Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon.

Vierailija
14.02.2025 |

"Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon | HS.fi" https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011026688.html

Joko sinulla on ollut ilo muuttaa uuteen asuntoon?

Lukuisia tuensaajia on kehotettu muuttamaan halvempaan asuntoon. Tuhansien kotitalouksien viimesijaista tukea on leikattu, kun he eivät ole ohjeistuksesta huolimatta niin tehneet.

Järjestelmän porsaanreiät on hienosti tukittu, eikä tukien hyväksikäyttö ole enää niin helppoa kuin ennen. 

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun lasteni kanssa tyyliin halvimmassa mahdollisessa kaupungin vuokrakolmiossa ja tuli kirje, et vuokra on 8 euroa liian suuri. Täällä laski asumistuen rajat ja samaan aikaan kaupunki nosti asuntojen vuokria. Toivottavasti valmistun ensi vuonna ja työllistyn, muuttaa en aio.

Vierailija
82/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä asumistuki joutaa pois. 

Ei yhteiskunta voi lapioida loputtomiin kahta miljardia euroa vuodessa asuntosijoittajien taskuun, vaan jokainen ihminen hakeutukoon asumaan oman varallisuuden mukaiseen asuntoon. Pidemmän päälle tällä olisi tervehdyttävä vaikutus koko yhteiskuntaan. 

Voitaisiinko ensiksi poistaa puoluetuet? Miksi veronmaksajien rahoja pitää käyttää poliittisten yhdistysten toiminnan ylläpitämiseen, vaikka niillä on jäsenmaksut ja muitakin tapoja hankkia tuloja? Purrakin voi virkata patalappuja ja Petteri vuolla voiveitsiä, joita puolueensa sitten myyvät tulojen hankkimiseksi. 

Entä sitten koko maailman sosiaalit.oimistona oleminen? Kyllä siltäkin saralta löytyisi leikattavaa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumma ettei kela ole minuun ottanut mitään yhteyttä, asutaan puolison kanssa kaksistaan kuitenkin 92m2 asunnossa helsingin töölössä. Onhan tää kuitenkin n 700k arvoltaan. Ai niin, maksan kyllä asumiseni ja syömiseni ihan itse.

Vierailija
84/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyinkaupungissani asuminen olisi lähes ilmaista kun vilkaisin vuokratasoa edullisimpien vuokra-asuntojen osalta juuri nytkin. Töitähän siellä ei juuri ole mutta jos joku ei ole onnistunut vaikkapa pääkaupunkiseudulla töitä löytämään vaan vuodesta toiseen työttömänä niin sama kai se missä asuisi. Ei nykyisessäkään kotikaupungissani asuminen kallista ole. Aivan toista kuin aiemmin kun maksoimme vuokraa pienestä kaksiosta Helsingissä lähes 1000 euroa. Kummankin palkasta meni hyvä siivu kun itse maksoimme vuokran koko ajan.

Vierailija
85/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsahdin oman asuinkaupunkini vuokra-asuntotarjonnan hintahaarukassa 200-500 €/kk. Näitä löytyi yli sata kpl. Jos on pitkäaikaistyötön eikä ole enää varaa Helsingin tonnin vuokriin, voi yhtä hyvin tulla tänne länsirannikolle makoilemaan.

Meidän paikkakunnalla noin 100km Helsingistä, hyvien juna- ja bussiyhteyksien päässä, halvin vuokra-asunto on rivitaloyksiö 150e/kk. Suurin osa yksiöistä on 250-350e/kk. Osaan sisältyy vedet ja sähköt vuokraan ja näitä on montakymmentä tarjolla. Voi muuttaa vaikka koko työkyvyttömän ja ikääntyneen suvun kanssa samaan kortteliin asumaan, niin on seuraa ja voi auttaa sairaita.

Tai, jos on pakko jäädä Helsinkiin, niin mene töihin. Ne ottaa eläkeläisiäkin ainakin hoitoalalle. Valintoja.

Tuosta puuttuu se tieto missä on ne halvat asunnot joita kaikki saa heti ja ilman luottotietoja ja ilman vakuutta!?? Eipä taida olla. Ja ajokortti tulee myös olla jos täytyy asua kauempana, sellaista ei kela ei kukaan maksa jos ei ole jo. Muuten hyvä idea. 

Vierailija
86/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin tehdään EU tukipaketteja ja kehitysapu yms. Niin ihan turhaa leikata suomalaisilta köyhiltä. Mitä hyötyä edes itsenäisestä valtiosta on jos se ei kykene pitämään huolta omistaan? Samaan aikaan eu maksaa, kun Unkari poistaa verot alle 25-vuotiailta, Italia korottaa lapsilisät 250e/kk, Espanja tekee 4 päiväisen työviikko kokeilun. Suomalainen on kateellinen jopa köyhille.

Vierailija
87/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin tehdään EU tukipaketteja ja kehitysapu yms. Niin ihan turhaa leikata suomalaisilta köyhiltä. Mitä hyötyä edes itsenäisestä valtiosta on jos se ei kykene pitämään huolta omistaan? Samaan aikaan eu maksaa, kun Unkari poistaa verot alle 25-vuotiailta, Italia korottaa lapsilisät 250e/kk, Espanja tekee 4 päiväisen työviikko kokeilun. Suomalainen on kateellinen jopa köyhille.

Ja Puola on maksanut eläkeläisille yhden ylimääräisen kuukauden eläkkeen vuodessa! 

Vierailija
88/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin ottaa tuhannen euron asunnon, koska kela ei halunnut tukea muuttoa halvempaan eikä vakuutta. Laski vakuus kallis. Tuossa olisi säästänyt ja paljon mutta virkailija ei osannut laskea mikä tulee halvaksi. Heille ei vaadita alakoulun laskutaitoa, eli kallis saa olla ja muuttaa ei saa jos vakuus maksaa. Laskee väärin. Ilmaisia asuntoja ja vakuuksia ei ole sitä eivät huomioi. Pitkällä ajalla tulee halvemmaksi halvempi vuokra vakuuden kera, mutta kun eivät osaa laskea + -. Nyt olen vuosia hakenut suuremmat tuet kallista vuokraa varten. Vakuus rahoja ei pysty taikoa tyhjästä, tuet on pienet. Ne ei riitä 1-4kk vakuuksiin. Sosiaalitoimisto myös kehotti asua kalliisti täällä pk-seudulla. Itse muuttaisin, mutta ei saa. 

Vierailija
89/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela virkailija valitti että 600e - 750e olisi liian kallis vuokra, no otin tuhannen vuokran ja se kävi, nyt nostanut pian 3v tuet kalliiseen.  Jotta kelpasi kelalle. Halpa ei saanut olla. Ja vakuutta ei maksaneet. Haaskaa varoja noin eivät tue muuttoa halvempaa, jos vakuus on ei saa. Virkailija piti halvempia asuntoja kalliina, jotka oli paljon halvempia. Laskutaito puuttuu täysin. Haluavat että asuu kalliisti. Toisen virkailijan mielestä myös haettu halvempi asunto liian kallis, olisi ollut vähemmän. Virkailijat tuottaa tappiota kelalle. 

Vierailija
90/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on paras ja humaanein keino valtion säästämiseen. Ei työtön tarvitse 800 e vuokra-asuntoa kaupungin keskustasta, vaan 400 e pitää riittää. Sillä saa ihmisarvoisen asunnon maaseudulta. Turha vedota, että maaseudulta ei löydy työtä, koska työtä voi hakea edelleen kaupungista ja muuttaa takaisin, kun talous sen kestää.

Muutat varmaan itsekin kolmen kuukauden välein! 

En, mutta olen tehnyt 36 vuotta kovaa työtä. En tee sitä sen vuoksi, että ikänsä työttömänä ollut saisi elää paremmin kuin minä.

Palkkasi ei varmaan ole sitten ollut suuren suuri! 

Keskipalkkainen olin, mutta sillä piti elättää koko perhe. Lamassa konkurssin tehnyt yrittäjäpuoliso kun putosi ohi yhteiskunnan turvaverkon. Nettona käyttöraha siis noin puolet nykypäivän työttömiin nähden.

Vierailija
91/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla kuitenkin säilyi työpaikka ja olet saanut mahdollisuuden kartuttaa eläkettä. Entä jos olisit vaikka sairastunut ja joutunut jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle? Onneksi niin ei käynyt! Itse en vastaavassa tilanteessa valittaisi, varsinkaan jos puolisoni olisi hyvä ja lapset kunnollisia. 

Vierailija
92/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain, että miksi näiden ihmisten vanhemmat ovat olleet niin vastuuttomia, että ovat päästäneet alunperinkään nämä lapsensa muuttamaan pois kotoa, vaikka niillä ei ole minkäänlaisia valmiuksia itsenäiseen elämään?

Halutaan sitä kuuluisaa omaa aikaa ja parisuhdeaikaa.

Vierailija
93/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kumma ettei kela ole minuun ottanut mitään yhteyttä, asutaan puolison kanssa kaksistaan kuitenkin 92m2 asunnossa helsingin töölössä. Onhan tää kuitenkin n 700k arvoltaan. Ai niin, maksan kyllä asumiseni ja syömiseni ihan itse.

Niin on se kumma, kun  kerran ette Kelan asiakkaita ole

Vierailija
94/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan missä on ne asuntolat kerroppas, kun kerran tiedät semmosia olevan.

Vierailija
95/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion pitäisi pystyttää parakkeja ja köyhäinhoitoloita, joihin tukien saajat asutetaan 12-hengen huoneisiin kuten armeijassa. Oman kaapin saa, johon voi hommata riippulukon.

Vierailija
96/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun ohjeistavat niitä jotka ei muuten ymmärrä.

Vierailija
97/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion pitäisi pystyttää parakkeja ja köyhäinhoitoloita, joihin tukien saajat asutetaan 12-hengen huoneisiin kuten armeijassa. Oman kaapin saa, johon voi hommata riippulukon.

Ja jos ei onnistu löytämään töitä, niin seuraava vaihe on kaasukammioon joutuminen! 

Vierailija
98/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutetaan. Aiemmin kulut 900 €/kk ja uudessa 750 €/kk. Emme saa toimeentulotukea.

Ja kohta vuokra nousee! 

Vierailija
99/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani sossupummi alkkis asuu yksin ydinkeskustassa 700 e kaksiossa. Minä pskatyössäkäyvä asun 500 e yksiössä ja tuokin minulle liian kallis kun itse maksan kokonaan. On kyllä epäreilua.

Vierailija
100/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsahdin oman asuinkaupunkini vuokra-asuntotarjonnan hintahaarukassa 200-500 €/kk. Näitä löytyi yli sata kpl. Jos on pitkäaikaistyötön eikä ole enää varaa Helsingin tonnin vuokriin, voi yhtä hyvin tulla tänne länsirannikolle makoilemaan.

Oleskeluyhteiskunta on koulinut valtavan määrän ihmisiä pitämään perusoikeutena sitä ettei työn tai halvemman asunnon perässä tarvitse muuttaa, vaan veronmaksajat lapioivat lisää rahaa taukoamatta hautaan asti jotta pitkäaikaistyötön voisi elää mahdollisimman mukavasti.

Kuka muuttaa 3kk työsopparin takia johonkin hevonkuuseen? Muuttaminen ei ole kauhean halpaa! Aika monet työt ovat määräaikaisia. Lisäksi näihinkin pätkiin on yleensä hakijoita omalta paikkakunnalta ja lähikunnista! 

Mukavampi nostella 12 kuukautta vuodessa loisimisrahoja ja asua suuremmassa kaupungissa pelipaikoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän