Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon.
"Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon | HS.fi" https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011026688.html
Joko sinulla on ollut ilo muuttaa uuteen asuntoon?
Lukuisia tuensaajia on kehotettu muuttamaan halvempaan asuntoon. Tuhansien kotitalouksien viimesijaista tukea on leikattu, kun he eivät ole ohjeistuksesta huolimatta niin tehneet.
Järjestelmän porsaanreiät on hienosti tukittu, eikä tukien hyväksikäyttö ole enää niin helppoa kuin ennen.
Kommentit (157)
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Ei ole tullut kehotusta muuttaa ja silti Kela teki vähennys, ilman syytä päätöksessä ja ilman virkailijan nimeä. Tuossa tulisi antaa aikaa etsiä halvempaa asuntoa, en saanut aikaa vain suora vähennys yks kaks hetkessä. Olen jo yrittänyt etsiä toista asuntoa, mutta se on todella vaikeaa ilman luottotietoja, 99% vaatii luottotiedot. Sos.toimi ei asiassa auta. Nyt anonyymin virkailijan takia tulisi muuttaa kadulle asumaan velkojen kera, ilman luottotietoja.
On törkeää tehdä vähennys yllätyksenä ilman edes viikon aikaa etsiä halvempaa asuntoa. Vain suora vähennys ilman tiedotetta tehty. Nyt tulisi sitten löytää päivässä halpa asunto ilman luottotiedot, tai muutta kadulle. Kela tekee virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri muutin halvempaan asuntoon Helsingissä, edellisen vuokra 1050€/kk, nykyinen 679€/kk.
Vaihdotko itä Helsinkiin? Et kerro yksityiskohtia miksi laski? Mistä luovutin? Kuka maksoi vuokran aiemmin ja kuka nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös minä maksan asumiseni ja elämiseni itse ja mielelläni maksan myös veroja! Asumistuen ja toimeentulotuen leikkaukset eivät koske minua, mutta jotakuta toista ne koskevat, ehkä todella paljonkin! Niin, mutta ainahan voi mennä töihin. Palkallisia töitä ei vaan nyt ole kauheasti tarjolla!
Olen asunut pääkaupunkiseudun kehyskunnassa useita kymmeniä vuosia ja käynyt samaan aikaan Helsingissä töissä. Kehyskunnassa asun siksi, että sieltä mulla oli varaa hankkia asunto. Koko tänä aikana mulle ei ole tullut edes mieleen, että Helsingissä asuminen olisi joku ihmisoikeus ja jonkun pitäisi kustantaa mulle asunto Helsingissä. Nyt osalla näyttää olevan sellainen kuvitelma. Mitään ei olla valmiita tekemään sen suhteen, että asumiskulut pienenevät.
Itse en asu Helsingissä mutta vuokra kallis silti, oletko edes tietoinen ettei monella enää ole luottotiedot jolloin on todella vaikea saada halpaa tai mitään asuntoa koko Suomessa. Olen itse nyt yli vuoden hakenut ja ei ole kukaan hyväksynyt. Velka pieni mutta se vain merkkaa ettei ole luottotiedot. Toimistot ei edes vastaa tai laittavat viestin pitäisi olla luottotiedot. Ilman luottotietoja kohdellaan Suomessa kuin olisi rikollisena.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Kokoomus on ajanut attendot Suomeen, jos kunta itse järjetäisi saman tehostetun asumisen, se maksaisi vain 2100€ vuorokaudessa.
Se on oikein ! Laiskat työttömät ja muut sosiaalipummit joutaa asumaan vaikka slummien jäteastioissa.
Vierailija kirjoitti:
Se on oikein ! Laiskat työttömät ja muut sosiaalipummit joutaa asumaan vaikka slummien jäteastioissa.
Sut olis pitänyt lapsena pitänyt roskikseen asumaan, ja käymään likaisissa vaatteissa koulussa. Siitä vaan voit luoda elämän, annan sulla kk rahaa 300€/kk
Milläs ihmeen vitullako muutat kun ei ole varaa takuuvuokraan, muuttoon tai siihen ylimääräisen välikuukauden vanhan kämpän vuokran maksuun? Siinä palaa helposti sen 1500 vähintään.
Puhumattakaan ettei niitä halpoja kämppiä oikein tahdo löytää - saatika sitten vielä jotenkin saada itselleen vielä hommattua.
Odottelen koska häätöporukka tulee. En ole maksanut vuokria puoleen vuoteen kun ei ole ollut varaa. Työtön ja työkyvytön. Asumistuki oli ennen vähän päälle 600 ja kun vihdoin aloin saada työttömyyskorvausta, putosi sataseen. Kaikki raha on mennyt elämiseen. Lapset ei vielä onneksi tiedä mitään ahdingosta. Onneksi alkaa olla lämmin niin voi kai sitten kohta ulkonakin asustaa. En vaan jotenkn jaksa enää välittää. Menköön kaikki.
KELA oikela asilla. Näin parempi väen asuanalueme puhdistu likan, fyi fan, roskaväet. BRA !
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikais työttömille tuo on oikeastaan elämän laatua parantava asia koska voi etsiä asunnon sieltä mistä hänelle löytyy myös työtä samalla. Toki tuo on hyvä keino aktivoida myös lyhyemmän aikaa työttömänä olleen henkilön työn hakua.
Kaiken kaikkiaan hyvä ratkaisu ja toimintamalli.
Juu ja itse asiassa ihan kaikki pitäisi pakottaa muuttamaan johonkin halpaan kusiseen pikkuluukkuun. Me tavalliset duunarithan olemme sellaisissa joutuneet asumaan aina, mutta se tekisi kyllä erinomaisen hyvää monille muillekin. Suomalaiset käyttävät keskimääräisesti aivan liikaa tilaa ja energiaa asumiseensa verrattuna vaikkapa keskimääräiseen bangladeshilaiseen. Eiks jeh?
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Paitsi että työnantaja maksaa myös. Eläkemaksut on karvan alle 25% ja se on paljon, varsinkin kun vertaa siihen, että eläkettä kertyy 1,5% ja reaali-inflaatio on jotain 5-10% välissä, joten alle 50v reaalieläke ei kerry vaan kutistuu.
Eläkejärjestelmä tulee lopettaa välittömästi.
Eläkejärjestelmämme ei edes ole oikea eläkejärjeselmä vaan yksinkertaisesti vero, joka on nimetty joksikin muuksi ja tämä selviää yksinkertaisesti kysymyksellä, kenelle eläkepääomani maksetaan, jos kuolen ennen eläkeikää?
Vierailija kirjoitti:
No niin joo saa! Äitini hoivakotiasuminen kaikkineen maksaa n. 1600 € /kk, ja hän saa eläkettä saavan hoitotukea peräti 383 € / kk. Aika kohtalainen siivu siis jää vielä itse maksettavaksi!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on ajanut attendot Suomeen, jos kunta itse järjetäisi saman tehostetun asumisen, se maksaisi vain 2100€ vuorokaudessa.
*2100€ kuukaudessa
Halpaan asuntoon ja hengitystiesairaudet iski puolen vuoden jälkeen. Että näin .
Vierailija kirjoitti:
Kajaanissa on tyhjiä asuntoja.
Onko siellä työpaikkoja???
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
https://yle.fi/a/74-20058453