Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattiliittoon kuulumattomat - tiesittekö tämän?

Vierailija
11.02.2025 |

Kun yrityksessä alkaa yt-neuvottelut pääluottamusmies puolustaa ja edustaa vain firman ay-jäseniä. Eli mahdolliset lomautukset ja irtisanomiset kohdistetaan aina muihin kuin ay-jäseniin, mikäli sellaisia on. Sinun pitää siis edustaa itseäsi neuvotteluissa joko työntekijänä tai toimihenkilönä, mikäli et kuulu liittoon.

Myös ne ovat suojassa jotka ovat pisimpään olleet töissä. Uusimmat tulijat ovat taas liipaisimella. Jos firma antaa kokoaikaisia sopimuksia vuokratyöntekijöille vähän ennen yt-neuvotteluita, he ovat myös ensimmäisiä jonossa poistettavaksi. 

Mikäli sinut irtisanotaan laittomasti, vain ay-jäsenet saavat täyden tuen liitoltaan eli liitto on valmis ajaa oikeusteitse asiaa työntekijän puolesta. Myös sellaisissa tapauksissa jossa voi näyttää työnantajan olevan vahvemmilla, mutta nämä ovat harvinaisia. 

Eli mikä on syysi sille ettet kuulu liittoon?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisin liittoon, jos jäsenmaksussa maksettaisiin ns. ydinasiaa eli työsuhdeturvaa, palkkaneuvotteluja yms. Nyt liiton jäsenenä maksat ristelyjä, lomaosakkeita, sijoitustoimintaa, lounaita yms täysin asiaan liittymättömiä asioita. Minulla menisi palkasta liki 700 € vuodessa jäsenmaksua ja se on yksinkertaisesti liikaa, koska minä en halua maksaa risteilyistä, lomaosakkeista yms joita minun ei ole mahdollista käyttää. Liitot voisivat luokitella jäsenmaksuihin 2 luokkaa - luokka 1: työsuhdeturva, palkkaneuvottelut yms -> matalampi jäsenmaksu, luokka 2: risteilyt, lomaosakkeet, lounaat yms -> korkeampi jäsenmaksu.

Vierailija
62/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee yt:t niin työnantaja sanoo irti just ne ketkä haluaa. Ihan sama kuinka kauan olet ollut talossa tai miten osaat hommas. Esim. jos naama ei esimiestä miellytä, niin saat lähteä ennemmin kuin työkavereiden riesana oleva laska Niko-Amanda. Luottamusmies lähtee vikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyni etten kuulu liittoon?

En koskaan äänestäisi vasemmistoa, niin miksi rahoittaisin myöskään heidän vaalikampanjaansa. JOS liitot ymmärtäisivät pysyä ihan omassa ruudussaan ja käyttää rahansa pelkästään ay-toimintaan, voisin harkita liittymistä oman alani liittoon.

Mutta nykyisellään ne tukevat demareita niin ei tarvitse edes harkita.

Kaikista periaatteellisin liitonvastustus on se, että ammattiliitot (ja vaikkapa demaritkin) ovat sitä vastaan, että ihan jokaiselle tulisi ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha ilman kuulumista kassaan. Ja tämä vastustus vain siksi, että liitot voivat harhaanjohtavasti markkinoida jäsenyyttään ansiosidonnaisella, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä liittojen kanssa.

Ainiin, on mulla yksi vielä. Jos mun työnantaja paljastuu lieroksi, niin mä ennemmin vaihdan työpaikkaa kuin alan kiistelemään omista oikeuksistani lakituvan kautta. Ei mulla hermo kestäisi sitä hommaa kuitenkaan. Molemminpuolinen kunnioitus ja joustaminen on mulle sekä pari- että työsuhteessa se ykkösjuttu. Ei niissä mitään lakimiehiä kaivata ja k-päiden kanssa ei jaksa toimia.

Vierailija
64/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitto varmistaa että kaikki saa yhtä vähän.

Vierailija
65/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen ja Persujen maksetut trollit vauhdissa vastauksissa.

AY-liikkeessä oleva (liitossa oleva) nauttii oikeusturvasta joka takaa palkan laittomien irtisanomisien kanssa.

Trollit ei saa mitään jos he saavat potkut

Ei taida liitto maksaa kenenkään palkkoja. Palkkaturva on kaikille suomalaisille kuuluva oikeus.

Myös muut työsuojeluviranomaiset jeesaavat ilman eri korvausta niin liittoihin kuuluvia kuin kuulumattomiakin kansalaisia ja ma muja.

Vierailija
66/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista leikattiin ja ihmiset eroavat liitoista. 

Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä. 

Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia eli ei ole minimipalkkaa eikä sairaspäivärahoja eikä rahaa sairaan lapsen kotona hoitamisen ajalta jne. 

Vierailija
67/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ehdin tehdä noin 40 vuotta. Koskaan en kuulunut ammattiliittoon ja työttömyyskassaankin vasta viimeiset 7 vuotta.

Vierailija
68/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu edes ytk:aan. Olen toki kuulunut, ja myös ammattiliittoon hetken aikaa. Kunnes se liitto alkoi lakkoilemaan, jolloin äänestin jaloillani ja erosin siitä. Olen liian työorientoitunut ja sopimushakuinen ihminen kannattaakseni moista.

Muita syitä miksi en kuulu ammattiliittoon:

- Vasemmistovetoinen poliittinen toimija

- Puolustavat (tai ainakin sanovat puolustavansa) sitä lusmuintakin työntekijää, kunhan "kuuluu liittoon". Ei mitään kokonaiskuvaa tai työnantajan näkökulman huomiontia.

- Olen liian yrittäjähenkinen ja työhöni sitoutunut, jotta minua kiinnostaisi heidän neuvottelemat pikkutarkat ja joustamattomat 7h39min työaika 12min kahvitauolla -juttunsa.

Sairaslomapäivä voisi minun puolestani hyvinkin olla palkaton, ne "saavutetut edut" voivat olla kyseenalaisia ja yksipuolisia. Uusimpana tämä vuosilomalla sairastuneella on oikeus pidentää vuosilomaansa. HALOO!?!?!?

Vierailija
69/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan keväällä eikä kellään ole enää vakituista työpaikkaa Suomessa. 

Potkulaki koskee myös julkisen työpaikkoja. 

Vierailija
70/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajalla ole tietoa, ketkä kuuluu liittoon ja ketkä ei.

Työnantaja perii ja tilittää edelleen AY-jäsenmaksut, eli tietää tismalleen kuka kuuluu liittoon ja kuka ei.

Minä maksan itse maksut.

Vierailija
71/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen harhainen liiton propagandateksti tällä kertaa.

Lain mukaan yt-neuvottelut käydään henkilöstöryhmien välillä. Kaikilla joita neuvottelut koskevat on oltava edustaja neuvotteluissa. Jos työpaikalla on henkilöstöryhmällä edustaja esim. luottamusmies, edustaa hän ko. ryhmää. Jos ei ole, työanataja esittää kutsun kaikille niille joita neuvottelut koskevat. Neuvottelut voidaan silloin käydä kaikkien kanssa, tai sitten henkilöstöryhmä valitsee edustajan neuvotteluihin. Liiton jäsenyydelle ei siis ole mitään tekemistä asian kanssa. 

Vierailija
72/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse almuja liitolta, neuvottelen itse palkkani työnantajan kanssa ja viime korotus oli 21% lisää tuntipalkkaan.

Osaamiseni on hankittu vuosien kokemuksella omalla aktiivisuudella, ei liiton avustuksella.

Työ/ala? 

Lähihoitaja, julkisella. Aikalailla joka vuosi irronnut 21% korotukset. Liittoa ei tarvita tähän.

No nyt meni loppukin uskottavuus! 😀

Vierailija
73/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, duunari. Nämä sun ammattiliitto- ja amisjankutukset ei millään tavalla liity oikeaan elämään korkeasti koulutetuilla, joita sentään on vielä jonkin verran olemassa.

Vierailija
74/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä luottamusmies piti kaikkien puolia, lähtijöissä oli sekä liiton jäseniä ja YTK:laisia, suhdetta en toki tiedä, kun kaikkien kanssa ei asiasta puhuttu.

Lähtijöistä suurin osa oli lähellä eläkettä olevia keiden työt oli helposti siirrettävissä (eivät niitä jonkun oikein spesiaalin homman ainoita osaajia) ja osa-aikaisia.

Eli ei ainakaan oma kokemus vastaa aloituksen kuvailua.

Sama omassa työpaikassanikin aikanaan. Vanhemmasta päästä ne laittoi aina pakkolomille ja eläkeputkeen vaikka kokemus ja työmenetelmät olivat parhaat eikä saikuteltu. Naaman mukaan porukkaa sai lähteä. Kuka oli firman salibandy- tai golfporukoissa, välttyi kaikelta. Joku pomo jopa alkoi tehdä lomautetun hommia. Sehän oli laitonta ja siitä tuli aika iso haloo. Jos kyseli pääluottamusmieheltä niin se sanoi vaan että niin ne on päättäneet. Mitään apua ei tavan duunari saanut ikinä. No nyt se tyyppi onkin muualla. On muuten ainakin YTK- kassalla kaikki samat palvelut kuin liitoillakin.

Vierailija
75/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
76/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen ja Persujen maksetut trollit vauhdissa vastauksissa.

AY-liikkeessä oleva (liitossa oleva) nauttii oikeusturvasta joka takaa palkan laittomien irtisanomisien kanssa.

Trollit ei saa mitään jos he saavat potkut

Liittymällä YTK:hon ja maksamalla 20€ vuodessa saa kassan jäsenyyden lisäksi työelämäpalvelut. Sieltä saa tarvittaessa ihan oikean lakimiehen avustamaan, ei mitään työnanatajan selän taakse piiloutuvaa liiton hiipparia.

Vierailija
77/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
78/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista leikattiin ja ihmiset eroavat liitoista. 

Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä. 

Kun liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia eli ei ole minimipalkkaa eikä sairaspäivärahoja eikä rahaa sairaan lapsen kotona hoitamisen ajalta jne. 

Liitto ei maksa ansiosidonnaista vaan kassat. Miten tämä ei mene jakeluun?

Vierailija
79/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, duunari. Nämä sun ammattiliitto- ja amisjankutukset ei millään tavalla liity oikeaan elämään korkeasti koulutetuilla, joita sentään on vielä jonkin verran olemassa.

Todella moni kuuluu Akavaan.

Vierailija
80/113 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vuokratyöläinenkin kuulua liittoon eikä se vaikuta työsuhteeseen mitenkään erityisesti. Useimmiten työaika on sovittukin 0- 40 tuntia viikossa esimerkiksi vaikka aina olen itse tehnyt vähintään täyttä päivää ja viikkoa. Tietenkin vuokratyöläiseltä loppuu ensin työt, sehän on tiedossa, mitä sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi