Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö itse aina makaroonilaatikon vai ostatteko valmiina?

Vierailija
15.02.2025 |

Olen nimittäin aina tykännyt siitä valmisversiosta, maistuu tosi hyvältä. En siis usein tee itse.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahanhukkaa ostaa huonompaa tavaraa kalliimmalla, varsinkin kun makaroonilaatikko on todella nopea ja helppo tehdä itse.

Nopea??

Mä teen ainakin niin, että sekoitan 400g makaronipussin ja 400g raa'an jauhelihan keskenään vuokaan ja kaadan litran kauramaitoa joukkoon sekä mausteet. Tämä uuniin tunniksi. Aktiivinen valmistusaika ehkä 5min. Toki uunissa pitää olla tunti. Tosi helppo ruoka. En koskaan keittele makaroneja tai paista jauhelihaa. Jos niin tekee, niin aikaa saa kulumaan. 

Hyi hitto.

Mikähän tuossa noin hyi on? Kerrohan oma ohjeesi. Makaronin keittäminen ja jauhelihan paistaminen ei kyllä tuo siihen makuun mitään lisäarvoa, että iha

No kyllä todellakin tuo lisäarvoa makuun. Etenkin jauhelihan ja sipulin paistaminen. Mä en tykkää makaronilaatikosta missä laitettu raakana makaronit vuokaan joten mä keitän makaronit. Maustan paistetun jauhelihan kunnolla esim. paprikajauhe, suola, mustapippuri, rakuuna. Munamaidon maustan suolalla ja mustapippurilla. Ei todellakaan mitään kauramaitoa. Joskus voin laittaa osan kerman muodossa.

-eri

Vierailija
42/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään turhempaa ajan tuhlausta, kuin tehdä ruokaa, kun asuu yksin? Minun ruokapöydässä ei ole kuin valmiseineksiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään turhempaa ajan tuhlausta, kuin tehdä ruokaa, kun asuu yksin? Minun ruokapöydässä ei ole kuin valmiseineksiä!

Ei ole ajan tuhlausta koska mä tykkään tehdä ruokaa enkä pidä eineksistä. Saa sellaista ruokaa mistä tykkää ja voi maustaa kuten itse haluaa. Mä päätän ihan itse mikä on mun ajan tuhlausta. Nytkin tein itselle hyvää ruokaa ja syön siitä vielä kahtena tulevana päivänä. Ei sitä katsos tarvitse joka päivä tehdä tuokaa vaan voi tehdä isomman määrän kerralla ja syödä siitä 2-4 päivää.

Vierailija
44/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ollenkaan makaronilaatikon suosiota. En kyllä oikein ymmärrä muitakaan "laatikoita". Meillä suositaan nopsaa ruuanlaittoa. 

Kalafileet pannulle, pari minuuttia paistamista molemmin puolin. Toinen tekee salaatin ja siinä se. Tai ostetaan tuorepastaa, nopea keittäminen, toinen tekee kastikkeen esim sipulista, chilistä, herkkusienistä, pinaatista ja lorauksesta kermaa, päälle raastetaan pegorinoa. 

Sulla ei ole lapsia. 

Vierailija
45/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Munamaidon maustan suolalla ja mustapippurilla. Ei todellakaan mitään kauramaitoa. Joskus voin laittaa osan kerman muodossa."

Käytän kauramaitoa, jotta alle 1-vuotias lapsi voi syödä samaa ruokaa. Alle 1-vuotiaalle ei saa antaa lehmänmaitoa. Hyvin maistuu lapsille. 

Vierailija
46/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahanhukkaa ostaa huonompaa tavaraa kalliimmalla, varsinkin kun makaroonilaatikko on todella nopea ja helppo tehdä itse.

Nopea??

Mä teen ainakin niin, että sekoitan 400g makaronipussin ja 400g raa'an jauhelihan keskenään vuokaan ja kaadan litran kauramaitoa joukkoon sekä mausteet. Tämä uuniin tunniksi. Aktiivinen valmistusaika ehkä 5min. Toki uunissa pitää olla tunti. Tosi helppo ruoka. En koskaan keittele makaroneja tai paista jauhelihaa. Jos niin tekee, niin aikaa saa kulumaan. 

Makaronilaatikkoon kuuluu munamaito.

Sen voi tehdä myös ns. kauramaitoon.

Munamaito sitoo makaronit ja lihan yhteen, siten että ruuasta, tulee lohkeava, tiiviimpi, kuten laatikon tulee ollakin.

Ja päälle ehkä juusto raaste.

Sehän sen idea, kun uunissa kypsennetään.

Muutoihan tuollaisen sekasotkun: Keitetyt makaronit ja paistettu jauheliha sekoitettuna, voi sinällään, ilman uunissa paistamista.

Ja myös jauhelihaa tarvitsee paistaa pikkasen  lyhyeemmän ajan, sillä jauhelihaa kypysyy vähän lisää, uunissa olessa.

Vierailija
47/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kyllä todellakin tuo lisäarvoa makuun. Etenkin jauhelihan ja sipulin paistaminen. Mä en tykkää makaronilaatikosta missä laitettu raakana makaronit vuokaan joten mä keitän makaronit. Maustan paistetun jauhelihan kunnolla esim. paprikajauhe, suola, mustapippuri, rakuuna. Munamaidon maustan suolalla ja mustapippurilla. Ei todellakaan mitään kauramaitoa. Joskus voin laittaa osan kerman muodossa.

Mä keitän makaronit kasvisliemessä, siis fondi keitinveteen. Jauheliha-sipuliseoksen mausteena mulla basilika, timjami ja kreikkalainen kokkinistomauste noiden s&p lisäksi. 

Vierailija
48/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tehnyt itse, en edes tiedä miten se tehdään. Ostan valmiina tosi harvoin, en oikein pidä makaroonilaatikosta. N36

Vierailija
49/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopea??

Munamaito sitoo makaronit ja lihan yhteen, siten että ruuasta, tulee lohkeava, tiiviimpi, kuten laatikon tulee

Voihan sinne sen munan laittaa, jos ei ole allerginen. Pointti on kuitenkin siinä, että makaroneja ja lihaa ei tarvitse esikäsitellä. 

Vierailija
50/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt itse ja kokeillut erilaisia versioitakin, mutta kerran ostin valmiin, sen kaikista arkisimman eineksen, ja järkytyin kuinka pehmeää ja hyvää se oli. Ottaa päähän edelleen.

Vierailija
51/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen aina. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Ne kaupan makaroonitiiliskivet on huonoja. Ei niistä saa hyviä vaikka voissa paistais.

Vierailija
52/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopea??

Hyi hitto.

Mikähän tuossa noin hyi on? Kerrohan oma ohjeesi. Makaronin keittäminen ja jauhelihan paistaminen ei kyl

Just näin.  

Samoin teen itse.  Paitsi meillä ei sipulia makaronilaatikkoon laitetta.  Mutta jotkut tykkäävät paistetusta sipulista jauhelihan mukana.

Ei se uunissa tehty, perus-kunnollinen makaronilaatikokaan ole mikään pikaruoka:

- keitä makaronit, juuri sopivan kypsiksi, ei liikaa

- paista jauheliha, mausteineen

- voitele uunivuoka

- kokoa makaronilaatikko

- tee munamaito

- laite päälle ripoteltava juusto: Joko valmiista juustoraasteesta, tai raasta juusto itse

- nesteen määräkin laatikkoon tulee osata arvioida

- ettei makaronilaatikosta tule liian kuivaa.  Tai nesteessä lilluvaa, jolloin se ei edes ole mikään laatikko.

Vierailija
53/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastoittain tein kolmelle lapsenlapselle ja hetkessä meni parempiin suihin. Kyllä teen aina ruokaa kun olen hoitamassa lapsenlapsia. He pitävät kovasti myös keitoista.

Vierailija
54/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ollenkaan makaronilaatikon suosiota. En kyllä oikein ymmärrä muitakaan "laatikoita". Meillä suositaan nopsaa ruuanlaittoa. 

Kalafileet pannulle, pari minuuttia paistamista molemmin puolin. Toinen tekee salaatin ja siinä se. Tai ostetaan tuorepastaa, nopea keittäminen, toinen tekee kastikkeen esim sipulista, chilistä, herkkusienistä, pinaatista ja lorauksesta kermaa, päälle raastetaan pegorinoa. 

Sulla ei ole lapsia. 

Lapset on jo aikuisia. Silloin, kun asuivat kotona, keitettiin kalafileiden seuraksi perunoita tai kala korvattiin broilerin fileillä tai viikonloppuisin paistettiin pippuripihvit. Aina on väsätty paljon salaatteja.

Pastaa syötiin tietenkin usein ja keittojakin viikonloppulounailla. Arkisinhan lapset söivät lounaan koulussa ja vanhemmat töissä.

Vierailija
55/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä tehnyt itse, en edes tiedä miten se tehdään. Ostan valmiina tosi harvoin, en oikein pidä makaroonilaatikosta. N36

Provo.

Vale kommentti.

Vierailija
56/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kun tuet valmiseineteollisuutta 😂. Esim. minun makaroonilaatikossa ei ole yhtään suomalaista elintarviketta 😜

Vierailija
57/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No kyllä todellakin tuo lisäarvoa makuun. Etenkin jauhelihan ja sipulin paistaminen. Mä en tykkää makaronilaatikosta missä laitettu raakana makaronit vuokaan joten mä keitän makaronit. Maustan paistetun jauhelihan kunnolla esim. paprikajauhe, suola, mustapippuri, rakuuna. Munamaidon maustan suolalla ja mustapippurilla. Ei todellakaan mitään kauramaitoa. Joskus voin laittaa osan kerman muodossa.

Mä keitän makaronit kasvisliemessä, siis fondi keitinveteen. Jauheliha-sipuliseoksen mausteena mulla basilika, timjami ja kreikkalainen kokkinistomauste noiden s&p lisäksi. 

Joo, ihan ok sinänsä.  Ainoa se, että tuolloin makaronit imevät itseensä kaiken tuon liemen suolan.

Silloin tulisi muuta suolaa vähentää, kun laatikkoa kokoaa, uunikypsennystä varten.

Etenkin kun lapsiperheissä, käytetään paljon  ihan perus tomaatti ketsuppia, makaronilaatikkoa syödessä.  Nekin ovat vahvasti suolattuja.

Entä jauhelihan suolaus.  Etenkin kun useat mausteet jo  itse sisältävät suolaa.

Vierailija
58/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan joskus sitä broilermakaroni laatikkoa, se on iha hyvää. Mutta usein teen myös itse ja aina kanajauhelihasta. 

Vierailija
59/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikea makaronilaatikko:

Naudan jauheliha 400g

Sipuli

1l punaista maitoa

1 pussi makaronia

3 munaa

Sipulijauhe, persilja, mustapippuri myllystä, valkopippuri, tabasco, grillausmauste ja suola.

Mausteista grillausmausteella ja mp maustetaan paistettu liha,muut sekoitetaan munamaitoon."

Aika paljon on "oikean" makaronilaatikon ohjeita, + väärät päälle. Mullakin on jonkin verran erilainen resepti kuin tuo ylläoleva siihen ihan normilootaan, ja variantit päälle. 

Tämä on todettu parhaaksi. Pilalle menee jos lisää juustoja tai ihmeellisiä mausteita. Aihisen versiot ei ole makaronilaatikkoa T. Kokki

Vierailija
60/104 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopea??

Munamaito sitoo makaronit ja lihan yhteen, siten että ruuas

Raa'an jauhelihan kypsyminen uunissa, vaatii pitemmän ajan, kuin paistinpannussa.

Joten raakojen aineiden kypsenäminen uunissa, vaatii todella pitemmän ajan. Todella.

Kuin jos laittaa esikypsennetyt makaronit sekä jauhelihan, ja nesteeksi munamaidon, jolloin makaronilaatikko valmistuu suhteellisen nopeasti syötäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän