Työtön työkyvyttömyyseläkkeelle?
Olen kohta 50 v, yh kahdelle lapselle. Töitä on haettu kolme vuotta. Nyt on tilanne alkanut olemaan sellainen, etten edes pysyisi työhön enää, itsetunto on laskenut sen verran pohjalle. Jopa ihmisten kanssa oleminen jännittää.
Onko minusta enää työelämään ja mitä töitä voisin edes hakea? Koulutusta vastaavaa toimistotyötä ei vain ole
Miten olette päässet työkyvyttömyyseläkkeelle? Ei tässä ole mitään järkeä roikkua te toimiston kirjoilla vuodesta toiseen. Miten minun tulisi toimia ja mihin ottaa yhteyttä? Virkailijaa en ole nähnyt koskaan.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silti joka vuosi työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee porukkaa.
Kun on riittävästi sairas.
Ja voin kertoa, että nykypäivänä se on likipitäen kuollut se riittävän sairas. Joskus muinoin saattoi olla toisin. Ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle silloinkaan, jos siihen olisi lääkäreiden mielestä aihetta. Yhteiskunnalle on halvempaa roikottaa sairaita työmarkkinatuella.
Pääsee, mutta henkilön pitää ihan oikeasti olla mieleltään sairas ja kyvytön kuntoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes olet 60v asti kykenevä muuhun ammattiin.
Ei edes kuusikymppinen pääse osarillekaan, vaikka ICD-koodeja E- ja I-luokasta lähemmäs kymmenen. Tuossa cocktailissa olisi pitänyt olla myös F-koodeja, eli vanhemmat täyspäiset työttömät eivät pääse enää millekään TKE:lle, tuskin kokopäivätyöllisetkään.
Pääsin alle 50 v osarille, olen siinä mielessä vissiin onnekas
Niitähän on sellaisia kehitysvammaisiakin pariskuntia joista toinen on eläkkeellä ja toinen "työkkärin" kirjoilla. Ettei edes tuollainen ole automaattinen eläke tänäpäivänä. Kyllähän monet työkkärin kirjoillakin olevat saa olla rauhassa mutta ovat tietysti työttömiä kuten muutkin ja koskaan ei tietenkään tiedä milloin passitus jon
Työkokeilut loppuu, kun kaupunki joutuu silti maksamaan puolet työttömyyskorvauksesta, mutta potkulaki tulee keväällä voimaan ja voidaan vihdoin irtisanoa julkisella vakituisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ja itsetunnon lasku ei ole perusteita työkyvyttömyyseläkkeelle.
Entäs masennus?
Ei pelkkä masennuskaan ole peruste. Pitää olla monta muutakin diagnoosia lisäksi.
"Potkujen antaminen helpottuu radikaalisti."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b6020f87-89e5-481b-8f37-4f8cf738a…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs masennus?
Ei pelkkä masennuskaan ole peruste. Pitää olla monta muutakin diagnoosia lisäksi.
Kyllä, ja oikeastaan tuon masennuksenkin psykoottistasoinen. Minulle sanottiin suoraan, ettei nykyään eläkkeeseen riitä kuin psykoottistasoinen sairaus/oirehdinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs masennus?
Kyllä, ja oikeastaan tuon masennuksenkin psykoottistasoinen. Minulle sanottiin suoraan, ettei nykyään eläkkeeseen riitä kuin psykoottistasoinen sairaus/oirehdinta.
Minut voidaan laittaa siivoamaan. Siivoan 8 h aikana 4 lavuaaria ja nostan palkan.
Enempään en oman terveyden puolesta pysty.
Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilut loppuu, kun kaupunki joutuu silti maksamaan puolet työttömyyskorvauksesta, mutta potkulaki tulee keväällä voimaan ja voidaan vihdoin irtisanoa julkisella vakituisia.
Eihän se helppo tilanne ole ja sitten kaikki muuttuu koko ajan. Sehän se vain on selvää ettei helppoa ole. Kyllähän ne eri nimillä järjestää toimintaa työttömille työkokeilu ehkä loppuu mutta kuntouttava jokin muu jatkuu.
Kuntottava ei kelpaa enää sakkomaksuihin.
Osa kaupungeista tekee kuukauden työsopimuksia siivoustyöhön niin kaupungin ei tarvitse maksaa sakkomaksua.
Vakituiset siivoojat voi kohta irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se helppo tilanne ole ja sitten kaikki muuttuu koko ajan. Sehän se vain on selvää ettei helppoa ole. Kyllähän ne eri nimillä järjestää toimintaa työttömille työkokeilu ehkä loppuu mutta kuntouttava jokin muu jatkuu.
On ollut vain kuntouttavaksi kutsuttua puuhastelua. Vesiväreillä maalaileminen jossain työpajalla ei kuntouta yhtään ketään.
Yksi kaupunki haki jo laitoshuoltajia kuukauden työsopimuksilla.
Arvasin, että noin käy, kun luin sakkomaksu uudistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut vain kuntouttavaksi kutsuttua puuhastelua. Vesiväreillä maalaileminen jossain työpajalla ei kuntouta yhtään ketään.
Osa on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa toimistotöissä tai kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn.
Yksi tuttu oli ensin 3 kuukautta kirjastossa ja sitten sairaalassa.
Toi ei kelpaa enää sakkomaksuihin, mutta
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite kaupungin yksiköihin https://yle.fi/a/74-20043998
Paljon on 50v työttömiä.
Itse olen alle 40v. Työkokeiluissa ynnä muissa pyörinyt. Nuorempana oli masennusta.
Se kun ap kysyi miten pitäisi toimia niin. En tiedä mitä tuo nyt on kun on siirretty kunnille, mutta ennen ilmoitettiin te toimistoon, että on työkyvytön. Sieltä prosessi etenee maksuttomaan terveystarkastukseen, josta sitten etenee, viimeisimmäksi tulee lääkärin lähete jossa katsotaan kokonais kuvio. Esim. Sieltä voidaan ohjata mielenterveys tai päihde puolelle taikka jos on tarvetta terapiaan, mitä ikinä. Prosessi on pitkä.
Toimeentulotukea ei saa, jos asuu työssäkäyvän puolison kanssa.
Eli toimeentulotukitöihin joutuvat yh-vanhemmsmat ja sinkut.
Vierailija kirjoitti:
Aiheuta itsellesi joku fyysinen vamma, ettet enää pysty töihin.
Näitähän on ollut silloin tällöin maaseudulla, kun isäntä ajaa sirkkelillä pari sormea irti. Nykyään on siinäkin seinä vastassa. Tarjotaan uudelleenkoulutus uuteen ammattiin ja eikun töihin.
Minulla on psorireuma jota ei saada kuriin, migreeni puolet kuukaudesta, unettomuus, vasen nilkka turpoaa ja menee mustelmille kun nostan jotain tai kävelen kaupan läpi. Astma , ibd, ylilliikkuvat nivelet ja ptsd. Oikea peukalo ei liiku(olen oikea kätinen) rannekanavannahtauma molemmissa käsissä, vatsalihakset kramppaa leikkauskomplikaation takia. Ja ptsd (lääkärit,sossut,kela lähinnä triggeröi paniikkikohtaukset) kuukautiset estää kaiken elämän viikon kuukaudesta.
En kelpaa sairaseläkkeelle, kivunhoito toimimaton ja kaiken olen tehnyt mitä lääkärit, sossut ja kela on keksineet pyytää.
En saa työttömyysetuutta,en sairaspäivärahaa, en kuntoutustukea enkä toimeentulotukea.
Ikää saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs masennus?
Niin, osastohoitoa takana.
Työkyvyttömyyseläkkeelle ei noin vain mennä, ei se mikään vapaavalintainen vaihtoehto ole, vaan se on tarkoitettu oikeasti työkyvyttömille. Silloin diagnoosin pitää olla aika paljon vakavampi kuin työllistymisen vaikeus ja jännittäminen. Prosessi on pitkä, vuosien hoitojaksot, kuntoutukset ja terapiat ennenkuin voisi edes teoriassa saada hakemuksen läpi. Siinä pitää olla eläkettä puoltava erikoislääkärin laatima B-lausunto liitteenä, eikä se siltikään aina läpi mene.
Oma prosessi kesti yli kymmenen vuotta, syynä toki varmaankin aika korkea asema työelämässä ja korkea koulutustaso, niillä tuntuu olevan vaikutusta siihen miten paljon kuntoutusyrityksiin laitetaan resursseja kiinni. Itsekin olin toki motivoitunut kuntoutukseen, ja vastustelin eläkehakemusta viimeiseen asti. Lopulta oli nostettava kädet pystyyn ja todettava, että tämä kuntoutustaistelu on nyt hävitty. Eläkkeellä olen ollut nyt muutaman vuoden.
Itsekin olen työtön.
Kotona riittää aina siivottavaa ja voi katsoa telkkaria ja levätä.
Tehdä halpaa ruokaa ja leipoa.