkahtaa hiukankin, niin heti ollaan viemässä siivua työntekijöiden toimeentulosta. Ei sitä loppuvuoteen tarvitse odotella. Merkillistä hekumointia tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
no kaupan ala ihan vain "kaupan alana" on aika laaja mutta jos tässä nyt aihe keskittyy myyjiin ym niin eip sinne mitään korkeakoulutusta tarvita
Kuka sellaista on väittänytkään? Ei kukaan. Ei pitäisi olla mitään halveksittavaa siinä, että joku on myyjä, ja haluaa sitä työtä tehdä. Olen ollut alalla niin kauan, että olen nähnyt kaiken muuttuvan perusteellisesti. Vielä parikymmentä vuotta sitten tietotekniikka ei ollut kaupan työssä sellainen osa, joka olisi pitänyt välttämättä kaikkien myyjien hallita. Tänä päivänä se on yksi tärkeimmistä työkaluista jokaiselle myyjälle. Te kommentoijat olette itse jämähtäneet luulemaan, että myyjän työ on vain tavaran latomista hyllyyn. Jos taloon tulee uusi työntekijä, hänen perehdyttämisensä kaikkien järjestelmien ja sovellusten käyttöön on todella aikaavievää, koska opeteltavia asioita, nippelitietoa ja vanhemmilta myyjiltä tulevaa hiljaista tietoa on niin paljon. Niitä ei opita missään koulussa.
Mutta kun knäkee, millä tavalla aikuiset ihmiset nykyisin kaupassa käyttäytyvät, en ihmettele tätä halveksimisen ja haukkumisen määrää enää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu tarkoittaa nimenomaan sitä. Kyllä peruskoulupohjalta putoat pelistä ensi
edelleen 2 eri asiaa
Ei ole. Sä et saa sitä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alan lakko on hyvä esimerkki siitä että aika on ajanut ay.n ohi!
pääosaa väkeä ei kiinnosta lakkoilla vaan tehdä töitä
Se on huono asia kaikille muille kuin yrittäjille, että ay-liikkeet kaatuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sellaista on väittänytkään? Ei kukaan. Ei pitäisi olla mitään halveksittavaa siinä, että joku on myyjä, ja haluaa sitä työtä tehdä. Olen ollut alalla niin kauan, että olen nähnyt kaiken muuttuvan perusteellisesti. Vielä parikymmentä vuotta sitten tietotekniikka ei ollut kaupan työssä sellainen osa, joka olisi pitänyt välttämättä kaikkien myyjien hallita. Tänä päivänä se on yksi tärkeimmistä työkaluista jokaiselle myyjälle. Te kommentoijat olette itse jämähtäneet luulemaan, että myyjän työ on vain tavaran latomista hyllyyn. Jos taloon tulee uusi työntekijä, hänen perehdyttämisensä kaikkien järjestelmien ja sovellusten käyttöön on todella aikaavievää, koska opeteltavia asioita, nippelitietoa ja vanhemmilta
Ja kun kauppoja on niin paljon muitakin kuin ruokaa myyvät kaupat. Tuokaan kommentoija ei osaisi tehdä päivääkää oman alani kaupan työtä, ellei nyt sattumoisin ole juuri kyseiselle alalle kolutettu.
Vierailija kirjoitti:
Alkoi "yllättäen" juuri talvilomaviikkona. Toivottavasti lakkolaisille on ilmoitettu ajoissa, että ovat ehtineet varata etelänmatkansa.
Jaa että millä rahalla? Sillä alle 2000 € palkalla ei varailla yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi "yllättäen" juuri talvilomaviikkona. Toivottavasti lakkolaisille on ilmoitettu ajoissa, että ovat ehtineet varata etelänmatkansa.
Jaa että millä rahalla? Sillä alle 2000 € palkalla ei varailla yhtään mitään.
Juuri joku myyjä kertoi yli 3 tonnin palkastaan.
Moni myyjä saa asumistukea ja soviteltua päivärahaa.