Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattiliittoon kuulumattomat - tiesittekö tämän?

Vierailija
11.02.2025 |

Kun yrityksessä alkaa yt-neuvottelut pääluottamusmies puolustaa ja edustaa vain firman ay-jäseniä. Eli mahdolliset lomautukset ja irtisanomiset kohdistetaan aina muihin kuin ay-jäseniin, mikäli sellaisia on. Sinun pitää siis edustaa itseäsi neuvotteluissa joko työntekijänä tai toimihenkilönä, mikäli et kuulu liittoon.

Myös ne ovat suojassa jotka ovat pisimpään olleet töissä. Uusimmat tulijat ovat taas liipaisimella. Jos firma antaa kokoaikaisia sopimuksia vuokratyöntekijöille vähän ennen yt-neuvotteluita, he ovat myös ensimmäisiä jonossa poistettavaksi. 

Mikäli sinut irtisanotaan laittomasti, vain ay-jäsenet saavat täyden tuen liitoltaan eli liitto on valmis ajaa oikeusteitse asiaa työntekijän puolesta. Myös sellaisissa tapauksissa jossa voi näyttää työnantajan olevan vahvemmilla, mutta nämä ovat harvinaisia. 

Eli mikä on syysi sille ettet kuulu liittoon?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän liitto valitse ketä irtisanotaan vaan työnantaja. Luulen että asia on niin päin että liiton änkyröistä halutaan eroon kun irtisanotaan

Vierailija
22/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse almuja liitolta, neuvottelen itse palkkani työnantajan kanssa ja viime korotus oli 21% lisää tuntipalkkaan.

Osaamiseni on hankittu vuosien kokemuksella omalla aktiivisuudella, ei liiton avustuksella.

Olet varmaan neuvotellut itseksesi myös tukun muita etuja kuten viisipäiväisen työviikon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alas sak punaliitto.

Vierailija
24/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse almuja liitolta, neuvottelen itse palkkani työnantajan kanssa ja viime korotus oli 21% lisää tuntipalkkaan.

Osaamiseni on hankittu vuosien kokemuksella omalla aktiivisuudella, ei liiton avustuksella.

Itse otan työantajan tarjoamat, itse kauniisti pyytämäni, sekä liiton neuvottelemat korotukset. Vielä voisi kilpailuttamalla kiristää vähän lisää, mutta eiköhän nämä riitä. Alkaa olla jo aika hävytön tuntitaksa.

Vierailija
25/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kuulunut koskaan liittoon. Ei kannata. Teidät on peloteltu ja huijattu uskomaan että liitto on jokin jumalasta seuraava joka ei anna kiusata. Liittykää Loimaan kassaan aluksi. Itse en ole päivääkään työttömänä ollut. Töitä löytyy tekijälle aina.

Vierailija
26/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmies edustaa kaikki työntekijöitä eikä ole päättämässä, että liittoon kuulumattomat irtisanotaan. Työnantaja tekee päätökset, ei ay-liike.

Vierailija
27/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on ajanut ammattiliitoista ohi. Järjestäytymisaste laskee. Liittojen tulee uudistua, jos meinaavat pitää jäsenensä.

Vierailija
28/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluin liittoon, en ikinä saanu sieltä apua. Soitin itkien,kun palkka ei ikinä tullu oikein aina puuttu joko puolet tai ei tullu mitään. Vastaus oli vaan: no voi voi,onpa harmi. Ota yhteys työpaikkasi pääluottamushenkilöön,kiitos hei. Eikä pääluottamushenkilöstäkään ollu apua. Selvisin järjissäni vain ottamalla lopputilin. Nyt kuulun vain ytk. Se riittää mulle. Jos ei apua heru ongelmien tullen mistään,niin mielelläni muutan erämaa mökkiin työttömänä ja kalastan,marjastan ja sulata lunta juomavedeksi ja hakkaan polttopuita. Se sopisi mulle. 

Vierailija
29/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kova korotus kymmenen euron tuntipalkkaan, kun saa nuolemisella 21 prosentin palkankorotuksen.

Vierailija
30/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluin liittoon, en ikinä saanu sieltä apua. Soitin itkien,kun palkka ei ikinä tullu oikein aina puuttu joko puolet tai ei tullu mitään. Vastaus oli vaan: no voi voi,onpa harmi. Ota yhteys työpaikkasi pääluottamushenkilöön,kiitos hei. Eikä pääluottamushenkilöstäkään ollu apua. Selvisin järjissäni vain ottamalla lopputilin. Nyt kuulun vain ytk. Se riittää mulle. Jos ei apua heru ongelmien tullen mistään,niin mielelläni muutan erämaa mökkiin työttömänä ja kalastan,marjastan ja sulata lunta juomavedeksi ja hakkaan polttopuita. Se sopisi mulle. 

Palkka ongelmissa asia hoidetaan työnantajan kanssa. Palkanlaskennassa todennäköisesti tehty virheitä ja pääluottamusmies hoitaa asian mikäli on järjestelmällistä. Inhimillisissä virheistä työnantaja nostaa käden pystyyn ja korjaa.

Liitto ei puutu asiaan kun vasta pääluottamusmies valittaa asiasta.

Vierailija
31/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka ongelmissa asia hoidetaan työnantajan kanssa. Palkanlaskennassa todennäköisesti tehty virheitä ja pääluottamusmies hoitaa asian mikäli on järjestelmällistä. Inhimillisissä virheistä työnantaja nostaa käden pystyyn ja korjaa.

Liitto ei puutu asiaan kun vasta pääluottamusmies valittaa asiasta.

Neljä vuotta sentään jaksoin, joka kuukausi soitin pomolle, et taas puuttuu palkasta. Ja taas ja taas ja taas. Eivät saaneet korjattua sitä ikinä. Pomosta ei apua,pääluottamushenkilöstä ei apua,eikä liitosta. Aina vaan mietin saanko ensi kuussa normaalin palkan vai ei. Vastaus oli aina ei.

Puuttuva maksettiin aina seuraavassa kuussa,mutta siitäkin silti puuttui joka maksettiin seuraavassa kuussa. Jos vaikka esim. 1000e nettona ja tuli 500,seuraavassa kuussa silti tuli vaan tonni, vaikka siihen oli merkattu se puuttuva 500 maksettu. Ja taas soitto, et nyt tästä kuusta puuttuu 500e.

Pääluottamushenkilökin oli vaan no voi voi. Tulihan sulle tonni. Niin? Mut jos viime kuussa puuttu puolet? Ei se silti tajunnut, oli vaan no saithan sä tässä kuussa tonnin. 

Vierailija
32/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liitto ei puutu asiaan kun v

On sen verran outoa käytöstä pääluottamusmieheltä että ihmettelen mitä edes tekee siinä asemassa. Onko työntekijöiden vai työnantajan päättämä? Normaalisti pitäisi olla työntekijöiden.

Normaalisti pääluottamusmies menisi toimistoon ja hoitaisi asian joko hyvällä tai pahalla mikäli se on toistuvaa. Vaikuttaa enemmänkin että tuo kosketti vain sinua koska ei välittänyt asiasta. Hyvä pääluottamusmies hoitaa asioita myös silloin kun asia koskettaa vain yhtä palkansaajaa.

Vierailija
33/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltei sama kokemus mulla. Aina oli neuvo ottaa yhteyttä luottamushenkilöön, seuraavana alueyhdistykseen tms., vasta viimeisenä liittoon. Opettelin sitten itse selvittämään kaikki asiat. Oon toiminu monilla aloilla ja eri tessit ja työlaki on todellakin tullut luettuu etu- ja takaperin kun niin moni koittanu kusettaa tässä vuosikymmenten aikana. Nytkin on yhden työnantajan kanssa takuttu pari kuukautta puuttuvien palkkojen kanssa ja tänään toinen työnantaja ilmoitti omatoimisesti maksavansa puuttuvia palkkoja. Aika veijareita...Työajoista saa kans yhtenään vääntää etten yhtään ihmettele miksi jotkut ei vaan jaksa tätä työelämää, tunkeutuu se työelämä vapaa-ajan puolellekkin kun saa omalla ajalla selvittää milloin mitäkin työasiaa ihan näin duunarialoillakin.

Vierailija
34/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuulunut ammattiliittoon ja hyvin on pärjätty. En ole koskaan ollut työttömänä. M51

Vielä se päivä voi koittaa. 

Vierailija
35/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joku edes kehtaa kirjoitella tuollaista paskaa. Olen ollut kahdessa ammattiliitossa, mutta kummassakaan en saanut mitään apua ongelma tilanteessa. Syy on ilmiselvästi se, että en ollut kommari tai sosialisti. En ole koskaan kuulunut mihinkään puolueeseen, mutta mielipiteeni tai elämäntapani eivät sopineet pääluottamusmiehien asenteeseen. 

Viimeisessä työpaikassa ammattiliitto porukka järjesti kaikenlaista menemistä ja risteilyjä, mutta nämä, jotka eivät omistaneet jäsenkirjaa, eivät päässeet matkaan. Se estettiin, niin, että vuorot järjestettiin aina olimme työvuorossa ja sama porukka oli aina sattumalta juhlimassa.

Oli myös kiva huomio, että porukka, joka juhli oli myös paljon poissa töistä ja aika usein jopa humalassa töissä ja sattui työtapaturma, jossa yksi mies kuoli.

Vierailija
36/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään väitteistäsi ei pitänyt täysin paikkaansa. 

Vierailija
37/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harhaista tekstiä :D

Itse asiassa ei ole. Näin se meni meillä kun yt-neuvottelut tapahtui edellisessä työpaikassa. 

Vierailija
38/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle omat arvot on aina työpaikkaa tärkeämpi asia. Vastustan ay-liikettä enkä kuulu liittoon. Kuuluin joskus liittoon, mutta sittemmin kun aloitin paikallispolitiikassa ja liityin puolueen jäseneksi pohdin hieman uudestaan koko ammattiliittoasiaa ja enää se ei ole arvojeni mukaista toimintaa. 

Vierailija
39/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajalla ole tietoa, ketkä kuuluu liittoon ja ketkä ei.

Vierailija
40/113 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ/ala? 

Lähihoitaja, julkisella. Aikalailla joka vuosi irronnut 21% korotukset. Liittoa ei tarvita tähän.

Oletko oikeasti noin ymmärtämätön vai feikkaatko?

Liitto neuvottelee työantajasi kanssa, sielät ne korotukset tulevat, eivät itsestään. Jos työantajat saisivat päättää - jasiihenhän Orpo-Purran ahllitus tähtää - saisimme vain 0-korotuksia, parhaassa tapauksessa 1 %:n.  Vain sellaiset henkilöt m joiden osaaminen on yritykselle poikkeuksellisen täkreää, voivat its neuvotella itselleen hyvän palkan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä