Mitä mun pitää tehdä, kun en jaksa töiden jälkeen yhtään mitään?
Mikä vaivaa ja miten tämän muuttaa? Olin kotona tänään vähän ennen klo 15 ja siitä asti olen vain maannut sohvalla tekemättä mitään ja yrittänyt olla nukahtamatta, että illalla saisi unen. Eli jo 4h samassa asennossa nuokkunut. Mä en jaksa yhtään mitään arki-iltaisin. En mitään. Lauantaikin menee useimmiten jonkinlaisessa palautumisessa, kun silloinkaan en jaksa juuri mitään. Sunnuntai on viikon ainoa päivä, kun jaksan jotain tehdäkin. Ei tällaista elämää kukaan halua. Tässä ei ole mitään järkeä, että elämä menee siinä, että käyt vain töissä ja makaat väsyneenä kotona. Mitä tälle oikein voi tehdä? Mistä tämä oikein johtuu??
Kommentit (57)
En ole ap, mutta päikyn vakaopettajana illat menee toipuessa päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa! Lenkille, salille, tanssitreeneihin, niin saat energiaa! Ne jotka lepäävät eniten, saavat vähiten lepoa. Laiskuus tekee väsyneeksi.
Yhtä järkevä ohje kuin se, että lääkäri määrää Buranaa ja neuvoo harrastamaan liikuntaa. Viikon päästä potilas on ruumishuoneella sydänkohtauksen tappamana.
Minulla on sama tilanne. Olen juossut niin monta vuotta kaiket illat lasten harrastuksissa ja pakollisissa menoissa, mutta nyt kun olisi aikaa, ei vaan pysty mihinkään. Töissä on liian kiire. Siitä se johtuu.
Sitä sanotaan arjen oravanpyöräksi. Mullakin on toi.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutua.
Usein käy mielessä, kun ei tässä ole mitään järkeä. Mutta pakko sitä rahaa on jostain saada.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta päikyn vakaopettajana illat menee toipuessa päivästä.
Samoissa hommissa minäkin. Ap.
Mun mies kävi tänään lääkärissä saman asian takia. Ei jaksa yhtään mitään töiden jälkeen. Labrat (laajat, myös kilppari ja sokerit) olivat kaikki kunnossa, mutta niin vaan ukko menettää hiuksia, nuokkuu illat eikä mikään huvita. Työnsä on kyllä fyysisesti raskasta seisomatyötä, eli ehkä ikä alkaa tulla vastaan? Lähestyy neljääkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää mennä lenkkipolulle tai salille ja saada sieltä se lisäenergia iltaan. Tunti liikuntaa päivässä antaa kaksi tuntia energiaa sanoi presidentti Stubb.
Myös ruokavalion tulee olla kunnossa, ettei esim. syö lounaalla liian raskaasti. Keittolounas ja salaatti riittää. Varsinkin jos tekee vain kevyttä toimistotyötä.
En jaksa lähteä yhtään mihinkään lenkille tai salille. Ei puhettakaan, että jaksaisin raahautua täältä johonkin. Lounaat on sitä mitä koulu tarjoaa eli välillä keittoa, välillä muuta.
Ota omat eväät. Kouluruoka ei ole OK. Mene mittauttamaan ferritiini- ja hemoglobiiniarvosi. Koulumelu ja muu meno voi myös väsyttää järkyttävästi.
Mullakin oli ennen ihan sama ja ärsytti kun joku sanoi liikunnasta saa energiaa. Teki mieli näyttää keskaria näille neuvojille.
Noh nykyään lenkkeilen töistä kotiin joka päivä (7km) ja olen tosi energinen koko illan. Olen aika sutjakassa kunnossa eikä herkut enää juurikaan maistu.
Juotko tarpeeksi vettä työpäivien aikana? Itellä menee elämä just tuollaiseksi jos en muista juoda tarpeeksi töissä.
Mene lääkäriin, ja tutkituta itsesi.
Rautatasot matalat? D-ja B-vitamiinitasot? Kaamosmasennus? Tavallinen masennus? Alkava diabetes? Uniapnea?
Vierailija kirjoitti:
Mun mies kävi tänään lääkärissä saman asian takia. Ei jaksa yhtään mitään töiden jälkeen. Labrat (laajat, myös kilppari ja sokerit) olivat kaikki kunnossa, mutta niin vaan ukko menettää hiuksia, nuokkuu illat eikä mikään huvita. Työnsä on kyllä fyysisesti raskasta seisomatyötä, eli ehkä ikä alkaa tulla vastaan? Lähestyy neljääkymppiä.
Andropaussi? Onko testot mitattu?
Vierailija kirjoitti:
Juotko tarpeeksi vettä työpäivien aikana? Itellä menee elämä just tuollaiseksi jos en muista juoda tarpeeksi töissä.
Aika vähän tulee juotua. Pitäisi muistaa enemmän juoda.
Melko sama tilanne on ollut. Mutta liikun itse tuosta syystä aina aamuisin ja ehdin kuitenkin kahdeksaan töihin. Virkeämpi olen näin ja ihana todeta töiden jälkeen että nyt ei ole pakko jaksaa mitään.
Mutta kotitöitä olisi pakko tehdä viikollakin, se vielä jää kun ei vaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andropaussi? Onko testot mitattu?
Ei ole, kiitos vinkistä!
Minulla oli pitkään tuollaista, mutta olen yrittänyt tehdä elintapoihini muutosta. Ensinnäkin syöminen, yritän syödä paljon kasviksia ja tuoretta ruokaa ja olen luopunut pikaruoasta ja lihasta. Toinen on liikunta. Kun tulen töistä, syön ja sitten lähden heti joko kävelylle tai uimahalliin tai salille. Kävelyn ei tarvitse olla pitkä, puoli tuntia riittää. Jos jään syömisen jälkeen makaamaan sohvalle, siitä ei tahdo päästä enää liikkeelle. Viikonloppuisin järjestän yleensä aina jotain kulttuuria. Esim. konsertti, teatteri, museokäynti. Olen huomannut saavani energiaa. Luen nykyisin myös kirjoja, erityisesti viikonloppuisin.
Teen joka ilta ilmoituksia Vintediin. Ruokatunnilla kirjoitan tekstit. Otan kuvat. Töiden jälkeen pakkaan myydyt ja vien ärrälle.
Tienaan 2-50 e per päivä.
Mulla iski jo päivällä väsymys lounasaikaan. Kävin mittauttamassa ferritiinin ja oli alhainen. Nyt jaksan tehdä päivällä töitä, käydä pari kertaa viikossa kuntosalilla ja joka ilta lenkillä.
Miten ne sunnuntaisin ei vaivais?