mikä kestovaipoissa ärsyttää?
Käytän vauvallani kestovaippoja.
En mainosta sitä muille äideille kerhoissa enkä puistoissa, mutta tietysti muut asian huomaa silloin kun vaihdan vaipan. Jostain ihmeellisestä syystä joidenkin tyyppien on aivan pakko alkaa kommentoimaan negatiiviseen sävyyn vauvani vaippoja =o
Kauhea valitus alkaa heti kun kestovaippa vilahtaa...
- minä en ainakaan viitsisi tuommoisia käyttää, pyykkiäkin tulee aivan kauheasti
- eihän ne ole edes ekologiasiakaan kun niitä pitää koko ajan pestä
- nuo on paljon huonompia kuin kertakäyttöiset
ym. sontaa olen joutunut kuulemaan
Itse tiedän että vauvani kestot on parempia kuin kertakäyttövaipat, sillä on minulla niistäkin kokemuksia :)
Ärsyttää tuommoinen kommentointi. Ymmärtäisin asenteen jos selittäisin kestoista kaikki päivät suu vaahdossa tai arvostelisin muiden vaipparatkaisuja.
Mikä ihme kestovaipoissa voi olla niin ärsyttävää että niitä on pakko alkaa haukkumaan heti kun semmoisen näkee?
Kommentit (16)
Itseäni ei ainakaan ärsytä mikään, ei vaipoissa eikä äideissä, jotka niitä käyttävät. Mutta en vain itse jaksa olla niin aktiivinen/innostunut ja perehtyä asiaan. Ehkä näillä " valittaja-äideillä" voi kyse myös olla siitä...? Eli eivät tiedä asiasta tarpeeksi, toisaalta ehkä haluaisivat itsekin kokeilla kestoja, ja pukevat tietämättömyyden ärsytyksen piikkiin...
siis ei sinun kestovaippailussasi ole mitään vikaa, päinvastoin, nostan hattua että jaksat! Mutta itse kun kuulen sanan kestovaippa, niin näen heti vihreitä maihinnousutakkeja ja kudottuja kantoliinoja ja pakenen paikalta =)
Usein kuvittelevat että parantavat maailmaa käyttämällä vauvalla kestovaippoja.
Vierailija:
Mutta itse kun kuulen sanan kestovaippa, niin näen heti vihreitä maihinnousutakkeja ja kudottuja kantoliinoja ja pakenen paikalta =)
Kannatan kuudetta ydinvoimalaa, joten se ehkä kertoo suhteeni vihreisiin
Oletteko nähneet missä tilassa on vaikkapa Itämeri, tuskin sitä ovat vauvanvaipat saastuttaneet?
niin saadaan paskasta energiaa, ja kertakättövaippoja on tällöin ihan ok käyttää. Tarvitaan polttolaitos!
Ja kukas lie kertisvaipat valmistanut, ellei tuo mainitsemasi teollisuus? Itämeren tilaa vaipat ovat voineet pahentaa kaatopaikoilla ravinnevalumien muodossa, mutta jätevuorien kasvattamisen (ns. ' hukumme paskaan' -ilmiö) lisäksi pahin kertisvaippojen aiheuttama ongelma on ilmastonmuutoksen pahentaminen. Eli kasvihuonekaasujahan ne vaipat iloisesti tuottavat siellä kaatopaikoilla.
Yksi lapsi tuottaa 1500 kg kertisjätettä vaippakautensa aikana (n. 5000 vaippaa). Onko yhä mielestäsi merkityksetöntä? Jo 10 kestoilijaa säästää sen 50 000 kertisvaipan verran jätettä kaatopaikoilta.
Melkein kaikki nykyään tietävät, miten moraalitonta on käyttää kertavaippoja. Kun itse ei jaksa/pysty käyttämään kestiksiä ja vastaan tulee joku, joka jaksaa ja pystyy, sen kokee automaattisesti syytöksenä omaa toimintaa vastaan. Ja ei kun selittelemään ja puolustelemaan :D
ansiosta tosi helppoa. Ja kaikkea muutakin jätettä pitäisi tietysti vähentää.:)
ja kuinka monta vuotta teillä lapset vaippoja käyttävät kun 5000 vaippaa kuluttavat. Meillä on voinut kaksi lasta kuluttaa tuon verran yhteensä.
Teillä siis molemmat lapset reilun vuoden ikäisinä jättäneet vaipat?
Oudolta se silti tuntuu.
Vaan sanokoot mitä sanovat, samalla linjalla aion jatkaa vaippojen suhteen. Mitäköhän raukat tuumaisivat jos kertoisin käyttäväni pesupähkinöitä pyykkäykseen ;D
Taidan kuitenkin pysytellä jatkossakin " kaappivihreenä" enkä kerro kenellekään :)
t. ap
Vierailija:
Melkein kaikki nykyään tietävät, miten moraalitonta on käyttää kertavaippoja. Kun itse ei jaksa/pysty käyttämään kestiksiä ja vastaan tulee joku, joka jaksaa ja pystyy, sen kokee automaattisesti syytöksenä omaa toimintaa vastaan. Ja ei kun selittelemään ja puolustelemaan :D
meidän pienellä paikkakunnalla pitää niin kovaa meteliä itsestään ja paatostavat omaa aatettaan että kukaan ei jaksa kiinostua enää oikeistakaan ympäristöasioista, jätehuollosta, paikkakunnan kaavoituksista, ekologisista vaihtoehdoista... Sitä heidän informaatiotaan mainostavat ainoana oikeana totuutena ja sen takia heitä ei jaksa kuunnella enää kukaan