Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon.

Vierailija
14.02.2025 |

"Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon | HS.fi" https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011026688.html

Joko sinulla on ollut ilo muuttaa uuteen asuntoon?

Lukuisia tuensaajia on kehotettu muuttamaan halvempaan asuntoon. Tuhansien kotitalouksien viimesijaista tukea on leikattu, kun he eivät ole ohjeistuksesta huolimatta niin tehneet.

Järjestelmän porsaanreiät on hienosti tukittu, eikä tukien hyväksikäyttö ole enää niin helppoa kuin ennen. 

Kommentit (157)

Vierailija
61/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsahdin oman asuinkaupunkini vuokra-asuntotarjonnan hintahaarukassa 200-500 €/kk. Näitä löytyi yli sata kpl. Jos on pitkäaikaistyötön eikä ole enää varaa Helsingin tonnin vuokriin, voi yhtä hyvin tulla tänne länsirannikolle makoilemaan.

Oleskeluyhteiskunta on koulinut valtavan määrän ihmisiä pitämään perusoikeutena sitä ettei työn tai halvemman asunnon perässä tarvitse muuttaa, vaan veronmaksajat lapioivat lisää rahaa taukoamatta hautaan asti jotta pitkäaikaistyötön voisi elää mahdollisimman mukavasti.

Kuka muuttaa 3kk työsopparin takia johonkin hevonkuuseen? Muuttaminen ei ole kauhean halpaa! Aika monet työt ovat määräaikaisia. Lisäksi näihinkin pätkiin on yleensä hakijoita omalta paikkakunnalta ja lähikunnista! 

Vierailija
62/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on paras ja humaanein keino valtion säästämiseen. Ei työtön tarvitse 800 e vuokra-asuntoa kaupungin keskustasta, vaan 400 e pitää riittää. Sillä saa ihmisarvoisen asunnon maaseudulta. Turha vedota, että maaseudulta ei löydy työtä, koska työtä voi hakea edelleen kaupungista ja muuttaa takaisin, kun talous sen kestää.

Muutat varmaan itsekin kolmen kuukauden välein! 

En, mutta olen tehnyt 36 vuotta kovaa työtä. En tee sitä sen vuoksi, että ikänsä työttömänä ollut saisi elää paremmin kuin minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsahdin oman asuinkaupunkini vuokra-asuntotarjonnan hintahaarukassa 200-500 €/kk. Näitä löytyi yli sata kpl. Jos on pitkäaikaistyötön eikä ole enää varaa Helsingin tonnin vuokriin, voi yhtä hyvin tulla tänne länsirannikolle makoilemaan.

Oleskeluyhteiskunta on koulinut valtavan määrän ihmisiä pitämään perusoikeutena sitä ettei työn tai halvemman asunnon perässä tarvitse muuttaa, vaan veronmaksajat lapioivat lisää rahaa taukoamatta hautaan asti jotta pitkäaikaistyötön voisi elää mahdollisimman mukavasti.

Kuka muuttaa 3kk työsopparin takia johonkin hevonkuuseen? Muuttaminen ei ole kauhean halpaa! Aika monet työt ovat määräaikaisia. Lisäksi näihinkin pätkiin on yleensä hakijoita omalta paikkakunnalta ja lähikunnista! 

Ei kukaan itse, mutta muille näitä on kiva suositella.

Vierailija
64/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini on elänyt tuilla koko ikänsä. Lisäksi tehnyt viisi lasta, joista neljä elää tuilla. Työkaverin mies ei ole ollut työelämässä kymmeniin vuosiin, vaan elää tuilla. 

Minusta on sairasta, että samat perheet ja suvut ovat viimesijaisen tuen saajana yhtäjaksoisesti 50 vuotta tai enemmän.

Totta. Mutta ovat aika onnetonta porukkaa, ei tartte kadehtia. Luusereita tuollaiset. 

Vierailija
65/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on muuttanut halvempiin jo ennakolta eli eivät odottaneet Kelan päätöstä kun tiesivät tuen pienenevän. He ovat jo vieneet ne halvimmat ja aiemmin ei niin halutut asunnot. Nyt markkinoiden halvimmista kilpaillaan se mitä tarjolla. 

Vierailija
66/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on paras ja humaanein keino valtion säästämiseen. Ei työtön tarvitse 800 e vuokra-asuntoa kaupungin keskustasta, vaan 400 e pitää riittää. Sillä saa ihmisarvoisen asunnon maaseudulta. Turha vedota, että maaseudulta ei löydy työtä, koska työtä voi hakea edelleen kaupungista ja muuttaa takaisin, kun talous sen kestää.

En, mutta olen tehnyt 36 vuotta kovaa työtä. En tee sitä sen vuoksi, että ikänsä työttömänä ollut saisi elää paremmin kuin minä.

Eikä eläkään, paitsi jos et ymmärrä rahan käytöstä mitään.

Vierailija
67/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on koko ikänsä työtön, niin todennäköisesti on A) heikkolahjainen tai B) nuorena syrjäytynyt tai syrjäytetty! Itse ainakaan en tunne ketään tällaista henkilöä! 

Vierailija
68/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaan asuntoon muuttaminen ei olisi huono idea, jos se asunto pysyisi halpana. Vuokrankorotusten jälkeen jossain vaiheessa, todennäköisesti jo 2v päästä, on taas muutettava, koska asunto on kallis, jos ei ole työllistynyt tai jos kuuluisi työkyvyttömyyden takia eläkkeelle mutta Kela on toista mieltä.

Plus lapsiperheille on kivaa muuttaa 2v välein. Monet työttömät ovat perheellisiä ja naimisissa.

Ai joo ja ne Kelan hyväksymät asumiskustannukset ovat kuntakohtaisia. Jos Helsingin raja on vaikka 680€ se ei tarkoita, että maaseutukylällä on sama raja. Siellä raja on esim 409€.

Vierailija
69/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienissäkin kaupungeissa on aika kalliit vuokrat. Työttömän joka hakee töitä on ihan hullua muuttaa jonnekin muutaman tuhannen asukkaan perähikiälle halvan asunnon perässä. 

Vasta etsittiin avustettavani kanssa hänelle asuntoa (n.40 000 asukkaan kaupunki). Hänellä oli budjettina alle 500e. Ihan hirveitä luukkuja suurin osa. Ei mitään remontteja tehty. Keittiöissä kodinkoneet vuodelta -80 ja kylppäreissä muovimatot ja -seinät repsottaa. Ikkunoista käy viima ja parvekkeille uskalla edes astua kun ei tiedä löytääkö maasta itsensä. Vuokraisännät ylpeinä esittelee omia remonttivirityksiä jotka eivät ole nähneetkään sanaa turvallisuus tai käytännöllisyys. Perintökämppiä joissa edelleen haisee edesmenneen mummon kuset ja paskat. 

Vierailija
70/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on paras ja humaanein keino valtion säästämiseen. Ei työtön tarvitse 800 e vuokra-asuntoa kaupungin keskustasta, vaan 400 e pitää riittää. Sillä saa ihmisarvoisen asunnon maaseudulta. Turha vedota, 2että maaseudulta ei löydy työtä, koska työtä voi hakea edelleen kaupungista ja muuttaa takaisin, kun talous sen kestää.

Joo, veroilla hankittu yhteiskuntarauhan ajatushan on ihan tylsä, parempi että meilläkin työttömät, sairaat, mielisairaat, vammaiset jne asuvat kaduilla Kalifornian tyyliin. Slummit ja katuryöstöt kunniaan! Saadaan ihan oikea mafia tänne Japanin tyyliin rikastuttamaan ja tarjoamaan töitä ihmisille, Helsingin nuorten katujengit onkin ihan Teketappikamaa :)

Vierailija
71/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt kovaa työtä suunnilleen saman verran. Silti olen nyt joutunut tilanteeseen, jossa työtä ei ole kuin satunnaisesti. Tiedä, vaikka sinuakin vielä onni potkaisisi.

Vierailija
72/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keisari kirjoitti:

Muuten joo mutta ku ei riitä niitä halpoja asuntoja kaikille.

Asuntoja on, kun laitat hakukriteereihin koko maan. Ja seuraava vaihe on se, ettei jokainen todellakaan voi enää saada sitä privaattilukaalia jossa voi yksinään syrjäytyä, pelailla, runkkailla ja juopotella päivät pitkät, vaan siirrytään vähitellen yhteisöasumiseen. Omat lapset asuvat halvoissa soluasunnoissa kun ovat opiskelemassa ja ovat oikein tyytyväisiä. Kyllä samanlainen asumismuoto riittää oikein hyvin työttömällekin.

Soluasumista ei ole tarkoitettu vakituiseksi asumismuodoksi! Kuka näitä 'yhteisöasuntoja' valvoo? 

Onko niitä saatavana 56-vuotiaille työssä käyville myös? Olen luullut, että ovat opiskelijoille, ja heillekin niiden saamisessa on haastetta.

Kun ei niitä soluasuntoja juurikaan enää ole pääkaupunkiseudun ulkopuolella! Opiskelija-asuntosäätiöt ovat halunneet eroon tästä ongelmallisesta asumismuodosta! 

Vierailija
73/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpaan asuntoon muuttaminen ei olisi huono idea, jos se asunto pysyisi halpana. Vuokrankorotusten jälkeen jossain vaiheessa, todennäköisesti jo 2v päästä, on taas muutettava, koska asunto on kallis, jos ei ole työllistynyt tai jos kuuluisi työkyvyttömyyden takia eläkkeelle mutta Kela on toista mieltä.

Plus lapsiperheille on kivaa muuttaa 2v välein. Monet työttömät ovat perheellisiä ja naimisissa.

Ai joo ja ne Kelan hyväksymät asumiskustannukset ovat kuntakohtaisia. Jos Helsingin raja on vaikka 680€ se ei tarkoita, että maaseutukylällä on sama raja. Siellä raja on esim 409€.

Vuokra nousee asui missä tahansa. Käyn työssä enkä siis tietenkään saa asumistukea. Kaksiosta vuokra 470 euroa kaupungin keskustassa. Yksiö syrjemmällä olisi huomattavasti halvempi. Jopa alle 300 eurolla löytyy välillä.

Vierailija
74/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistetään perheitä ja sukuja, eiku... 

Suomalaiset pakotetaan muuttamaan kauemmas perheestään ja läheisistään kun Suomessa ei riitä töitä kaikille, ok. 

Vierailija
75/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä markkinat ihan itse korjaisivat hintatason ja asuntojen tarjonnan, kunhan valtio ei vain tulisi väliin sekoilemaan tukiensa kanssa.

Vierailija
76/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin järkevää minusta.  Eihän  kela ketään edes vaadi muuttamaan vaan vähentää vaan tulis!

Nimenomaan järkevää, jos esim. jos vuosia asunut asunnossa johon ei olisi varaa, niin hyvä että edes muut siitä sanoo. Järjen käyttö pitäisi olla kyllä kaikille sallittua.

Vierailija
77/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt kovaa työtä suunnilleen saman verran. Silti olen nyt joutunut tilanteeseen, jossa työtä ei ole kuin satunnaisesti. Tiedä, vaikka sinuakin vielä onni potkaisisi.

Et siis saanut tuossa ajassa mitään säästöön? Eli elit paremin kuin se tuilla elävä. Siksi sinulle ei jäänyt mitään.

Työttömällä on mahdollisuus harrastaa liikuntaa, kultturia tai luontoelämyksiä. Työssäkäyvällä mahdollisuus on rajatumpi. 

Vierailija
78/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän paikkakunnalla noin 100km Helsingistä, hyvien juna- ja bussiyhteyksien päässä, halvin vuokra-asunto on rivitaloyksiö 150e/kk. Suurin osa yksiöistä on 250-350e/kk. Osaan sisältyy vedet ja sähköt vuokraan ja näitä on montakymmentä tarjolla. Voi muuttaa vaikka koko työkyvyttömän ja ikääntyneen suvun kanssa samaan kortteliin asumaan, niin on seuraa ja voi auttaa sairaita.

Tai, jos on pakko jäädä Helsinkiin, niin mene töihin. Ne ottaa eläkeläisiäkin ainakin hoitoalalle. Valintoja.

Pääseekö eläköitynyt lvi-asentaja hoitoalalle töihin? Eikö sinne vaadita alan koulutus? 

Vierailija
79/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä asumistuki joutaa pois. 

Ei yhteiskunta voi lapioida loputtomiin kahta miljardia euroa vuodessa asuntosijoittajien taskuun, vaan jokainen ihminen hakeutukoon asumaan oman varallisuuden mukaiseen asuntoon. Pidemmän päälle tällä olisi tervehdyttävä vaikutus koko yhteiskuntaan. 

Voitaisiinko ensiksi poistaa puoluetuet? Miksi veronmaksajien rahoja pitää käyttää poliittisten yhdistysten toiminnan ylläpitämiseen, vaikka niillä on jäsenmaksut ja muitakin tapoja hankkia tuloja? Purrakin voi virkata patalappuja ja Petteri vuolla voiveitsiä, joita puolueensa sitten myyvät tulojen hankkimiseksi. 

Vierailija
80/157 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkasi ei varmaan ole sitten ollut suuren suuri!