Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te jotka laitatte lapsenne jäähylle. Luitteko uutta vauva lehteä?

Vierailija
07.03.2007 |

Minä en ole kannattanut ikinä jäähyjä. Vanhin 4v. Tuttavilla se on kovasti käytössä. Ja ei millään pahalla, minusta se on aika järkyttävää joku 4v laittaa yksinään huoneeseen huutamaan.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on se kohta jossa keittiöpsykologit menevät vikaan jo frostin opastamina. OIKEAN kasvatuspsykologian mukaan jäähyn on tarkoitus olla paikka, jossa lapsi saa rauhtoittua niin, että pystyy ottamaan vastaan tietoa siitä, mitien ja miksi pitäisi käyttäytyä ja miten ja miksi ei pitäisi käyttäytyä.

Vierailija
22/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin jäähypenkki on eteisessä, johon olkkarista ja keittiöstä on näköyhteys, mutta kuitenkin se on vähän syrjässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähystä ei pitäisi puhua, jos sitä käytetään yksinomaan rangaistuksena. Minä itse sorrun aina käyttämään jäähyä rangaistuksena, mutta yritän muuttaa omaa ajatteluani.

Vierailija
24/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä osaa kyllä jo 2-vuotiaskin olla huutamatta jäähyllä, koska tietää miksi siellä on ja miten sieltä pääsee pois ;)

Jäähy on tehokas kasvatusmenetelmä, ei nöyryyttävä tai pelottava kuten luunapit ja läimäisyt.

Vierailija
25/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on jäähyn idea, lapsi rauhoitetaan sen avulla tajuamaan, mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei. Tokihan jäähyn jälkeen lapselle kerrotaan esim. " Sinä jouduit jäähylle koska hypit sohvalla, etkä kielloista ja varoituksesta huolimatta lopettanut. Ymmärräthän nyt, että sohvalla ei saa hyppiä?" Jos lapsi ymmärtää, pyytää anteeksi ja rauhoittuu, niin tilanne menee ohi. Jos taas vänkää edelleen vastaan, niin joutuu miettiä asiaa vielä uudella jäähyllä. Näin ainakin meillä toimitaan.

Vierailija
26/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siitä, että lapsi nolataan viemällä nurkkaan tai johonkin huoneeseen. Ei ole meillä tuommoista käytöstä tarvinnut. Todella typerää!

Vierailija
27/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että jos äiti ei kielloilla saa lasta tottelemaan, niin ei voi muuta tehdä? Antaa lapsen riehua? Lyödä toisia? Rikkoa tavaroita?

Jep, näinhän se menee. Eihän lasta tosiaan saa nolata sillä, että hänen typerä käyttäytyisensä keskeytetään viemällä rauhoittumaan.

Vierailija:

En pidä siitä, että lapsi nolataan viemällä nurkkaan tai johonkin huoneeseen. Ei ole meillä tuommoista käytöstä tarvinnut. Todella typerää!

Vierailija
28/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

B. En voi laittaa 5-vuotiasta omaan huoneeseen, sillä on keksinyt, että kun potkii huoneen ovea, niin äiti rientää paikalle...

Vierailija
29/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saisivat keinon puuttua tilanteeseen ilman väkivallan ja liian hermostumisen vaaraa. Se on siis työkalu vanhemmille hallita omaa agressiotaan, en itse pidä siitä vaikka onkin varmasti parempi kuin hillitön huuto tms.

Vierailija
30/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tämä on se kohta jossa keittiöpsykologit menevät vikaan jo frostin opastamina. OIKEAN kasvatuspsykologian mukaan jäähyn on tarkoitus olla paikka, jossa lapsi saa rauhtoittua niin, että pystyy ottamaan vastaan tietoa siitä, mitien ja miksi pitäisi käyttäytyä ja miten ja miksi ei pitäisi käyttäytyä.

Miksi sitten Tuovi kieltää jäähyt kokonaan??? Meillä nimenomaan kolmen lapsen kanssa on toimittu järjestelmällisesti niin, että jos käytös alkaa mennä " yli" eli lapsi ei enään kiukultaan pysty ottamaan kieltoja tai pyyntöjä vastaan, niin siitä seuraa jäähyä, jossa lapsi on niin kauan, että kykenee keskustelemaan. Aikuinen on mahdollisuuksien mukaan samassa tilassa lapsen kanssa.

Hyvä, jos joku on saanut niin kiltit ja tottelevaiset lapset, ettei tarvitse jäähyjä ja kaikki selviää puhumalla. Niitä lapsia meilläkin on kaksi kolmesta vaan yksipä ei ole. Hän tarvitsee kiukun tai uhman sulatteluun sen jäähyhetken.

Vierailija
31/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jotta saisivat keinon puuttua tilanteeseen ilman väkivallan ja liian hermostumisen vaaraa. Se on siis työkalu vanhemmille hallita omaa agressiotaan, en itse pidä siitä vaikka onkin varmasti parempi kuin hillitön huuto tms.

Ihan oikeasti? Mikä se on? Lapsen hillittömän käytöksen salliminen?? Vanhempi ei saa huutaa, ei laittaa lasta jäähylle. Mitä hän sitten saa tehdä?? Onko lapsen edun mukaista, että asialle ei tehdä mitään??

Vierailija
32/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle asia on ihan uusi, vaikka on viisi lasta, vanhin 18-vuotias, nuorin 4,5-vuotias. Tai siis täältä olen joskus äimänkäkenä lukenut jäähyistä. Ikinä en ole mihinkään jäähylle lapsiani pistänyt, en myöskään läiminyt tai tukistellut, siis käyttänyt väkivaltaa. Lapsia voi joutua kieltämään satoja kertoja samasta asiasta, ja lopulta äly hiipii pintaan heilläkin. Itse olen vain vienyt lapset pois pahanteosta, ilman mitään uhkailuja ja rangaistuksia, ja hienoja nuoria meillä on tällä menetelmällä kasvanut.

Vierailija
33/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivuotiaan käytös on kohentunut ihan mahtavasti sen jälkeen kun penkki otettiin käyttöön. Ja meillä se on kyllä suoraan sanottuna ihan rangaistus, ei mikään " rauhoittumispaikka" . Tuon kovapäisen pojan kanssa on vain pakko olla joku konsti rankaista, vaikka se pahalta jonkun korvaan kuulostaakin. Mutta poika on jäähyn avulla rauhoittunut ihan silmissä ja oppinut kunnioitusta vanhempiaan kohtaan. Nyt tajuan olleeni ihan liian pehmo kasvattaja aikaisemmin. Jotkut lapset vain vaativat kovia otteita, kun ovat kovia ja karskeja itsekin. Toisille varmasti sopii pehmeämpi tyyli.

Vierailija
34/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hän myös kurittaa. vanha totuus jo Raamatusta

Vierailija
35/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin hän myös kurittaa. vanha totuus jo Raamatusta

Tämän tajuamiseen kesti kyllä kolme vuotta. Poika alkoi mennä ihan mahdottomaksi, kun ei ollut mitään konstia rangaista häntä ei-toivotusta käytöksestä. Olen sitä mieltä, että tämän päivän kasvatus on mennyt ihan liian hölläkätiseksi ja on iso syy lasten ja nuorten ongelmakäyttäytymiseen. Fyysistä rangaistusta en missään nimessä kannata, mutta joku konsti pitää olla " kurittamiseenkin" .

Vierailija
36/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei jäähylle kavereiden nähden. Häpeä voi olla liian voimakas. Tosin lapsissa on eroja ja joku kovapää ei murru julkisistakaan jäähyistä. Kyllä tämä vanhemnpana olo on vaativaa, en sitä ennen tajunnut! Ei ihme, että lapset laitetaan päiväkotiin..

Vierailija
37/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne sinä sen lapsen nostat pahateosta?

Otetaanpa elävä esimerkki meillä eilisillalta. 3,5v. esikoinen hyppi ja riehui sohvalla. Kielsin. Lopetti. Jatkoi hetken kuluttua. Kielsin taas. Sanoin, että jos kerran vielä aloitat hyppimisen, joudut jäähylle. Lopetti. Aloitti taas. Vein jäähylle, lapsi huusi. Jätin jäähylle, lapsi lopetti huutamisen. Jäähyajan jälkeen juteltiin asiasta ja lapsi pyysi anteeksi. Käyttäytyi koko loppu illan nätisti.

Eli kerro minulle, huonolle jäähyjä käyttävälle kasvattajalle, miten sinunlaisesi hyvä kasvattaja olisi toiminut. Kieltänyt 100 kertaa? Antanut lapsen aina uudestaan aloitta riehuminen? Nostanut siitä sohvalta alas ja olettanut, että 3,5v. ei tule takaisin? Ei mulla ole mitään intressejä pilata kivaa iltaa sillä, että annan lapsen riehua ja saattaa itsensä turhan raivon partaalle, kun huonon käytöksen saa helposti loppumaa " viheltämällä" pelin poikki ja laittamalla jäähylle. Muutamassa minuutissa tilanne on ohi. Ennen jäähyn käyttöön ottoa tuollaisesta mitättömästä tottelemattomuudesta alkoi koko illan taistelu ja riehuminen, kun puhumalla ei asia mennyt läpi ja käsiksi en lapseen käy.

Vierailija
38/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulle asia on ihan uusi, vaikka on viisi lasta, vanhin 18-vuotias, nuorin 4,5-vuotias. Tai siis täältä olen joskus äimänkäkenä lukenut jäähyistä. Ikinä en ole mihinkään jäähylle lapsiani pistänyt, en myöskään läiminyt tai tukistellut, siis käyttänyt väkivaltaa. Lapsia voi joutua kieltämään satoja kertoja samasta asiasta, ja lopulta äly hiipii pintaan heilläkin. Itse olen vain vienyt lapset pois pahanteosta, ilman mitään uhkailuja ja rangaistuksia, ja hienoja nuoria meillä on tällä menetelmällä kasvanut.

raivoamistaan ja potkii ja läimii. Sellaisa lapsiakin on. sinulle vaan on siunaantunut tosi kiltit lapset jos eivät koskaan ole riehuneet.

Vierailija
39/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minne sinä sen lapsen nostat pahateosta?

Otetaanpa elävä esimerkki meillä eilisillalta. 3,5v. esikoinen hyppi ja riehui sohvalla. Kielsin. Lopetti. Jatkoi hetken kuluttua. Kielsin taas. Sanoin, että jos kerran vielä aloitat hyppimisen, joudut jäähylle. Lopetti. Aloitti taas. Vein jäähylle, lapsi huusi. Jätin jäähylle, lapsi lopetti huutamisen. Jäähyajan jälkeen juteltiin asiasta ja lapsi pyysi anteeksi. Käyttäytyi koko loppu illan nätisti.

Eli kerro minulle, huonolle jäähyjä käyttävälle kasvattajalle, miten sinunlaisesi hyvä kasvattaja olisi toiminut. Kieltänyt 100 kertaa? Antanut lapsen aina uudestaan aloitta riehuminen? Nostanut siitä sohvalta alas ja olettanut, että 3,5v. ei tule takaisin? Ei mulla ole mitään intressejä pilata kivaa iltaa sillä, että annan lapsen riehua ja saattaa itsensä turhan raivon partaalle, kun huonon käytöksen saa helposti loppumaa " viheltämällä" pelin poikki ja laittamalla jäähylle. Muutamassa minuutissa tilanne on ohi. Ennen jäähyn käyttöön ottoa tuollaisesta mitättömästä tottelemattomuudesta alkoi koko illan taistelu ja riehuminen, kun puhumalla ei asia mennyt läpi ja käsiksi en lapseen käy.

Olisi kannattanut esim. pelata jotain peliä tai muuta kivaa.

Vierailija
40/78 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko vielä pitänyt ottaa muistipeli mukaan, niin sitten olis riehuminen loppunut?

Ihanaa kun kaikki on niin mustavalkoista toisille... Lapsi riehuu vain jos hakee huomiota... jep. Yllätytte varmaan, mutta meillä tuo 3,5v. tosiaan saattaa alkaa ihan kesken jonkun kivan jutun tekemään omasta mielestään vielä kivempaa juttua =O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän