Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HBL: USA on vaatinut Helsingin yliopistoa poistamaan sanoja stipendi-ilmoituksista

Vierailija
16.02.2025 |

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011037624.html

Kyse on sanoista kuten ilmastonmuutos, tasa-arvoinen yhteiskunta, inklusiivinen yhteiskunta ja naiset yhteiskunnassa, sanoo Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämeri lehdelle.

Lisäksi Yhdysvaltain hallinto on vetänyt takaisin yhden jo myönnetyn stipendin. Hämerin mukaan stipendi oli Yhdysvaltojen maksama, joten se voi tehdä niin.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumpin perseen kuppauksella saisi nopeasti herpes stipendin.

Vierailija
22/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitkä aika kun venäjällä harrastettiin tuo sanojen poistamista. Koulukirjoista poistettin Ukraina, jne...

Niin ja länsimaissakin moniin kirjoihin kirjoitettiin että mies voi olla nainen ja nainen mies.. onneksi nyt asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti USAn liittolaisuus on poistettava Yliopistoilta.

Diktatuuri ei ole demokratia eikä järkeä jakaa heille mahdollisuutta Stipendeihin.

Miten Yhdysvallat on diktatuuri, jos siellä saa puhua totta? Saako meidän yliopistoissamme puhua totta?

Vierailija
24/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA on mennyt sekaisin. USA on sen kansalaiset. Ei USA ole se, mitä TV-viihde näyttää. Kai USA kritiikin kestää, jos se on sen itse aiheuttanut?

USA on aina ollut sekaisin. Maahan ei ole koskaan ollut demokratia ja vielä vähemmän länsimaa vaan teollistunut kehitysmaa. Yhdysvalloissa muun muassa aseväkivalta, lapsikuolleisuus, lukutaito ja elintasoerot ovat kehitysmaiden tasolla.

Lisäksi tutkitusti ja todistetusti aikuinen keskivertokansalainen Yhdysvalloissa vastaa älyltään 8-vuotiasta.

Vierailija
25/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAsta ei ole tullut mitään muuta hyvää kuin rock'n roll. Ja sehän on tummien ihmisten luomaa, kuten blues, jazz ja soul.

Vierailija
26/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa maailman vanhin demokratia. Ei oo euroopalla paljon varaa arvostella.

Vierailija
27/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevältä vaikuttaa, mikä tässä oli ongelma?

Ihanko oikeasti et ymmärrä?

Kerro meille.

Vierailija
28/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Sairas Vääns kävi puhumassa jotain sananvapaudesta Euroopalle :DDDDDDD

Vierailija
29/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti USAn liittolaisuus on poistettava Yliopistoilta.

Diktatuuri ei ole demokratia eikä järkeä jakaa heille mahdollisuutta Stipendeihin.

Miten Yhdysvallat on diktatuuri, jos siellä saa puhua totta? Saako meidän yliopistoissamme puhua totta?

Niin, jos USAssa totta ovat valeuutiset ja disinformaatio. Nehän USA sallii sananvapaudessaan vapaassa mediassa.

Vierailija
30/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa maailman vanhin demokratia. Ei oo euroopalla paljon varaa arvostella.

Oli.

Vierailija
31/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitkä aika kun venäjällä harrastettiin tuo sanojen poistamista. Koulukirjoista poistettin Ukraina, jne...

Ei sinun noin kauas tarvitse mennä esimerkkiä hakeaksesi. Täältä esim. vasurit on kieltäneet kokonaan tietyt sanat ja muutenkin ketjuja poistetaan periaatteella mieluummin liikaa kuin liian vähän. Ja sama porukka sitten hurskastelee kamalasta sensuurista muualla, lol.

Vierailija
32/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja länsimaissakin moniin kirjoihin kirjoitettiin että mies voi olla nainen ja nainen mies.. onneksi nyt asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä.

Yksilönvapaudessa, toisin kuin diktatuurissa, yksilö voi ITSE päättää mikä hän on. Se ei ole suurvaltajohtajan oikeus määritellä.

Vierailija
33/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksilönvapaudessa, toisin kuin diktatuurissa, yksilö voi ITSE päättää mikä hän on. Se ei ole suurvaltajohtajan oikeus määritellä.

Ei jokaisen vapaus määritellä itseään tarkoita, että voi ruveta miljonääriksi, jos on köyhä ja tyhmä vassari.

Vierailija
34/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksilönvapaus tarkoita, että sinä saat määritellä kuinka toiset sinua kohtelevat. Heillä on yksilönvapauden nojalla, oikeus kohdella sinua parhaaksi katsomallaan tavalla.

Sinua ei tarvitse kutsua mieheksi, jos et ole mies, eikä tarvitse kutsua sinua lääkäriksi, jos olet tyhmä työtön vassari. 

Vierailija
35/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki näin, ja vieläkin pykälän vapaammassa yhteiskunnassa myös sinä saat määritellä mikä minä olen sinulle tai mikä minä olen geneettisten ja fyysisten tosiasioiden valossa.

Minä en ole pakottamassa väkisin omaa näkemystäni itsestäni muille.

Vierailija
36/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kielletty" asiasanat voi korvata muilla sanoilla. Kiellettyjen asiasanojen lista on julkinen, joten siinä mielessä on helppoa. Pitää käyttää vähän mielikuvitusta vain. 

Vierailija
37/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksilönvapaus tarkoita, että sinä saat määritellä kuinka toiset sinua kohtelevat. Heillä on yksilönvapauden nojalla, oikeus kohdella sinua parhaaksi katsomallaan tavalla.

Sinua ei tarvitse kutsua mieheksi, jos et ole mies, eikä tarvitse kutsua sinua lääkäriksi, jos olet tyhmä työtön vassari. 

Mikä sitten itse olet? Sivistystaso, koulutus ja lukeneisuus kun ei vastauksesta ilmene.

Vierailija
38/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua ei tarvitse kutsua mieheksi, jos et ole mies, eikä tarvitse kutsua sinua lääkäriksi,

Mikä sinä olet toisia haukkumaan? Yritä keskustella asiallisesti menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Vierailija
39/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jokaisen vapaus määritellä itseään tarkoita, että voi ruveta miljonääriksi, jos on köyhä ja tyhmä vassari.

Apua!, kyllä kaikkea on, näköjään. "Ruveta miljonääriksi jos on köyhä ja tyhmä vassari". Kaikkea on. :)

Vierailija
40/75 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua ei tarvitse kutsua mieheksi, jos et ole mies, eikä tarvitse kutsua sinua lääkäriksi,

Miksi pitäisi näkyä. Kaikilla pitää olla oikeus sanoa mielipiteensä, vaikka ei olisi vassari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän