Voi saakelin perhana taas näitä jotka itkevät 3300e/kk palkasta!
Kaupan kassalla!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011029236.html
Juu 3200e on mulla, korkeakoulututkinto, vuosien työkokemusta, asiantuntijuutta vaativa työ niin vois kyllä vaihtaa piippailemaan viivakoodeja.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee vaan piippaamaan. Se tarkottaa et piippaat yöllä ja jouluna ja uudenvuoden yönä yms ja sanot henkilökohtaiselle elämälle heipat.
Monella muullakin alalla tehdään vuorotyötä, sanotaan henkilökohtaiselle elämälle heipat eikä palkka ole likikään 3000e. Kaupan työntekijä on kuitenkin siistissä sisätyössä jos vertaa vaikka tutkitusti vaarallisimmaksi työksi lukeutuvaan maatalouslomitukseen.
Itse olen huonommin palkatussa raskaassa työssä, jossa on tullut erilaiset vaaratilanteet tutuksi. Työn arvostus on joillakin ihmisillä täysi nolla ja se näkyy välillä ikävästi. Silti kyllä jaksan ymmärtää, miten kaupanalalla halutaan lisää palkkaa. Nuo kaupanalan yritykset ovat tahkonneet voittajina vuodet, jolloin muut ovat kaatuneet. Eikö sitä hyvää olisi silloin mistä jakaa työntekijöille. Olen itse todistanut asiakkaana todella törkeitä tilanteita, joita kassatyöntekijät kohtaavat. Osalle ihmisistä tuntuu olevan itsestään selvyys, että kaupanalan, siivousalan ja hoitoalan ihmiset ovat alinta sakkaa joihin puretaan huono päivä tai omat ongelmat.
Tuon vuorotyön glorian voi unohtaa. Yhteiskunnassamme lukemattomat ihmiset tekevät vuorotöitä niin terveydenhuollon, pelastustustoimen, poliisien, ydinvoimaloiden, monien tehtaiden yms yms parissa. Kyllä meillä /heillä ihan normaalit perhe-elämät on kuten muillakin ihmisillä, lisäksi on myös vuoropäiväkoteja, eli edes lastentekoa se ei välttämättä estä. Ja kyllä tilastojen mukaan esim ensihoidon henkilökunta kuten myös vanhusten ja mt -potilaiden kanssa työskentelevät kohtaavat hyvin paljon väkivaltaa lähes päivittäin. Toki en ole sitä mieltä etteivätkö kaupan työntekijät ansaitsisi lisää palkkaa , pienethän ne palkat sielläkin ovat pääsääntöisesti ja itse en todellakaan kuole nälkään kolmessa päivässä.
Mutta hyvä vähän suhteuttaa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei anna siivoojan valittaa että palkka 2000€/kk. Sanotaan vaan että mikset opiskellut parempaa ammattia. En halua opiskella vaan haluan tekemästäni työstä palkkaa millä tulee toimeen!
Yhteiskunta ei kestäisi puoltakaan päivää, jos siivoojat menis lakkoon. Haluaisin nähdä sen päivän, kun junat, lentokoneet, koulut, päiväkodit, terveyskeskukset, sairaalat kaikki julkiset tilat jäisi siivoamatta. Sitä roskan ja paskan määrää...
Eikös ne about vuosi sitten ollut lakossa?
Hui joo, jäi meilläkin toimistolla se roskis tyhjentämättä, ei onneksi hukuttu pskaan kuten kuulemma ois pitänyt.
Toimistoissa ei ole siivoajia vaan siistijöitä eli käytännössä pölyjen pyyhkijöitä. Muualla siivotaan ihan hiki päässä, seinillepaskovien naisten jälkiä. Kokaiinijäämiä, oksennuksia ym.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luokanopettaja ja mun palkka alkaa kakkosella 😅
Sama täällä!
Moni olisi iloinen kun edes pääsisi kauppaan töihin, saisi jotakin merkitystä elämälleen ja ololleen. Ja ansionnousu olisi melkoinen vs. nykyinen työttömyyspäiväraha. Joskus kyllä suorastaan vi%uttaa nämä töitä saaneet vinkujat.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäistavarakaupan työntekijän palkka ei ole suuri, mutta työ ei ole vaativaa ja työt voi unohtaa heti kun leimaat itsesi ulos kaupasta. Vaativuutteen nähden mielestäni palkka on normaali ja erilaiset lisät kuuluu työn luonteeseen, ei siellä kukaan tee 8-16 vuoroa ma-pe pelkästään.
Lisäksi on väärin vertailla nettopalkkoja, siihen vaikuttaa niin moni asia muutenkin.
Olen itse työskennellyt alalla, työ on pääsääntöisesti hyvin mukavaa, stressitöntä ja vaihtelevaa. Mutta jos haluaa kuulua johonkin ylempään tuloluokkaan ei se kassalla onnistu.
Kassalla näin ehkä onkin, että on helppoa ja kevyttä. Menepä sinne elintarvikeosastolle, kylmään tai nostelemaan painavia hevilaatikoita, siirtelemään lavoja, tekemään töitä minuuttiaikataululla. Et voi puhua helppoudesta etkä keveydestä. Ja jos olet tilausvastuussa, työt tulee kotiinkin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei anna siivoojan valittaa että palkka 2000€/kk. Sanotaan vaan että mikset opiskellut parempaa ammattia. En halua opiskella vaan haluan tekemästäni työstä palkkaa millä tulee toimeen!
Yhteiskunta ei kestäisi puoltakaan päivää, jos siivoojat menis lakkoon. Haluaisin nähdä sen päivän, kun junat, lentokoneet, koulut, päiväkodit, terveyskeskukset, sairaalat kaikki julkiset tilat jäisi siivoamatta. Sitä roskan ja paskan määrää...
Hui joo, jäi meilläkin toimistolla se roskis tyhjentämättä, ei onneksi hukuttu pskaan kuten kuulemma ois pitänyt.
Ihan näin vaan ottamatta kantaa palkkoihin. Monella muulla alalla mukaanlukien elintarvikeala (johon sisältyy sieltä pakkauksien valmistajista lähtien sinne kauppaan josta kuluttajat tuotteensa ostavat) on velvollisuus ja vastuu hoitaa ja täyttää tietyt vaatimukset siisteyden ja hygienian suhteen, joita myös valvotaan. Voisi olla ikävää, kun se kauppa onkin kiinni terveysviranomaisen sulkemana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui, joo, teidän perus siisti toimisto. Et ole koskaan nähnyt missä kunnossa on esim Oulusta Helsinkiin kulkenut juna määränpäässään. Sitä ei voi lähettää siivoamatta matkaan. Tai pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junat vappuaaton jälkeen....
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen ei ole mikään pakko olla 24/7/365 auki. Riittää, että ovat 8 tuntia päivällä auki ja pyhät voi olla kokonaan kiinni. Loppuu se ruikuttaminen henkilökohtaisen elämän puutteelle.
Se on ihan kauppiaan oma päätös milloin hän näkee järkeväksi kauppansa olevan auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen ei ole mikään pakko olla 24/7/365 auki. Riittää, että ovat 8 tuntia päivällä auki ja pyhät voi olla kokonaan kiinni. Loppuu se ruikuttaminen henkilökohtaisen elämän puutteelle.
Eli valtaosa työssäkäyvistä ei kävisi kaupassa. Vain loiset ja vuorotyötä tekevät ehtisivät ruokaostoksille arkena.
Kuinka niin? Ei sen kaupan tarvitse olla auki 8-16, vaan esim 10-18. Ja monella on se paljon hehkutettu liukuva työaika. Lähtee aiemmin töistä,niin ehtii kauppaan.
Aika turha työ monilla kun voi lähteä koska huvittaa. Kirurgikin jatkossa ilmoittaa että mun täytyy mennä että ehdin kauppaan. Bussikuski pysäyttää vuoronsa lähikauppansa luo ja jättää auton parkkiin jotta käy kaupassa. Siitä menee kotiin ja loput liukujat jäävät tien varteen ihmettelemään. Kakarakin on vielä siellä päiväkodissa.
Tästäkin ISn jutusta unohtui mainita puolison tulot tai jos sitä ei ollut, niin elatusmaksut, asumistuet jne.. Oli vain vaikeaa kahden lapsen kanssa ja pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Tuon vuorotyön glorian voi unohtaa. Yhteiskunnassamme lukemattomat ihmiset tekevät vuorotöitä niin terveydenhuollon, pelastustustoimen, poliisien, ydinvoimaloiden, monien tehtaiden yms yms parissa. Kyllä meillä /heillä ihan normaalit perhe-elämät on kuten muillakin ihmisillä, lisäksi on myös vuoropäiväkoteja, eli edes lastentekoa se ei välttämättä estä. Ja kyllä tilastojen mukaan esim ensihoidon henkilökunta kuten myös vanhusten ja mt -potilaiden kanssa työskentelevät kohtaavat hyvin paljon väkivaltaa lähes päivittäin. Toki en ole sitä mieltä etteivätkö kaupan työntekijät ansaitsisi lisää palkkaa , pienethän ne palkat sielläkin ovat pääsääntöisesti ja itse en todellakaan kuole nälkään kolmessa päivässä.
Mutta hyvä vähän suhteuttaa asioita.
Minä jätin vuorotyöläisen normaalin perhe-elämän kun ensimmäinen lapsemme oli pieni. Mieluummin vietän kaiken mahdollisen ajan hänen kanssaan kuin työpaikassa. Palkka pienempi ja elämänlaatu todella paljon parempi. Normaali perhe-elämä on nyt jotain paljon laadukkaampaa. Työskenteli millä alalla tahansa vuorotyö on rasite siviilielämälle ja terveydellekin. En työskentele kaupan alalla.
Taas näytetään toteen miten Suomessa kateus voittaa kiimankin. Vuorotellen räävitään muiden palkat ja työolosuhteet sekä kaikki muu. Seuraavat lakkoilijat ovat vuorossa pian haukunnan alla. Kaikki muut saavat aina aivan liikaa ja liian helpolla mutta itse liian vähän ja on niin rankkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se norminetto hällä joku 1300. Vasta yö- ja ylitöillä pääsee tuohon lukuun.
Älä valehtele.Jopa alkupalkat on melkein 2000.Siitä jää taatusti enemmän käteen kuin 1300.
Ei todellakaan ole. Äitini, joka työskenteli kaupan kassalla/hedelmäosastolla/lihaosastolla koko ikänsä, sai käteen n. 1500-1700e/kk myös työuransa loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun työsi fyysisesti raskasta seisomatyötä?
Onko kaupan kassan työ?
Mene kokeilemaan, tuleeko sulla älykelloon töissä 12000-16000 askelta. Ei se ole pelkkää istumista.
Ei kaupankassalla vaan voi tulla noin paljon askelia päivässä,mä olin sairaalan keittiössä jossa vietiin ruokakärryjä osastoille vain noin 8000 askelta 8 tunnin työpäivän aikana ja siinä työssä oltiin jalkojen päällä kokoajan.
Jäi sitten juttu lukematta tai ymmärtämättä? Toivottavasti keskityt vaativaan työhösi paremmin.
Eihän tuo 3300/kk tienaava valittanut palkastaan. Totesi, että sillä pärjää kyllä, mutta tilanne olisi toinen ilman vuoro- ja kokemuslisä.
Mene vaan kauppaan töihin, ja tule sitten iloisena kertomaan tänne, miten hyvää palkkaa saat. Mutta vinkiksi sanoisin ettei kannata heti ottaa lopareita nykyisestä työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun työsi fyysisesti raskasta seisomatyötä?
Onko kaupan kassan työ?
Mene kokeilemaan, tuleeko sulla älykelloon töissä 12000-16000 askelta. Ei se ole pelkkää istumista.
Ei kaupankassalla vaan voi tulla noin paljon askelia päivässä,mä olin sairaalan keittiössä jossa vietiin ruokakärryjä osastoille vain noin 8000 askelta 8 tunnin työpäivän aikana ja siinä työssä oltiin jalkojen päällä kokoajan.
Olen itse kotisiivooja ja minulle tulee se 8000 askelta välillä täyteen helposti isohkoa omakotitaloa siivotessa parissa tunnissa. Toki työ vaikuttaa, jos siivoan tunnin saunaa tulee eri määrä askeleita, kuin vaikkapa imuroin sen tunnin mennen pitkin taloa. Joko sinun mittauslaittessasi on ollut vikaa, tai sitten työssäsi on paljon seisomista paikallaan jolloin laite ei luonnollisesti mittaa askelia.
Vierailija kirjoitti:
Joskus lapsuudessani 70-luvulla oli ihan normaalia, ettei palkka tavallisilla työtätekevillä ihmisillä riittänyt kovin kummallisiin asioihin. Elämisen peruskulut niillä katettiin, ja sitten joskus saattoi jäädä jotain vähän sukanvarteen säästöön tai johonkin hyvin pienimuotoiseen "luksukseen", enkä nyt puhu torppareista 1900-luvun alkupuolella.
Sitten tuli kulutusyhteiskunta, jossa jokaisella palkkatyöläisellä pitäisi olla varaa "kaikkeen kivaan"
Musta tämä on myös outoa. On kuin ihmisillä olisi järjetön vimma kuluttaa. Pitää olla varaa ihan kaikkeen tai on "köyhä". Jos jää "kiinni" siitä, että on köyhä se on kauhean noloa. Eikö ihmiset edes tajua mitä aivopesua tällainen on? Tällainen ajattelu juuri pitää ihmisiä ikuisesti köyhinä.
Tällä 3300€/kk tienaava taisi kertoa tekevänsä viikonloppuvuoroja ja jopa yötöitä että eipä tuo ihan helpolla tuokaan raha tule.
Kuinka niin? Ei sen kaupan tarvitse olla auki 8-16, vaan esim 10-18. Ja monella on se paljon hehkutettu liukuva työaika. Lähtee aiemmin töistä,niin ehtii kauppaan.