Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon.
"Kela tuhansille suomalaisille: Muuttakaa halvempaan asuntoon | HS.fi" https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011026688.html
Joko sinulla on ollut ilo muuttaa uuteen asuntoon?
Lukuisia tuensaajia on kehotettu muuttamaan halvempaan asuntoon. Tuhansien kotitalouksien viimesijaista tukea on leikattu, kun he eivät ole ohjeistuksesta huolimatta niin tehneet.
Järjestelmän porsaanreiät on hienosti tukittu, eikä tukien hyväksikäyttö ole enää niin helppoa kuin ennen.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on elänyt tuilla koko ikänsä. Lisäksi tehnyt viisi lasta, joista neljä elää tuilla. Työkaverin mies ei ole ollut työelämässä kymmeniin vuosiin, vaan elää tuilla.
Minusta on sairasta, että samat perheet ja suvut ovat viimesijaisen tuen saajana yhtäjaksoisesti 50 vuotta tai enemmän.
Mitä tarkoittaa, että työkaveri elänyt tuilla koko ikänsä? Saako palkan lisäksi tukia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille riittää kyllä asuntoja hyvinkin.
Esimerkiksi kainuussakin on paljon edullisia vanhoja taloja.
Ei työtön joka on 10-20 vuotta tottunut elämään kaupungin keskustassa sopeudu asumaan paikassa jossa lähimpiin palveluihin on yli 200 metriä matkaa.
No kyllä sopeutuu, kun tajuaa, että jää enemmän rahaa käteen. Saattavat viimeiseen asti yrittää, mutta kyllä sopeutuvat tai sitten eivät sopeudu mihinkään muuhunkaan ja ihmisillä on tapana sopeutua. Pahempaankin voi joutua sopeutumaan.
Kimppakämpät tekee komebäkin. Yhteisöllisyys on taas in!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä halvempia asuntoja saa Helsingistä? Mulla vuokra noussut 10 vuoden aikana 350€ ja asun Hekalla.
Ei tuo työssäkäyvälle ole kova korotus sillä 10 vuoden aikana myös palkat ovat nousseet. Ja jos olet ollut tuon koko ajan työttömänä, niin miksi sinun edes helsingissä pitäisi asua? Työttömänä voit makoilla missäpäin suomea tahansa halvemmassa asunnossa. Tyhmäkö olet? Tai no, tuo oli tarpeeton kysymys sillä tiedämme molemmat että et ihan täysillä kulje.
En ole työttömänä, olen eläkkeellä. Autoa tai ajokorttia ei ole ja kaikki kaverit asuu täällä ja sairas äitini ,joka tarvitsee jatkuvasti apuani.
Pelkkiä tekosyitä. Muuta vaikka lammille. Siellä on keskustassa asuntoja edullisesti ja palvelut aivan vieressä. Kavereita saa aina uusia ja vanha äitisi voi muuttaa mukanasi. Lammilla on ihan kaunis kirkko ja hautuumaa teille molemmille vielä bonuksena. Vastaavia paikkoja on koko suomi täynnä. Täysin järjetöntä eläkeläisten asua helsingin keskustassa yhteiskunnan rasitteena nostamassa vuokra-asuntojen hintoja. Ymmärrätkö vanhus, että työssäkäyvät ihmiset joutuvat sinun itsekkyytesi vuoksi jonottamaan niitä asuntoja? Odottamaan että sinä ja äitisi kuolette ja teette tilaa kunnon ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Keisari kirjoitti:
Muuten joo mutta ku ei riitä niitä halpoja asuntoja kaikille.
Löytyy kyllä. Ei ehkä kaupungin keskustasta tai parhaalta alueelta, mutta löytyy kyllä.
Itse olen yksinhuoltaja ja teen kahta työtä, että voimme asua omakotitalossa lasten kanssa. Viime vuonna saimme vielä pientä asumistukea, joka auttoi lämmityskustannuksiin. Summa oli vähän alle 100e. Mutta ymmärrän tilanteen ja sen, että valtio ei voi hyysätä kaikkia.
Myös minun teinit hakee kesätöitä, joilla maksavat harrastuksia ja muita menoja. Aiemmin pystyin maksamaan ne itse. Nyt olen tosi tukalassa asemassa.
Hinnat ovat nousseet, palkat ei ja lisäksi tukia on leikattu. Meihin vaikutti eniten asumistuen poisto asuntolainavelallisilta eli omistusasunnossa asuvilta, kun ei lapsilisän lisäksi muuta tukea saatu. Tai no elatusmaksut tulee kelasta, mutta ne peritään isältä Kelan toimesta. Hän on katkai
I think i like you 🤗
Katsahdin oman asuinkaupunkini vuokra-asuntotarjonnan hintahaarukassa 200-500 €/kk. Näitä löytyi yli sata kpl. Jos on pitkäaikaistyötön eikä ole enää varaa Helsingin tonnin vuokriin, voi yhtä hyvin tulla tänne länsirannikolle makoilemaan.
Heti, kun muutat pienemmälle paikkakunnalle, voi asumiskulut tippua. Jos ei oo 5 vuoteen saanut Helsingistä töitä, miksi nytkään saisi
Vierailija kirjoitti:
Keisari kirjoitti:
Muuten joo mutta ku ei riitä niitä halpoja asuntoja kaikille.
Löytyy kyllä. Ei ehkä kaupungin keskustasta tai parhaalta alueelta, mutta löytyy kyllä.
Itse olen yksinhuoltaja ja teen kahta työtä, että voimme asua omakotitalossa lasten kanssa. Viime vuonna saimme vielä pientä asumistukea, joka auttoi lämmityskustannuksiin. Summa oli vähän alle 100e. Mutta ymmärrän tilanteen ja sen, että valtio ei voi hyysätä kaikkia.
Myös minun teinit hakee kesätöitä, joilla maksavat harrastuksia ja muita menoja. Aiemmin pystyin maksamaan ne itse. Nyt olen tosi tukalassa asemassa.
Hinnat ovat nousseet, palkat ei ja lisäksi tukia on leikattu. Meihin vaikutti eniten asumistuen poisto asuntolainavelallisilta eli omistusasunnossa asuvilta, kun ei lapsilisän lisäksi muuta tukea saatu. Tai no elatusmaksut tulee kelasta, mutta ne peritään isältä Kelan toimesta. Hän on katkai
Miksi et saa lapsilisää 16-vuotiaasta,sitä maksetaan kunnes lapsi täyttää 17?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä halvempia asuntoja saa Helsingistä? Mulla vuokra noussut 10 vuoden aikana 350€ ja asun Hekalla.
Ei tuo työssäkäyvälle ole kova korotus sillä 10 vuoden aikana myös palkat ovat nousseet. Ja jos olet ollut tuon koko ajan työttömänä, niin miksi sinun edes helsingissä pitäisi asua? Työttömänä voit makoilla missäpäin suomea tahansa halvemmassa asunnossa. Tyhmäkö olet? Tai no, tuo oli tarpeeton kysymys sillä tiedämme molemmat että et ihan täysillä kulje.
En ole työttömänä, olen eläkkeellä. Autoa tai ajokorttia ei ole ja kaikki kaverit asuu täällä ja sairas äitini ,joka tarvitsee jatkuvasti apuani.
Pelkkiä tekosyitä. Muuta vaikka lammille. Siellä on keskustassa asuntoja edullisesti ja pa
Jos työssäkäyvät eivät saa oma asuntoa niin nämä"paremmat ihmiset"voivat ihan rauhassa odottaa omaa vuoroaan.
Usein ne edulliset asunnot ovat paikkakunnilla joilla ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan usea päätyy palaamaan kotiin vanhempiensa luokse asumaan?
Ei huono vaihtoehto sekään. Reppana lapsi joka ei pärjää maailmalla vielä taloudellisesti ,palaa kotiin ja alkaa hoivaamaan vanhempiaan. Tämä keventää myös vanhusten huollon taakkaa.
Aika usein näissä tapauksissa mummo elättää reppanaa poikaa, ja mummon hoitotaakka lisääntyy. Sen varran näitä tapauksia tullut nähtyä.
Tyttäristä vanhus voi jopa hyötyä.
Sulla on aika kovat miesvihat😂
Ei ole suomalaisen työttömän vika, että valtio tuo tänne halpatyövoimaa
Vierailija kirjoitti:
Katsahdin oman asuinkaupunkini vuokra-asuntotarjonnan hintahaarukassa 200-500 €/kk. Näitä löytyi yli sata kpl. Jos on pitkäaikaistyötön eikä ole enää varaa Helsingin tonnin vuokriin, voi yhtä hyvin tulla tänne länsirannikolle makoilemaan.
Meidän paikkakunnalla noin 100km Helsingistä, hyvien juna- ja bussiyhteyksien päässä, halvin vuokra-asunto on rivitaloyksiö 150e/kk. Suurin osa yksiöistä on 250-350e/kk. Osaan sisältyy vedet ja sähköt vuokraan ja näitä on montakymmentä tarjolla. Voi muuttaa vaikka koko työkyvyttömän ja ikääntyneen suvun kanssa samaan kortteliin asumaan, niin on seuraa ja voi auttaa sairaita.
Tai, jos on pakko jäädä Helsinkiin, niin mene töihin. Ne ottaa eläkeläisiäkin ainakin hoitoalalle. Valintoja.
Hyvä uudistus! Nyt pienipalkkasille löytyy paremmin asuntoja, kun Kelan loiset häädetty pois. Yksikin asui Tampereen keskustassa ja nyt jossain lähiössä. Kämppään muutti kollegani. 😊
Miksi tukea ei makseta suoraan vuokranantajalle? Tuki menisi sinne minne pitääkin ja vuokranantaja voisi perustella paremmin miksi vuokran määrä on mitä on.
Työttömien paikkoja ovat lähiöt ja pienet kaupungit.
Vierailija kirjoitti:
Eli vuosia työttömänä olleelle muutto ei muuta mitään. Yhtä työtön missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän paikkakunnalla on töitä. Isoihin kaupunkeihin on noin 50km ja junat kulkee hyvin sekä bussit, jos ei täältä löydy töitä. Vuokrat yksiöihin alle 400e, joten hyvin jää rahaa bussi- tai junalippuihin tai vaikka siihen, että hommaa oman auton. Kaveri asuu Helsingissä ja yksiön vuokra on tonnin. Täällä halvimmat yksiöt on noin 200e/kk ja vitosella pääsee Helsinkiin alle tunnissa lähijunalla, jos haluaa sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vain, että miksi näiden ihmisten vanhemmat ovat olleet niin vastuuttomia, että ovat päästäneet alunperinkään nämä lapsensa muuttamaan pois kotoa, vaikka niillä ei ole minkäänlaisia valmiuksia itsenäiseen elämään?
Joo minä en päästä. Asuvat kotona ja keräävät rahaa. Ei taida sekään miellyttää ulkoouolisia.
Hinnat ovat nousseet, palkat ei ja lisäksi tukia on leikattu. Meihin vaikutti eniten asumistuen poisto asuntolainavelallisilta eli omistusasunnossa asuvilta, kun ei lapsilisän lisäksi muuta tukea saatu. Tai no elatusmaksut tulee kelasta, mutta ne peritään isältä Kelan toimesta. Hän on katkaissut meihin välit vuosia sitten.
Yksi lapsistani on täyttänyt 16-vuotta, hänestä en saa lapsilisää. 15-vuotiaasta ja 9-vuotiaasta saan. Nyt tuli muutos, että opintolainaa ei saa, jos lapsi asuu kotona. Se on harmi: oli tarkoitus nostaa opintolainaa autokoulua varten ja olisin myöhemmin auttanut sen pois maksamisessa. Varmaan joudumme leikkaamaan harrastuskuluista, että teini voi ajaa ajokortin.
Mutta kyllä tästä selviää, jos ei luovuta. Meistä jokainen joutuu tukalaan tilanteeseen leikkausten myötä, ei vain työttömät ja sairaat. Suuret ikäluokat ikääntyy ja tilanne maailmalla on hankala. Ei voi elää niinkuin ennen.
Jos olet työtön, niin töitä kyllä löytyy. Ehkä ne ei ole ihan sitä mikä tuntuu kivalta, mutta muutkin tekee valintoja vyötä kiristääkseen. Minulla on korkeakoulututkinto, mutta opiskelin lähihoitajaksi. Ainakin minun työpaikalle otetaan hoiva-avustajia ja lähihoitajia oppisopimuksella jatkuvasti. Osa ei edes puhu kovin hyvin suomea. Toinen työni on siivousalalla ja sielläkin on jatkuva pula työntekijöistä, edes koulutusta ei tarvitse ja kielitaidonkin suhteen ollaan joustavia.
Enkä asu missään pääkaupunkiseudulla, vaan pienemmässä pitäjässä Etelä-Suomessa. Täällä hyväkuntoisia asuntoja löytyy halvalla ihan palveluiden läheltä. Ja Helsinkiin pääsee lähijunalla edullisesti, jos sinne on ikävä.
Jos olet työkyvytön tai eläkkeellä, niin ymmärrän miten vaikea tilanne on, kun joutuu jättämään tutut piirit ja muuttamaan halvempaan asuntoon ehkä eri asuinalueelle tai jopa eri kaupunkiin. Mutta se voi olla myös mahdollisuus. Ei kannata lannistua. Halvempia asuntoja kannattaa etsiä. Voi löytää vaikka kivan rivarinpätkän läheltä luontoa tai uudehkon yksiön hissillisestä talosta pienemmältä paikkakunnalta. Sielläkin löytyy tärkeimmät palvelut aivan läheltä. Eräs tuttu työkyvytön vuokrasi pienen omakotitalon todella huokeaan hintaan. Siellä hän on voinut pitää pientä puutarhaa kesäisin, josta entisenä puutarhurina kovasti nauttii. Talo on käytännössä keskellä metsää ja hyvin alkeellinen, mutta tälle henkilölle kuin lottovoitto. Nykypäivänä ruuat saa kaupasta kotiin kuljetuksella kuten myös lääkkeet, vaatteet jne. Ei siis tarvitse miettiä kyytiä kaupunkiin tai kauppa-auton aikatauluja.