Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö joku vielä nykypäivänä hammasmukia?

Vierailija
14.02.2025 |

En ole koskaan ymmärtänyt niiden ideaa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän mukia ja ihan sen vuoksi, että haluan purskuttaa suuni puhtaaksi hörppäämällä mukista kunnolla vettä ja hallitusti sylkäistä sen lavuaarin. En myöskään halua valuttaa vettä hammaspesun aikana, joka helposti tapahtuu ilman mukia. Ajan myötä sekin on aika lailla veden tuhlaamista. Usein ne ilman mukia pesevät sotkevat ja pärskivät sohiessaan vettä suuhunsa eri tavoin esim. kraanan suulta tai miten milloinkin ja minua oksettaa jo katsoakin sitä.

Hammaspesu tapahtuu minustakin helposti ilman mukia. 

Vierailija
22/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mukit mutta niitä käytetään vain hammasharjojen ja lankaimien säilyttämiseen peilikaapissa, minusta on epähygieenistä hörppiä vettä jostain mukista joka seisoo vessassa, hyi. Vai vaihdatteko sen päivittäin puhtaaseen?

Miksi mukien käyttäjillä on mielikuva että se vesi juoksee kokoajan hampaita pestessä jos ei käytä mukia... Se hana avataan vain nopeasti harjan kostuttamista ja huuhtelua varten ja lopuksi hörpätään vähän vettä jotta saa suun huuhdeltua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukissa säilytetään hammasharjaa silloin kun sitä ei käytetä.

Missä sinä AP säilytät hammasharjaa? Vai onko hammasharja mielestäsi nolo ja vain juntit käyttävät sitä?

Sähköhammasharja on omassa telineessään.

Vierailija
24/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, käytän sitä hammasharjan säilytykseen ja veden ottamiseen hampaidenpesuun.  Ihmeellisiä asioita, eikö vain?

On todellakin ihmeellinen tuo veden ottaminen. Mihin tarvitset mukillisen vettä hammaspesun aikana?

Ap

Jätätkö suusi huuhtomatta hammaspesun jälkeen liiasta tahnasta vai kostutako hanan alla harjasi ja kosteella harjalla huitaset hampaasi (muka) puhtaaksi. Sitte harja takas telineeseen, niinkö. Vai työnnätkä pääsi lavuaariin ja valutat veden suuhusi, jos teet niin se on äklöintä mitä voit tehdä. 

Syljen tahnan pois ja huuhtelen suupielet ja huulet hanan alla. Ja kyllä, työnnän pääni lavuaariin enkä ymmärrä miten se voi jonkun mielestä olla "äklöintä".

Ap

Vierailija
25/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän mukia ja ihan sen vuoksi, että haluan purskuttaa suuni puhtaaksi hörppäämällä mukista kunnolla vettä ja hallitusti sylkäistä sen lavuaarin. En myöskään halua valuttaa vettä hammaspesun aikana, joka helposti tapahtuu ilman mukia. Ajan myötä sekin on aika lailla veden tuhlaamista. Usein ne ilman mukia pesevät sotkevat ja pärskivät sohiessaan vettä suuhunsa eri tavoin esim. kraanan suulta tai miten milloinkin ja minua oksettaa jo katsoakin sitä.

Mulla on hana kiinni pesun ajan. Kun harjaus suoritettu avaan hanan ja otan otan siitä vähän vettä suuhun kevyttä purskutusta varten. Vaikka hammasharjaa säilytän mukissa en mukia ota hyllyltä pois kuin kaappia siivotessa ja mukia pestessä.

Vierailija
26/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, käytän sitä hammasharjan säilytykseen ja veden ottamiseen hampaidenpesuun.  Ihmeellisiä asioita, eikö vain?

On todellakin ihmeellinen tuo veden ottaminen. Mihin tarvitset mukillisen vettä hammaspesun aikana?

Ap

Etkö ap pese suutasi ollenkaan vedellä? Yöks!

En todellakaan pese eikä niin kuulu tehdäkään. Syljen tahnan pois ja huuhtelen suupielet ja huulet hanan alla.

Ap

Teen myös näin. Mutta muki löytyy harjan ja tahnatuubin säilyttämiseen. Ei ole tullut hankittua sähköhammasharjaa. 

Vierailija
27/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasmuki on ja tulee olemaan. Olen 70 v ja kaikki omat hampaat tallella. Vain yksi korjattu hammas, sekin tapaturmassa rikkoutunut. Aina olen aamuin illoin pessyt hampaani ja huuhtaissut ne vedellä, en mukillisella, mutta sen verran että enimmät tahnat saa suusta pois. On melko äklö ajatus mennä vaikka nukkumaan hammastahnaa suuvärkki täynnä. Se jo kuivattaa kenen tahansa suuta. Näitä ahaa elämyksiä tarjotaan joka asiasta nykyään ja sitte sitä täälläkin oiken tyrkytetään ja haukutaan vaikka millä sanoin jos et siihen tai tähän villitykseen lähde mukaan. Odottakaa vain, kyllä tulee vielä sekin päivä, että turpa täynnä hammastahnaa onkin pahasta. Mitä tahansa asiaa, mitä tänään mainostetaan hyvänä onkin "huomenna" todella pahasta. Sianliha esim. aikalailla haukuttu, mutta kas sehän onkin terveellisempää kuin naudan liha, koska sisältää enemmän pehmeitä terveellisiä rasvoja kuin naudalihassa asia onkin niin, että kovia pahoja rasvoja on enemmän. Tää oli ny vaan esimerkki eikä sinänsä liity aiheeseen, mutta näin maailma pyörii.

Vierailija
28/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vi**u ööh.

Vierailija
29/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammasmuki on ja tulee olemaan. Olen 70 v ja kaikki omat hampaat tallella. Vain yksi korjattu hammas, sekin tapaturmassa rikkoutunut. Aina olen aamuin illoin pessyt hampaani ja huuhtaissut ne vedellä, en mukillisella, mutta sen verran että enimmät tahnat saa suusta pois. On melko äklö ajatus mennä vaikka nukkumaan hammastahnaa suuvärkki täynnä. Se jo kuivattaa kenen tahansa suuta. Näitä ahaa elämyksiä tarjotaan joka asiasta nykyään ja sitte sitä täälläkin oiken tyrkytetään ja haukutaan vaikka millä sanoin jos et siihen tai tähän villitykseen lähde mukaan. Odottakaa vain, kyllä tulee vielä sekin päivä, että turpa täynnä hammastahnaa onkin pahasta. Mitä tahansa asiaa, mitä tänään mainostetaan hyvänä onkin "huomenna" todella pahasta. Sianliha esim. aikalailla haukuttu, mutta kas sehän onkin terveellisempää kuin naudan liha, koska sisältää enemmän pehmeitä terveellisiä rasvoja kuin naudalihassa asia onkin niin, että kovia pahoja rasvoja o

Ei toi mikään eilen keksitty homma ole että suuta ei kannata huuhtoa (ainakaan runsaalla) vedellä hammaspesun jälkeen. Itse olen tiennyt tuon varmaan kymmenen vuotta, hammaslääkäri sen joskus kertoi. En huuhtele suuta, syljen tahnan pois eikä se kuivata suuta ainakaan minulla, jollain voi toki olla toisin. 

Vierailija
30/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä hampaiden pesu ei riitä. Väliharjaus ja lankaus kuuluu kunnolliseen suun hygieniaan harjauksen lisäksi, vaikka harjaisitte katuharjalla hampaanne välit ei puhdistu.

Vierailija
31/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muki harjojen ja tahnan säilytystä, ja hampaiden huuhtomista varten. Pestään hampaat saunassa enkä tykkää että hämikset kiipeilisi harjoissa, Lisäksi on helpompaa ja siistimpää ottaa huuhteluvesi saavista mukilla, kuin vaahtoisella suulla.

Vierailija
32/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä hampaiden pesu ei riitä. Väliharjaus ja lankaus kuuluu kunnolliseen suun hygieniaan harjauksen lisäksi, vaikka harjaisitte katuharjalla hampaanne välit ei puhdistu.

Tarvitaanko näihin hammasmukia?

Ap

Vierailija
33/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ne bakteerit, joista suuhun irtoaa kuuluu huuhtoa pois suusta. Runsaalla vedellä.

Vierailija
34/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammasmuki on ja tulee olemaan. Olen 70 v ja kaikki omat hampaat tallella. Vain yksi korjattu hammas, sekin tapaturmassa rikkoutunut. Aina olen aamuin illoin pessyt hampaani ja huuhtaissut ne vedellä, en mukillisella, mutta sen verran että enimmät tahnat saa suusta pois. On melko äklö ajatus mennä vaikka nukkumaan hammastahnaa suuvärkki täynnä. Se jo kuivattaa kenen tahansa suuta. Näitä ahaa elämyksiä tarjotaan joka asiasta nykyään ja sitte sitä täälläkin oiken tyrkytetään ja haukutaan vaikka millä sanoin jos et siihen tai tähän villitykseen lähde mukaan. Odottakaa vain, kyllä tulee vielä sekin päivä, että turpa täynnä hammastahnaa onkin pahasta. Mitä tahansa asiaa, mitä tänään mainostetaan hyvänä onkin "huomenna" todella pahasta. Sianliha esim. aikalailla haukuttu, mutta kas sehän onkin terveellisempää kuin naudan liha, koska sisältää enemmän pehmeitä terveellisiä rasvoja kuin naudalihassa asia onkin niin, että kovia pahoja rasvoja o

Hammastahnat syljetään pois suusta, joten ei ole "turpa täynnä". Ja kannattaa vaihtaa hammastahnamerkkiä, jos se kuivattaa suuta.

Ap

Vierailija
35/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on siis käynyt iltapäivälehden "heivaa hammasmuki muuhun käyttöön" tarinan ja väittää nyt ettei koskaan ole ymmärtänyt hammasmukin käyttöä. Jee ihana ulkomus nykypäivälle ja hehkutus ettei ole muka moista käyttänyt. Uskoo ken haluaa.

Vierailija
36/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä hampaiden pesu ei riitä. Väliharjaus ja lankaus kuuluu kunnolliseen su

un hygieniaan harjauksen lisäksi, vaikka harjaisitte katuharjalla hampaanne välit ei puhdistu.

Ap

Älä jaksa pilkkuja viilata. Et ois kuunaan päivänä asiasta lähtenyt vääntää, jollet ois nähnyt kirjoitusta hammasmukin heivaasesta. Oot itekkin käyttänyt kuitenkin koko ajan ja nyt yrität kehua kuinka fiksu muka olet kun et ole mukia käyttänyt. Toisaalta joka juttu mikä lehdissä julkaistaan, aina joku yrittää päteä kuinka on asian tehnyt jo maailman sivu juuri tulleiden "oppien" mukaan. Suomessa ei ois elossa enää ketään jos hammasmukilla ois "tappava" vaikutus.

Vierailija
37/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 53v ja huuhdon suuni hampaiden pesun jälkeen. Jota olen tehnyt n. 10 vuotiaasta alkaen. Eikä ole reikiä ollut sen jälkeen kun opin pesemään ja huolehtimaan itse hampaistani. Minun sukupolveni vanhemmat eivät sitä tienneet opettaa, mutta onneksi koulussa nämä asiat opetettiin kunnolla. Pesen hampaat 2-3 kertaa päivässä ja lankaan ne joka ilta ( teidän kauhuksenne hampaiden pesun JÄLKEEN) 

Tiedän nykysuosituksen ettei pitäisi huuhtoa suuta. Mutta haluan huuhtoa eikä siitä ole ollut mitään haittaa. 

Minulla on kolme lasta, iät 16,18 ja 20. Heillä kenelläkään ei ole ollut vielä yhtään reikää hampaissa. Kysyin heiltä, niin  jokainen heistä huuhtelee suunsa hampaiden pesun jälkeen.

Joidenkin itsetunto vaan haluaa painaa toisia alas ja korottaa itsensä asiassa kuin asiassa. Jos ei muussa ole toisia parempi , niin hampaiden huuhtomatta jättämisen voi joku kokea ylemmyytenä muihin nähden. Theadsissä jopa sillä koettiin ylemmyyttä kuinka vedetiin vessa oikein.  Mutta kiva varmaan huonon itsetunnon omaavalle kun saa edes jostain itselleen tommosen olen muita  parempi - fiilksen . 

Vierailija
38/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on siis käynyt iltapäivälehden "heivaa hammasmuki muuhun käyttöön" tarinan ja väittää nyt ettei koskaan ole ymmärtänyt hammasmukin käyttöä. Jee ihana ulkomus nykypäivälle ja hehkutus ettei ole muka moista käyttänyt. Uskoo ken haluaa.

Olen käyttänyt hammasmukia viimeksi joskus 80-luvulla, joten ei ole kyse mistään trendien perässä juoksemisesta.

Ap

Vierailija
39/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä hampaiden pesu ei riitä. Väliharjaus ja lankaus kuuluu kunnolliseen su

un hygieniaan harjauksen lisäksi, vaikka harjaisitte katuharjalla hampaanne välit ei puhdistu.

Ap

Älä jaksa pilkkuja viilata. Et ois kuunaan päivänä asiasta lähtenyt vääntää, jollet ois nähnyt kirjoitusta hammasmukin heivaasesta. Oot itekkin käyttänyt kuitenkin koko ajan ja nyt yrität kehua kuinka fiksu muka olet kun et ole mukia käyttänyt. Toisaalta joka juttu mikä lehdissä julkaistaan, aina joku yrittää päteä kuinka on asian tehnyt jo maailman sivu juuri tulleiden "oppien" mukaan. Suomessa ei ois elossa enää ketään jos hammasmukilla ois "tappava" vaikutus.

Luulin vaan, että ne mukit on jo heivattu aikoja sitten. Siksi ihmettelin, että miksi tuollainen artikkeli on tehty vuonna 2025. Kuulosti mun korvaan yhtä ajankohtaiselta kuin esim. kehotus vaihtaa nmt-puhelimet gsm-luureihin.

Ap

Vierailija
40/62 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jätätkö suusi huuhtomatta hammaspesun jälkeen liiasta tahnasta vai kostutako hanan alla harjasi ja kosteella harjalla huitaset hampaasi (muka) puhtaaksi. Sitte harja takas telineeseen, niinkö. Vai työnnätkä pääsi lavuaariin ja valutat veden suuhusi, jos teet niin se on äklöintä mitä voit tehdä. 

Syljen tahnan pois ja huuhtelen suupielet ja huulet hanan alla. Ja kyllä, työnnän pääni lavuaariin enkä ymmärrä miten se voi jonkun mielestä olla "äklöintä".

Ap

Minusta nimenomaan hanasta suoraan juominen on todella äklöä. Siksi käytän mukia, minulla on niitä useita, joten kerran viikossa lähtevät astianpesukoneeseen ja vaihdan uudet tilalle. Ja koko mukillista ei vettä tarvita, vaan noin puoli mukillista. Minä huudon ennen hampaiden pesua jo suuni, koska en tykkää harjata kuivia hampaita ja sitten tietysti huudon lopuksi vielä kevyesti enimmät tahnat suusta ja putsaan hammasharjan lopulla vedellä jota mukiin jää. Ja tuo muki sitten toimii myös hammasharjojen/tahnojen (meillä on jokaisella oma tahnansa) säilytystelineenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi