Minkä ikäinen lapsi voi jäädä yksin kotiin? Pitääkö olla puhelin?
Voiko ekaluokkalaisen jättää? Kuinka pitkäksi aikaa, 15 min vai pari tuntia? Pitääkö olla puhelin?
Kommentit (16)
Lapset on vuosikymmeniä pärjänneet ilman puhelimia kotona, toki lankapuhelin, mutta sillä ei voinut soittaa kauppaan lähteneelle vanhemmalle. Ikäkysymykseen ja aikahaarukkaan vaikea vastata, lapset kehittyvät hyvin yksilöllistä tahtia eri asioissa. Itse tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät, kuinka itsenäinen tämä on.
Yksilökohtaista kuinka pitkäksi aikaa voi jättää yksin, mutta kyllä ekaluokkalaisen tulisi pärjätä lyhyitä aikoja yksin. Toki hyvä myös huomioida mihin aikaan.
Joku luotettava aikauinen pitää olla tavoitettavissa eli joko se puhelin käytettävissä tai joku sovittu naapuri. Se puhelinhan voi olla sellainen, että se on aina kotona. Ja joku laittoi etteihän lankapuhelimella kauppaan lähteneelle vanhemmalle pystynyt soittamaan, mutta sitä varten olikin tiedossa tätien/setien/isovanhempien/naapurien numeroita joihin pystyi soittamaan tarpeen tullen.
Meillä ekaluokkalainen on enintään ollut 4 tuntia yksin, mutta useimmiten 1 tunnin kerrallaan. On puhelin ja soittelen ja varmistan, että hänellä on kaikki kunnossa. Meillä on myös välipalakaappi, josta voi ottaa välipalaa, hedelmiä yms. Tietää myös miten toimia, jos esim. ovikello soi tai tulee hätä ja tarvitsisi vaikka naapurien apua yms.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on vuosikymmeniä pärjänneet ilman puhelimia kotona, toki lankapuhelin, mutta sillä ei voinut soittaa kauppaan lähteneelle vanhemmalle. Ikäkysymykseen ja aikahaarukkaan vaikea vastata, lapset kehittyvät hyvin yksilöllistä tahtia eri asioissa. Itse tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät, kuinka itsenäinen tämä on.
Lasuraja on tässäkin asiassa eri kuin mitä se oli joskus vuosikymmeniä sitten.
Pitää ensin harjoitella turvallisesti ilman "jättämisen" tuntua. Nykyään kai puhelin on hyvin tavallinen, mutta kyllä yksinoloa voi oppia leikinomaisesti vähitellen: ensin eri huoneessa ollen, sitten niin että vanhempi on pihalla vaikka 5, 10, 15 minuuttia - sitten niin, että hän käy lähikaupassa eikä kuluva aika ole niin tarkasti varma jne. Kaikessa positiivinen itse osaamisen korostaminen päällimmäisenä, ei surkean ressun selviytymisen sävy. Toki on oltava herkkänä sille, jos lapsi vaikuttaa kuormittuvan - silloin edetään hitaammin.
Jos lapset kasvattaa avuttomiksi niin tulos on tuo.
Riippuu lapsesta. Meillä alkoi hieman alle kouluikäinen harjoittelemaan yksinoloa. Ensin lenkin verran, sitten kauppareissun verran. Oli puhelin, ja on aina viihtynyt yksinkin/sisarusten kanssa.
Kyllä esikoululaisen kanssa pitää jo harjoitella. Ensin 15 min aluksi. Yksin jäämisestä pitää tulla sellainen rutiini. Puhelin tietysti pitää olla ja osata käyttää.
Itseäni hämmästyttää eniten se, että moni lapsi on ulkonakin yksin jo viisi vuotiaana, mutta kotona yksin oloa ei harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasuraja?
Minä olin monta tuntia ekaluokalla yksin, äiti oli tuberkuloosin takia sairaalassa ja isä vuorotyössä. Sisko ja veli olivat pidempään koulussa eivätkä todellakaan jääneet kotiin kun kävivät äkkiä syömässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasuraja?
Se että mikä on luvallista ja mikä taas lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasuraja?
Se on kuule ihan luvallista että vanhemmat lähtee aamulla töihin ja ekaluokkalainen jää yksin kotiin. Siinä ei ole sossulla mitään sanomista.
Itse jätän lapsen koko päiväksi yksin lapsi siis 7v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasuraja?
Se on kuule ihan luvallista että vanhemmat lähtee aamulla töihin ja ekaluokkalainen jää yksin kotiin. Siinä ei ole sossulla mitään sanomista.
Tuo on kumma että miksi ekaluokkalainen saa mutta eskari ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasuraja?
Se on kuule ihan luvallista että vanhemmat lähtee aamulla töihin ja ekaluokkalainen jää yksin kotiin. Siinä ei
Myös se eskarilainen saa jäädä. Ei vanhempien työssäkäynti ole syy lasulle.
No se riippuu ihan siitä ekaluokkalaisesta. Kyllä meillä oli monta tuntia usein koulupäivän jälkeen itsekseen ennen kuin vanhemmat tuli töistä. Tykkäsi siitä kun sai olla koko talossa itsekseen. Puhelin toki hänellä on aina.