Maaliskuulle ruokabudjetti tasan 10 euroa. Mitä syödä pysyäkseen hengissä?
EI veettuiluja nyt, pyydän. En ole kussut raha-asioita, en ole dokaaja eikä ole jatkeita missään. En lainaa enkä vippaa enkä varsinkaan ala ottamaan pikavippejä !!
Laskuja tulee, joten ne menee kaiken edelle, siksi tilille jää tasan kymppi. Kaapista löytyy avaamaton paketti jauhoja ja kaurapuuroa, kananmunia, pakasteesta puolukkaa ja mustikkaa. Lihaa en osta enkä maitotuotteita, mutta mitä kannattaisi ostaa kympillä?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin kyllä ne ladkut maksamatta mitkä ei liity asumiseen kuten vuokra, vesi ja sähkö. Ulosotto ei ole maailmanloppu
Sama juttu. Tosin sähkölaskuja olen joutunut viivästyttämään, koska piti saada ruokaa. Maksoin ne laskut sitten myöhässä, ei sekään ole maailmanloppu. Jos ehtii tulla muistutuslasku niin maksaa sitten sen 5 e lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin kyllä ne ladkut maksamatta mitkä ei liity asumiseen kuten vuokra, vesi ja sähkö. Ulosotto ei ole maailmanloppu
Ulosottoon joutuminenkin kestää aika pitkään, eli laskut ehtii maksaa vaikka myöhässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kuluu viinaa kuukaudessa?
Edelleenkään en ole ikinä juonut enkä juo, joten ole ystävällinen ja lopeta turha yritys tehdä minusta alkoholisti.
Miksiköhän ihmiset aina tuosta alkoholin käytöstä kyselevät? Itse olen monesti joutunut kuseen juomisen takia. Ei se pilkan asia ole, päihdeongelma nimittäin. Ei ihme että monet eivät hae apua kun suhtautuminen on tällaista, monilla on liian suuri häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut Jyväskylässä, voin tuoda sinulle esim. säilykkeitä.
Olin pitkään sairaalassa syöpähoitojen vuoksi, ns. ilmainen sairastaminen oli kallista sairaalapäivien ja kalliiden lääkkeiden vuoksi.
Kiitos huomaavaisuudesta, mutta en asu Jyväskylässä.
osta iso pussi perunaa ja kananmunia ne voi keittää. diakonian ruokajakelusta voi saada leipää jne. diakoniasta voi pyytää apua laskunmaksuun ja ruokamenoihin, varaa aika oman paikkakunnan diakoniasta. oman seurakunnan sivuilta löytyy, joillain seurakunnilla on ruuan jakoa ja ruokailuja köyhille. netin tutkimista vaan.
kysy apua ystäviltä esim.lainaa wc paperia tms. kerro että hankala tilanne voitko saada jotain apua esim.maitopurkin tms.oon ite antanu naapuril leipää ja kahvia kun sillä loppu ne.kysymäl selviää vaikka tietysti vastaus voi olla ei mutta ainakin tietää voiko saada apua.tosiaan kerro et rahat loppu ja esim.maitopurkki niin on helpompi kysyä maitopurkkia koska raha on vaikeampi kysyä.
Käy hakemassa ruokajakelusta kerran tai kaksi viikossa ruokakassit kotiin! Ole hyvä neuvostani, pelastin taas yhden perheen! 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut Jyväskylässä, voin tuoda sinulle esim. säilykkeitä.
Olin pitkään sairaalassa syöpähoitojen vuoksi, ns. ilmainen sairastaminen oli kallista sairaalapäivien ja kalliiden lääkkeiden vuoksi.
Kiitos huomaavaisuudesta, mutta en asu Jyväskylässä.
:)
Ole kiltti ja pyydä apua muilta, monet auttavat sinua mielellään.
Suomalaiset liian usein sinnittelevät pienillä tuloilla, vaikka apua mahdollisesti saisi Kelasta, sosiaalihuollosta tai diakoneilta. Heillä on budjetti ihmisten auttamiseen.
K menu riisi 1e paketti ja makarooni
Ei herkkuja mutta jää henkiin
Vierailija kirjoitti: Heh, vai ei ole kustu raha-asioita, jos ruokaan jää rahaa kymppi. :D Kerrohan nyt, mitkä laskut ovat niin tärkeitä, että ruokaan jää vain kymppi? Noh, hanasta saa vettä ja netti tietää kertoa, että kuukauden päivät voisi normaali aikuinen selvitä syömättäkin. Ja kympillähän saa useita kiloja ruokaa ja olihan sitä varastoakin kaapeissa. Siinä on sitten kuukauden päivät miettiä fiksumpaa huhtikuun ruokabudjettia.
Vai, että heh. Nettisi taitaa olla Porvoosta, koska kroonisesti sairas ihminen ei voi olla syömättä kuukautta eikä pitkään syömättä oleminen ole hyväksi täysin terveellekään. En minä luovuttamassa ole, vaikka moni täällä yrittää solvata ja toivoisin heillekin sydämen viisautta.
Nii oliko sulla mahdollisuutta myydä jotain irtotavaraa että saisit vähän rahulia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitää asettaa budjetin yläraja noin alas? Laita satku niin pärjäät hyvin eikö tartte täällä kysellä.
Ihanko tosissasi kysyt tuollaista? Olen realisti enkä elä pilvilinnoissa kuvitellen olevan tässä tilanteessa ylimääräistä rahaa, joten ei se muuta kymmentä euroa taikomallakaan suuremmaksi.
Mä ostaisin varmaan soijarouhetta, riisiä ja perunaa. Toivottavasti sulla on hyviä mausteita kaapissa niin saat vaihtelua. Olisko sun alueella jotain ruoka-apu ryhmää facebookissa? Meillä on ja siitä on ollut paljon hyötyä väliaikaisesti pulassa oleville. Jotkut ihan heittää syömäkelpoista ruokaa roskiin jonka voi antaa tarvitseville.
sipuli,jotkut juurekset joita voi ostaa muutamal centil niin perunoiden kanssa voi paistaa esim. kaupunkiryhmien facebookista voi pyytää apua ja varsinkin jos on pyörätuoli ja tai jalka kipsis ,niin ihmiset ymmärtää tilanteen toivottavasti rohkenet lähestyä ihmisiä. vaikka joku sanoisi ei ,joku voi auttaakkin.diakonia voi ilmeisesti tulla ovelle jos kerrot liikuntavammasta.soita ja kysy.
Kymmenen euron lanttia koko maaliskuulle. Kuinka selvitä? No, ei tuohon ole mitään neuvoja, ratkaisua. Tai on, mutta en suosittele rikosten poluille lähtemistä, koska en itsekään niin toimisi. Sitten on syytteessä ihan vaan siitä syystä, kun maaliskuulle ei ollut kuin kymppi rahaa käytettävänä. Ei tuommoisen pikkurahan takia kannata käsiään liata.
Kaappeja penkomaan, sieltä taatusti löytyy jotain myytävää. Tai pyydät jostain roskalavaryhmästä ruokalahjoituksia, ja tavaraa myytäväksi. Keräät pulloja ja ota käyttöön Rabble. Siellä on joskus jotain syötävää 100% cashbackillä. Tällä hetkellä taitaa olla vain kissan ja koiran ruokia. Kierrätyskeskuksen tai kirppisten "ota tästä" laareista etsit myytävää. Ja vielä vastaisuuden varalle alat vastailla kyselyihin joista saa palkinnoksi lahjakortin fiksuruoka.fihin, Tokmannille tms. Kestää kauemmin saada eka lahjakortti joten ei ole tähän hätään avuksi. Mutta myöhemminkin voi tulla tiukkoja paikkoja. Unohtamatta sitten puskurin säästämistä kun tästä ongelmasta selviät.
Nämä neuvot sitten lähinnä niille joilla oikeasti on rahat vähissä. Ap tehtailee näitä aloituksia jatkuvalla syötöllä, vain euromäärät vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoon joutuminenkin kestää aika pitkään, eli laskut ehtii maksaa vaikka myöhässäkin.
jos et maksa laskuja etkä siirrä eräpäivää joudut maksamaan korkoja joten en suosittele
Osta 500g pussi kuivattuja herneitä 1, 75 ja tummaa soijarouhetta 0,79. Tästä tulee 3 litraa hernekeittoa. Syöt sitä 10 päivää. Lisäksi 1kg riisiä 2,19. Soijarouheesta teet siihen ruskean kastikkeen. Siihen tarvitset sitä jauhoa,jota sinulla jo on ja rasvaa, jota oletan, että omistat. Tätä syöt 20 päivää. Jauhoista leivot ja ostat kuivahiivapussin n. 2 euroa. Aamulla syöt puuroa ja marjoja. Kananmunista esim. munakasta. Hinta odtoksille 6,80. Osta vielä jotain 3 eurolla. Esim. Halpoja juureksia tai hävikkituotteita.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ihmiset aina tuosta alkoholin käytöstä kyselevät? Itse olen monesti joutunut kuseen juomisen takia. Ei se pilkan asia ole, päihdeongelma nimittäin. Ei ihme että monet eivät hae apua kun suhtautuminen on tällaista, monilla on liian suuri häpeä.
Liian helppo tapa leimata ja siinä sivussa haukkua juopoksi ja miksilie spurguksi. Terkuin parantunut ex-alkkis
No. Pyörätuolilla ei kauheasti lähdetä ABC:lle dyykkaamaan roskiksia eikä edes keräilemään pulloja. Itse lähtisin tuossa tilanteessa tosiaan koittamaan kepillä jäätä, josko saisi jonkun laskun eräpäivää siirrettyä tai muutettua osamaksuksi. Se ei ota jos ei annakaan.
Sitten: ne HALVIMMAT tuotteet. Spagettia saa noin 0,85€/kg, kun ostaa sitä halvinta (paitsi pääkaupunkiseudulla Prismassa se maksoi viime kuussa 0,39€/kg!). Puhelimeen kannattaa asentaa S-ostoslista, siitä näkee osuuskauppojen tuotteiden hinnat helpommin. K-ruoka- sovelluksella pääsee samaan K-ketjussa.
Kympillä ei saa paljoa. 27 paketillista pikakaurahiutaleita - mutta kaurahiutaleita sulla olikin, vaikkei koko kuukaudeksi. Mutta okei, siis kympillä PYSYY HENGISSÄ, vaikkakin järki voi mennä.
Jauhoista, suolasta ja vedestä saa tehtyä ohutleipiä/tortillalettuja/rotia/rieskaa. Jauhoista, suolasta, vedestä ja kananmunista saa aikaiseksi lettuja. Kahden kilon pussista riittää 31 päivän ajaksi noin 1dl jauhoja per päivä.
Onko ruokaöljyä? Suolaa? Jotain mausteita (curryjauhe, jauhelihamauste, valkosipulipulveri, chilijauhe, tacomauste)? Onko MITÄÄN säilykkeitä, kaprista, oliiveja, ananaspaloja, luumumarmeladia, sinappia...?
IHAN kaikki syötävä esiin ja miettimään, miten sen olemassa olevan voi säännöstellä kuukaudeksi.
Itse lähtisin sille linjalle, että kaurapuuroa marjoilla aamulla ja jotain lättyleipää illalla lisäkkeiden kanssa (tomaattimurskaa+mausteita, ehkä joku päivä valkoisia papuja+mausteita, munakasta). Mutta ensin tosiaan kaivaisin esiin AIVAN kaiken syömäkelpoisen, mitä kotoa löytyy, ja lähtisin siitä sitten rakentamaan jotain, mikä nyt pitäisi hengissä.
Kiusa se on pienikin kiusa