Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja sijoituksilla elämiseen!

Vierailija
12.02.2025 |

Nyt omistan kolme asuntoa, ei muita sijoituksia. Tai siis asun yhdessä, toinen omassa käytössä "mökkinä", kolmas vuokralla.

Jos myisin asunnot ja hankin rahoilla sijoitusvarallisuutta (pörssiosakkeet, rahasto-osuudet, velkakirjat jne), _mitä_ minun kannattaa hankkia, kun haluan saada tuloa osingoista ym. ilman, että koko ajan myyn ja ostan uusia. Tavoittelen siis sijoituksillani tasaista tulovirtaa, ilman suuria riskejä.

Aikomus olisi muuttaa edullisesti vuokralle, pois Suomesta. 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tulovirtaa haluat, niin pitää ostaa sellaisten pörssiyhtiöiden osakkeita, jotka jakavat osinkoja. Niissä on riskinsä, mutta esimerkiksi rahasto-osuuksista ei tule tulovirtaa. Riskiä voi pienentää myös hajauttamalla maantieteellisesti, niin ettei pelkästään Helsingin pörssin osakkeita. 

Vierailija
2/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tulovirtaa haluat, niin pitää ostaa sellaisten pörssiyhtiöiden osakkeita, jotka jakavat osinkoja. Niissä on riskinsä, mutta esimerkiksi rahasto-osuuksista ei tule tulovirtaa. Riskiä voi pienentää myös hajauttamalla maantieteellisesti, niin ettei pelkästään Helsingin pörssin osakkeita. 

Kyllä rahasto-osuuksistakin saa tulovirtaa myymällä osan voitolla olevista osuuksista. Jos olen alunperin ostanut rahaston A osuuksia kymppitonnilla ja niiden arvo on nyt noussut 15 000 euroon, voin myydä noita osuuksia 3000 eurolla ja minulle jää vielä rahasto-osuuksia 12 000 euron arvosta eli enemmän kuin mitä olen niihin alunperin sijoittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat tietenkin TULIKIVEN osakkeita koko omaisuudellasi.

Vierailija
4/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasto-osuksista saa yhtä lailla tulovirtaa, jos myy reaalituoton osuuden säännöllisesti. Tyyli on vapaa. 

Vierailija
5/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Laita miljoona euroa määräaikaistalletustilille, jossa korko on 4,25%

2. Vastaanota korkotuloja 42500e ja elä sillä vuosi. Sillä tulee Suomessa hyvin toimeen.

Tätä kaavaa kun jokainen noudattaa, ei tarvitse enää ikinä tehdä töitä.

Vierailija
6/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö homma saada valmiiksi heti? Nyt osakkeet ovat kalliita ja asunnoista saa huonon hinnan. Itse pyrkisin toteuttamaan tuollaisen muuvin silloin, kun suhdanne on päinvastainen tähän. 

Noin alkuun sijoittaisin ne vuokratuotot rahastoihin ja hankkisin sillä kokemusta aiheesta.

Vierailija
7/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahasto-osuksista saa yhtä lailla tulovirtaa, jos myy reaalituoton osuuden säännöllisesti. Tyyli on vapaa. 

Ja jotkut rahastot jakavat voittoa vuosittain. 

Osinkojen verotus on hiukan inhimillisempää kuin myyntivoittojen.

Vierailija
8/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin jouluna, kun Nordea oli lukemissa 10,10e, että pitäisi ostaa Nordeaa n. 200 000 eurolla, niin saisi osinkoja kerran vuodessa n. 18 000 miinus verot. Käteen jäävä summa riittäisi mulla elämiseen, sillä olen nuuka ja asun halvalla.

Jos taas olisi Nordeaa n. 250 000 eurolla, osinkoja voisi myös uudelleensijoittaa... eli mun tapauksessa firettäminen olisi aika helppoa. Sijoituksia on tänään 95 000 euroa, koska olen pienituloinen (netto 1900€) ja ollut liian varovainen ja missannut kurssiraketit. Jonain päivänä toivottavasti.

Vierailija
9/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin jouluna, kun Nordea oli lukemissa 10,10e, että pitäisi ostaa Nordeaa n. 200 000 eurolla, niin saisi osinkoja kerran vuodessa n. 18 000 miinus verot. Käteen jäävä summa riittäisi mulla elämiseen, sillä olen nuuka ja asun halvalla.

Jos taas olisi Nordeaa n. 250 000 eurolla, osinkoja voisi myös uudelleensijoittaa... eli mun tapauksessa firettäminen olisi aika helppoa. Sijoituksia on tänään 95 000 euroa, koska olen pienituloinen (netto 1900€) ja ollut liian varovainen ja missannut kurssiraketit. Jonain päivänä toivottavasti.

Kannattaa sijoittaa kaikki rahat yhteen yhtiöön.

Vierailija
10/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sijoittanut 30 vuotta asuntoihin ja osakkeisiin. Tie on pitkä ja kivinen ilman alkupääomaa. Vuokralla ei kannata asua kuin muuttotappioalueella. Muuten omistusasuminen tulee halvemmaksi ja mutta se sitoo pääomia ja ilman alkupääomaa lainaa pitää maksaa hyvä tovi.

Kun lainaa on maksettu osa, asunto kelpaa sijoituslainan vakuudeksi. Silloin voi sijoittaa velkavivulla ostamalla joko lisää asuntoja ja vuokrata ne tai osakkeita. Vaan kuten sanoin, tie on pitkä ja kivinen. Minä saan ensimmäisen miljoonani kasaan pikapuoliin, mutta onhan sekin jo jotain tässä 55 vuoden iässä.

Vierailija
11/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä.

Mun tarkoitus ei siis ole pyrkiä tekemään mahdollisimman paljon voittoa ja pelata pörssissä.

Päin vastoin, haluan sijoittaa asuntojen myyntirahat niin turvallisesti.kuin mahdollista ja saada niistä sen verran tuottoa, että maksan esim. asunnon vuokran. Tulen pian saamaan työeläkettä, joten sijoitusten tuotto ei ainut tulolähteeni.

Se tärkein asia on siis vaivattomuus ja ettei minun tarvitse jatkuvasti kytätä pörssiuutisia pelko persiessä. 

Pääomaa ei saa hukata, kun se menee perintönä lapsille.

Ap

Vierailija
12/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sijoittaa kaikki rahat yhteen yhtiöön.

No voihan tuon toki jakaa halutessaan useampaankiin siivuun: Nordea, Mandatum, Tieto, Elisa... ja lisähajautuksen vuoksi vaikkapa Bats, Altria, Verizon, Pfizer ja  AT&T. Tuossa tapauksessa ehkä olisi hyvä olla 300 000€ pääoma.

Vierailija
13/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sampo on Helsininpörssin turvallisin ja tylsin yhtiö. Kurssi ei paljon heilu mutta osinkoa maksaa hyvin. Myös Nordea hyvä halinta.

Vierailija
14/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osinkosalkkuun Suomesta Sampo, Nordea, Puuilo ja vaikka Fortum.

Vierailija
15/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETF.markkinoilla taas laskupäivä. Itsellä vain kasvuosuuksia. Onko kuinka moni hommannut tuotto-osuuksia, esim. ishares? Onko niissä järkeä`?

Vierailija
16/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sijoittanut 30 vuotta asuntoihin ja osakkeisiin. Tie on pitkä ja kivinen ilman alkupääomaa. Vuokralla ei kannata asua kuin muuttotappioalueella. Muuten omistusasuminen tulee halvemmaksi ja mutta se sitoo pääomia ja ilman alkupääomaa lainaa pitää maksaa hyvä tovi.

Kun lainaa on maksettu osa, asunto kelpaa sijoituslainan vakuudeksi. Silloin voi sijoittaa velkavivulla ostamalla joko lisää asuntoja ja vuokrata ne tai osakkeita. Vaan kuten sanoin, tie on pitkä ja kivinen. Minä saan ensimmäisen miljoonani kasaan pikapuoliin, mutta onhan sekin jo jotain tässä 55 vuoden iässä.

Lasketko omistusasuntosi tuohon mukaan vai tarkoitatko miljoonalla pelkkää sijoitusvarallisuutta? 

Vierailija
17/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajautus on tärkeää. Vaikkapa sitä Sampoa ja Mandatumia mukaan ja mulla ameriikan mailta on REITtejä, ne tuo mukavasti kuukausittain rahulia. 

Mulla on noita osinkoa tuottavia pohjalla ja sit on myös (alunperin) pienempi kasvusalkku, jossa valikoituja kurssiraketteja ja kasvuyhtiöitä. Sellaistakin voi harkita pienimuotoisena osinkokoneen lisäksi. 

Kolmantena potiin vielä himppasen indeksirahastoa, 75% jenkkeihin ja 25% eurooppa. 

Vierailija
18/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt, että vähennän rivejä lähiaikoina.

25%: iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)

25%: iShares Core S&P 500 ETF USD Acc.

Osinkovirtaa:

25%: Nordea

25%: Altria.

Vierailija
19/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Laita miljoona euroa määräaikaistalletustilille, jossa korko on 4,25%

2. Vastaanota korkotuloja 42500e ja elä sillä vuosi. Sillä tulee Suomessa hyvin toimeen.

Tätä kaavaa kun jokainen noudattaa, ei tarvitse enää ikinä tehdä töitä.

Tuosta summasta pitää vielä maksaa verot.

Vierailija
20/35 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka paljon rahaa tarvitset elämiseen. Itse saan puolen miljoonan pääomalla noin 50.000 osinkoja ja siitä maksetaan vielä verot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi