Vuokra-asuntojen varoitusmerkit đ© kokemuksia miten vĂ€lttyĂ€ virheiltĂ€
Omia havaintoja:
- eniten sÀÀntöjÀ on asunnoissa joista paljastuukin sitten isompia vikoja. LemmikkejÀ ei saa ottaa, tauluja ei saa kiinnittÀÀ seinÀÀn ja huonekalujen alle pitÀÀ laittaa suojukset ettei lattia vaan kulu eli asukas ei saa olla kuin kotonaan, koska silloin asunnon ainoisiin kunnossa oleviin asioihin tulisi liian nopeasti ns normaalia kulumaa asukkaiden vaihtuessa nopeasti. YleensÀ muutenkin outo vuokranantaja. Hyviin asuntoihin etsitÀÀn pitkÀaikaisia vuokralaisia joiden halutaan viihtyvÀn.
- jos vuokrasopimuksessa on mÀÀritelty sopimussakko, asunnossa on takuuvarmasti jotain minkÀ takia siitÀ halutaan yleensÀ lÀhteÀ ennen vuoden kulumista. Esim naapurina hÀirikköomistusasuja jonka metelöintiin ei voi puuttua.
Kertokaa omia kokemuksia!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan on tullut ilmoituksia, joissa pyydetÀÀn kertomaan työ/opiskelunpaikan tarkkuudella oma elÀmÀntilanne. Siis selvÀhÀn se, ettÀ hakiessa asuntoa nÀitÀ yleensÀ avataan ihan oma-aloitteisesti, mutta tÀllaisista ilmoituksista tulee niin vastenmielinen kyttÀysmentaliteetti lÀpi, ettÀ voi vaan kuvitella millaista olisi olla vakituisena vuokralaisena, jos jo hakemusta tehdessÀ tÀytyy selostaa suunnilleen oma kengÀnnumero ettÀ pÀÀsee jatkoon.
KyllÀ minÀ pyydÀn opiskelutodistuksen tai todistuksen työpaikasta.
Aivan oleellinen tieto vuokranantajalle.
Jos ei pysty luottamaan hakijan sanaan vakituisesta työ/opiskelupaikasta, niin niitÀ ei todellakaan aleta millÀÀn todistuksilla todistelemaan. SiellÀ heti yksi kyylÀ ilmottautumassa jonoon :D
TÀssÀ maailmassa ei luotolla mennÀ. Monenlaista huijarit liikenteessÀ.
Oli kiireinen asunnontarve ja kÀvin katsomassa vanhan ystÀvÀllisen vuokranantajapariskunnan asuntoa helmikuisena iltana. Asunnoissa ei mitkÀÀn valot toimineet ja siellÀ oli vielÀ paljon edellisen vuokralaisen tavaroita. Sijainti ja pohjaratkaisu olivat kivat, joten tehtiin vuokrasopimus.
Sitten kun pÀivÀnnÀöllÀ muutin, huomasin vasta keltaiset seinÀt ja kaapit, edellinen asukas oli asunut 10 vuotta ja tupakoinut sisÀllÀ - ihme kyllÀ se ei haissut. Asensin ensimmÀisen kattovalaisimen ja meni sulakkeet. SÀhkömies tilattiin ja totesi, ettÀ ikivanhat johdot, pitÀisi kaikki vaihtaa. Tapetit ja rappaus repsottivat. Oma vika kai kun en vienyt taskulamppua mukana tai tutkinut edes kÀnnykÀnvalossa. Jotenkin olin liian hÀveliÀs kun tuo vanha pari itse esitteli. Otin sopimussakon ja muutin pian pois.
Vierailija kirjoitti:
Ylin kerros on aina paras valinta. NÀkymÀllÀ ikkunasta on vÀliÀ. Itse työttömÀnÀ en halua muuttaa taloihin, joissa on yli 45% omistusasujia. TykkÀÀn kun omistusasujia on alle 40%, porukka on samankaltaisempaa.
Kuinka kukaan voi haluta asua nimenomaan talossa, jossa on paljon vuokralaisia.
Ylin kerros: Mun setÀ asui perheineen ylimmÀssÀ ja katto alkoi vuotaa. No, varmaan harvinaista.
No minulle vuokranantajana riittÀÀ uskottava kertomus ja puhtaat luottotiedot (no yksittÀisiÀ merkintöjÀ voi olla, mutta ei useita).
Turha sitÀ todistuksia kysellÀ, mitÀ vÀliÀ sillÀ lopulta olisi opiskeleeko joku kokiksi vaikka vÀittÀÀ opiskelevansa hierojaksi?
Mahdollisimman paikalleen juurtuneet naapurit kannattaa etsiÀ. SitÀ voi löytÀÀ tÀydellisen asunnon ja asua siellÀ hetken huoletta, kunnes naapuriin muuttaa joku hÀirikkö.
Vierailija kirjoitti:
No minulle vuokranantajana riittÀÀ uskottava kertomus ja puhtaat luottotiedot (no yksittÀisiÀ merkintöjÀ voi olla, mutta ei useita).
Turha sitÀ todistuksia kysellÀ, mitÀ vÀliÀ sillÀ lopulta olisi opiskeleeko joku kokiksi vaikka vÀittÀÀ opiskelevansa hierojaksi?
Et taida olla vuokranantaja. En ikinÀ ottaisi mitÀÀn vuokralaista, jolla on yksittÀisiÀ merkintöjÀ.
KyllÀhÀn se jotain kertoo jos samalta alueelta on paljon jonkun tietyn vuokrafirman, sekÀ kadun/talon asuntoja vapaana, tai jatkuvasti vapautuvia.
Voin sanoa kokemuksesta ettÀ kyseessÀ on aina, hÀirikkönaapurit, asunnon kunto on yleisesti heikko esim. kylmÀ talvella, kuuma kesÀllÀ, ÀÀnet kuuluvat eli huono ÀÀneneristys. Eli yleisesti ottaen liian suuri vuokra asumisen laatuun nÀhden.
Itse asun talossa jossa vaihtu asukkaat sekÀ muissa asunnoissa ja syyt ovat juurikin edellÀmainitut varmastikin useimmiten. NÀen nÀmÀ asunnot myös ns."vÀliaikaisratkaisuna" kun esim. rakennetaan/remontoidaaan omaa, tai etsitÀÀn asuntoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Iso perheasunto ylÀkerrassa ei vÀlttÀmÀttÀ ole hyvÀ asia. Ainakaan vuokrataloissa.
Just nÀin, tutki pyydÀ pohjakuvat ketÀ on ylÀ/alakerrassa sivuilla. Onko leikkipaikkaa ikkunan alla. Isot perheasunnot kannattaa ohittaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylin kerros on aina paras valinta. NÀkymÀllÀ ikkunasta on vÀliÀ. Itse työttömÀnÀ en halua muuttaa taloihin, joissa on yli 45% omistusasujia. TykkÀÀn kun omistusasujia on alle 40%, porukka on samankaltaisempaa.
Kuinka kukaan voi haluta asua nimenomaan talossa, jossa on paljon vuokralaisia.
Ylin kerros: Mun setÀ asui perheineen ylimmÀssÀ ja katto alkoi vuotaa. No, varmaan harvinaista.
KöyhÀnÀ ei ole kivaa olla talon suunnilleen ainoa vuokralainen. On kokemusta.
Olen asunut kolme vuosikymmentÀ putkeen kattohuoneistoissa, ei ole katto vuotanut. Hiljaisimpia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman paikalleen juurtuneet naapurit kannattaa etsiÀ. SitÀ voi löytÀÀ tÀydellisen asunnon ja asua siellÀ hetken huoletta, kunnes naapuriin muuttaa joku hÀirikkö.
MistÀ heidÀt tunnistaa? NÀytön jÀrjestÀjÀltÀ on turha kysyÀ, ne valehtelevat ummet ja lammet.
Hengityselinsairaana muuttaisin mieluiten asuntoon, jonka saisin nÀhdÀ ennen pintaremontteja.
Tai rempata itse.
Katsoisin onko vesivahinkoja, hometta jne.