Vuokra-asuntojen varoitusmerkit 🚩 kokemuksia miten välttyä virheiltä
Omia havaintoja:
- eniten sääntöjä on asunnoissa joista paljastuukin sitten isompia vikoja. Lemmikkejä ei saa ottaa, tauluja ei saa kiinnittää seinään ja huonekalujen alle pitää laittaa suojukset ettei lattia vaan kulu eli asukas ei saa olla kuin kotonaan, koska silloin asunnon ainoisiin kunnossa oleviin asioihin tulisi liian nopeasti ns normaalia kulumaa asukkaiden vaihtuessa nopeasti. Yleensä muutenkin outo vuokranantaja. Hyviin asuntoihin etsitään pitkäaikaisia vuokralaisia joiden halutaan viihtyvän.
- jos vuokrasopimuksessa on määritelty sopimussakko, asunnossa on takuuvarmasti jotain minkä takia siitä halutaan yleensä lähteä ennen vuoden kulumista. Esim naapurina häirikköomistusasuja jonka metelöintiin ei voi puuttua.
Kertokaa omia kokemuksia!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan on tullut ilmoituksia, joissa pyydetään kertomaan työ/opiskelunpaikan tarkkuudella oma elämäntilanne. Siis selvähän se, että hakiessa asuntoa näitä yleensä avataan ihan oma-aloitteisesti, mutta tällaisista ilmoituksista tulee niin vastenmielinen kyttäysmentaliteetti läpi, että voi vaan kuvitella millaista olisi olla vakituisena vuokralaisena, jos jo hakemusta tehdessä täytyy selostaa suunnilleen oma kengännumero että pääsee jatkoon.
Kyllä minä pyydän opiskelutodistuksen tai todistuksen työpaikasta.
Aivan oleellinen tieto vuokranantajalle.
Jos ei pysty luottamaan hakijan sanaan vakituisesta työ/opiskelupaikasta, niin niitä ei todellakaan aleta millään todistuksilla todistelemaan. Siellä heti yksi kyylä ilmottautumassa jonoon :D
Tässä maailmassa ei luotolla mennä. Monenlaista huijarit liikenteessä.
Oli kiireinen asunnontarve ja kävin katsomassa vanhan ystävällisen vuokranantajapariskunnan asuntoa helmikuisena iltana. Asunnoissa ei mitkään valot toimineet ja siellä oli vielä paljon edellisen vuokralaisen tavaroita. Sijainti ja pohjaratkaisu olivat kivat, joten tehtiin vuokrasopimus.
Sitten kun päivännäöllä muutin, huomasin vasta keltaiset seinät ja kaapit, edellinen asukas oli asunut 10 vuotta ja tupakoinut sisällä - ihme kyllä se ei haissut. Asensin ensimmäisen kattovalaisimen ja meni sulakkeet. Sähkömies tilattiin ja totesi, että ikivanhat johdot, pitäisi kaikki vaihtaa. Tapetit ja rappaus repsottivat. Oma vika kai kun en vienyt taskulamppua mukana tai tutkinut edes kännykänvalossa. Jotenkin olin liian häveliäs kun tuo vanha pari itse esitteli. Otin sopimussakon ja muutin pian pois.
Vierailija kirjoitti:
Ylin kerros on aina paras valinta. Näkymällä ikkunasta on väliä. Itse työttömänä en halua muuttaa taloihin, joissa on yli 45% omistusasujia. Tykkään kun omistusasujia on alle 40%, porukka on samankaltaisempaa.
Kuinka kukaan voi haluta asua nimenomaan talossa, jossa on paljon vuokralaisia.
Ylin kerros: Mun setä asui perheineen ylimmässä ja katto alkoi vuotaa. No, varmaan harvinaista.
No minulle vuokranantajana riittää uskottava kertomus ja puhtaat luottotiedot (no yksittäisiä merkintöjä voi olla, mutta ei useita).
Turha sitä todistuksia kysellä, mitä väliä sillä lopulta olisi opiskeleeko joku kokiksi vaikka väittää opiskelevansa hierojaksi?
Mahdollisimman paikalleen juurtuneet naapurit kannattaa etsiä. Sitä voi löytää täydellisen asunnon ja asua siellä hetken huoletta, kunnes naapuriin muuttaa joku häirikkö.
Vierailija kirjoitti:
No minulle vuokranantajana riittää uskottava kertomus ja puhtaat luottotiedot (no yksittäisiä merkintöjä voi olla, mutta ei useita).
Turha sitä todistuksia kysellä, mitä väliä sillä lopulta olisi opiskeleeko joku kokiksi vaikka väittää opiskelevansa hierojaksi?
Et taida olla vuokranantaja. En ikinä ottaisi mitään vuokralaista, jolla on yksittäisiä merkintöjä.
Kyllähän se jotain kertoo jos samalta alueelta on paljon jonkun tietyn vuokrafirman, sekä kadun/talon asuntoja vapaana, tai jatkuvasti vapautuvia.
Voin sanoa kokemuksesta että kyseessä on aina, häirikkönaapurit, asunnon kunto on yleisesti heikko esim. kylmä talvella, kuuma kesällä, äänet kuuluvat eli huono ääneneristys. Eli yleisesti ottaen liian suuri vuokra asumisen laatuun nähden.
Itse asun talossa jossa vaihtu asukkaat sekä muissa asunnoissa ja syyt ovat juurikin edellämainitut varmastikin useimmiten. Näen nämä asunnot myös ns."väliaikaisratkaisuna" kun esim. rakennetaan/remontoidaaan omaa, tai etsitään asuntoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Iso perheasunto yläkerrassa ei välttämättä ole hyvä asia. Ainakaan vuokrataloissa.
Just näin, tutki pyydä pohjakuvat ketä on ylä/alakerrassa sivuilla. Onko leikkipaikkaa ikkunan alla. Isot perheasunnot kannattaa ohittaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylin kerros on aina paras valinta. Näkymällä ikkunasta on väliä. Itse työttömänä en halua muuttaa taloihin, joissa on yli 45% omistusasujia. Tykkään kun omistusasujia on alle 40%, porukka on samankaltaisempaa.
Kuinka kukaan voi haluta asua nimenomaan talossa, jossa on paljon vuokralaisia.
Ylin kerros: Mun setä asui perheineen ylimmässä ja katto alkoi vuotaa. No, varmaan harvinaista.
Köyhänä ei ole kivaa olla talon suunnilleen ainoa vuokralainen. On kokemusta.
Olen asunut kolme vuosikymmentä putkeen kattohuoneistoissa, ei ole katto vuotanut. Hiljaisimpia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman paikalleen juurtuneet naapurit kannattaa etsiä. Sitä voi löytää täydellisen asunnon ja asua siellä hetken huoletta, kunnes naapuriin muuttaa joku häirikkö.
Mistä heidät tunnistaa? Näytön järjestäjältä on turha kysyä, ne valehtelevat ummet ja lammet.
Hengityselinsairaana muuttaisin mieluiten asuntoon, jonka saisin nähdä ennen pintaremontteja.
Tai rempata itse.
Katsoisin onko vesivahinkoja, hometta jne.