Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on Asperger ihminen?

Vierailija
13.02.2025 |

Vaikuttaako älykkyyteen? Voisitko kertoa jos täällä on joku joka on tai joka tuntee tällaisen ihmisen.. 

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskas. Ex-mieheni oli sellainen. Onneksi on ex. 🙂

Suurin osa ex-miehistä on, jos lohduttaa yhtään. 

Vierailija
42/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asperger, ei asberger."

No anteeksi, jos tuli paha mieli, mutta minun mielestäni se voisi olla vaikka "ass burger" jos itse asia tulee selväksi. Kyse kommentissani oli siis mahdollisesta diagnosoimattomasta dg:stä, johon kysyin mahdollisia samankaltaisia kokemuksia (enkä nyt välttämättä ihan ole kartalla kaikista konsonanteista parin siiderin jälkeen..) :D Pointti aloituksessa kuitenkin kai oli,että millainen on assu ja miten sellaisen voi tunnistaa, jos vaikka itsessäänkin?

Tuo assburger on kiusaamista.

Haha, enpä usko että kovin moni assi tuosta loukkaantuu. 

Sen sijaan on ehkä assimaista korjata tuollaiset kirjain- ja termivirheet. Ei siitäkään kannata loukkaantua. Osa pystyy ohittamaan ne, vaikka särähtääkin korvaan tai sattuu si

ass-burger berliinissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan edes kuullut tuollaisesta 😳 Mitä ihmettä! Minä en todellakaan häpeä tai alistu, vaan sisuunnun kahta kauheammin! Olen kerran joutunut (pitkään) katselemaan täysin hämärää/moraalitonta/alentavaa käytöstä ja puhetta, jonka jälkeen minulle ollaan ihan tosissaan sanottu, että minun pitäisi moiseen _sopeutua_. Sain monta vuotta kestäneen neliraajaraivarin, ja kirjaimellisesti näytin tälle ihmiselle mitä tarkoittaa, kun joku kiusaa/rikkoo luottamuksen/alentaa.

Tämä juttu oli ihan ammattilaisten kirjoittamasssa kirjassa, kirjoittaja "psykologi, kognitiivinen psykoterapeutti ja kognitiivisen käyttäytymisterapian kouluttajapsykoterapeutti." Käsittääkseni neurotyypilliset osaa siis tehdä tuota niin hienovaraisesti ja luonnostaan, etteivät edes koe missään vaiheessa joutuvansa alistuma

Mielenkiintoista. Tuo voisi selittää lapsuuden ja nuoruuden kokemukset. Minulla ei ole mitään kiusaamistraumoja, vaikka monella muulla varmaan minun sijassani olisi. En vain tajunnut pitää sellaista härnäämistä ja nujuamista kiusaamisena enkä alistunut koskaan kenellekään tai millekään. Se olikin minulle aina kunnia-asia.

Aikuisiässä tuo voisi selittää sen, miksi monet pelkäävät tai vieroksuvat minua, vaikka hyväntahtoisempaa ja lojaalimpaa ihmistä saa hakea, ja vuodet ovat tuoneet minuun lämpöä ja empaattisuuttakin. Olen jo tajunnut, että moni luulee, että esitän, mutta en ole ymmärtänyt miksi näin on.

Tämä voisi olla myös se syy, miksi jotkut eivät erota autistia ja narsistia toisistaan. 🤔

Vierailija
44/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskas. Ex-mieheni oli sellainen. Onneksi on ex. 🙂

Suurin osa ex-miehistä on, jos lohduttaa yhtään. 

Ja ne loput narskuja. 

Vierailija
45/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Silloin kun ihmisten seurassa pitää olla, se on jossain määrin haastavaa, koska en aspergerini takia osaa sellaisia vaistomaisia ihmisen laumakäytökseen kuuluvia eleitä, joilla kuuluisi osoittaa erilaisia asioita. Niinpä ihmiset eivät pidä minusta. "

Mulla sama ja tämä on raskasta, koska tuntuu ihan toivottomalta pystyä maskaamaan esim. mikroeleiden tasollakin, vaikka pinnallista normojen käytöstä osaan maskata hyvin. Mutta koko ajan paljastuu asioita vielä yli kolmekymppisenäkin, missä teen väärin ja tietämättäni kerään ihmisiltä kiusaamista ja inhoa. Viimeksi tajusin eräästä kirjasta, että ihmisen kuuluisi vaistomaisesti kiusaamistilanteessa osoittaa häpeän ja alistumisen eleitä, jolla hän osoitttaa että hyväksyy lauman säännöt eikä tule aiheuttamaan hankaluuksia ryhmälle. Yleensä tässä vaiheessa kiusaaminen loppuu. Ei mulla tule tuollaista reaktiota luonnostaan, mä olen va

Hymyilytti tämä, mutta vain koska olen itsekin tuollainen. Tuollaiset hienovaraiset laumaoletukset menee täysin ohi, ja sitten kun kehotetaan suoraan häpeämään tai sopeutumaan saan aivan varmasti kohtauksen. Tunnistan huonosti omia tunnetilojani, saatika sitten muiden. 

Vierailija
46/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kuvauksia on täysin mahdotonta tulkita, kun ei semmoista ihmistä joka olisi samaanaikaan molempia ääripäitä, että voisi sen eroavuuden avata. 

Vierailija
47/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen  kolme asberger-diagnoosin saanutta miestä. Yhteistä heillä on omat rutiinit, ehkä oudot harrastukset/ mielenkiinnon kohteet, heikko sosiaalisuus, vaikeus tutustua  ja kommunikoida muiden ihmisten kanssa. Keskustelu voi olla vaikeaa, jos ihminen ei puhu juuri mitään tai puhuu koko ajan omia juttujaan. Olen kuunnellut 3 tunnin yksinpuhelua.

Kaikki heistä ovat korkeakoulutettuja; yksi työelämässä, toinen alisuoriutuja ammatillisesti, kolmas ei ole koskaan ollut palkkatöissä. Yhdellä on "ostovaimo" idästä ja lapsia, muut perheettömiä erakoita.

Vierailija
48/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asperger, ei asberger."

No anteeksi, jos tuli paha mieli, mutta minun mielestäni se voisi olla vaikka "ass burger" jos itse asia tulee selväksi. Kyse kommentissani oli siis mahdollisesta diagnosoimattomasta dg:stä, johon kysyin mahdollisia samankaltaisia kokemuksia (enkä nyt välttämättä ihan ole kartalla kaikista konsonanteista parin siiderin jälkeen..) :D Pointti aloituksessa kuitenkin kai oli,että millainen on assu ja miten sellaisen voi tunnistaa, jos vaikka itsessäänkin?

Tuo assburger on kiusaamista.

Siis ketä se kiusaa,sinua? Asiayhteydestään irroitettuna saattaa olla käytössä myös tuossa mielessä,mutta kontekstissa,jossa ilmaisun esitin,se ei ole kiusaamista,ei halventavaa ketään kohtaan. Onko tarkoituksesi ironisesti yrittää kiusata ihmistä,joka ei käsittele asioita samalla taajuudella kuin sinä,vai onko kyseessä pelkkä väärinkäsitys puoleltasi? Ymmärrätkö lukemasi-kommentti tuollaisen mielipiteen jälkeen saattaisi olla ilkkumista,mutta minun kysymyksenasetteluni oli täysin vilpitön.

Vierailija
49/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen  kolme asberger-diagnoosin saanutta miestä. Yhteistä heillä on omat rutiinit, ehkä oudot harrastukset/ mielenkiinnon kohteet, heikko sosiaalisuus, vaikeus tutustua  ja kommunikoida muiden ihmisten kanssa. Keskustelu voi olla vaikeaa, jos ihminen ei puhu juuri mitään tai puhuu koko ajan omia juttujaan. Olen kuunnellut 3 tunnin yksinpuhelua.

Kaikki heistä ovat korkeakoulutettuja; yksi työelämässä, toinen alisuoriutuja ammatillisesti, kolmas ei ole koskaan ollut palkkatöissä. Yhdellä on "ostovaimo" idästä ja lapsia, muut perheettömiä erakoita.

Asperger. 

Vierailija
50/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asperger. 

😂

Vierailija
51/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin oireyhtymä on neurobiologinen häiriö, joka kuuluu autismikirjoon. Se ei ole älykkyyshäiriö, vaan ihmiset, joilla on Asperger, voivat olla älykkäitä tai jopa lahjakkaita monilla alueilla, kuten matematiikassa, tieteessä tai muissa kognitiivisissa taidoissa. Kuitenkin heillä saattaa olla haasteita sosiaalisissa tilanteissa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa. He voivat kokea vaikeuksia tulkita toisten tunteita ja eleitä, ja heidän keskustelutapansa voi olla erilainen, ehkä suoraviivaisempi tai vähemmän intuitiivinen.

Aspergerin oireyhtymä ei vaikuta kognitiiviseen kehitykseen, mutta sen kanssa elävät henkilöt voivat tarvita tukea erityisesti sosiaalisten taitojen kehittämisessä. Oireet voivat vaihdella lievistä vakavampiin, ja monilla Aspergerin kanssa elävillä on myös erityisiä kiinnostuksen kohteita tai kykyjä, jotka voivat olla hyvin syvällisiä ja omistautuneita.

Aspergerin ihmisen kanssa voi olla monenlaisia kokemuksia riippuen siitä, kuinka hyvin he ovat saaneet tukea ja miten heidän ympäristönsä reagoi heidän tarpeisiinsa. He voivat elää täysipainoisia ja onnellisia elämäänsä, mutta toisinaan saattaa olla haasteita työpaikoilla tai kouluympäristössä.

Jos tunnet henkilön, jolla on Asperger, hänen kanssaan voi olla tärkeää keskustella ja ymmärtää hänen kokemuksiaan ja tarpeitaan. On myös suositeltavaa tarjota tukiverkostoja, jotka auttavat heitä navigoimaan yhteiskunnan odotuksissa ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

ChatGPT 

Vierailija
52/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki perheen miehet ovat ainakin jossain määrin. Jos joku asia ei kiinnosta yhtään, sitä ei joko tehdä ollenkaan, tai niin vähän kuin mahdollista. Jokaisella on jokin yksi ylitse muiden -juttu, johon kyllä löytyy aikaa ja mielenkiintoa jopa ajantajun menettämiseen asti, ja ovat myös äärimmäisen taitavia niissä. Toisten tarpeiden ja tunteiden huomioimisessa on jonkun verran tekemistä. Olen näihin piirteisiin jo niin tottunut, että en ota itseeni, koska tiedän kyllä, että esimerkiksi tuo viimemainittu ei johdu siitä, etteivätkö he välittäisi yhtään. Kotitöissä en odota mitään oma-aloitteisuutta, vaan pyydän aina reilusti tekemään. Jokainen heistä pesee itse omat pyykkinsä, mies on taitava ruoanlaittaja, ja hoitaa myös suurimman osan kaupassakäynneistä, ja minä hoidan pääsääntöisesti siivoukset, joten aika tasapainossa ollaan.

Tämä kuulostaa ihan keskiverrolta perhe-elämältä,jossa nainen on luopunut omista unelmistaan. Ei siihen mitään asperkeleitä tarvita,laiska mies ja hemmotellut kakarat hoitavat homman.

Vierailija
53/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi aivot prosessoi tietoa jatkuvasti ja yhdistelevät asioista laajasti, tämä liittyy siihen, että autisteilla synapsit eivät ole harventuneet siten kuten kuuluisi, hyviä seurauksia tästä on se, että ymmärtää laajoja kokonaisuuksia ja on kyky ajatella ns. laatikon ulkopuolelta, mutta haittana se, että aivot väsyvät. Jos aivot pääsevät kunnolla uupumaan niin en hetkeen ymmärrä mitään mitä tapahtuu enkä pysty oikein puhumaan tms.

Voitko kertoa lisää tuosta synapsijutusta? Tämä oli itselleni uutta ja kiinnostaa kovasti, koska olen juuri tuollainen laaja-alainen ja ylianalyyttinen, ja sitten iskee se väsymys. 

Viestissäsi oli paljon muutakin, mitä itsestäni tunnistan, juuri noista rooleista. Koen samoin, että olen esim. loistava asiakaspalvelija ja pidetty sellainen, mutta se on todella uuvuttavaa ja erilaisten roolien ulkopuolella en oikein saa kavereita, to

tässä esim noista synapseista: https://www.duodecimlehti.fi/duo16150

Vierailija
54/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tutustun.

Vierailija
55/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monenlaisia on... Jotkut huomattavan älykkäitä (tyyliin Elon Musk) ja jotkut sitten ei. Sosiaaliset taidot yleensä vähän kehnot, mutta siinäkin vaihtelua paljon. 

Muskin älykkyydestä osaa sanoa mutta ainakin kyky ottaa vastaan kritiikkiä täysin olematon kun raivoaa joka suuntaan pienestäkin asiasta.

Vierailija
56/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani,joka on jo omillaan oleva aikuinen,oli koko kouluajan kiusattu .Kiusaaja oli aspergerluokkakaveri.Kiusaaminen oli R-vikaan jatkuvaa puuttumista,perässä kulkemista huomautellen joka sanasta vuodesta toiseen.

Poikani tuli usein koulusta itkien kotiin Assikaveri oli motkottanut koko päivän,koska pojallani ei ollut pipoa mukana päässään .Oli jäänyt toisen takin taskuun.Kuulemma ulos ei ole lupa mennä ilman sääntöjen mukaan.

Yritimme saada apua tähän ,mutta pienellä paikalla ei voinut vaihtaa koulua tms.

Kerron tämän siksi,että aspergernuori voi olla raskas koulukaveri.Poikani muistaa tämän ja usein kertoo kuinka ei saanut hetkeäkään rauhaa .Muut kaverit olivat onneksi lähellä kotia eli silloin oli mukavaa.

Tämä ei ole tarkoitettu syrjiväksi kirjoituksesi. Asioille vain on monta puolta,joku voi sääliä tätä kiusaajaa,joka kyllä monasti kertoi että haluaa vain auttaa poikaani toimimaan oikein.Minä suren poikani oloa kouluvuosina.

Vierailija
57/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan edes kuullut tuollaisesta 😳 Mitä ihmettä! Minä en todellakaan häpeä tai alistu, vaan sisuunnun kahta kauheammin! Olen kerran joutunut (pitkään) katselemaan täysin hämärää/moraalitonta/alentavaa käytöstä ja puhetta, jonka jälkeen minulle ollaan ihan tosissaan sanottu, että minun pitäisi moiseen _sopeutua_. Sain monta vuotta kestäneen neliraajaraivarin, ja kirjaimellisesti näytin tälle ihmiselle mitä tarkoittaa, kun joku kiusaa/rikkoo luottamuksen/alentaa.

Tämä juttu oli ihan ammattilaisten kirjoittamasssa kirjassa, kirjoittaja "psykologi, kognitiivinen psykoterapeutti ja kognitiivisen käyttäytymisterapian kouluttajapsykoterapeutti." Käsittääkseni neurotyypilliset osaa siis tehdä tuota niin hienovaraisesti ja luonnostaan, etteivät edes koe missään vaiheessa joutuvansa alistuma

Muuten hyvä, mutta minun elämäni ja lasteni siinä sivussa,tuhottiin tuon "laumakäytös" periaatteen kautta. Kiitos silti tiedosta, tulen käyttämään tätä tulevassa oikeudenkäynnissä T:se ihminen,jota lapsesta asti opetettiin/pakotettiin häpeämään itseään ilman mitään syytä ja sen seuraukset tuhosivat minulta ja lapsiltani kaiken Soten viranomaisrikollisuuden avustuksella. Ps. Ole diagnoosiltasi mikä tahansa, mutta älä tule itkemään,kun sen varjolla sinulta viedään oikeus omaan elämääsi,jos diagnoosia olet itse pyytänyt.

Vierailija
58/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani,joka on jo omillaan oleva aikuinen,oli koko kouluajan kiusattu .Kiusaaja oli aspergerluokkakaveri.Kiusaaminen oli R-vikaan jatkuvaa puuttumista,perässä kulkemista huomautellen joka sanasta vuodesta toiseen.

Poikani tuli usein koulusta itkien kotiin Assikaveri oli motkottanut koko päivän,koska pojallani ei ollut pipoa mukana päässään .Oli jäänyt toisen takin taskuun.Kuulemma ulos ei ole lupa mennä ilman sääntöjen mukaan.

Yritimme saada apua tähän ,mutta pienellä paikalla ei voinut vaihtaa koulua tms.

Kerron tämän siksi,että aspergernuori voi olla raskas koulukaveri.Poikani muistaa tämän ja usein kertoo kuinka ei saanut hetkeäkään rauhaa .Muut kaverit olivat onneksi lähellä kotia eli silloin oli mukavaa.

Tämä ei ole tarkoitettu syrjiväksi kirjoituksesi. Asioille vain on monta puolta,joku voi sääliä tätä kiusaajaa,joka kyllä monasti kertoi että haluaa vain auttaa poikaani toimimaan oikein.Minä suren p

Kiitos jakamisestsasi-toivottavasti poikasi on nyt tasapainoinen ihninen huolimatta häiriköinnistä.

Vierailija
59/75 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger ja ns. high functioning autism ovat käsittääkseni sama asia. Aspergeriin ei liity mitään älyllistä ongelmaa, usein päinvastoin, mutta kykyprofiili voi olla epätasainen. Saattaa vaikka ymmärtää todella monimutkaisia yhtälöitä mutta eksyä supermarketissa tms. 

Vierailija
60/75 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuppisuu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme