Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon.

Vierailija
14.02.2025 |

"Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon | HS.fi" https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011026688.html

Joko sinulla on ollut ilo muuttaa uuteen asuntoon?

Lukuisia tuensaajia on kehotettu muuttamaan halvempaan asuntoon. Tuhansien kotitalouksien viimesijaista tukea on leikattu, kun he eivät ole ohjeistuksesta huolimatta niin tehneet.

Järjestelmän porsaanreiät on hienosti tukittu, eikä tukien hyväksikäyttö ole enää niin helppoa kuin ennen. 

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Muuten joo mutta ku ei riitä niitä halpoja asuntoja kaikille.

Löytyy kyllä. Ei ehkä kaupungin keskustasta tai parhaalta alueelta, mutta löytyy kyllä.

Itse olen yksinhuoltaja ja teen kahta työtä, että voimme asua omakotitalossa lasten kanssa. Viime vuonna saimme vielä pientä asumistukea, joka auttoi lämmityskustannuksiin. Summa oli vähän alle 100e. Mutta ymmärrän tilanteen ja sen, että valtio ei voi hyysätä kaikkia.

Myös minun teinit hakee kesätöitä, joilla maksavat harrastuksia ja muita menoja. Aiemmin pystyin maksamaan ne itse. Nyt olen tosi tukalassa asemassa.

Hinnat ovat nousseet, palkat ei ja lisäksi tukia on leikattu. Meihin vaikutti eniten asumistuen poisto asuntolainavelallisilta eli omistusasunnossa asuvilta, kun ei lapsilisän lisäksi muuta tukea saatu. Tai no elatusmaksut tulee kelasta, mutta n

Oho, tuli näköjään näppäinvirhe. On tosiaan täyttänyt juuri 17-vuotta ja siksi sitä autokouluakin mietimme. 

Vierailija
42/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä halvempia asuntoja saa Helsingistä? Mulla vuokra noussut 10 vuoden aikana 350€ ja asun Hekalla. 

Ei tuo työssäkäyvälle ole kova korotus sillä 10 vuoden aikana myös palkat ovat nousseet. Ja jos olet ollut tuon koko ajan työttömänä, niin miksi sinun edes helsingissä pitäisi asua? Työttömänä voit makoilla missäpäin suomea tahansa halvemmassa asunnossa. Tyhmäkö olet? Tai no, tuo oli tarpeeton kysymys sillä tiedämme molemmat että et ihan täysillä kulje.

En ole työttömänä, olen eläkkeellä. Autoa tai ajokorttia ei ole ja kaikki kaverit asuu täällä ja sairas äitini ,joka tarvitsee jatkuvasti apuani.

Pelkkiä tekosyitä. Muuta vaikka lammille. Siellä on keskustassa asuntoja edullisesti ja pa

Siis millainen ihminen kirjoittaa oikeasti tuollaista tekstiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Aina voi muuttaa kimppakämpään tai asuntolaan. Vastuun ottamista itsestään ja omasta elämästä. Tämä on monelle se aikuistumisen hetki. 

60-vuotias työtön ei mihinkään kimppakämppään muuta enää! Missä nämä asuntolat, joihin voi muuttaa, sijaitsevat? 

Vierailija
44/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikais työttömille tuo on oikeastaan elämän laatua parantava asia koska voi etsiä asunnon sieltä mistä hänelle löytyy myös työtä samalla. Toki tuo on hyvä keino aktivoida myös lyhyemmän aikaa työttömänä olleen henkilön työn hakua.

Kaiken kaikkiaan hyvä ratkaisu ja toimintamalli.

Opettele nyt ensn kirjoittamaan suomen kieltä.

Vierailija
45/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain, että miksi näiden ihmisten vanhemmat ovat olleet niin vastuuttomia, että ovat päästäneet alunperinkään nämä lapsensa muuttamaan pois kotoa, vaikka niillä ei ole minkäänlaisia valmiuksia itsenäiseen elämään?

Nämä ovat yleensä niitä kauhuvuokralaisia jotka pistävät paikat p....ksi! Soluasunnoissa taas kauhukämppiksiä, jotka pilaavat muiden asumisen! 

Vierailija
46/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keisari kirjoitti:

Asuntoja on, kun laitat hakukriteereihin koko maan. Ja seuraava vaihe on se, ettei jokainen todellakaan voi enää saada sitä privaattilukaalia jossa voi yksinään syrjäytyä, pelailla, runkkailla ja juopotella päivät pitkät, vaan siirrytään vähitellen yhteisöasumiseen. Omat lapset asuvat halvoissa soluasunnoissa kun ovat opiskelemassa ja ovat oikein tyytyväisiä. Kyllä samanlainen asumismuoto riittää oikein hyvin työttömällekin.

Vierailija
47/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on paras ja humaanein keino valtion säästämiseen. Ei työtön tarvitse 800 e vuokra-asuntoa kaupungin keskustasta, vaan 400 e pitää riittää. Sillä saa ihmisarvoisen asunnon maaseudulta. Turha vedota, että maaseudulta ei löydy työtä, koska työtä voi hakea edelleen kaupungista ja muuttaa takaisin, kun talous sen kestää.

Vierailija
48/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein ne edulliset asunnot ovat paikkakunnilla joilla ei ole töitä. 

Eli vuosia työttömänä olleelle muutto ei muuta mitään. Yhtä työtön missä tahansa.

Et taida oikein ymmärtää mistä tässä on kyse. Yhteiskunnalla ei ole varaa siihen että valtava määrä ihmisiä asuu kalliisti veronmaksajien kustannuksella. 

Vierailija
49/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Löytyy kyllä. Ei ehkä kaupungin keskustasta tai parhaalta alueelta, mutta löytyy kyllä.

Itse olen yksinhuoltaja ja teen kahta työtä, että voimme asua omakotitalossa lasten kanssa. Viime vuonna saimme vielä pientä asumistukea, joka auttoi lämmityskustannuksiin. Summa oli vähän alle 100e. Mutta ymmärrän tilanteen ja sen, että valtio ei voi hyysätä kaikkia.

Myös minun teinit hakee kesätöitä, joilla maksavat harrastuksia ja muita menoja. Aiemmin pystyin maksamaan ne itse. Nyt olen tosi tukalassa asemassa.

Hinnat ovat nousseet, palkat ei ja lisäksi tukia on leikattu. Meihin vaikutti eniten asumistuen poisto asuntolainavelallisilta eli omistusasunnossa asuvilta, kun ei lapsilisän lisäksi muuta tukea saatu. Tai no elatusmaksut tulee kelasta, mutta ne peritään isältä Kelan toimesta. Hän on katkai

Mun lapsi asuu kotona ja on nostanut opintolainaa. Kyllä sitä edelleen saa vaikka asuu vanhempiensa kanssa. 

Vierailija
50/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavo Väyrysellä oli jalasmökki. Luulisi kelpaavan Kelan asiakkaillekin.

Vierailija
51/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsahdin oman asuinkaupunkini vuokra-asuntotarjonnan hintahaarukassa 200-500 €/kk. Näitä löytyi yli sata kpl. Jos on pitkäaikaistyötön eikä ole enää varaa Helsingin tonnin vuokriin, voi yhtä hyvin tulla tänne länsirannikolle makoilemaan.

Oleskeluyhteiskunta on koulinut valtavan määrän ihmisiä pitämään perusoikeutena sitä ettei työn tai halvemman asunnon perässä tarvitse muuttaa, vaan veronmaksajat lapioivat lisää rahaa taukoamatta hautaan asti jotta pitkäaikaistyötön voisi elää mahdollisimman mukavasti.

Vierailija
52/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on paras ja humaanein keino valtion säästämiseen. Ei työtön tarvitse 800 e vuokra-asuntoa kaupungin keskustasta, vaan 400 e pitää riittää. Sillä saa ihmisarvoisen asunnon maaseudulta. Turha vedota, että maaseudulta ei löydy työtä, koska työtä voi hakea edelleen kaupungista ja muuttaa takaisin, kun talous sen kestää.

400 eurolla saa yksiön kaupunkikeskustastakin mutta se kaupunki ei ole Helsinki.

Vierailija
53/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Asuntoja on, kun laitat hakukriteereihin koko maan. Ja seuraava vaihe on se, ettei jokainen todellakaan voi enää saada sitä privaattilukaalia jossa voi yksinään syrjäytyä, pelailla, runkkailla ja juopotella päivät pitkät, vaan siirrytään vähitellen yhteisöasumiseen. Omat lapset asuvat halvoissa soluasunnoissa kun ovat opiskelemassa ja ovat oikein tyytyväisiä. Kyllä samanlainen asumismuoto riittää oikein hyvin työttömällekin.

Entä jos työtön asuu omassa asunnossa? 

Vierailija
54/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Soluasumista ei ole tarkoitettu vakituiseksi asumismuodoksi! Kuka näitä 'yhteisöasuntoja' valvoo? 

Vierailija
55/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutat varmaan itsekin kolmen kuukauden välein! 

Vierailija
56/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Aina voi muuttaa kimppakämpään tai asuntolaan. Vastuun ottamista itsestään ja omasta elämästä. Tämä on monelle se aikuistumisen hetki. 

60-vuotias työtön ei mihinkään kimppakämppään muuta enää! Missä nämä asuntolat, joihin voi muuttaa, sijaitsevat? 

Minuakin kiinnostaa nämä asuntolat. Missä niitä on?

Vierailija
57/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on todella yksinkertaista porukkaa! Annetaan 'hyviä' neuvoja tajuamatta, että työttömät eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä! Suurin osa työttömistä varmaan menee töihin, jos tiedossa on asiallinen paikka ja palkka vähän muutakin kuin yhdeksän euroa päivässä. Nämä tollot eivät tajua, ettei perheellinen ihminen muuta lasten kanssa mihinkään kimppakämppään tai soluasuntoon! Syrjäytyneiden asuttama asuntolakaan ei ole lapsiperheelle turvallinen paikka! 

Vierailija
58/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

No, itse varmaan miettisin asunnon myymistä ja uuden ostamista sieltä syrjemmältä, josta myyntituloilla voi saada kivan asunnon ja rahaakin jää mukavasti sukanvarteen. Itse olen katsonut asuntoja esim. Lahden lähellä olevista kunnista. 

Vierailija
59/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Soluasumista ei ole tarkoitettu vakituiseksi asumismuodoksi! Kuka näitä 'yhteisöasuntoja' valvoo? 

Onko niitä saatavana 56-vuotiaille työssä käyville myös? Olen luullut, että ovat opiskelijoille, ja heillekin niiden saamisessa on haastetta.

Vierailija
60/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

No, itse varmaan miettisin asunnon myymistä ja uuden ostamista sieltä syrjemmältä, josta myyntituloilla voi saada kivan asunnon ja rahaakin jää mukavasti sukanvarteen. Itse olen katsonut asuntoja esim

Sehän on kiva idea. Lahtelaisena voin kuitenkin sanoa, ettei ole kovin hääppöiset työmarkkinat täällä.