Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raudanpuute ja jännät oireet

Vierailija
18.02.2025 |

Voiko raudanpuute tuntua kehossa outona kihelmöintinä?

Ja mitä levottomat jalat oikein tarkottaa? Miltä se tuntuu? Jostain luin, että se voi olla pelkkää kipuakin. Lasketaanko yöllä maatessa kipeytyvä nilkka, joka ei päivällä vaivaa ollenkaan?

Mitä kaikkea raudanpuute on teille tehnyt ja minkälaisilla hb/ferritiiniarvoilla olette diagnoosin tai apua saaneet?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla raudanpuute ilmeni aamupäänsärkynä. Kai ne oireet vaihtelevat eri ihmisillä. Helpoiten kai selviää ihan käymällä verikokeessa.

Vierailija
2/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi helpointa vain käydä verikokeessa? Aika turhaa täällä muiden kanssa arvuutella,  onko se kipeä nilkka vai rautaako puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma kummasta tulee pahempi oire, puutos (heikko olo) vai itse kapseli (lihasten kiristyminen vai johtuuko muusta joskus).

Vierailija
4/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levottomat jalat ei ole kipua, enemmänkin tarve liikuttaa niitä

Vierailija
5/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuntua kihelmöintinä myös. Raudanpuutteeseen ilman anemiaa voi liittyä kymmeniä erilaisia oireita, ja on yksilöllistä, kuinka pahasti ne vaivaat. Ferritiininmittaukseen jos oireita, mutta samalla mitattava herkkä crp, jotta tietää, voiko tulokseen luottaa.

Vierailija
6/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät kyllä mitä on levottomat jalat sitten kun olet kokenut sen. Se on ahdistava tunne ja pakko liikuttaa jalkoja koska se muka auttaa ahdistukseen,mutta ei oikeasti yhtään auta.

Vierailija
7/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute ja matala hemoglobiinin aiheuttaa väsymystä/UUPUMUSTA, vilua, sydämentykytystä, heikotusta, pahoinvointia, ärtymystä, hengenahdistusta. Kaikkia näitä ainakin minulla ollut. 

Vierailija
8/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita voi olla jos minkälaisia. Itselläkin sellainen outo hengästyminen oli oireena. Hb 110 ja ferritiini alle 10, hoitona rautalääkitys. Koska itse en pysty enää rautaa syömään, niin tällä mennään. 

Vierailija
9/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hakkaa sydän ja välillä kumartuminenkin hengästyttää.

Vierailija
10/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhaisimmillaan hb 50 ferritiini 4. 

Vierailija
11/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla parani ihon kutina, uupumus, yöunet, hirveät nivelsäryt, suorituskyky, lihasten väsyminen kun sain suoneen rautaa. Ja ihon kunto yleisesti myös. Kynsien kasvua odotellessa vielä. Niin onnellinen. Olin rampannut siellä ja täällä lääkärillä kunnes joku viimein tunnusti että raudanpuute voi selittää oireet ja sain tipan. 

Vierailija
12/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Eilen ja tänään olen labrassa käynyt ja lääkärin kanssa keskustelua odotellessa näitä mietin.

Pari vuotta sitten ennen mitään oireita ferri oli mulla 30 mikä oli kuulemma ok.

Herkkää cerppiä ei kai otettu (ei kai se ole kuitenkaan potilaan tehtävä pyytää näitä), mutta se uusi alkoholinkäyttötesti otettiin. Ilmeisesti ihmiset valehtelevat juomisestaan paljon, kun ei uskottu etten käytä ollenkaan.

Vierailija
13/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ajatteli että sä olet juoppohullu :D

Vierailija
14/26 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävä hengästyminen ja tunne, että kuolen. En meinannut jaksaa kävellä edes ihan normi nopeutta. Jatkuvat menkat, tai mitä nyt sitten olikin. Ne oli kaikkein vaikeimmat. 

Vierailija
15/26 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 20. Saapa nähdä, mitä arvon tohtori sanoo. Taidan olla omatoiminen ja lähteä hakemaan rautaa apteekista.

Vierailija
16/26 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vatsa ei kestänyt rautatabuja, suusuihkeesta löytyi apu. Ei käy vatsan päälle.

Vierailija
17/26 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori ei sanonut mitään, mutta apteekista löytyi suklaan makuista pureskeltavaa rautalisää!

Vierailija
18/26 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lääkärissä voidaan mainita, että huolestuttavaa on vasta kun ferritiini on alle 15 (tai 30), niin todellisuudessa tutkimusten mukaan vasta yli 100 on terveydelle optimi. 

Itsellä arvot oli "vaan, ei huolestuttavasti" 28, vaikka oireina ikuinen paleleminen, heikko vastustuskyky (5-6 kertaa vuodessa kipeänä) ja helposti hengästyminen (vaikka paljon urheilenkin). Syy itsellä on kasvisruokavaliosta ja vasta testeihin hakeutuminen omatoimisesti ja asiantuntijan apu auttoi. 

Sen takia, jos ei saa apua kunnallisesta/työterveydestä, niin voin suositella Puhdin paketteja (tai esim nyt kun ferrivia myy niitä puoleen hintaan ja tarjoaa myos asiantuntijan tapaamisen). 

Vierailija
19/26 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehhehhee, hoitsu vielä soitti perään ja sanoi, että ferritiini on oikein hyvä. 

Ei tähän varmaan tarvitse enempää lääkäreitä sotkea. Syön rautaa ja käyn tsekkauttamassa ferrit omalla rahalla parin kk:n pääsätä.

VMP kyllä kaikki naisten terveydenhuoltoon liittyvä.

Vierailija
20/26 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehhehhee, hoitsu vielä soitti perään ja sanoi, että ferritiini on oikein hyvä. 

Ei tähän varmaan tarvitse enempää lääkäreitä sotkea. Syön rautaa ja käyn tsekkauttamassa ferrit omalla rahalla parin kk:n pääsätä.

VMP kyllä kaikki naisten terveydenhuoltoon liittyvä.

Minulla ferritiiniarvo 8 ei vielä terveyskeskuslääkärin mielestä ollut raudanpuutetta vaan vika oli kuulemma päässäni. Onneksi omatoimisesti syömäni rauta kuitenkin poisti tämän "päävian", kun ferritiini nousi yli 50:n