Kaupan alan lakko on aivan älytön
Vientialojen palkkaneuvottelut ovat aivan jumissa, joten aivan älytön ajankohta tässä vaiheessa lakkoilla. Mikään palkkaneuvottelu ei ratkea ennen vientialojen ratkaisuja.
Ja aivan naurettavaa kuvitella, että irtisanomissuojan höllentäminen jotenkin saisi säälipisteitä asiakkailta. Todella hyvä, jos jatkossa kauppias saa potkia pois sarjasaikuttelijat ja muut ruttunaamat kassoilta, myös muut työntekijät kiittävät, kun työpaikkakiusaajat saadaan työpaikoilta pois.
Itse aion ihan periaatteesa käydä lakon aikana kaupassa ja tukea kauppiasta.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä tarvita palkankorotuksia, vaan verojen alennuksia.
Olet ihan oikeassa. Jos edes asumisen kulut pysyisivät kohtuullisina olisi ihmisillä enemmän rahaa käytössään
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, miksi toisten alojen palkankorotukset riippuvat vientialoista tai teollisuuden alan palkankorotuksista?
Eikö mun työantaja saa antaa mulle lisää liksaa, jos ei joku hitsari saa lisää liksaa? Työskentelen yksityisellä puolella.
Koska siinä tapauksessa palkkasi maksetaan vientialojen tuotoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi viniset vajaista viikoista jatkuvasti, mutta et saa kuitenkaan viestiä ammattiliittoon tästä asiaasta? PAMia ei kiinnosta kaupan työntekijöiden vajaat viikot, pamia kiinnostaa vain näyttää viimeisen kerran mahtiaan.
Vajaata viikkoa tekevä ei prosenttikorotuksista hyödy. Enemmän se hyötyisi täysistä tunneista, mutta kun se nyt ei satu vaan kuulumaan ammattiliiton vaatimuslistaan
Ottakaa yhteyttä liittoon ja kysykää, miksi tämä asia ei kuulu asialistalle
Miksi tuet kauppaa, joka ei anna täysiä työtunteja työntekijöille? Se on työnantajasta kiinni.
Kaupoissa ja ravintola-alalla on nuoria töissä harjoittelija palkalla. Lisäksi työttömiä palkkatuella ja ennen oli myös työmarkkinatuella työkokeilussa.
Ei ole pakko olla töissä. Näköjään työntekijöitä riittää.
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi viniset vajaista viikoista jatkuvasti, mutta et saa kuitenkaan viestiä ammattiliittoon tästä asiaasta? PAMia ei kiinnosta kaupan työntekijöiden vajaat viikot, pamia kiinnostaa vain näyttää viimeisen kerran mahtiaan.
Vajaata viikkoa tekevä ei prosenttikorotuksista hyödy. Enemmän se hyötyisi täysistä tunneista, mutta kun se nyt ei satu vaan kuulumaan ammattiliiton vaatimuslistaan
Ottakaa yhteyttä liittoon ja kysykää, miksi tämä asia ei kuulu asialistalle
Miksi tuet kauppaa, joka ei anna täysiä työtunteja työntekijöille? Se on työnantajasta kiinni.
Kaupoissa ja ravintola-alalla on nuoria töissä harjoittelija palkalla. Lisäksi työttömiä palkkatuella ja ennen oli myös työmarkkinatuella työkokeilussa.
Kaikki kaupat tekevät samaa. MIKSI et kysy ammattiliitolta, miksi ammattiliitto ei vaadi täysiä viikkoja niille, jotka sellaisia haluavat tehdä? Eikö liittoa kiinnosta vai mikä tässä mättää?
Niin, jos ei saada kirjausta työehtosopimukseen painavasta syystä niin sut voi kohta irtisanoa helposti ja ottaa työttömän palkkatuella tilalle.
Asuntovelkaisille vaikea tilanne, kun omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea ja ansiosidonnainen leikattiin. Koskee toki muitakin aloja ja myös julkisen työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, miksi toisten alojen palkankorotukset riippuvat vientialoista tai teollisuuden alan palkankorotuksista?
Eikö mun työantaja saa antaa mulle lisää liksaa, jos ei joku hitsari saa lisää liksaa? Työskentelen yksityisellä puolella.
Saa ja saat lakkoiluakin sen eteen. Valtakunnansovittelija, eli turha virkakyösti, ei vaan saa esitäää vientialojen korotuksia korkeampia korotuksia. Valtakunnansovittelija saa ehdotella mitä hyvänsä. Se ei sido ketään. Syö viineriä Satosen kanssa lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa ja saat lakkoiluakin sen eteen. Valtakunnansovittelija, eli turha virkakyösti, ei vaan saa esitäää vientialojen korotuksia korkeampia korotuksia. Valtakunnansovittelija saa ehdotella mitä hyvänsä. Se ei sido ketään. Syö viineriä Satosen kanssa lähinnä.
Valtakunnansovittelija valitaan vuoron perään työnantaja ja työntekijäpuolelta, joten syö itse viinerisi
Valtakunnansovittelija ei esitä toiveita, vaan on välikätenä sovintoneuvotteluissa. Vähän niin kuin erotuomari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtakunnansovittelija valitaan vuoron perään työnantaja ja työntekijäpuolelta, joten syö itse viinerisi
Valtakunnansovittelija ei esitä toiveita, vaan on välikätenä sovintoneuvotteluissa. Vähän niin kuin erotuomari
Nimen omaan ei ole tuomari, koska se ei päätä mistään mitään. Hallitus sääti lailla sovittelijan työnantajan puolelle, joten ehdotuksia voi pitää lähinnä vitsinä.
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/mahdollisuudet-paikalliseen-sopimis…
Kerro ap mulle, että milloin on hyvä aika lakkoilla? Jos työnatajapuolelta kysyy, niin ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap mulle, että milloin on hyvä aika lakkoilla? Jos työnatajapuolelta kysyy, niin ei koskaan.
Tule sinä taas tänne itkemään, kun kaupan hinnat jälleen nousee. Syytä siitä vaikka hallitusta, koska et ymmärrä mistä kaupan hinnat muodostuvat
Hallituskaan ei päätä palkoista, vaan sen tekevät työnantaja ja ammattiliitot yhteisestä sopimuksesta, valtakunnansovittelijan toimiessa erotuomarina ja viestinviejänä siiinä välissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule sinä taas tänne itkemään, kun kaupan hinnat jälleen nousee. Syytä siitä vaikka hallitusta, koska et ymmärrä mistä kaupan hinnat muodostuvat
En mä ikinä itke hinnoista, ne on mitä on. Faktahan on se, että kaupanalan työntekijät saa taas jonkun aivan susipaskan korotuksen, koska PAM on melko munaton ammattiliitto. Kaupan hinnat nousee joka tapauksessa, milloin milläkin verukkeella.
Kannatan 10 % palkankorotuksia vientialoille ja 9,99 % palkankorotuksia muille. Ajan sähköautolla (en Teslalla, hyi saatana). K-Plussa-ostoni olivat viime vuonna karvan verran alle 25 000 euroa. Ansaitsin säästöä erilaisia Plussa-etuina K-Ruoka-sovelluksen mukaan yhteensä 2 301 euroa. Prismat ovat hirveitä liideleiltä. Kaupan alan lakko on oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se sun työnantajasi saa antaa vaikka kuinka isot palkankorotukset.
Vientialojen korotukset vaikuttavat eniten julkisiin palkkoihin, koska ulkoa tuleva raha kasvattaa resilienssiä maksaa julkisen palkkoja. Vientialojen palkoilla ei oikeastaan ole mitään tekemistä yksityisten palkkojen kanssa. Tosin täytyy sanoa, että kaupan palkat vaikuttavat kyllä vaatimuksiin nostaa palkkoja kaikilla muilla aloilla ostovoiman pienenemisen tähden ja vientialoilla palkankorotusvaatimukset vaikuttavat suoraan kilpailukykyyn
Kilpailukykyä on juuri se, kun ulkomainen tavara on halvempi valmistaa kuin suomal
Mutta eikö kaupat ole yksityisiä yrityksiä? Eli voisivat päättää palkoistaan ilman vientiyrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa antaa, mutta ei anna. Ilman yleiskorotuksia palkkasi ei nousisi edes rahan arvon laskemisen vertaa.
Itse voi neuvotella minimipalkkoja paremman palkan ja paremmat työehdot jos pystyy.
Kyllä meillä nousee joka vuosi: ensin yleinen korotus ja sitten henk.koht suoriutumisen perusteella.
Pamin jäsenmaksu on prosentuaalisesti aivan järjetön. 1,5 %.
Vierailija kirjoitti:
Sinä ap olet älytön ja täysi apina.
Onneksi sinä olet fiksu ja filmaattinen :D