Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nettiterapia toimii yhtä hyvin kuin kasvokkain oleva psykoterapia

Vierailija
15.02.2025 |

Hoitajat eikun antamaan linkki nettiterapian sivuille Kela-terapia-asiakkaille. Säästyy merkittävästi yhteiskunnan rahaa.

https://yle.fi/a/74-20143435

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme uskaltaa kirjoittaa ongelmistaan henkilötietojen kanssa nettiin? Jatkuvasti tietomurtoja "turvallisissakin" järjestelmissä.

Muista AINA Joditabletit sekä maski ja heijastinvaljaat aurinkoisellakin säällä äläkä IKINÄ klikkaa mitään linkkiä missään!

Vierailija
22/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten lempiaihe, terapia🤪

Koska aihe on sinulle vieras, kannattaa pysytellä lukijan osassa. Miehetkin käyvät terapiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt 2 Kelan kolmivuotista psykoterapiaa (eli pystyn sitoutumaan terapiaan) , mutta nettiterapian jätin parin viikon jälkeen kesken täysin hyödyttömänä. 

Jumalauta sun kaltaisille maksetaan verovaroista juttelua ja täällä vaan luuhata palstalla saatana!

Vierailija
24/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei korvaa kasvokkain tapahtuvaa terapiaa, jossa pystyy ajatuksia vaihtamaan ihmisen kanssa ja palaute tulee heti. 

Vaihtamaan ajatuksia:

👩: Yyyyyhyyy ahistaa yyyhyyyy!

👱🏻: Kerro lisää!

👩: Yyhyy ahistaa ja itkettää yyhyyyy!

👱🏻: Äitisi vaikuttaa narsistilta, paras että katkaisemme välit häneen. 

Esim jos sinä menisit terapiaan, terapeutti voisi sanoa:

T: Sinulla on siis melko negatiivinen käsitys terapiasta

Sinä: Niin on ihan ajanhukkaa reh reh

T: Noh, minkälaisista syistä olet täällä?

S: Työterveyshuolto pakotti

T: Mitäköhän varten pakotti?

S: RUNqqASIN keskellä toimistoa reh reh

Jne. 

Vierailija
25/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska aihe on sinulle vieras, kannattaa pysytellä lukijan osassa. Miehetkin käyvät terapiassa.

75 % on trendien perässä juoksevia naisia. Loput soijapoikia ja transhuja. 

Vierailija
26/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti voisi toimia vaikka paremmin, koska kirjoittaa tai puhua voi vapaammin, jos ei toinen toljota vastapäätä reaktioita.

Ihan kuin tälle palstallekin kirjoitetaan sellaista, jota ei tulisi mileenkään kirjoittaa johonkin lehteen tms omalla nimellään.

Monet ongelmat ratkeasivat , jos olisi kuka tahansa, jolle voisi ongelmansa kertoa. Mutta olemme rikastuneet niin paljon asumaankin yksin , että monilla ie ole ketään, jolle kertoa vaikka ahdistuksestaan tai yleensä mitään.

Vierailija
27/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt 2 Kelan kolmivuotista psykoterapiaa (eli pystyn sitoutumaan terapiaan) , mutta nettiterapian jätin parin viikon jälkeen kesken täysin hyödyttömänä. 

Jumalauta sun kaltaisille maksetaan verovaroista juttelua ja täällä vaan luuhata palstalla saatana!

Pakko oli mennä, muuten katsotaan hoitovastaiseksi. Toinen noista terapeuteista oli täysin turha tyyppi. 

Vierailija
28/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettiterapiat toimii siinä tilanteessa kun ihmisellä on toimintakykyä, mentalisaatiokykyä ja riittävä kognitiivinen taso sisällön omaksumiseen. Tosi monella mielenterveyshaasteisella on rajoittunut mentalisaatiokyky, joko sairautensa oireena tai (esim. kasvuoloihin liittyvänä) aiheuttajana, ja silloin kasvokkainterapia on toistaiseksi ainoa tehokas keino vahvistaa sitä. 

Jaa, mulla on psykologin tutkinto, mutta nettiterapia ahdistukseen oli yhtä tyhjän kanssa. Tarvitsen oikean ihmisen, en mitään nettitehtäviä. 

Tyypillinen psykaa opiskellut akka. 

Vierailija
29/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme uskaltaa kirjoittaa ongelmistaan henkilötietojen kanssa nettiin? Jatkuvasti tietomurtoja "turvallisissakin" järjestelmissä.

Sepä. Ja jos käy juttelemassa jollekin terveydenhuollossa, niistäkin keskusteluista tehdään kirjauksia omakantaan.

Lyhytterapiassa yleensä ei tehdä kirjauksia. Kysy ja varmista vielä, mutta yleensä ei.

Kaikestahan nykyään tehdään kirjaukset. Jos vaikka käy vaan mt hoitsun kanssa juttelemassa niin löytyy netistä mitä siellä on juteltu. 

Lyhytterapia ei välttämättä/todennäköisesti ole terveydenhuollon alaista, jolloin kirjauksia ei tarvitse tehdä. Silloin sitä ei valvo kukaan.

Vierailija
30/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko oli mennä, muuten katsotaan hoitovastaiseksi. Toinen noista terapeuteista oli täysin turha tyyppi. 

Eli lääkärillä oli terapiatalon osakkeita. 

Vierailija
31/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettiterapiat toimii siinä tilanteessa kun ihmisellä on toimintakykyä, mentalisaatiokykyä ja riittävä kognitiivinen taso sisällön omaksumiseen. Tosi monella mielenterveyshaasteisella on rajoittunut mentalisaatiokyky, joko sairautensa oireena tai (esim. kasvuoloihin liittyvänä) aiheuttajana, ja silloin kasvokkainterapia on toistaiseksi ainoa tehokas keino vahvistaa sitä. 

Jaa, mulla on psykologin tutkinto, mutta nettiterapia ahdistukseen oli yhtä tyhjän kanssa. Tarvitsen oikean ihmisen, en mitään nettitehtäviä. 

Sä taas olet niitä jotka ei päässyt edes kymppiluokalle ja olet vieläkin katkera kun näteimmät tytöt vaan nauroi kun menit jotain ysillä sönköttämään. 

Vierailija
32/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75 % on trendien perässä juoksevia naisia. Loput soijapoikia ja transhuja. 

Todistit juuri, että aihe on sinulle vieras. Jos sinulla ei olisi niin kova torjunta päällä, huomaisit, että kommenteissa on paljon kriittisyyttä eri terapiamuotoja kohtaan.

Vierailija
33/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sinä käy? - "Ei mulloo mitään ongelmia, äähhähää, teillä muillapa on äähhähää, hörps" 

Vierailija
34/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei korvaa kasvokkain tapahtuvaa terapiaa, jossa pystyy ajatuksia vaihtamaan ihmisen kanssa ja palaute tulee heti. 

Kyllä korvaa. Tuossahan se sanottiin.

Vierailija
35/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittavat psykoedukaatio ja mentalisaatiokyky?

Ei kyllä pysty palstaviestiin mitään tyhjentävää määritelmää muotoilemaan, mutta psykoedukaatio on sairauteen liittyvää potilasopetusta (miten sairaus syntyy, mikä vaikuttaa oireiluun, miten itse voi vaikuttaa, millaista apua tai hoitoa on tarjolla, mikä on ennuste jne.) ja mentalisaatiokyky taitoa tunnistaa oman ja muiden ihmisten mielen sisältöjä yksilöllisinä kokemuksina eikä niin että se oma kokemus tai käsitys on muuttumaton, yksiselitteinen totuus. Esim. jos joku sanoo meille jotain mistä tulee paha mieli, heikolla mentalisaatiokyvyllä varustettu ihminen ajattelee että koska minulle tuli paha mieli, toisen tarkoitus oli pahoittaa mieleni. Hyvällä mentalisaatiokyvyllä varustettu ihminen erottaa että vaikka minulle tuli paha mieli, se ei vielä kerro toisen ihmisen mielen sisältöä tai motiiveja. Tai jos minusta asia x on pelottava, se ei tarkoita että se asia olisi objektiivisesti arvioiden vaarallinen, se oma tunne on vain yksi tulkinta asiasta. Vanhemmuudessa ihan tosi tärkeä taito, ja heikon mentalisaatiokyvyn vanhemmat selittää lapsen tunnereaktioita herkästi fyysisillä tarpeilla (esim. nälkä, kipu) koska heidän on vaikea ymmärtää että heistä mitätön tai neutraali asia olisi lapselle jotain ihan muuta. 

Vierailija
36/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lääkärillä oli terapiatalon osakkeita. 

Ei ollut mitään terapiataloa, eri lääkärit, terapioissa väliä 10 vuotta. Se vain on niin jos on mt ongelmia että on tehtävä kuten hoitohenkilöstö ja Kela sanoo. Olen myöskin ollut 3 krt eriasteisessa ammatillisessa kuntoutuksessa, joihin moni ei pääse yhteenkään, nykyään tk eläkkeellä. 

Vierailija
37/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä taas olet niitä jotka ei päässyt edes kymppiluokalle ja olet vieläkin katkera kun näteimmät tytöt vaan nauroi kun menit jotain ysillä sönköttämään. 

Oletpa kivan kuuloinen ihminen. 

PS

Olen muuten FM. 

Vierailija
38/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä taas olet niitä jotka ei päässyt edes kymppiluokalle ja olet vieläkin katkera kun näteimmät tytöt vaan nauroi kun men

PS

Olen muuten FM. 

Eipä se sinunkaan kommenttisi kovin kiva ollut. Ohis

Vierailija
39/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittavat psykoedukaatio ja mentalisaatiokyky?

Ei kyllä pysty palstaviestiin mitään tyhjentävää määritelmää muotoilemaan, mutta psykoedukaatio on sairauteen liittyvää potilasopetusta (miten sairaus syntyy, mikä vaikuttaa oireiluun, miten itse voi vaikuttaa, millaista apua tai hoitoa on tarjolla, mikä on ennuste jne.) ja mentalisaatiokyky taitoa tunnistaa oman ja muiden ihmisten mielen sisältöjä yksilöllisinä kokemuksina eikä niin että se oma kokemus tai käsitys on muuttumaton, yksiselitteinen totuus. Esim. jos joku sanoo meille jotain mistä tulee paha mieli, heikolla mentalisaatiokyvyllä varustettu ihminen ajattelee että koska minulle tuli paha mieli, toisen tarkoitus oli pahoittaa mieleni. Hyvällä mentalisaatiokyvyllä varustettu ihminen erottaa että vaikka minulle tuli paha mieli, se ei vielä kerro toisen ihmisen mielen sisältöä tai motiiveja. Tai jos minusta asia

Oliko tämä huono selitys vai miksi ihmiset negapeukuttaa? Minusta ihan ymmärrettävä. Edellisellä sivulla oli kyllä tiiviimpi.

Vierailija
40/44 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS

Olen muuten FM.

Oletko kivankuuloinen FM, joka nimittelee korkeakoulutettuja naisia akoiksi?