Minkä ikäisenä olisit kuollut, jos olisit elänyt keskiajalla?
Tarkoitan näitä, että olet saanut hoitoa sairauteen tai tapaturnaan, ja hoitamattomana tuskin olisit enää hengissä.
Minulta leikattiin umpilisäke 23-vuotiaana, ja ilman leikkausta tulehdus olisi levinnyt vatsaonteloon johon ilman antibiootteja olisinkin sitten kuollut.
Kommentit (161)
Yleltä löytyy mielenkiintoinen artikkeli, jonka mukaan keskiajalla yleisin kuolinikä oli seitsemänkymppisenä. Imeväiskuolleisuus toki oli korkea. Eli todennäköisesti olisitte elossa.
Vierailija kirjoitti:
Yleltä löytyy mielenkiintoinen artikkeli, jonka mukaan keskiajalla yleisin kuolinikä oli seitsemänkymppisenä. Imeväiskuolleisuus toki oli korkea. Eli todennäköisesti olisitte elossa.
Ja heti tuli joku alapeukuttamaan. Mikä on niin lumoavaa ajatuksessa, että olisi toisena aikana kuollut?
Viimeistään kolmekymppisenä, kun munuaiset lopettivat toimintansa. Varmaan jo sitä ennen olisi joku infektio vienyt mennessään.
Jos en olisi kuollut jo kun äitini synnytti minua, viimeistään tuhkarokon jälkitauti olisi vienyt mennessään. Olen siis sitä ikäluokkaa, jota ei vielä rokotettu tuhkarokkoa vastaan.
Ehkä jo lapsena virtsatietulehdukseen. Viimeistään parikymppisenä munuaisaltaan tulehdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos en olisi kuollut jo kun äitini synnytti minua, viimeistään tuhkarokon jälkitauti olisi vienyt mennessään. Olen siis sitä ikäluokkaa, jota ei vielä rokotettu tuhkarokkoa vastaan.
Niinno tämä, jos ei MPR rokotetta olis saanut niin tiedä sitä, olisko lapsuudesta selvinnyt ollenkaan.
Olisin kuollut noin 10v tai jo nuorempana kulkutautiin.
No varmaan siinä 15 paikkeilla. Jouduin polvileikkaukseen kun ei pysynyt lumpio enää paikallaan, että varmaan olisi kuolo korjannut.
Mahdollisesti synnytykseen 32-vuotiaana, kun nelikiloinen lapsi oli perätilassa. Tosin sairaalassa tehtiin suunniteltu sektio, joten mahdollisesti alatiesynnytyskin olisi onnistunut.
Ennen modernia lääketiedettä nainen synnytti keskimäärin kuusi lasta, joista 2-3 selvisi aikuisuuteen. Synnytykseen kuoleminen oli selvästi harvinaisempaa.
Eli jos olisin kuollut, olisin todennäköisesti kuollut johonkin tautiin, joita vastaan vauvat nykyään rokotetaan, tai sitten ihan aliravitsemukseen.
Se, että oma synnytys on päättynyt sektioon tai muuhun toimenpiteeseen, ei suinkaan tarkoita että keskiajalla synnytys olisi johtanut kuolemaan.
Äiti olisi kuollut lapsena kurkkumätään, itse olisin kuollut verenmyrkytykseen 16 v.
Varmaan jo synnytykseen, kun se ei ihan perinteisin menetelmin onnistunut. Viimeistään sitten lapsena umpisuolenlisäkkeen tulehdukseen, olin about 10, kun leikattiin.
Tosin iso osa meistä olisi keskialla tosiaan menehtynyt johonkin sellaiseen tautiin, jota ei nykyään enää rokottoteiden ja paremman hygienian ansiosta edes sairasteta.
Viimeistään synnytykseen istukan repeämisen takia. 24-vuotiaana.
Olisin kuollut vanhuuteen 15-20 vuotta sitten 30-35-vuotiaana. Tuo oli sen ajan ihmisten keski-ikä.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti synnytykseen 32-vuotiaana, kun nelikiloinen lapsi oli perätilassa. Tosin sairaalassa tehtiin suunniteltu sektio, joten mahdollisesti alatiesynnytyskin olisi onnistunut.
Näitä on vaikea jossitella. Keskiaikaiselta ravitsemuksella nelikiloisia lapsia ei tainnut juuri syntyä, aikuisetkin olivat pikkuruisia nykypäivän ihmisiin verrattuna.
Sitten taas toisaalta keskiajalla 32-vuotiaalla saattoi olla takana jo aika monta synnytystä, joissa kaikissa omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kuollut vanhuuteen 15-20 vuotta sitten 30-35-vuotiaana. Tuo oli sen ajan ihmisten keski-ikä.
Ei ollut. Lapsuudesta selviytyneet ihmiset elivät keskimäärin seitsemänkymppisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka vastasitte että virtsateiden tai munuaisten tulehdukseen, niin ei välttämättä. Minäkin oletin nimittäin aikoinaan niin, että munuaisiin levinneeseen virtsatietulehdukseen on ennen antibioottien keksimistä kuoltu aina. Mutta mun nyt jo edesmennyt mummo kertoi aikoinaan, että ei ole kaikki suinkaan kuolleet. Kuulemma munuaistulehduspotilaat on pistetty lepäämään ja monikin on parantunut lopulta itsestään, kun on tarpeeksi pitkään levännyt. Elimistö, kuume yms. on hoitanut itse tulehduksen pois. Toki jos on levinnyt verenmyrkytykseksi, niin silloin ei ole varmasti selvinnyt, mutta kaikilla ei ole mennyt munuaistulehdus ikinä vereen.
Varmaankin ihan totta. Eikä vain virtsatietulehduksissa. Todennäköisyys selvitä on kuitenkin ollut hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Voin 100% varmuudella sanoa, että minua ei olisi koskaan edes syntynyt. Eli ei, en olisi elossa.
Ei ole vielä tullut vastaan sellaista vaivaa, josta en olisi kotikonstein selvinnyt. Eli elossa olisin näin viisikymppisenä.
Ellei sitten reesus-immunisaatio olisi tehnyt minusta jo syntymän jälkeen selvää, mikäli äidilläni olisi ollut liuta raskauksia ennen minua. Mutta niin pitkälle ei varmaan näissä spekulaatioissa mennä.