Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon.

Vierailija
14.02.2025 |

"Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon | HS.fi" https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011026688.html

Joko sinulla on ollut ilo muuttaa uuteen asuntoon?

Lukuisia tuensaajia on kehotettu muuttamaan halvempaan asuntoon. Tuhansien kotitalouksien viimesijaista tukea on leikattu, kun he eivät ole ohjeistuksesta huolimatta niin tehneet.

Järjestelmän porsaanreiät on hienosti tukittu, eikä tukien hyväksikäyttö ole enää niin helppoa kuin ennen. 

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me muutetaan. Aiemmin kulut 900 €/kk ja uudessa 750 €/kk. Emme saa toimeentulotukea.

Ja kohta vuokra nousee! 

Varmasti mutta olisi noilta noussut vuokra siinä toisessakin asunnossa aivan varmasti. Jotenkin huvittavaa että aina näissä keskusteluissa tuodaan ilmi miten vain siinä halvassa asunnossa vuokra nousee. Säästävät 150 euroa OMAA rahaa kuukaudessa ja tuskin tilanne ainakaan huonommaksi muuttuu jatkossa. Vuokrat kun helposti nousevat prosenttimääräisesti eli kalliimmassa enemmän. 

Vierailija
102/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Muuten joo mutta ku ei riitä niitä halpoja asuntoja kaikille.

Aina voi muuttaa kimppakämpään tai asuntolaan. Vastuun ottamista itsestään ja omasta elämästä. Tämä on monelle se aikuistumisen hetki. 

Mutta kun ei voi.

Kela rankaisee kimppakämppään muuttanutta 100e pienemmällä toimeentulotuen perusosalla.

No onhan sun kulutkin pienemmät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä halvempia asuntoja saa Helsingistä? Mulla vuokra noussut 10 vuoden aikana 350€ ja asun Hekalla. 

Ei tuo työssäkäyvälle ole kova korotus sillä 10 vuoden aikana myös palkat ovat nousseet. Ja jos olet ollut tuon koko ajan työttömänä, niin miksi sinun edes helsingissä pitäisi asua? Työttömänä voit makoilla missäpäin suomea tahansa halvemmassa asunnossa. Tyhmäkö olet? Tai no, tuo oli tarpeeton kysymys sillä tiedämme molemmat että et ihan täysillä kulje.

En ole työttömänä, olen eläkkeellä. Autoa tai ajokorttia ei ole ja kaikki kaverit asuu täällä ja sairas äitini ,joka tarvitsee jatkuvasti apuani.

Pelkkiä tekosyitä. Muuta vaikka lammille. Siellä on keskustassa asuntoja edullisesti ja pa

Kavereita saa aina uusia! Ei todellakaan saa, jos on jo nelissäkymmenissä ja sinkku! Sen ikäiset ovat yleensä jo naimisissa ja perheellisiä. 

Vierailija
104/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Asuntoja on, kun laitat hakukriteereihin koko maan. Ja seuraava vaihe on se, ettei jokainen todellakaan voi enää saada sitä privaattilukaalia jossa voi yksinään syrjäytyä, pelailla, runkkailla ja juopotella päivät pitkät, vaan siirrytään vähitellen yhteisöasumiseen. Omat lapset asuvat halvoissa soluasunnoissa kun ovat opiskelemassa ja ovat oikein tyytyväisiä. Kyllä samanlainen asumismuoto riittää oikein hyvin työttömällekin.

Et taida olla tietoinen, että joka kunnassa on omat minimirajat? Eli jos saat Helsingissä ukaasin muuttaa esim. 800€ asuntoon 1000€ sijaan tai tukea leikataan esim. 100€ ja muutat 800€ asuntoon Lahteen, saat kohta ukaasin Lahdesta että muutapa 600€ asuntoon. 

Ja oletko tosissasi sitä mieltä, että esim perheellisen työttömän pitäisi muuttaa kimppakämppään? Entä iäkkään esim. 55-vuotiaan, jolla on vaikka 40v työura takana? Että kaikki kamat myyntiin vaan ja kimppakämppään odottelemaan eläkepäiviä 🤣 aina välillä joku päästelee suustaan näitä kokkariunelmia ilman minkäänlaista kykyä ajatella asioita loppuun saakka. Tunnetko edes yhtään työtöntä?

Vierailija
105/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Asuntoja on, kun laitat hakukriteereihin koko maan. Ja seuraava vaihe on se, ettei jokainen todellakaan voi enää saada sitä privaattilukaalia jossa voi yksinään syrjäytyä, pelailla, runkkailla ja juopotella päivät pitkät, vaan siirrytään vähitellen yhteisöasumiseen. Omat lapset asuvat halvoissa soluasunnoissa kun ovat opiskelemassa ja ovat oikein tyytyväisiä. Kyllä samanlainen asumismuoto riittää oikein hyvin työttömällekin.

Et taida olla tietoinen, että joka kunnassa on omat minimirajat? Eli jos saat Helsingissä ukaasin muuttaa esim. 800€ asuntoon 1000€ sijaan tai tukea leikataan esim. 100€ ja muutat 800€ asuntoon Lahteen, saat kohta ukaasin Lahdesta että muutapa 600€ asuntoon. 

Ja oletko tosissasi sitä mieltä, että es

Sanominen on niin helppoa, varsinkaan kun asiat eivät itseä koske! Ulkopuolisten on aina niin hyvä tulla neuvomaan! 

Vierailija
106/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Ja oletko tosissasi sitä mieltä, että es

Ei hän tunne yhtään työtöntä! Hän katselee asioita omasta ahtaasta kuplastaan! Työttömät ovat hänelle yhtä ja samaa massaa, työnvieroksujia, jotka eivät tarvitse muuta kuin keppiä ja kurjistamista! Tuet ovat liian suuret! 

Vierailija
107/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela muuttaa kohta Walrussian Suur Ruhtinas Kuntaan stn

Vierailija
108/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Sanominen on niin helppoa, varsinkaan kun asiat eivät itseä koske! Ulkopuolisten on aina niin hyvä tulla neuvomaan! 

Ja minkähän takia tämä ei itseä koske.

Ihan sen takia, että maksan asumiseni ja elämiseni ihan itse. Ei todellakaan pätkääkään häiritse asumistuen tai toimeentulotuen leikkaukset. Eipä tule myöskään kukaan sanomaan mitään asumiskuluista tai asuinpaikasta.  

Mitäpä, jos sinäkin joskus kokeilisit.

Vierailija
109/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä maksan asumiseni ja elämiseni itse ja mielelläni maksan myös veroja! Asumistuen ja toimeentulotuen leikkaukset eivät koske minua, mutta jotakuta toista ne koskevat, ehkä todella paljonkin! Niin, mutta ainahan voi mennä töihin. Palkallisia töitä ei vaan nyt ole kauheasti tarjolla! 

Vierailija
110/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minä maksan asumiseni ja elämiseni itse ja mielelläni maksan myös veroja! Asumistuen ja toimeentulotuen leikkaukset eivät koske minua, mutta jotakuta toista ne koskevat, ehkä todella paljonkin! Niin, mutta ainahan voi mennä töihin. Palkallisia töitä ei vaan nyt ole kauheasti tarjolla! 

Olen asunut pääkaupunkiseudun kehyskunnassa useita kymmeniä vuosia ja käynyt samaan aikaan Helsingissä töissä. Kehyskunnassa asun siksi, että sieltä mulla oli varaa hankkia asunto. Koko tänä aikana mulle ei ole tullut edes mieleen, että Helsingissä asuminen olisi joku ihmisoikeus ja jonkun pitäisi kustantaa mulle asunto Helsingissä. Nyt osalla näyttää olevan sellainen kuvitelma. Mitään ei olla valmiita tekemään sen suhteen, että asumiskulut pienenevät.

Vierailija
111/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on maksaja?

Maksajalla on omat oikeutensa. 

Katsokaa Kelan maksamat etuudet, tuet jotka ovat Suomen oloissa todella suuret. 

Eletään myöskin velaksi, kaikki tietää mitä on elää velaksi. 

Vierailija
112/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo joka kirjoitti että tunnetko viestin 104 ja kysyin tunteeko tuo kimppakämppä-ehdottelija yhtään työtöntä. Niin kun joku tuossa meinasi että asia ei koske häntä koska hän maksaa asumisensa itse niin haloo!! Asia ei minuakaan HENKILÖKOHTAISESTI koske, mutta en elä niin pilvilinnoissa, että kuvittelisin 37-vuotiaana, etten koskaan joutuisi työttömäksi. Ja normaaleilla ihmisillä on myös empatiakykyä. Omassa milleniaaliympyröissäni on aivan tavallista, että joku tuttava on välillä työtön ja se on ihan normaalia. Onneksi useimmiten työttömyysjaksot eivät omassa tuttavapiirissä ole kestäneet puolta vuotta pidempään. Työttömänä on satojatuhansia, ja on aivan idioottia kuvitella, että nämä kaikki ovat jotain syrjäytyneitä ja/tai juoppoja. Ja lisäksi asumistukea saavia työssäkäyviä tähän päälle vielä satojatuhansia. Nyt valoja päälle. 

Vierailija
113/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo joka kirjoitti että tunnetko viestin 104 ja kysyin tunteeko tuo kimppakämppä-ehdottelija yhtään työtöntä. Niin kun joku tuossa meinasi että asia ei koske häntä koska hän maksaa asumisensa itse niin haloo!! Asia ei minuakaan HENKILÖKOHTAISESTI koske, mutta en elä niin pilvilinnoissa, että kuvittelisin 37-vuotiaana, etten koskaan joutuisi työttömäksi. Ja normaaleilla ihmisillä on myös empatiakykyä. Omassa milleniaaliympyröissäni on aivan tavallista, että joku tuttava on välillä työtön ja se on ihan normaalia. Onneksi useimmiten työttömyysjaksot eivät omassa tuttavapiirissä ole kestäneet puolta vuotta pidempään. Työttömänä on satojatuhansia, ja on aivan idioottia kuvitella, että nämä kaikki ovat jotain syrjäytyneitä ja/tai juoppoja. Ja lisäksi asumistukea saavia työssäkäyviä tähän päälle vielä satojatuhansia. Nyt valoja päälle. 

On ihan ok, että pienituloisia tuetaan tietyssä määrin. Etenkin tilapäisissä työttömyys- yms aikana. Mutta silloin, kun oletetaan, että jatkuvasti on saatava sellaista tukea, joka mahdollistaa asumisen keskustayksiössä/kaksiossa, niin silloin on syytä viheltää peli poikki.

Tiedän, että suurin osa täällä kirjoittelijoista on trolleja, joiden ainut tarkoitus on ärsyttää ja saada aikaan vastakkainasettelua. Saada työssäkäyvät itsemaksavat ärsyyntymään noihin vapaamatkustajiin, jotka vain vaativat ja vaativat. Valitettavasti he välillä onnistuvat, ja saavat aikaan sen, että kaikki tuensaajat niputetaan samaan kastiin.

Vierailija
114/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut pääkaupunkiseudun kehyskunnassa useita kymmeniä vuosia ja käynyt samaan aikaan Helsingissä töissä. Kehyskunnassa asun siksi, että sieltä mulla oli varaa hankkia asunto. Koko tänä aikana mulle ei ole tullut edes mieleen, että Helsingissä asuminen olisi joku ihmisoikeus ja jonkun pitäisi kustantaa mulle asunto Helsingissä. Nyt osalla näyttää olevan sellainen kuvitelma. Mitään ei olla valmiita tekemään sen suhteen, että asumiskulut pienenevät.

Edelleenkään Kela ei maksa kenenkään asuntoa sataprosenttisesti, vaan itsellekin jää aina maksettavaa! Lisäksi asumistuessa on tulorajat ja vuokranormit! 

Vierailija
115/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on maksaja?

Maksajalla on omat oikeutensa. 

Katsokaa Kelan maksamat etuudet, tuet jotka ovat Suomen oloissa todella suuret. 

Eletään myöskin velaksi, kaikki tietää mitä on elää velaksi. 

Ja enemmistö Kelan tuista taitaa mennä muualta tulleille! 

Vierailija
116/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että rumassa läävässä joutuu asumaan. 

Onneksi olen aina tykännyt vaatteista ja ostan niitä joka viikko. Satsaan vaatteisiin. 

Vierailija
117/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin muuttaa mutta sitten pitäisi mennä niin metsään että tarvii auton.

Vierailija
118/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Vierailija
119/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset saavat jatkossakin omistusasuntoon asumistukea. 

Vierailija
120/157 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/

Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.