Miksi et kuulu ammattiliittoon? Työnantajien liitto ajaa jopa 72 tunnista työviikkoa!
Elintarvikealan työnantajia edustava ETL esittää työntekijöiden työehtosopimuksiin useita muutoksia, jotka heikentävät työehtojasi.
Työnantajat haluavat kaikkien elintarvikealan työntekijöiden työehtosopimuksiin mm. nämä heikennykset:
- Työajan tasoittumisjakso on vuosi.
Työnantaja voisi teettää hiljaisina aikoina vähemmän töitä ja kiireisinä aikoina enemmän töitä ilman ylityökorvauksia. Tämä voi tarkoittaa työntekijälle esimerkiksi pidempiä työpäiviä tai kuusipäiväistä työviikkoa.
- Työnantaja voi maksaa työajanlyhennysvapaat rahana.
Työntekijä saisi palkallisten vapaapäivien sijaan pekkaspäivät rahana.
- Työnantaja saa käyttää vuokratyövoimaa täysin vapaasti.
Nyt vuokratyövoimaa saa käyttää rajatusti, esimerkiksi ruuhkahuippujen tasaamiseen, eikä sillä voi korvata vakituisia työntekijöitä.
Lisäksi työnantajat haluavat leipomoalan työehtosopimukseen nämä heikennykset:
- Työvuoron pituus voisi olla 412 tuntia.
- Viikkotyötuntien enimmäismäärä voisi olla jopa 72 tuntia.
- Työviikko voisi olla kuusipäiväinen ja vapaapäivä voisi olla mikä päivä tahansa.
- Lauantaityövapaa poistetaan.
- Työviikko voisi alkaa aikaisemmin, jolloin sunnuntaityökorvausta ei tarvitse maksaa.
Lisäksi vuorotyötä tekevien leipomoalan työntekijöiden 100 %:n yötyölisä on uhattuna, koska Orpon hallitus kumoaa leipomotyölain.
Lisäksi työnantajat haluavat liha-alan työehtosopimukseen tämän heikennyksen:
- Arkipyhäkorvausta ei tarvitsisi maksaa, jos arkipyhä ei olisi ollut työpäivä.
Lisäksi työnantajat haluavat meijerialan työehtosopimukseen nämä heikennykset:
- Työnantaja voisi teettää jaksotyötä työntekijällä 120 tuntia kolmen viikon aikana, kun nyt on voinut teettää 80 tuntia kahden viikon aikana.
- Työnantaja voisi sijoittaa vapaapäivät työvuorojen väliin vapaasti myös 1- ja 2-vuorotyötä tekeville.
- Työnantaja voisi antaa lisät ja korvaukset rahan sijaan vapaana työntekijälle.
Lisäksi työnantajat haluavat teollisuuden ja panimoiden työehtosopimuksiin nämä heikennykset:
- Työnantaja voisi teettää 10 tunnin työvuoroja.
- Arkipyhäkorvausta ei tarvitsisi maksaa, jos arkipyhä ei olisi ollut työpäivä.
- Työnantaja voisi teettää arkipyhinä töitä ilman arkipyhäkorvausta.
https://www.selry.fi/uutiset/nain-elintarvikealan-tyonantajat-haluavat-…
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen 412 tunnin työvuoro olisi aika mellevä. Siinä olisi yhtäjaksoisesti töissä 17 vrk.
Olen alalla, jossa iso osa noista luetelluista asioista on työntekijäpuolen aikanaan vaatimia.
Jep, meillä esimerkiksi työntekijät vaatineet ylityökorvausten poistoa ja palkanalennusta. Myös haluavat työskennellä kokoajan ja nukkua työmaalla teltoissa.
Iloisia ja motivoituneita työntekijöitä!
Meillä porukka tekee ihan mielellään kesällä 16 tunnin työpäiviä kun tietävät, että tiedossa on pitkät talvilomat. Osa haluaa tehdä vain 8 tuntia ja he ovat talven työttöminä. Eläkekertymässä tuo näkyy isona erona.
Teillä taitaa olla töissä pelkästään lapsettomia sinkkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen 412 tunnin työvuoro olisi aika mellevä. Siinä olisi yhtäjaksoisesti töissä 17 vrk.
Olen alalla, jossa iso osa noista luetelluista asioista on työntekijäpuolen aikanaan vaatimia.
Jep, meillä esimerkiksi työntekijät vaatineet ylityökorvausten poistoa ja palkanalennusta. Myös haluavat työskennellä kokoajan ja nukkua työmaalla teltoissa.
Meillä porukka tekee ihan mielellään kesällä 16 tunnin työpäiviä kun tietävät, että tiedossa on pitkät talvilomat. Osa haluaa tehdä vain 8 tuntia ja he ovat talven työttöminä. Eläkekertymässä tuo näkyy isona erona.
Tämä on kivaa niin kauan kun se on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen tänne heti töihin. Voin tulla5e per päivä.
Just siksi en kuulu, kun tekisin mielelläni 72-tuntista viikkoa. Ja joskus teenkin.
Etujärjestöt ajavat omien jäsentensä etuja,mitä uutta tässä on? Nyt on lakkoaalto sen toisen puolen etuja ajamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mullakin työkaveri joka sanoo ettei lomia tarttis ja vois olla aina töissä. Toisilla ei ole elämää. Mulla on. Ja perhe. Jos tekisin 16 tunnin päiviä kesällä, sama se viedä lapset hoitoon toukokuussa ja hakea vasta syyskuun lopussa. Mitä mä niitä kotiin haen kun 16 tunnin jälkeen haluan vaan nukkua ja huomenna takas. Tottakai näkyy eläkekertymässä. Toiset elää tässä ja nyt. Toiset painaa miettien vaan eläkettä, jos nyt edes sinne asti elää ku täysillä painaa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hellyyttävää tämä lapsenuskoisuus mikä monilla on edelleen eläkekertymään ja sen saamiseen tulevaisuudessa.
Aikovat sitten tappaa kotimaisen ruoantuotannon kertalaakista?
Liitot eivät voi työlakia huonompia asioita sopia.
Vierailija kirjoitti:
Liitot eivät voi työlakia huonompia asioita sopia.
Paikallisesti sopien voivat poiketa työaikalaista.
Ihmisten pitää tehdä omia päätöksiä että kannattaako orjamaista kilpajuoksusysteemiä. Jota joku rahakas voi hyödyntää estottomasti ja määräillä jos on röyhkeä. Nuorilleko vain työtä, joka on kuin kilpaurheilua. Vai olisiko mahdollisuus äänestää jaloillaan (ei suostu kaikkeen hulluuteen) kaikkien ihmisten hyvinvoinnin puolesta. Ei muut pysy tuossa tahdissa mukana ja siihen ei ole tarvettakaan. Olisi varmasti vaihtomiehiä pienemmällekin tuntimäärälle, jos joku sallisi systeemissä ne tai joustoja. Leipomoalaa tarvittaisi ja luomua, mutta tuskin orjapiiskurimallina.
Koska ay-liitot on vaan kommunisteille. Minä olen persu, minä en liity. Minä en ole kommunisti.
Mitenkäs tuota, jos työvuoro on 12 tuntia, niin pääseekö siinä välissä suihkuun vai onko hygienian kannalta se ja sama kuinka hikisenä ja paskaisena niitä ruokia väsäilee?
Firman pomo ilmoittaa että nyt joustettava tai konkurssi edessä. Siinä kun työntekijä miettii ettei mitään erityisosaamista millä erottuisi tuhansista muista työttömistä työnhakijoista toisella alalla niin selkä taipuu nopeasti. Ei haittaa enää pidempi työaika tai pienempi palkkakaan.
Paluu sadan vuoden taakse, 8 tunnin työaikasopimuslaki taitaa olla vuodelta 1917. Kuuden tunnin työpäivä niin sitä työtä riittäisi useammalle. Ja laki joka velvoittaa työnantajat palkkaamaan porukkaa tilalle etteivät nykyiset työntekijät näänny lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Paluu sadan vuoden taakse, 8 tunnin työaikasopimuslaki taitaa olla vuodelta 1917. Kuuden tunnin työpäivä niin sitä työtä riittäisi useammalle. Ja laki joka velvoittaa työnantajat palkkaamaan porukkaa tilalle etteivät nykyiset työntekijät näänny lopullisesti.
Joo. Kuusi tuntia ja maksimissaan neljänä päivää viikossa? Ja näin pelastamme Suomen? Ja sitten ei ahdista ketään?
412 tuntinen vuoro kuulostaa aika rankalta. Saako päivän tai edes vkl vapaaksi tämän jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan ammattiliitto ei pystynyt hoitamaan edes yksinkertaisinta laitonta työsuhteen purkua, vaan veivasi asiaa yli kaksi vuotta. Asia ratkesi alle vartissa minun ja vastapuolen asianajajan kanssa kun istuttiin sovitteluoikeudenkäynnissä. Loimaan kassa on ollut siitä lähtien. (Tiedän - se ei ole ammattiliitto.)
Miten iso työpaikka oli kyseessä?
On se rankkaa kun töitä pitäisi tehdä kun niitä on ja sitten tehdään vähemmän kun ei ole. Kai tajuat että osa-aikainen lääkäri, jonka ei ole tarkotus tehdä 40 tuntia viikko, tekee 56 tuntia ja sitten voi miettiä kuinka paljon kokoaikaiset tekee.
Kokoajan työ on mukavampaa kuin poraajan tai siivoajan.