Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokra-asuntojen varoitusmerkit 🚩 kokemuksia miten välttyä virheiltä

Vierailija
17.02.2025 |

Omia havaintoja:

- eniten sääntöjä on asunnoissa joista paljastuukin sitten isompia vikoja. Lemmikkejä ei saa ottaa, tauluja ei saa kiinnittää seinään ja huonekalujen alle pitää laittaa suojukset ettei lattia vaan kulu eli asukas ei saa olla kuin kotonaan, koska silloin asunnon ainoisiin kunnossa oleviin asioihin tulisi liian nopeasti ns normaalia kulumaa asukkaiden vaihtuessa nopeasti. Yleensä muutenkin outo vuokranantaja. Hyviin asuntoihin etsitään pitkäaikaisia vuokralaisia joiden halutaan viihtyvän.

- jos vuokrasopimuksessa on määritelty sopimussakko, asunnossa on takuuvarmasti jotain minkä takia siitä halutaan yleensä lähteä ennen vuoden kulumista. Esim naapurina häirikköomistusasuja jonka metelöintiin ei voi puuttua. 

Kertokaa omia kokemuksia!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla äärimmäisen skarppina näytöllä, tutkia joka paikka huolellisesti. Varoitusmerkki on, jos hoputetaan, tai painostetaan ottamaan asunto äkkiä. Kannattaa myös kiinnittää huomiota taloon, yhteisiin tiloihin, niiden siisteyteen, kuntoon ym. 

Vuokravakuutta ei myöskään koskaan tulisi maksaa vuokranantajan omalle tilille, vaan vakuustilille. 

Vierailija
2/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös googlettaa osoite ja tutkia Oikotieltä talon ilmoitushistoria, sekä myynti- että vuokra. Jos asuntoja on koko ajan myynnissä ja vuokralle tarjolla, on vaihtuvuus jostain syystä suurta. Samoin googlettaminen voi paljastaa, jos asuntoja vuokrataan esim majoitukseen, lyhytvuokraukseen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin vähän nuorempana aikamoiseen läävään kun en tiennyt paremmasta. Ajattelin että hyvä sijainti ja halpa vuokra, mikäs siinä. Noh koti ei tuntunut koskaan kodilta eikä koskaan ollut sen näköistä että olis siivottu. Joten kannattaa stekata että on remontteja tehty ajan tasalla. Tietty vuoden vois asua jossain läävässä mut itsellä se vähän venähti kun en sit pytynytkään muuttamaan. Ja vuokranantaja ei tietysti halunnut mitään tehdä, mitään sellaisia puutteita ei ollut ettei olisi voinut asua, mutta esim kaikki oli rapistumispisteessä.

Vierailija
4/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin vähän nuorempana aikamoiseen läävään kun en tiennyt paremmasta. Ajattelin että hyvä sijainti ja halpa vuokra, mikäs siinä. Noh koti ei tuntunut koskaan kodilta eikä koskaan ollut sen näköistä että olis siivottu. Joten kannattaa stekata että on remontteja tehty ajan tasalla. Tietty vuoden vois asua jossain läävässä mut itsellä se vähän venähti kun en sit pytynytkään muuttamaan. Ja vuokranantaja ei tietysti halunnut mitään tehdä, mitään sellaisia puutteita ei ollut ettei olisi voinut asua, mutta esim kaikki oli rapistumispisteessä.

Joo, tämä. Itsekin saman virheen joskus tehnyt, kyllä jäi harmittamaan, vaikka muutinkin pois etuajassa ja menetin vakuuden. 

Vierailija
5/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut vuokranantajana pitkään, ja sopimussakko on ihan rutiinina kaikilla tietämillääni välitystoimistoilla. Vuokravakuuden maksun suhteen käytäntö on vaihdellut. Viimeksi käyttämäni välitoimisto toimii rutiinina siten, että oma tili on ok. Toinen toimisto taas haluaa maksun toimiston tilille. Miten vain käy, kunhan vuokralainen maksaa tilinavauskulut, jos haluaa vakuuden erilliselle avattavalle tilille.

Vierailija
6/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu vuokralla ja arvelee vaikka parin vuoden sisällä muuttavansa, niin kannattaa ihan hyvissä ajoin alkaa katsella ilmoituksia alueilta jonne arvelee muuttavansa. Huomaa jos joku asunto on usein markkinoilla 🚩

Vierailija
7/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä. Itsekin saman virheen joskus tehnyt, kyllä jäi harmittamaan, vaikka muutinkin pois etuajassa ja menetin vakuuden. 

Ja muistan muuten kun muutin vuokranataja oli merkannut ilmoitukseen että "hyväkuntoinen" :D

Vierailija
8/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt asuntoa koskeva varsinaisesti mutta sijainti. Halusin asunnon mahdollisimman keskeiseltä paikalta ja siitä ikkunan alta kulki hyvin vilkkaasti liikennöity tie. Ei ollutkaan niin hyvä vaihtoehto vaikka talo ja asunto olivat sinällään ok. 

Vierailija
9/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimitaulu. Tiedätte kyllä. Kannattaa varmistaa, että onko esimerkiksi yläkerran ja alakerran naapureilla "epäilyttävä" sukunimi. Uskokaa minua.

Vierailija
10/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vaadin nuo kaikki, mitä ap sanoo. 

Ei mitenkään outoja vaatimuksia.

Seinät olen varustanut kiskoilla, joissa roikkuu taulukiinnikkeitä. Reikiä ei saa porata. 

Vierailija
11/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon läheisyydessä on kokoontumispaikkoja joissa hengaillaan öisinkin.

Vierailija
12/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimitaulu. Tiedätte kyllä. Kannattaa varmistaa, että onko esimerkiksi yläkerran ja alakerran naapureilla "epäilyttävä" sukunimi. Uskokaa minua.

Syksyllä uutta asuntoa etsiessäni kävin katsomassa Puotilassa yhtä taloa, jonka yhdessäkään neljästä rapusta ei ollut yhtään suomalaista nimeä tauluissa.

Vierailija
13/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan on tullut ilmoituksia, joissa pyydetään kertomaan työ/opiskelunpaikan tarkkuudella oma elämäntilanne. Siis selvähän se, että hakiessa asuntoa näitä yleensä avataan ihan oma-aloitteisesti, mutta tällaisista ilmoituksista tulee niin vastenmielinen kyttäysmentaliteetti läpi, että voi vaan kuvitella millaista olisi olla vakituisena vuokralaisena, jos jo hakemusta tehdessä täytyy selostaa suunnilleen oma kengännumero että pääsee jatkoon.

Vierailija
14/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan on tullut ilmoituksia, joissa pyydetään kertomaan työ/opiskelunpaikan tarkkuudella oma elämäntilanne. Siis selvähän se, että hakiessa asuntoa näitä yleensä avataan ihan oma-aloitteisesti, mutta tällaisista ilmoituksista tulee niin vastenmielinen kyttäysmentaliteetti läpi, että voi vaan kuvitella millaista olisi olla vakituisena vuokralaisena, jos jo hakemusta tehdessä täytyy selostaa suunnilleen oma kengännumero että pääsee jatkoon.

Kyllä minä pyydän opiskelutodistuksen tai todistuksen työpaikasta. 

Aivan oleellinen tieto vuokranantajalle. 

Vierailija
15/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimitaulut tosiaan ja tiet ja parkkipaikat ikkunan alla. Ilmansuunta kannattaa myös tarkistaa. Etelän suuntaan oleva yksiö on esimerkiksi kesällä pätsi. 

Vierailija
16/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso perheasunto yläkerrassa ei välttämättä ole hyvä asia. Ainakaan vuokrataloissa. 

Vierailija
17/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pysty luottamaan hakijan sanaan vakituisesta työ/opiskelupaikasta, niin niitä ei todellakaan aleta millään todistuksilla todistelemaan. Siellä heti yksi kyylä ilmottautumassa jonoon :D

Vierailija
18/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yleensä valkoiset seinät, niin eikö naulanreikiin saa jotain valkoista kittiä ja päälle pikkuisen valkoista maalia?

Vierailija
19/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranmaksukykyähän tässä arvioidaan. 

Vierailija
20/31 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylin kerros on aina paras valinta. Näkymällä ikkunasta on väliä. Itse työttömänä en halua muuttaa taloihin, joissa on yli 45% omistusasujia. Tykkään kun omistusasujia on alle 40%, porukka on samankaltaisempaa.