Pari työkaveria sai tietää, että meillä on kodin lisäksi myös velaton sijoitusasunto Helsingissä
Nyt heidän käytös muuttunut umpimieliseksi. Mistä mahtaa kiikastaa? Tuli ohimennen puheeksi kun toinen oli hankkimassa uutta vuokra-asuntoa.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Rahaan ja omaisuuteen liittyvistä asioista ei kannata muille puhua. Aihe ei kuulu kenellekään ja herättää vain turhia puheita.
Sana sijoitusasunto antaa kuvan monimiljonääristä, jolla on valtavaa liiketoimintaa ja useita asuntoja. Kämppä voi myös olla rasite, kun perintönä saatu saattaa olla pommikuntoinen, ja kun sen remontoi, saa odotella niitä tuottoja loppuikänsä. Ja myydessä ei saa sijoittamiaan ikinä takaisin, ellei itse tee omin kätösin kaikkea.
Lisäksi vielä kunnon putkiremppa tai vesivahinko, ja lopuksi joku sikamainen nisti, joka pistää paikan uuteen remonttiin, niin avot. Ei ole mikään kadehtimisen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä sellainen on, niin olette perineet asunnon. Ette omilla palkkatuloillanne ostaneet.
Jos sitä vuokraavat, niin eiköhän voi sanoa että sijoitusasunto? Pitääkö sanoa perintöasunto? Miksi se pitäisi erikseen mainita ja korostaa asiaa? Pilkunviilausta. -ei ap
Niin, pilkunviilausta? Sijoitusasunto on asunto, johon on itse sijoitettu omia (tai pankista lainattuja) rahoja sen hankkimiseksi. Millä tavalla mielestäsi sijoittamista on perinnöksi saatu asunto, josta saa mahdollisesti vuokratuottoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä sellainen on, niin olette perineet asunnon. Ette omilla palkkatuloillanne ostaneet.
Jos sitä vuokraavat, niin eiköhän voi sanoa että sijoitusasunto? Pitääkö sanoa perintöasunto? Miksi se pitäisi erikseen mainita ja korostaa asiaa? Pilkunviilausta. -ei ap
Niin, pilkunviilausta? Sijoitusasunto on asunto, johon on itse sijoitettu omia (tai pankista lainattuja) rahoja sen hankkimiseksi. Millä tavalla mielestäsi sijoittamista on perinnöksi saatu asunto, josta saa mahdollisesti vuokratuottoa?
Toki olisimme voineet myydä asunnon ostaessamme jonkin niistä kolmesta, joissa olemme itse asuneet/ asumme. Mutta miksi laittaa kaikkia munia samaan koriin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan työkaverit voivat sääliä, että ap asuntomarkkinoille on mennyt sijoittamaan.
Sijoituksen arvo laskenut paljon viime vuosina. Viimeisimmäksi lähes romahtanut.
No ko. asunto on peritty, joten sen arvolla ei ole mitään merkitystä. Maksoi kuulemma 50 000€ 90-luvulla. Nyt arvo *laskeneena* 180 000€.
ap
Eihän se silloin mikään sijoitusasunto ole vaan peritty. Ihan eri asia.
Miten niin eri asia? Asunto on vuokrattu ja sijoituskäytössä. Se tuottaa meille ylimääräistä rahaa joka kuukausi.
ap
Sijoituskäytössä, mitä tarkoitat? Sijoitusasunto on asunto, johon olet sijoittanut, sen hankkimiseen. Jos olisit perinyt rahaa (tai luultavasti puolisosi, kun ilmaiset asian niin, että teillä on velaton asunto, eli olit itsellesi puolison omaisuutta), jolla olisit ostanut tämän asunnon, se olisi sijoitusasunto.
Mä lopetin viime vuonna työt yhdessä paikassa ilman uutta työtä tiedossa, koska tuossa työssä ei ollut tekemistä ja tylsistyin kuoliaaksi. Lässyttivät mulle et voivoi et sä kuules tyttöraukka pärjää ilman töitä. Kerroin eleleväni pääomatulojen turvin, no problem. Ilmeet oli esimiehellä ja työkavereilla kuin sitruunan nielleillä eivätkä oikein puhuneet mulle mitään loppujen parin viikon aikana. Toki heitin tilanteen huomattuani löylyä lissää esittämällä tyhmää ja sanomalla, et tottakai keski-ikäisellä, koko aikuisiän työtä tehneellä on pääomatuloja, onhan teilläkin... Lisää sitruunaa. Tietenkään en ole tuota mieltä ja ymmärrän ettei kaikki nyt vaan säästä ja sijoita, mut ärsytti tuo asenne niin piti vähä ärsyttää takas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan työkaverit voivat sääliä, että ap asuntomarkkinoille on mennyt sijoittamaan.
Sijoituksen arvo laskenut paljon viime vuosina. Viimeisimmäksi lähes romahtanut.
No ko. asunto on peritty, joten sen arvolla ei ole mitään merkitystä. Maksoi kuulemma 50 000€ 90-luvulla. Nyt arvo *laskeneena* 180 000€.
ap
Eihän se silloin mikään sijoitusasunto ole vaan peritty. Ihan eri asia.
Miten niin eri asia? Asunto on vuokrattu ja sijoituskäytössä. Se tuottaa meille ylimääräistä rahaa joka kuukausi.
ap
Sijoituskäytössä, mitä tarkoitat? Sijoitusasunto on asunto, johon olet sijoittanut, sen hankkimiseen. Jos olisit pe
Se tuottaa meille rahaa. Olemme pitäneet sitä myös huonekaluvarastona viisi vuotta. Tällöin se ei ollut sijoituskäytössä.
ap
Eihän sijoitusasunto mitään varallisuutta ole ellet myy sitä. Kuluja vain. Eikä enää kukaan vuokratakaan uskalla. Kaikenlaisia hulluja kun on. Siis ei kannata noilla elvistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se muutu sijoitusasunnoksi, kun sen kunnostukseen kenties ihan aluksi sijoitetaan varoja, ja sitten aletaan käyttää vuokra-asuntona? Kukin saa kutsua kämppäänsä miten haluaa.
Aika naurettavaa olisi, kun ap joka käänteessä kertoisi, kuinka hänellä on perintökämppä vuokralla. Mitä merkitystä tällä yleensäkään on. Vuokratuottoa tulee kuitenkin, ja siten asunto on sijoituskäytössä.
Ymmärrän toki, mitä varsinainen asuntosijoittaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se muutu sijoitusasunnoksi, kun sen kunnostukseen kenties ihan aluksi sijoitetaan varoja, ja sitten aletaan käyttää vuokra-asuntona? Kukin saa kutsua kämppäänsä miten haluaa.
Aika naurettavaa olisi
Tällä palstalla kirjoittelevat ostavat ilmeisesti asuntonsa pääosin velalla ja ymmärrys ei riitä siihen, ettei kaikilla ole velkaa, vaikka olisi useita omistusasuntoja.
Kyllä se sijoitusasunnon idea on, että se ostetaan velalla. Asunnon vuokratuotto on yleensä niin pieni, että muut sijoitusvaihtoehdot ovat tuotoltaan parempia.
Älä koskaan puhu omaisuudestasi.
Eräs erittäin varakas tuttu otti aina perheen pienimmän auton mennessään tapaamaan asiakkaitaan ja housuissa oli paikka. Konsultin ei sopimut näyttää liian rikkaalta.
Peritystä asunnostakin tulee sijoitusasunto, kun sen päättää jättää myymättä, ja laittaa vuokralle. Myös sun omasta kodista tulee sijoitusasunto jos muutat toiseen asuntoon ja laitat ekan vuokralle.
Sijoitusasunto = tuottaa voittoa.
Olen lapsillekin opettanut että rahasta ei puhuta. Siitä ei seuraa koskaan mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista raha-asioista ei kannata ikinä puhua ulkopuolisille. Paras on kun esittää tavallista asuntovelkaista ja säästäväistä perus-Pirkkoa, joka käy Lidlissä ja kirppareilla ostoksilla.
Mulla on suuri omaisuus, paljon asuntoja (osa sijoitusasuntoja) ja muuta omaisuutta. En ikinä puhu niistä ulkopuolisille, vain oma perhe tietää.
Niin suomalaista. Saa melkein hävetä että on menestenyt.
Sekö perintörahojen sijoitus on mielestäsi menestyksen mittari?
Meidän perheen tulotiedot oli aikoinaan paikallislehtien etusivuilla. Kyllähän se vaikutti ja edelleen vaikuttaa ihan kaikkeen. Kaikki tietää nyt että meillä on rahaa, ja kyllä se tulee puheissa ilmi rivien välistä erilaisissa tilanteissa ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama työkaveri tietää että minulla on isommat pääomatulot kuin palkkatulot. Ihan normaalisti he suhtautuvat, kyselevät kyllä sijoitusasioista.
Palkka on suunnilleen 2500€ brutto ja työsuhde määräaikainen - myös minulla siis. Ei ole juurikaan sijoituksia.
ap
No mitä menit leveilemään miehesi rahoilla. Suu suppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama työkaveri tietää että minulla on isommat pääomatulot kuin palkkatulot. Ihan normaalisti he suhtautuvat, kyselevät kyllä sijoitusasioista.
Palkka on suunnilleen 2500€ brutto ja työsuhde määräaikainen - myös minulla siis. Ei ole juurikaan sijoituksia.
ap
Sijoitusasunto ei ole sijoitus?
Juuri samaa mietin
Vierailija kirjoitti:
Peritystä asunnostakin tulee sijoitusasunto, kun sen päättää jättää myymättä, ja laittaa vuokralle. Myös sun omasta kodista tulee sijoitusasunto jos muutat toiseen asuntoon ja laitat ekan vuokralle.
Sijoitusasunto = tuottaa voittoa.
Ei sijoitusasunto tuota välttämättä voittoa. Olette ymmärtäneet asian monesti väärin, mutta ei se mitään, tuulipuku tuottaa aina voittoa.
Osakkeet muuten tuottavat yleensä vähintään 2-3 kertaa paremmin kuin sijoitusasunto. Myytiin hiljattain arvoalueelta Helsingistä vuokralla ollut asunto joka oli ollut miellä 20 vuotta. sen arvo oli kaksinkertaistunut siinä ajassa kun osakkeiden arvo oli 5-kertaistunut.
Voi tosin olla että asuntojen hinnat lähtevät lähivuosina hurjaan nousuun, kun uusia asuntoja ei ole tehty aikoihin ja patoutunutta tarvetta on.Virolaiset rakentajat ja kaikki rakennusmateriaalit lähtevät pian Ukrainaan. Suomesta puuttuu sitten osaavia tekijöitä, terästä, rst:tä, CLt.tä ja kaikkea mahdollista.
ap