Elämä on samanlaista, asuu sitten ok-talossa, rivitalossa tai kerrostalossa??
Toisessa ketjussa oli puhetta siitä ettei monikaan halua muuttaa omakotitalosta kerrostaloon. Jäi kaihertamaan yksi kommentti ja mietin, ajatteleeko monikin näin? Ja missä näin ajattelevat itse asuvat?
"Loppujen lopuksi ne seinät on vaan seiniä omakotitalossakin. Ihme pelkoja ihmisillä asumisen suhteen. Onko siinä enemmän kyse jostain statuksesta? Että näyttää ulospäin hienommalta kun on joku kunnon talo? Koska elämä nyt kuitenkin on varsin samanlaista asunnosta riippumatta. Puutarhaakin pystyy hoitamaan rivarin pihassa tai vaikka vuokrapalstalla."
Koska joo, ehkä juuri ja juuri voi verrata jotain rivaria ja oikein ahtaasti rakennettua okt-aluetta, mutta siihen se jää. Itse asun maalla pienessä torpassa enkä voisi kuvitellakaan muuttavani kaupunkiin, en etenkään kerrostaloon koskaan. Asutaan omassa rauhassamme, naapureita ei ole lähellä. Pihasta pääsee metsään ja pellolle, merenrantaan kävelee hetkessä. On iso tontti joka on mieluisaksi tehty. Ikkunasta voi katsella kauriita tai kurkia pellolla, kuunnella joutsenten laulua. Mikä parasta, talo ja piha on MEIDÄN ja voumme tehdä niistä sellaiset kuin haluamme. Eikä ulkopuolisia ääniä kuulu mistään.
Ikinä ei kerrostalo tai rivitalokaan voi tarjota tällaista vapautta ja rauhaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä uskotella noin jos ei ole varaa kuin kt-kämppään.
Kaikki eivät asu jossain Juupajoella :) Meillä on Etelä-Helsingissä suht tilava kerrostalokolmio. Maksettiin tästä 630 000 euroa. Samalla hinnalla lohkeaisi omakotitalo ihan Helsingistäkin, mutta ei kiitos. Kehä kolmosen ulkopuolella tuolla summalla saisi suunnilleen linnan.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa voin kuunnella tv-tä tai musiikkia kovalla vaikka kuinka myöhään. Suihkussa ja vessassa voin käydä milloin vain. Koiran voin päästää iltapissalle aidatulle pihalle itsekseen.
Jossain 60-luvun taloissa meteli kuuluu, uusissa taloissa ei mikään. Meillä 2019 valmistuneessa kerrostalossa asunto enkä ole koskaan kuullut naapureista mitään. Kerran viikossa näen ehkä rapussa heitä.
Oma kokemukseni on, että kerrostaloasuminen on passivoivaa. Tekemistä pitää erikseen keksiä ja tai lähteä harrastamaan pois kotoa. Omakotitalossa on aina jotain puuhaa ja tehtävää ja myös tilaa toteuttaa itseään. Tämä on tietysti vain oma näkemykseni. Kerrostalossa on tullut asuttua jo noin 15 vuotta ja nyt on omakotitalo.
Omakotitalossa koti on muutakin kuin se asunto, eli seinien rajaama alue. Kun teen omakotitalon pihalla puutarhatöitä, olen kotona. Ja näen sen puutarhan joka päivä.
Kerrostalossa koti on tasan se asunto parvekkeineen. Jos vuokraan viljelypalstan ja käyn siellä harrastamassa "puutarhanhoitoa", en ole kotona, kun olen siellä, ja näen sen palstan vain silloin, kun erikseen menen sinne.
Lapsuuteni asuin omakotitalossa. Aikuisuuteni olen asunut suurelta osin (yli 20 vuotta) kerrostalossa. Nyt omakotitalossa maalla.
Todellakin on eri asia asua omakotitalossa kuin kerrostalossa. Paremmuusjärjestykseen en näitä asumismuotoja laita. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä et parin vuoden jälkeen sitten enää jaksa lähteä mihinkään, istut vain telkkarin tai tietokoneen ääressä kaljaa litkimässä. Silloin kerrostalo on luksusta, kun lähinnä muut huolehtivat talon ylläpidosta.
Tässä kiteytyy KT-asukkaan ajatusmaailma, tärkeintä on ettei vaan itse tarvitse tehdä mitään.Umpilaiskoille vätyksille nuo kommuunit on toki rakennettukkin.
Ei kiteydy. Ehkä jotkut passivoituvat 100% sohvalle, mutta pointti on siinä, ettei enää 2020-luvulla monenkaan intohimo ole kolata lunta, haravoida pihaa, maalata kattoa, korjata aitaa jne. Ihminen käyttää töissä jo liian paljon aikaa jonkun muun palvelemiseen, niin vapaa-aikana haluaa tehdä niitä asioita, joista nauttii. Jos se jollekin on tuo kotitalonsa huoltaminen, niin kaikin mokomin.
Luin: elämä on saamelaista, asuu sitten ok-talossa...
Kyllä, eihän se asuinpaikasta riipu...
Vierailija kirjoitti:
kerrostalossa riippuu hyvinkin paljon naapureista, olen elämäni aikana asunut 5 eri kerrostalossa, ollut omistus/vuokra/asokämppiä, niin yhtään täysin hiljaista ei ole osunut vastaan..jos yläkerrassa asuu lapsiperhe, niin tulet sen kyllä kuulemaan. Sama pätee kyllä rivariinkiin kyllä se seinän läpi kuuluu kun vedetään apinarallia rappusia ylös alas. Mut jossakin on asuttava ja pk-seudulla asun mieluummin kerrostalossa, koen sen turvallisemmaksi kuin rivari tai okt.
Okt-alueella niillä 500 neliön tonteilla vieri vieressä olevissa taloissa ne naapurit vasta merkitsevätkin.
Kaikki ajattelee "oma tupa oma lupa" ja meno on kuin sirkuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä et parin vuoden jälkeen sitten enää jaksa lähteä mihinkään, istut vain telkkarin tai tietokoneen ääressä kaljaa litkimässä. Silloin kerrostalo on luksusta, kun lähinnä muut huolehtivat talon ylläpidosta.
Telkkarin ääressä joo todella rentouttavaa kun joku naapuri taas kolistelee tömistelee niin että luulisi tulevan pian lattiasta läpi. Missä ihmisiä, siellä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
kerrostalossa riippuu hyvinkin paljon naapureista, olen elämäni aikana asunut 5 eri kerrostalossa, ollut omistus/vuokra/asokämppiä, niin yhtään täysin hiljaista ei ole osunut vastaan..jos yläkerrassa asuu lapsiperhe, niin tulet sen kyllä kuulemaan. Sama pätee kyllä rivariinkiin kyllä se seinän läpi kuuluu kun vedetään apinarallia rappusia ylös alas. Mut jossakin on asuttava ja pk-seudulla asun mieluummin kerrostalossa, koen sen turvallisemmaksi kuin rivari tai okt.
Ei sellaista kerrostaloa ole olemassakaan, jossa saisi rauhassa elellä jos tarpeeksi mulkku metelöitsijä sattuu muuttamaan naapuriin. Suurin osa kerrostaloista on käytännössä muutenkin asuinkelvottomia mitä tulee äänieristämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä uskotella noin jos ei ole varaa kuin kt-kämppään.
Stadissa yksiö maksaa enemmän kuin ok-talo kehäkolmosen ulkopuolella.