Mitä pidät hyvänä palkkana?
Sehän on selvä, että esim lääkärille ja kaupan kassalle ne ovat eri asioita. Mutta jos ei puhuta ammatista, mikä on mielestäsi hyvän palkan raja?
Kommentit (51)
15 000 € on hyvä kuukausipalkka bruttona. Ulkomailla vastaava on 10 000 € kuukauspalkka, koska siitä jää palkansaajalle enemmän käteen, kuin tuosta Suomen hyvästä palkasta.
Puhtaana käteen insinöörillä 4500e on hyvä palkka. On siis otettu pois kulut ja verot, eläkemaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä-viisi tonnia netto.
Tämähän on jo poikkeuksellisen hyvä palkka. Jos tuo on tosissaan sun haarukka hyvälle palkalle, niin olet aika kaukana todellisuudesta tai äärimmäisen taitava veronkiertäjä.
Ei se esim. IT-alalla ole mitenkään ihmeellinen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana hyvä olisi 3300 brutto kaikkine lisineen.
Mulla on laitoshuoltajanakin enemmän kaikkine lisineen.
Vierailija kirjoitti:
Elääkö pääkaupunkiseudulla 4000 euron bruttopalkalla yksin asuva?
Elän hyvin 1500€/kk palkalla ja asun Helsingin keskustassa
Mun palkka on 5600 euroa brutto, käteen siitä tulee 3300 euroa nettona.
Verotus on niin kova, että olen laskeskellut, että voisin hyvin hakea reilustikin pienipalkkaisempaa työtä, mutta nettotulot säilyisivät silti suurin piirtein samana.
Pitäisi kyllä olla bruttona väh. 4000e palkks, että voisi hyväksi sanoa..
Lämmin käden puristus ja hymy huulilla.
Vuositasolla lomarahoineen mun palkka on 4000 kuussa, hyvä palkka on joko päivätyöstä 4000 tai vuorotyöstä 5000 / sairaanhoitaja
Tienaan 4600-7000 e/kk brutto vähän siitä riippuen, kuinka paljon töitä teen ja itselleni palkkaa kulloinkin nostan. Puolisoni ei ole tällä hetkellä työelämässä ja perhe on iso. Tullaan toimeen, säästöön jää niukasti. Jos asuisin yksin ja vaatimattomasti, olisi nuo summat tilanteeseen nähden tähtitieteellisiä.
Hyvän palkan alaraja vai hyvän palkan yläraja?
Se onko palkka hyvä vai huono, riippuu mm. siitä, onko sinkku vai perheellinen, missä asuu jne. Jollain edullisella pikkupaikkakunnalla sinkun hyvä nettopalkka on ehkä 1700 eurosta ylöspäin. Mutta jossain Helsingissä sillä ei varmaan edes pärjäisi, vaan siellä se olisi surkea palkka.
4000 jos jäisi kuukausittain käteen, ei olisi mitään huolia elämässä. Pystyisin säästämään tuosta rahastoihin 2500 kuussa ilman minkäänlaista pinnistelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana hyvä olisi 3300 brutto kaikkine lisineen.
Mulla on laitoshuoltajanakin enemmän kaikkine lisineen.
No nyt pomppasi
Vierailija kirjoitti:
4000-5000 e/kk. Alkaa Suomen kaltaisessa erittäin kalliissa maassa pärjäillä. Hintataso siis liian korkea suhteessa monen taviksen palkkatasoon.
Hintataso ei ole korkea mutta verotus on täysin kohtuuton etenkin hyvätuloisilla. Vaikea on ymmärtää miksi verotuksella annetaan vahva viesti, että työnteko ei kannata. Paskaduuneista saa käteen melkein saman kuin koulutusta ja asiantuntemusta vaativista tehtävistä.
Vierailija kirjoitti:
Elinkustannukset kattava. Tällä hetkellä 3000 e palkka riittää hyvään elämiseen. (tietysti sekin riippuu siitä, onko lapsia jne.)
Riittää myös lasten ja omakotitalon kanssa. Naisen kanssa ei riittäänyt, siksi kai lähtikin etsimään onneaan.
Vähän tingimme, koska emme käy kuin joka toinen vuosi etelässä.
Pidän hyvänä palkkana sellaista, jolla tulen toimeen. Itselläni se ei ole kovin iso summa.
Niinkö? Hirveää! Asialle on tehtävä jotain!