Työtön työkyvyttömyyseläkkeelle?
Olen kohta 50 v, yh kahdelle lapselle. Töitä on haettu kolme vuotta. Nyt on tilanne alkanut olemaan sellainen, etten edes pysyisi työhön enää, itsetunto on laskenut sen verran pohjalle. Jopa ihmisten kanssa oleminen jännittää.
Onko minusta enää työelämään ja mitä töitä voisin edes hakea? Koulutusta vastaavaa toimistotyötä ei vain ole
Miten olette päässet työkyvyttömyyseläkkeelle? Ei tässä ole mitään järkeä roikkua te toimiston kirjoilla vuodesta toiseen. Miten minun tulisi toimia ja mihin ottaa yhteyttä? Virkailijaa en ole nähnyt koskaan.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes olet 60v asti kykenevä muuhun ammattiin.
Ei edes kuusikymppinen pääse osarillekaan, vaikka ICD-koodeja E- ja I-luokasta lähemmäs kymmenen. Tuossa cocktailissa olisi pitänyt olla myös F-koodeja, eli vanhemmat täyspäiset työttömät eivät pääse enää millekään TKE:lle, tuskin kokopäivätyöllisetkään.
Se on just näin. Olen saanut seurata kahden kaverin tietä tk- eläkkeelle. Asiat vei vuosia, vanhemmalla tuli jo oikea eläkeikä vastaan. Toinen oli jonkun aikaa aika pienillä rahoilla. En ole itsekään täysin työkuntoinen mutta ketkuttelen ansiosidonnaisella ja jokakesäiset keikat lykkää sitä pidemmälle ja antavat sisältöä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes olet 60v asti kykenevä muuhun ammattiin.
Ei edes kuusikymppinen pääse osarillekaan, vaikka ICD-koodeja E- ja I-luokasta lähemmäs kymmenen. Tuossa cocktailissa olisi pitänyt olla myös F-koodeja, eli vanhemmat täyspäiset työttömät eivät pääse enää millekään TKE:lle, tuskin kokopäivätyöllisetkään.
Se on just näin. Olen saanut seurata kahden kaverin tietä tk- eläkkeelle. Asiat vei vuosia, vanhemmalla tuli jo oikea eläkeikä vastaan. Toinen oli jonkun aikaa aika pienillä rahoilla. En ole itsekään täysin työkuntoinen mutta ketkuttelen ansiosidonnaisella ja jokakesäiset keikat lykkää sitä pidemmälle ja antavat sisältöä elämään.
Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Irrottaudut TE pyörästä ja Kelasta ja saat elää vapaata elämää. Toki rahaa sinulla pitäisi olla jostakin elämiseen.
Jos en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle niin teen töissä mitä jaksan.
Siivoan 4 lavuaaria ja luen nettiä puhelimesta muun ajan.
Palkka on parempi kuin työkyvyttömyyseläkke.
Vierailija kirjoitti:
Jos en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle niin teen töissä mitä jaksan.
Siivoan 4 lavuaaria ja luen nettiä puhelimesta muun ajan.
Palkka on parempi kuin työkyvyttömyyseläkke.
Minulla kestää kotona vessan siivous 2 h jne.
En pysty töissä sen nopeampaan tahtiin.
Työttömän työkyvyttömyyttä ei voi arvioda joten 99% hakemuksista hylätään.
Minä siivoan kotona niin, että istun lattialla ja pesen samalla lattiat.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän työkyvyttömyyttä ei voi arvioda joten 99% hakemuksista hylätään.
Kyllä voi.
Magneetti kuvilla, verikokeilla jne.
Minulla epäillään muisti sairautta, mutta en tiedä pääsenkö eläkkeelle.
Olen kuulemma kirjoittanut samoja asioita monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä töissä ne asiat mitkä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri siis sanoi, että epäilee muistisairautta.
Itse en kyllä tohon usko.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa, jos asuu työssäkäyvän puolison kanssa.
Eli toimeentulotukitöihin joutuvat yh-vanhemmsmat ja sinkut.
Riippuu asumiskuluista, perheen koosta, palkasta, työmatkakuluista ja mahdollisista ulosotoista, elatusmaksuista... Ollaan saatu tt- tukea kaksikin kertaa töissä käydessä. Nettotulot/ menot ratkaisevat.
Ei pääse enää sairaseläkkeelle vaikka olisi aivoinfarkti, nivelrikko, selkäleikattu jne... ennen se oli suora päätös, mutta nykyään ei... sosiaalitukien leikkaukset rupeaa näkymään katukuvassa ja narkomania on räjähtänyt. Aineiden käyttäjät juttelee ja huutaa itseksekseen ja meno on kuin maailmanlopun edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri siis sanoi, että epäilee muistisairautta.
Itse en kyllä tohon usko.
Miten muka 40-vuotiaana voisi olla muistisairaus.
Ei minulla kyllä sellaista voi olla.
Potkulaki tulee voimaan keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan keväällä.
Voin laittaa teille linkin, jos haluatte.
Löysin jutun, että potkulaki tulee keväällä voimaan.
Hyvä tuuri käynyt kun Te aloittaa kuntouttavaan työtoimintaan laittamisen kun työmarkkinatukea on tullut tarpeeksi pitkään.
Annan hyvän vinkin: ala miettiä jotain kivaa ja mukavaa alaa jossa voisi edes käydä kokeilemassa työkokeilua. Oma virkailija auttaa mieluusti toteutuksessa sen jälkeen. Kuntakokeilun nykykäytäntöä en tiedä mutta te:ssä oli ennen typ jonne päätyvät joutuu stasimaiseen kuulusteluun jossa käydään koko elämä läpi miksi on nyt tässä sosku- ja te-henkiöiden kanssa pitkäaikaistyöttömänä. Siinä kun onnistut ettei päädy typ-käsittelyyn niin kaikki on hyvin.
En usko että vain olemalla pitkään työtön ja ei-sosiaalinen pääsee edes tk:ssa tutkimuksiin. Tiedän ihmisiä joilla pitkä työttömyys ja oikea fyysinen vamma eivätkä ole päässeet sairaslomaa pitemmällä työttömänä. Työtönkin voi olla sairaslomalla jolloin te-velvoitteet kevenee. Ikää tulisi olla ainakin 60v+ työkyvyttömyys prosessiin, viiskymppisen kyllä uudelleen kouluttavat ensiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ja itsetunnon lasku ei ole perusteita työkyvyttömyyseläkkeelle.
Entäs masennus?
No onko sinulla ihan kliinisesti diagnosoitu masennus? Otettu MRI-kuvat, poissuljettu alkavat muistisairaudet yms.? Onko masennusta yritetty parantaa lääkehoidolla ja terapialla, ja jos nämä ei ole auttaneet niin sähköhoidolla, ja silti masennusoireet jatkuvat niin voimakkaina, että et kykene mihinkään työhön?
Kuka masentunut pääsee muka johonkin kuvauksiin, en minä ainakaan. En päässyt myöskään terapiaan, sähköhoitoon ym. Ja silti pääsin työttömänä masennuksesta eläkkeelle 50-vuotiaana, neljän vuoden kuntoutustuen jälkeen. Mutta ehkä olen harvinainen tapaus sitten, mutta halusin vain tehdä selväksi, että kyllä se on mahdollista.
Ja se minkätasoista porukkaa kuntouttavassa on kollegoina, noutänks.