Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on Asperger ihminen?

Vierailija
13.02.2025 |

Vaikuttaako älykkyyteen? Voisitko kertoa jos täällä on joku joka on tai joka tuntee tällaisen ihmisen.. 

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tavannut assin, olet tavannut yhden.

Vierailija
2/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukaisia ja rehellisyyteen taipuvia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia on... Jotkut huomattavan älykkäitä (tyyliin Elon Musk) ja jotkut sitten ei. Sosiaaliset taidot yleensä vähän kehnot, mutta siinäkin vaihtelua paljon. 

Vierailija
4/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse sellainen. Mulla se näkyy lähinnä niin, että olen hyvin erakko luonne ollut lapsesta asti. Viihdyn omassa seurassani enkä kaipaa ihmisten seuraa ollenkaan. Silloin kun ihmisten seurassa pitää olla, se on jossain määrin haastavaa, koska en aspergerini takia osaa sellaisia vaistomaisia ihmisen laumakäytökseen kuuluvia eleitä, joilla kuuluisi osoittaa erilaisia asioita. Niinpä ihmiset eivät pidä minusta. Onneksi on 100% etätyö ja asunkin syrjässä, joten ihmisiä ei tarvi livenä kovin usein nähdä. 

Älykkyyteen mulla ei ole vaikuttanut, kuten ei yleensä tähän kuulukaan. Olen ihan akateemisen koulutuksen hankkinut ja teen teknisen alan asiantuntija/suunnittelutyötä. Tosiaan ei se vaikuta muuhun kuin niihin sosiaalisiin suhteisiin useimmilla. 

Vierailija
5/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet voi olla huonoja small talkissa, mutta jos on kiinnostuksen kohde kyseessä ja siitä saa puhua, niin juttua riittää. 

Sosiaalisesti voi olla kömpelö, jossain tilanteissa pystyy sen peittämään, mutta yleensä se "erilaisuus" tulee sieltä esiin, jos on enemmän tekemisissä.

Puheessa voi olla joku erikoinen juttu, puhuu ehkä kirjakieltä, käyttää erikoisia sanoja tms. 

Vierailija
6/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi käydä testeissä. On käyty. Nada.

Vierailija
7/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epäillyt jo pidempään itselläni diagnosoimatonta asbergeriä-lievää sellaista,mutta kuitenkin. On nimittäin niin vaikeaa selittää itselleen tai muillekaan,miksi oikeudentajuni on niin ehdoton,miksi en hyväksy tiettyjä poikkeamia, en osaa ns. joustaa asioissa. Voihan tuo olla tulosta myös traumatisaatiosta ja elämänkokejuksista, tietystä moraali-ilmapiirissä kasvamisesta, mutta olen silti aina tuntenut olevani "erilainen",enkä ole koskaan kyennyt sopeutumaan esim. veemäisiin työnantajiin tai huonoihin yhteisöihin,olen asenteeltani jotenkin liian suorasukainen, "sinisilmäinen" ja naiivi. Tämä siis siitäkin huolimatta, että tiedän enemmän ihmisten pahuudesta,kuin moni keskiverto kansalainen.

Älykkyydessä ei kai pitäisi olla kovin suurta häikkää, ainakaan kielellisellä puolella, matematiikka on ollut haastavaa,mutta oikealla opetuksella sekin olisi aikanaan hoitunut kiitettävästi. Olen lapsesta asti ollut äärimmäisen fokusoitunut kiinnostukseni kohteiseen oli se mikä tahansa ja kuten joku tuolla sanoikin, olen myös sosiaalisesti kömpelö-taidan tuijottaakin ihmisiä liian intensiivisesti vaikkei ole tarkoitus:(

Koulussa jo ala-asteelta kiusattu,minusta ei juuri pidetä,sillä ikäänkuin "näen" ihmisten todelliset motiivit siinä hetkessä heidän pintansa läpi ja sanon asiat liian usein ilman filtteriä. En siis jaksa kuluttaa aikaani sosiaaliseen "teeskentelyyn" ja peleihin-faktat ovat faktoja-mitä v..a niitä kiertelemään-asenne siis. En siis tiedä, onko kyse asberger-piirteistä vai jostain muusta-kenties monen asian summasta tai yksinkertaisesti siitä,että minä vain elämänkokemusteni johdosta näen,jos keisarilla ei ole vaatteita. Onko kohtalotovereita?

Vierailija
8/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä.terv.konventti-Raisa

Vierailija
9/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman olen tavannut, ja kaikki ovat olleet keskimääristä älykkäämpiä. Minun näkökulma on kuitenkin suppea, koska he ovat minun kolleegoita asiantuntijatyössä. 

Vierailija
10/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen epäillyt jo pidempään itselläni diagnosoimatonta asbergeriä-lievää sellaista,mutta kuitenkin. On nimittäin niin vaikeaa selittää itselleen tai muillekaan,miksi oikeudentajuni on niin ehdoton,miksi en hyväksy tiettyjä poikkeamia, en osaa ns. joustaa asioissa. Voihan tuo olla tulosta myös traumatisaatiosta ja elämänkokejuksista, tietystä moraali-ilmapiirissä kasvamisesta, mutta olen silti aina tuntenut olevani "erilainen",enkä ole koskaan kyennyt sopeutumaan esim. veemäisiin työnantajiin tai huonoihin yhteisöihin,olen asenteeltani jotenkin liian suorasukainen, "sinisilmäinen" ja naiivi. Tämä siis siitäkin huolimatta, että tiedän enemmän ihmisten pahuudesta,kuin moni keskiverto kansalainen.

Älykkyydessä ei kai pitäisi olla kovin suurta häikkää, ainakaan kielellisellä puolella, matematiikka on ollut haastavaa,mutta oikealla opetuksella sekin olisi aikanaan hoitunut kiitettävästi. Olen lapsesta asti ollut äärimmäisen fokusoitunut kii

Asperger, ei asberger.

Vierailija
11/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ole enää olemassa Asperger-diagnoosia, kaikki kirjolla olevat ovat vain autismikirjolaisia yksilöllisin oirein ja piirtein.

Vierailija
12/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse sellainen. Mulla se näkyy lähinnä niin, että olen hyvin erakko luonne ollut lapsesta asti. Viihdyn omassa seurassani enkä kaipaa ihmisten seuraa ollenkaan. Silloin kun ihmisten seurassa pitää olla, se on jossain määrin haastavaa, koska en aspergerini takia osaa sellaisia vaistomaisia ihmisen laumakäytökseen kuuluvia eleitä, joilla kuuluisi osoittaa erilaisia asioita. Niinpä ihmiset eivät pidä minusta. Onneksi on 100% etätyö ja asunkin syrjässä, joten ihmisiä ei tarvi livenä kovin usein nähdä. 

Älykkyyteen mulla ei ole vaikuttanut, kuten ei yleensä tähän kuulukaan. Olen ihan akateemisen koulutuksen hankkinut ja teen teknisen alan asiantuntija/suunnittelutyötä. Tosiaan ei se vaikuta muuhun kuin niihin sosiaalisiin suhteisiin useimmilla.

Ei ole autismikirjo pelkkää sosiaalisen kanssakäymisen vaikeutta, kyllä siihen kuuluvat olennaisesti myös mm. aistipoikkeavuudet ja rutiinien tärkeys. 

Vierailija
13/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika epäsosiaalinen ja hiljainen muutenkin mutta äärettömän taitava tietokoneiden kans, englannin kielen taito tosi hyvä ja opiskelee pelisuunnittelijaksi. Tiettyjen asioiden hahmottaminen kuten siivoaminen hankalaa, ei hahmota mitä pitäis tehdä. Ruoan laittajana on taitava. Täsmällinen siinä mikä kiinnostaa.

Vierailija
14/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismikirjo ei vaikuta älykkyyteen suuntaan tai toiseen. Osa on kehitysvammaisia ja osa huippuälykkäitä. Valtaosa lienee normaaliälyisiä.

Vierailija
15/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole enää olemassa Asperger-diagnoosia, kaikki kirjolla olevat ovat vain autismikirjolaisia yksilöllisin oirein ja piirtein.

On se itseasiassa vielä, kun se siirtymä uuteen tautiluokitukseen on jotenkin kesken. Mutta tosiaan se asperger tulee poistumaan nimikkeenä, ja on sitten vain autismin kirjon häiriö. 

Vierailija
16/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika epäsosiaalinen ja hiljainen muutenkin mutta äärettömän taitava tietokoneiden kans, englannin kielen taito tosi hyvä ja opiskelee pelisuunnittelijaksi. Tiettyjen asioiden hahmottaminen kuten siivoaminen hankalaa, ei hahmota mitä pitäis tehdä. Ruoan laittajana on taitava. Täsmällinen siinä mikä kiinnostaa.

Meillä kaikki perheen miehet ovat ainakin jossain määrin. Jos joku asia ei kiinnosta yhtään, sitä ei joko tehdä ollenkaan, tai niin vähän kuin mahdollista. Jokaisella on jokin yksi ylitse muiden -juttu, johon kyllä löytyy aikaa ja mielenkiintoa jopa ajantajun menettämiseen asti, ja ovat myös äärimmäisen taitavia niissä. Toisten tarpeiden ja tunteiden huomioimisessa on jonkun verran tekemistä. Olen näihin piirteisiin jo niin tottunut, että en ota itseeni, koska tiedän kyllä, että esimerkiksi tuo viimemainittu ei johdu siitä, etteivätkö he välittäisi yhtään. Kotitöissä en odota mitään oma-aloitteisuutta, vaan pyydän aina reilusti tekemään. Jokainen heistä pesee itse omat pyykkinsä, mies on taitava ruoanlaittaja, ja hoitaa myös suurimman osan kaupassakäynneistä, ja minä hoidan pääsääntöisesti siivoukset, joten aika tasapainossa ollaan.

Vierailija
17/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas. Ex-mieheni oli sellainen. Onneksi on ex. 🙂

Vierailija
18/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole autismikirjo pelkkää sosiaalisen kanssakäymisen vaikeutta, kyllä siihen kuuluvat olennaisesti myös mm. aistipoikkeavuudet ja rutiinien tärkeys. "

Mulla on tuo diagnoosi kuitenkin, vaikkei näitä oikein ole koskaan ihmeemmin ollut. Rutiineista en edes pidä. Aistipoikkeavuudet... no, valitsen mieluummin hiljaisuuden ja rauhan kuin meluisan tungoksen, lieneekö se sitten sellainen poikkeavuus. 

Vierailija
19/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen.

Vierailija
20/75 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elon Musk. On itse kertonut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi