Voi saakelin perhana taas näitä jotka itkevät 3300e/kk palkasta!
Kaupan kassalla!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011029236.html
Juu 3200e on mulla, korkeakoulututkinto, vuosien työkokemusta, asiantuntijuutta vaativa työ niin vois kyllä vaihtaa piippailemaan viivakoodeja.
Kommentit (163)
Noin 60 % tekee kaupan alalla osa-aikatyötä ja saa asumistukea ja soviteltua päivärahaa.
Työtunteja ei saa enempää.
Vierailija kirjoitti:
huh, itse 18 v työelämässä (sihteeri) enkä ole ikinä tienannut yli 3000 e/kk. Tämän hetkinen brutto 2600 e/kk, käteen jää 1900 e/kk :(
Teetkl sihteeri siis vuorotyötä johon sisältyy työskentelyä iltaisin, öisin ja viikonlopöuisin? Jos et, miksi vertaat omaa palkkaasi näitä tekevän palkkaan? Lisäksi, väittäisin että on ERITTÄIN harvinaista päästä yli 3000 euron bruttotuloihin kaupan kassana vaikka tekeekin vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksityisellä kuuluu tienata enemmän nykyisin. Joku random hoitajakin saa nykypäivänä 4000 €/kk.
En tunne tietääkseni ketään hoitajaa joka saisi alle 4k. Pohja palkka on alle, mutta kun kaikesta saa lisiä.
Siis tuohan on enemmän kuin yliopistosairaalan kolmivuoroa tekevillä sairaanhoitajilla! Whaaaat
Hakekaa tekin soviteltua ja asumistukea vuokra-asuntoon niin kuin ruokakauppojen myyjät.
Ja moni on myös palkkatuella kaupassa töissä ja lisäksi on nuoria harjoittelijapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huh, itse 18 v työelämässä (sihteeri) enkä ole ikinä tienannut yli 3000 e/kk. Tämän hetkinen brutto 2600 e/kk, käteen jää 1900 e/kk :(
Teetkl sihteeri siis vuorotyötä johon sisältyy työskentelyä iltaisin, öisin ja viikonlopöuisin? Jos et, miksi vertaat omaa palkkaasi näitä tekevän palkkaan? Lisäksi, väittäisin että on ERITTÄIN harvinaista päästä yli 3000 euron bruttotuloihin kaupan kassana vaikka tekeekin vuorotyötä.
Itse olen korkeakoulutettuna, koulutusta vastaavalla alalla, tienannut bruttona sen 2700e/kk. Työ sisältänyt joka viikko ja viikonloppu töitä ja iltatöitä. Mistään niistä ei makseta, kun kiinteä kuukausipalkka.
Ihan uskomatonta, että sihteerin töistä tulee tuollaiset vuolaat rahavirrat. Minusta tuo on älytön palkka sihteerille.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luokanopettaja ja mun palkka alkaa kakkosella 😅
Miten susta ikinä tuli luokanopettaja tuolla todellisuudentajulla?? Mun palkka erikoiskaupassa alalle koulutettuna myyjänä alkaa useimmiten ykkösellä, eli älä suotta ole kade. Tuo linkattu juttu ei ole todellisuus. Opettajat pitikine lomineen on muuten yksi mun suurimmista asiakasryhmistä...
Tossa jutussa lukee, että on kaikki viikonloput töissä ja tekee paljon yövuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Tossa jutussa lukee, että on kaikki viikonloput töissä ja tekee paljon yövuoroja.
Lisäksi Helsingissä on korkeammat palkat kuin muualla Suomessa.
Luuletko työn olevan vain kassalla istumista? Alepassa taidetaan tehdä kaikkea, kuorman purusta alkaen. Voisi asiantuntijalla selkä krakata aika äkkiä. Kun te vaan istutte sen koneenne ääressä. Mutta siksi kassatyö sopisikin sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkka on 500€/kk ja hyvin pärjään
Tottakai pärjäät, kun teet töitä muutaman tunnin viikossa harrastuksena lähinnä. Jää aikaa ja energiaa tehdä kotona paljon itse ja säästää, kierrellä tarjouksia, levätä. Toiset painaa raskasta vuorotyötä täysillä tunneilla, ja yli, ja sitten verottaja ottaa palkasta ison osan pois ja siirtää sulle. Sun kaltaisten takia noi kolmen tonnin tulot ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko työn olevan vain kassalla istumista? Alepassa taidetaan tehdä kaikkea, kuorman purusta alkaen. Voisi asiantuntijalla selkä krakata aika äkkiä. Kun te vaan istutte sen koneenne ääressä. Mutta siksi kassatyö sopisikin sinulle.
Luuletko että alepassa tomitaan samoin kuin prismassa?
"Laasio on saanut kaikki kaupan alalle kuuluvat kokemuslisät. Hänen mukaansa uusia kokemuslisiä ei saa enää 89 vuoden työkokemuksen jälkeen."
Ei hänen mukaansa, arwon toimittaja, vaan ihan kaupan alan tessin!
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan on enemmän kuin yliopistosairaalan kolmivuoroa tekevillä sairaanhoitajilla! Whaaaat
No menepä sinne kaupan kassalle kadehtimaan!
Kun puhutaan vaativammista töistä ja siten korkeammista palkoista, puhutaan erityisosaamisesta, vastuusta ja vaikuttavuudesta. Se, että kassalla on rankkaa seisoa ja on kiukkuisia asiakkaita on ihan eri asia kuin se, että teet esim. suunnitteluvirheen siinä kassajärjestelmässä ja koko systeemi kyykkää
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lisää palkkaa. Miksi tyydyt noin vähään ?
Tai sitten vaihdat työpaikkaa.
Sotealalla pn taulukkopalkat, neuvotteluvaraa 0 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Prismassa on pelkkää kassatyötäkin. Sitähän tässä sanoin, että Alepassa hiukan muutakin.
Juuri lakon alla julkaistiin juttu mihin kaivettu myyjä poikkeuksellisen kovine palkkoineen. Ja kaikki ostavat tarinan että kyllä tuo normipalkka myyjälle. Kateellisuuden kiimassa unohtuu mainiosti tieto että valtaosa joutuu tekemään osa-aikaisena. Eikä tietoakaan yötöistä tai jatkuvista sunnuntaivuoroista. Niitä kun haluaa jokainen tehdä joten harvemmin tarjolla.
Jutun julkaisu on tarkoin harkittua mielipidemuokkausta jolla ihmiset saadaan vastustamaan lakkoa ja palkkojen korotusta. Samaa settiä on käytetty myös muiden lakkojen aikana ja aina näyttää tehoavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepä kuule tässä, kun ihan työnkuvasta riippumatta kaikilla on se sama surkea taulukkopalkka. Mun työpaikalla jokaiselle kuuluu kuormien vastaanotto, purku, hyllytys, esillepanot, siivous, hintojen ylläpito, inventaariot, tilausten teko (silloin kun osastovastaava on poissa), asiakkaiden neuvonta ja palvelu, verkkokauppa, kassatyö jne, jne, jne. Lisäksi että voin myydä juuri näitä tuotteita, täytyy olla kyseisen alan ammattikoulutus.
Se samahan se on tuolla pienissä ruokakaupoissakin, että ne samat ihmiset hoitaa postin, matkahuollon ymt., veikkauksen, paistopisteen palvelut. He siivoo, purkaa, hyllyttää, käyvät läpi päiväystuotteet, hoitavat pullonpalautuskoneen ja joku siellä tekee tilauksetkin ja mitä kaikkea muuta. Sama ihminen jättää hyllytyksen kesken ja juoksee myymälän toisesta päästä kassalle. Koko ajan on siis oltava myös silmät auki asiakkaiden liikkeistä myymälässä. Eipä käy kateeksi olla pe ja la iltana yksin töissä...
No niin. On sitten taas repäisty juttuun henkilö, joita on yksi määrästä xxxx. Useimmat kaupat eivät ole öisin auki! Kaikki kaupat eivät ole sunnuntaisin auki. Erikoiskaupan puolella myymälöiden aukiolo on esim. 9-17. Useimmissa kaupoissa myyjät eivät saa kokoaikaisen tunteja, vaan siellä tehdään sitä osa-aikaa jne.
Siis mitä media saa siitä, että nostaa tällaisia marginaalitapauksia esiin?? Kun ei täällä keskusteluissa näköjään edes suuret korkeakoulutetut osaa suhteuttaa näitä juttuja todellisuuteen...