Teettekö itse aina makaroonilaatikon vai ostatteko valmiina?
Olen nimittäin aina tykännyt siitä valmisversiosta, maistuu tosi hyvältä. En siis usein tee itse.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahanhukkaa ostaa huonompaa tavaraa kalliimmalla, varsinkin kun makaroonilaatikko on todella nopea ja helppo tehdä itse.
Nopea??
Mä teen ainakin niin, että sekoitan 400g makaronipussin ja 400g raa'an jauhelihan keskenään vuokaan ja kaadan litran kauramaitoa joukkoon sekä mausteet. Tämä uuniin tunniksi. Aktiivinen valmistusaika ehkä 5min. Toki uunissa pitää olla tunti. Tosi helppo ruoka. En koskaan keittele makaroneja tai paista jauhelihaa. Jos niin tekee, niin aikaa saa kulumaan.
Makaronilaatikkoon kuuluu munamaito.Sen voi tehdä myös ns. kauramaitoon.
Munamaito sitoo makaronit ja lihan yhteen, siten että ruuas
Munamaidon tilalla voi käyttää valkokastiketta.
Siinähän voi olla vehnä-tai maissi ym. jauhoa, joka sitoo jauhelihan ja makaronit yhteen, että ruuasta tulee ns. lohkeavalaatikko.
Kananmunat voi korvata monin eri tavoin. Samoin myös viljat.
On jo aikaa kun viimeksi olen syönyt valmismakaroonilaatikkoa, kyllä sitä syö eikähän se pahaa ole, mutta ei hirveästi muistuta oikeaa tavaraa.
Helppoahan tuota on tehdä itsekin, pilkkoo sipulin ja paistaa sen jauhelihan, itse käytän sika-nautaa, suolaa, mustapippuria ja muutama maustepippuri säväykseksi.
Samalla keittelee makaroonit ja tekaisee munamaidon, sitten kamat sekaisin vuokaan ja uuniin.
Pinnalle juustoraastetta ja vot.
Tähän ruokaan sopii ketsuppikin.
En koskaan osta mitään valmiruokia! Joskus olen maistanut einesmakaronilaatikkoa on ihan hirveetä.
Aina itse ja viimeksi tänään tein ja huomiseksikin siitä jäi. En osta koskaan mitään ruokia valmiina muutenkaan.
Teen makaronilaatikoa en makaroonilaatikloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin teen itse vaikka asun nykyään yksin. En ole koskaan ostanut valmismakaronilaatikkoa enkä osta.
Lähetän sulle mitalin.
No sori nyt siitä, että en halua syödä einesruokia. Ne on pahoja ja kalliita. Parempaa ja edullisempaa saa itse tekemällä.
Sä voit sitä einespaskaa syödä jos haluat, mutta anna meidän muiden tehdä kuten me itse haluamme. Mitään mitalia en tässä hakenut vaan yksinkertaisesti vain kerron oman tilanteen. Lapsellisesti sä vedit siitä herneet nenään.
Mistä tiedät, että ne on pahoja, kun et ole tuota paskaa koskaan syönyt?
Vierailija kirjoitti:
En koskaan osta mitään valmiruokia! Joskus olen maistanut einesmakaronilaatikkoa on ihan hirveetä.
Ja täynnä lisäaineita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täynnä lisäaineita!
Saarioisen lihamakaronilaatikko:
Makaroni (vehnä), vesi, laktoositon maitojuoma, naudanliha 17 % (Suomi), kananmuna, laktoositon kuohukerma, jodioitu suola, valkopippuri.
En ole koskaan ostanut valmiina, en paljon muutakaan valmista osta. Makaronilaatikkoa tehdään ikiaharvoin ei ole suosikki, ehkä huonoin ruoka mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täynnä lisäaineita!
Makaroni (vehnä), vesi, laktoositon maitojuoma, naudanliha 17 % (Suomi), kananmuna, laktoositon kuohukerma, jodioitu suola, valkopippuri.
Prossoitua paskaa silti. Ties missä liemissä keitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täynnä lisäaineita!
Täytyy olla äärettömän laiska, jos tällaiseen turvautuu. Miksi makaronilaatikkoon on laitettu vettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahanhukkaa ostaa huonompaa tavaraa kalliimmalla, varsinkin kun makaroonilaatikko on todella nopea ja helppo tehdä itse.
Nopea??
Mä teen ainakin niin, että sekoitan 400g makaronipussin ja 400g raa'an jauhelihan keskenään vuokaan ja kaadan litran kauramaitoa joukkoon sekä mausteet. Tämä uuniin tunniksi. Aktiivinen valmistusaika ehkä 5min. Toki uunissa pitää olla tunti. Tosi helppo ruoka. En koskaan keittele makaroneja tai paista jauhelihaa. Jos niin tekee, niin aikaa saa kulumaan.
Makaronilaatikkoon kuuluu munamaito.Sen voi tehdä myös ns. kauramaitoon.
Munamait
Bechamel muuntaa sen pastitsioksi.
Tietenkin täällä pitää huutaa erinomaisuuttaan kun ei koskaan syö eineksiä, ei voi siis tietää miten hyviä niitä nykyään on. Aivan hyvä lisä ruokavalioon meille joiden ei tarvitse esittää super-kodinhengettäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täynnä lisäaineita!
Mitähän lisaneita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No kyllä todellakin tuo lisäarvoa makuun. Etenkin jauhelihan ja sipulin paistaminen. Mä en tykkää makaronilaatikosta missä laitettu raakana makaronit vuokaan joten mä keitän makaronit. Maustan paistetun jauhelihan kunnolla esim. paprikajauhe, suola, mustapippuri, rakuuna. Munamaidon maustan suolalla ja mustapippurilla. Ei todellakaan mitään kauramaitoa. Joskus voin laittaa osan kerman muodossa.
Mä keitän makaronit kasvisliemessä, siis fondi keitinveteen. Jauheliha-sipuliseoksen mausteena mulla basilika, timjami ja kreikkalainen kokkinistomauste noiden s&p lisäksi.
Joo, ihan ok sinänsä. Ainoa se, että tuolloin makaronit imevät itseensä kaiken tuon liemen suolan.Silloin tulisi muuta suolaa vähentää, kun laatikkoa kokoaa, uunikypsennystä varten.
Etenkin kun lapsiperheissä, käytetään paljon ihan per
No meillä käytetään kai aika paljon suolaa ja mausteita yleensäkin ja makaronilaatikon mukaan kuuluu ketsuppi ja maustekurkku. Ei olla lapsiperhe.
Teen useinkin makaronilaatikkoa, vähintään pari kertaa kuussa. Koen, että ruoka on helppo ja nopea tehdä.
Jauhelihan ruskistan ja maustan. Suola, pippuri, paprikajauhe, yrttejä jne. Makaronit raakana vuokaan. Sekaan vähän koskenlaskijajuustoa, ananasta paloina nesteineen päivineen ja mitä milloinkin. Rikon 2-3 munaa sekoitukseen, sekoitan, lisään maitoa kunnes pinta peittyy. Uuniin 200c n 30-40min.
Usein tulee laitettua makaronilaatikkoon tähteitäkin.Jos on menossa vanhaksi esim. paprikaa tms, tai jos on jäänyt pihveiltä kastiketta. Tulee vähän erilaista mutta aina hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikea makaronilaatikko:
Naudan jauheliha 400g
Sipuli
1l punaista maitoa
1 pussi makaronia
3 munaa
Sipulijauhe, persilja, mustapippuri myllystä, valkopippuri, tabasco, grillausmauste ja suola.
Mausteista grillausmausteella ja mp maustetaan paistettu liha,muut sekoitetaan munamaitoon."
Aika paljon on "oikean" makaronilaatikon ohjeita, + väärät päälle. Mullakin on jonkin verran erilainen resepti kuin tuo ylläoleva siihen ihan normilootaan, ja variantit päälle.
Tämä on todettu parhaaksi. Pilalle menee jos lisää juustoja tai ihmeellisiä mausteita. Aihisen versiot ei ole makaronilaatikkoa T. Kokki
"Ihmeellisiä mausteita"? Mun mielestä tabasco ja grillimauste on aika outoja makaronilaatikkoon... Eikä kokit varmaan käytä mitään grillimausteita tai sipulijauheita, kas kun ei aromisuolaa ole mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Teen useinkin makaronilaatikkoa, vähintään pari kertaa kuussa. Koen, että ruoka on helppo ja nopea tehdä.
Jauhelihan ruskistan ja maustan. Suola, pippuri, paprikajauhe, yrttejä jne. Makaronit raakana vuokaan. Sekaan vähän koskenlaskijajuustoa, ananasta paloina nesteineen päivineen ja mitä milloinkin. Rikon 2-3 munaa sekoitukseen, sekoitan, lisään maitoa kunnes pinta peittyy. Uuniin 200c n 30-40min.
Usein tulee laitettua makaronilaatikkoon tähteitäkin.Jos on menossa vanhaksi esim. paprikaa tms, tai jos on jäänyt pihveiltä kastiketta. Tulee vähän erilaista mutta aina hyvää.
No nyt voidaankin alkaa vääntää kuuluuko ananas makaronilaatikkoon!
Teen aina itse. Minulla on iso vuokra ja siitä syö 2-3 päivää ja maksaa vain 5-6 euroa kun tekee itse.