Minkä ikäisenä olisit kuollut, jos olisit elänyt keskiajalla?
Tarkoitan näitä, että olet saanut hoitoa sairauteen tai tapaturnaan, ja hoitamattomana tuskin olisit enää hengissä.
Minulta leikattiin umpilisäke 23-vuotiaana, ja ilman leikkausta tulehdus olisi levinnyt vatsaonteloon johon ilman antibiootteja olisinkin sitten kuollut.
Kommentit (161)
Viimeistään 17 vuotiaana olisin kuollut ketoasidoosiin
Kaipa olisin toistaiseksi elossa, 36-vuotiaana.
En varmaan olisi edes syntynyt (IVF lapsi)
2 vuotiaana olisin kuollut leukemiaan
N33
Syntyessäni, ja samalla olisi kuollut myös äitini.
Olisin kuollut jo syntyessäni ja mikä pahinta, niin luultavasti äitikin olisi kuollut synnyttäessään minua.
Te jotka vastasitte että virtsateiden tai munuaisten tulehdukseen, niin ei välttämättä. Minäkin oletin nimittäin aikoinaan niin, että munuaisiin levinneeseen virtsatietulehdukseen on ennen antibioottien keksimistä kuoltu aina. Mutta mun nyt jo edesmennyt mummo kertoi aikoinaan, että ei ole kaikki suinkaan kuolleet. Kuulemma munuaistulehduspotilaat on pistetty lepäämään ja monikin on parantunut lopulta itsestään, kun on tarpeeksi pitkään levännyt. Elimistö, kuume yms. on hoitanut itse tulehduksen pois. Toki jos on levinnyt verenmyrkytykseksi, niin silloin ei ole varmasti selvinnyt, mutta kaikilla ei ole mennyt munuaistulehdus ikinä vereen.
Olin korvatulehduskierrelapsi. Ehkä joku niistä olisi levinnyt jonnekin aivoihin ja olisin kuollut siihen. Muuten olen ollut terve, tosin silloin ei ollut rokotteitakaan. Varmaan johonkin ruttoon olisin kuollut.
Olisin kuollut synnytykseen 24 vuotiaana
Tuolloin kuoltiin viimeistään 40-45 vuotiaana. Keskimäärin paljon aiemmin.
Vauvana. Sairastin silloin tulirokon.
Aika vaikea sanoa. Moniko olisi edes syntynyt elävänä.
Moni antibiootteihin tottunut nykyihminen ajattelee, että bakteeritulehdus on tarkoittanut ennen antibiootteja automaattisesti kuolemaa. Mutta ei suinkaan. Kehon puolustusmekanismit osaa kyllä tuhota bakteerejakin. Toisilla loistavasti, toisilla huonommin. Antibioottien myötä on vain voitu parantaa ihan kaikki. Ennen osa kuoli, mutta ei silti kaikki.
Olisin jo aikaa sitten kuollut.
m53
Olisin kuollut jo synnytyksessä. Synnyin nimittäin kiireellisellä sektiolla, kun en mahtunut alakautta.
Viimeistään 19-vuotiaana umpilisäkkeen tulehdukseen, ellen jo lapsena tuhkarokkoon tai sikotautiin. Ruoka-allergioitakin oli, joista vahvin kalalle.
Vihurirokko ja vesirokko kuin kurkkumätä. Takuuvarma kuolema vauvana. Sikotauti ja struuma. Siihen aikaan kolera lavantauti. Lapset kuoli aivokalvon tulehdukseen ilman rokotteita. Saastuneet vedet kuin sairaat elukat. Kypsennys auttaa jonkun verran. Ainiin loiset kihomadot lapamadot. Keripukki vitamiin puute. Polio sitä sairasti suuri joukko nykyäänkin sairastaa. Hyi. Olkaa huolellisempia desinfioinnin kanssa ja puhtaat neulat kuin kädet. Ennen keitettiin lakanat tyynyliinat viruksista ja bakteereista metallisissa astioissa. Alusvaatteet. Kiehumis pisteessä kuolee bakteerit. Kuppaajien aikana kuoli sepsis likaiset neulat. Kuppaajien paskaiset neulat ja kohtiin tulee tulehdus. Punkin puremat ja moskiitot. Aikuiset miehet voisi kohdistaa vihaa käärmeisiin nehän on vitsaus. Tuhottavia Egyptin vitsauksia kuin siinailla oli.
Olisin varmaan vielä näin 44 vuotiaana elossa. En ole ollut onnettomuuksissa, en ole sairastanut vakavia sairauksia enkä edes kausi flunssaa tms tarttuvia sairauksia, joten en ehkä tuolloinkaan olisi kulkutauteja saanut. Antibiootteja en ole syönyt koskaan. Synnytys oli helppo, olisin siitä eloon jäänyt ennen aikaankin.
Synnytykseen olisin mennyt alta 25.
2 viikkoisena munuaisaltaan tulehdukseen
Viimeistaan 48-vuotiaana, leikkaus kasvaimen takia.
Mutta eikö tuolloin kuoltu viimeistään 40-vuotiaana?