YLE Areena: Oikeus omaan kuolemaan -hieno dokumentti
V-tuttaa kaikki päiviräsäs-jeesustelijat, jotka antaisivat kernaasti ihmisten kitua.
Kommentit (12)
Eutanasia nyt stana vihdoin Suomeen! Jokaisella on oltava oikeus päättää OMASTA elämästään. Siihen ei uskovaisilla pidä olla nokan koputtamista!
Voi pohtia, onko elämän jatkuminen hinnalla millä hyvänsä arvo itsessään, vaikka se elämä olisi yhtä kitumista ja kärsimystä vailla minkäänlaista toivoa parantumisesta? Kumpi on armollisempaa: jatkaa sellaista elämää, vai päättää se? Omasta mielestäni ihmisen pitäisi itse saada päättää. Luulen, ettei eutanasian vastustajilla ole itsellään kokemusta kivuista ja sairaudesta eivätkä he ole joutuneet sivusta katsomaan oman rakkaansa toivotonta kärsimystä.
Olen miettinyt tää paljon viime aikoina, sillä äitini sairastaa parantumatonta syöpää. Pelkään minkälainen loppuvaiheesta tulee.
Hyvä vertailukohta tälle oli 19 v. kissamme, joka lopetettiin vuodenvaihteessa. Vielä kuolemaansa edeltävänä päivänä kissa halusi ulkoilla, ja oli ihan normaali. Seuraavana iltapäivänä huomasimme, että kissan kaikki tassut olivat turvonneet valtaviksi. Eläinlääkäri käski tuomaan kissan näytille, ja varoitti jo puhelimessa, että kissan iän huomioon ottaen olisi luultavasti kyse sydämestä. Kissa kuitenkin vaikutti aika normaalilta, juuri ennen lähtöä söikin hyvin. Eläinlääkäri totesi sydämen kuunneltuaan, että tosi huono tilanne, että sydän tulisi todennäköisesti pettämään seuraavan vuorokauden aikana. Kissa nukutettiin, ja sitten pistettiin lopetusaine. Kaikki meni rauhallisesti, kissan ei tarvinut kärsiä ja se sai olla hyvässä kunnossa loppuun asti.
Miksi ihmiset pakotetaan kitumaan?
Jos uskovaiset tai muut eivät itse halua eutanasiaa, niin saavat aivan vapaasti olla ottamatta. Heillä ei kuitenkaan pitäisi olla oikeutta kieltää sitä muilta.
Eutanasia pitäisi saada ehdottomasti. Jos eläimet saavat arvokkaan kiduttoman lopun, niin miksei myös ihmiset.
Olen itse uskossa ja kannatan eutanasiaa.
Eutanasia laki tarvitaan. Toivotaan että palveluprosessi tulee toimimaan sujuvasti vaikka niin että asiakas tilaa eutanasia palvelun puhelimella vaikka hätäkeskuksen 112 kautta. Päivystävä poliisipartio voi ajella paikalle tekemään paperityöt ja sitten nuorempi konstaapeli antaa niskalaukauksen jotta elinpäivät päättyvät. Sen jälkeen odotellaan kilpailutuksen voittanutta hautaustoimistoa noutamaan vainaja loppukäsittelyä varten. Kaunista, asiakaspalveluhenkistä ja tehokasta toimintaa. Poliisille voisi maksaa suoritepalkkion aseen käytöstä.
up