Raudanpuute ja jännät oireet
Voiko raudanpuute tuntua kehossa outona kihelmöintinä?
Ja mitä levottomat jalat oikein tarkottaa? Miltä se tuntuu? Jostain luin, että se voi olla pelkkää kipuakin. Lasketaanko yöllä maatessa kipeytyvä nilkka, joka ei päivällä vaivaa ollenkaan?
Mitä kaikkea raudanpuute on teille tehnyt ja minkälaisilla hb/ferritiiniarvoilla olette diagnoosin tai apua saaneet?
Kommentit (26)
Itse en jaksanut mitään lääkäreitä alkaa sotkemaan omaan rautatilanteeseeni, väsytti niin paljon että en olisi jaksanut sitä säätämistä ja vaatimista, mitä tarinoiden perusteella olisi saattanut olla tulossa. Ferritiini oli 20, eli viitearvojen sisällä, koska naisilla alaraja on ällistyttävän matala 15! Oli oikein helppo päättää miten siihen reagoi - hain kaupasta vatsalle ystävällisiä vahvoja rauta + C-vitamiinipilleireitä ja samoja olen syönyt jo n. 1,5 vuotta.
Alkutilanteesta, missä en jaksanut mitenkään kävellä edes viittä kilometriä, vaikka peruskuntoni on aina ollut hyvä, olen palannut itsekseni. Jaksan tehdä voimaharjoittelua ja lenkkiä, jatkuva lihaskipu on poissa. Aivot toimivat paremmin, massiiviset keskittymisvaikeudet, aivosumu, sekavuus jne on poissa.
En ole vielä käynyt mittauttamassa mikä on ferritiinitasoni tällä hetkellä, mutta selvää on, ettei se ole enää 20 tai mitään sinne päinkään.
Mulla ferritiini 9 ja tyttärellä 5.
Oireena, ettei jaksa miltei edes kävellä. Naama vitivalkoinen. Yöunet perseestä, 2/3 hiuksista lähtenyt.
Syy: järkyttävät menkat molemmilla
Jatkuva palelu, älytön väsymys (saatan nukahtaa jo neljän-viiden aikaan iltapäivällä ja nukkua läpi yön), heikotus, jatkuvat päänsäryt, nopea laihtuminen...
Hb oli viikko sitten 106, ferritiini 15. Kävin hoitajalla joka totesi että lääkäri oli sitä mieltä että rautaa vaan suun kautta, vaikka yritin selittää etten pärjää oireiden kanssa arjessa.
Mulla on ollut raudanpuuteanemia jo vuosia ja olen kokeillut kaikki mahdolliset rautalisät. Mikään ei auta. Pari vuotta sitten sain rautainfuusion, silloin hb oli 90 paikkeilla ja ferritiini alle 10.
Näitä arvoja odotellessa, josko sitten saisi hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehhehhee, hoitsu vielä soitti perään ja sanoi, että ferritiini on oikein hyvä.
Ei tähän varmaan tarvitse enempää lääkäreitä sotkea. Syön rautaa ja käyn tsekkauttamassa ferrit omalla rahalla parin kk:n pääsätä.
VMP kyllä kaikki naisten terveydenhuoltoon liittyvä.
Minulla ferritiiniarvo 8 ei vielä terveyskeskuslääkärin mielestä ollut raudanpuutetta vaan vika oli kuulemma päässäni. Onneksi omatoimisesti syömäni rauta kuitenkin poisti tämän "päävian", kun ferritiini nousi yli 50:n
Jep, tätä samaa shaibaa olen tässä kuunnellut. Oireesi ovat todellisia, mutta niille ei ole mitään syytä. Ole itsellesi armollinen.
Kuinka kauan sulla kesti päästä viasta eroon? Mun tekis mieli syödä koko rautapurkki kerralla 😅
Äääää kauan kestää että olo helpottaa????? AP on nyt ihan rikki ja epätoivoinen.
En jaksanut kävellä portaita ekaan kerrokseen, jalat oli kuin lyijyä.