Kaupan alan lakko on aivan älytön
Vientialojen palkkaneuvottelut ovat aivan jumissa, joten aivan älytön ajankohta tässä vaiheessa lakkoilla. Mikään palkkaneuvottelu ei ratkea ennen vientialojen ratkaisuja.
Ja aivan naurettavaa kuvitella, että irtisanomissuojan höllentäminen jotenkin saisi säälipisteitä asiakkailta. Todella hyvä, jos jatkossa kauppias saa potkia pois sarjasaikuttelijat ja muut ruttunaamat kassoilta, myös muut työntekijät kiittävät, kun työpaikkakiusaajat saadaan työpaikoilta pois.
Itse aion ihan periaatteesa käydä lakon aikana kaupassa ja tukea kauppiasta.
Kommentit (127)
"Potkujen antaminen helpottuu radikaalisti."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b6020f87-89e5-481b-8f37-4f8cf738a…
Kaupan alan työehtosopimukseen halutaan kirjaus, että edelleen tarvitaan painava syy irtisanomiseen. Se on yksi syy lakkoiluun.
Voisiko joku selittää, miksi toisten alojen palkankorotukset riippuvat vientialoista tai teollisuuden alan palkankorotuksista?
Eikö mun työantaja saa antaa mulle lisää liksaa, jos ei joku hitsari saa lisää liksaa? Työskentelen yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, miksi toisten alojen palkankorotukset riippuvat vientialoista tai teollisuuden alan palkankorotuksista?
Eikö mun työantaja saa antaa mulle lisää liksaa, jos ei joku hitsari saa lisää liksaa? Työskentelen yksityisellä puolella.
Koska hallitus päätti niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi "yllättäen" juuri talvilomaviikkona. Toivottavasti lakkolaisille on ilmoitettu ajoissa, että ovat ehtineet varata etelänmatkansa.
Jaa että millä rahalla? Sillä alle 2000 € palkalla ei varailla yhtään mitään.
Juuri joku myyjä kertoi yli 3 tonnin palkastaan.
Juu, niin kertoi. Kertoiko myös, että hän on kokoaikainen yhden työnantajan palveluksessa? No ei kertonut. Jos olisi aina valmis menemään töihin mihin kauppaan tahansa, kun kutsutaan paikkaamaan, tekee ympäripyöreää päivää, paljon iltavuoroja, viikonloppuja, ja on myös kaikki juhlapyhät töissä, niin kyllähän siitä kertyy palkkaa hyvinkin tuon verran. Ehkä sitä pystyy tekemään, jos ei ole perhettä, tai jos on, niin puoliso hoitaa ja joustaa koko ajan. Kenenkään on turha tulla pätemään ja kertomaan, kuinka hyvin kaupassa ansaitsee, kun todellisuus on ihan muuta. Tekisitkö itse? Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Saa antaa, mutta ei anna. Ilman yleiskorotuksia palkkasi ei nousisi edes rahan arvon laskemisen vertaa.
Itse voi neuvotella minimipalkkoja paremman palkan ja paremmat työehdot jos pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kaupan ala ihan vain "kaupan alana" on aika laaja mutta jos tässä nyt aihe keskittyy myyjiin ym niin eip sinne mitään korkeakoulutusta tarvita
Kuka sellaista on väittänytkään? Ei kukaan. Ei pitäisi olla mitään halveksittavaa siinä, että joku on myyjä, ja haluaa sitä työtä tehdä. Olen ollut alalla niin kauan, että olen nähnyt kaiken muuttuvan perusteellisesti. Vielä parikymmentä vuotta sitten tietotekniikka ei ollut kaupan työssä sellainen osa, joka olisi pitänyt välttämättä kaikkien myyjien hallita. Tänä päivänä se on yksi tärkeimmistä työkaluista jokaiselle myyjälle. Te kommentoijat olette itse jämähtäneet luulemaan, että myyjän työ on vain tavaran latomista hyllyyn. Jos taloon tulee uusi työntekijä, hänen perehdyttämisensä kaikkien järjestelmien ja sovellusten käyttöön on todella aikaavievää, kosk
Sama juttu. Itse olen saanut oppini pikku hiljaa, sitä mukaa, kun uusia järjestelmiä, sovelluksia ja laitteita on otettu käyttöön. Uusi työntekijä joutuu opettelemaan nämä nopeutetussa tahdissa, ja siksi näistä ja työnantajan asettamista vaatimuksista johtuen kauppaan ei enää mennä töihin samalla tavalla, kuin joskus 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ainakaan koko lakko ei näy mitenkään kaupoissa. Turhaan jäävät ilman palkkarahoja.
Missäpäin ei näy mitenkään? S-ryhmän kaupoista ainakin moni on kiinni ja prismatkin supistetusti auki, muutama prisma kokonaan kiinni. Mutta siellä ei taida s-kauppoja olla?
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alan lakko on hyvä esimerkki siitä että aika on ajanut ay.n ohi!
pääosaa väkeä ei kiinnosta lakkoilla vaan tehdä töitä
Suurin osahan väestä nimenomaan on lakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kaupoissa joku lakko vai? Pitäisikö sen näkyä jotenkin myös asiakkaiden suuntaan?
Sehän tässä lakossa huvittaa, että ei se millään tavalla näy. Hukkaan menee nekin rahat.
Ei näy millään tavalla?! No uutisista on kyllä saanut lukea muuta...
Itsekkäille asiakkaille lakot vain vaikeuttavat omaa asioimista, mikä nähdään syynä vastustaa lakkoja.
Vierailija kirjoitti:
miksi pitäisi tukea lakkoilijoita, jotka ajavat vaan korkeampia hintoja?
Näitä ihme tyyppejä riittää. Kun kauoan henkilökunta, bussikuskit tai joku muu omaan mukavuuteen vaikuttava ammattiryhmä on hetken lakossa, alkaa kaamea ulina. Kun 7000-8000€ kuussa tienaava metsäteollisuuden tyyppi on lakossa, sitä tsempataan vaikka 3 kk kun ei juuri sillä hetkellä vaikuta omaan pikku kuplaan.
Hyvä että lakkoilevat, olisivat vaan kuukauden putkeen lakossa niin siitä olisi jotain hyötyä, kyllä tämä läski kansa sen aikaa elää pelkällä vedellä.
Miksi viniset vajaista viikoista jatkuvasti, mutta et saa kuitenkaan viestiä ammattiliittoon tästä asiaasta? PAMia ei kiinnosta kaupan työntekijöiden vajaat viikot, pamia kiinnostaa vain näyttää viimeisen kerran mahtiaan.
Vajaata viikkoa tekevä ei prosenttikorotuksista hyödy. Enemmän se hyötyisi täysistä tunneista, mutta kun se nyt ei satu vaan kuulumaan ammattiliiton vaatimuslistaan
Ottakaa yhteyttä liittoon ja kysykää, miksi tämä asia ei kuulu asialistalle
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se sun työnantajasi saa antaa vaikka kuinka isot palkankorotukset.
Vientialojen korotukset vaikuttavat eniten julkisiin palkkoihin, koska ulkoa tuleva raha kasvattaa resilienssiä maksaa julkisen palkkoja. Vientialojen palkoilla ei oikeastaan ole mitään tekemistä yksityisten palkkojen kanssa. Tosin täytyy sanoa, että kaupan palkat vaikuttavat kyllä vaatimuksiin nostaa palkkoja kaikilla muilla aloilla ostovoiman pienenemisen tähden ja vientialoilla palkankorotusvaatimukset vaikuttavat suoraan kilpailukykyyn
Kilpailukykyä on juuri se, kun ulkomainen tavara on halvempi valmistaa kuin suomalainen tai temusta on halövempaa tilata kuin ostaa kotimaisesta kaupasta, missä villien palkankorotuspaineiden vuoksi hinnat nousivat jälleen lisää. Loputon oravanpyörä siis, millä ei todellisuudessa ole hinnannousujen vuoksi mitään vaikutusta ostovoimaan. Sama piiri vaan pyörii ympyrää
Ei täällä tarvita palkankorotuksia, vaan verojen alennuksia.
Ketjun avaajan on hyvä muistaa että työnantajan suklaasilmän lipomisen jälkeen on hyvä käydä kieli pesemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alan lakko on hyvä esimerkki siitä että aika on ajanut ay.n ohi!
pääosaa väkeä ei kiinnosta lakkoilla vaan tehdä töitä
Suurin osahan väestä nimenomaan on lakossa.
Just kävin eilen illalla kaupassa. Pari maitoa kävin hakemassa, koska maitoa ei viitsi kauheasti hamstrata. Väkeä oli kuin pipoa kaupassa, ihan normaali arki-ilta menossa
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa oikeasti ole järkeä, koska mikään ala ei sovi palkoista ennen kun teollisuusliitto pääsee sopimukseen. Mikä ihmeen aivopieru tämä oikein pamilta oli.
Kunhan kiukuttelevat kuin pikku paskiaiset.
Vierailija kirjoitti:
"Potkujen antaminen helpottuu radikaalisti."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b6020f87-89e5-481b-8f37-4f8cf738a…
Kaupan alan työehtosopimukseen halutaan kirjaus, että edelleen tarvitaan painava syy irtisanomiseen. Se on yksi syy lakkoiluun.
Eli läskin saisi potkia pihalle helpommin?
Palkka 1300 netto, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä.
Työtunteja ei saa enempää.